Huomenna aika neurolle puheenviivästyksen takia..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Jännittää"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"Jännittää"

Vieras
Kohta 6 v lapsi siis sai lähetteen neurolle tutkimuksiin puheterapeutilta.En tajunnut kysyä että mitä kaikkea siellä tutkitaan ja tehdään .Kokemuksia?

Meidän poika oli 2 v 4 kk (suunnilleen) käydessään ekaa kertaa neurologin tutkimuksissa puheenviivästymän takia. Viivästymää ei ole ollut sen jälkeen kun sälli 3 v täytti, mutta käydään arviossa kerran vuodessa edelleen.

Leikin varjolla tehtiin kaikenlaista. Oli "neuvolamaisia" tehtäviä kuten piirtämistä, hyppäämistä, pallon potkimista yms. Refleksit tutkittiin myös. En muista, oliko ensikäynnillä jotain muuta.

Uni-eeg otettiin myös neurologin toiveesta, mutta eri käynnillä.

Olisiko sitten lääkärintarkastus kyseessä. On käyty monia eri kertoja ja niihin on kuulunut psykologin, puhe- ja toimintaterapeutin tutkimukset, fysioteraputin tutkimus, verikokeita ja unessa otettu aivosähkömittaus.

[QUOTE="aapee";23664603]ok kiitos. normikäynti toivottavasti,en anna lapsen nyt enkä tulevaisuudessa jäädä esim.yöksi osastolle . kyllä se puhe sieltä tulee....[/QUOTE]

Oho.
Melkein 6 v lapsi - kyllä sen puheen olisi jo pitänyt tulla. Anteeksi suorasukaisuuteni. Jos estät lapsen tarkemmat tutkimukset, niin teet ehkä suuren suurta hallaa hänen tulevaisuudelleen.

[QUOTE="aapee";23664603]ok kiitos. normikäynti toivottavasti,en anna lapsen nyt enkä tulevaisuudessa jäädä esim.yöksi osastolle . kyllä se puhe sieltä tulee....[/QUOTE]

Miten niin et anna? Jos tarvetta tutkimuksille on? Tietääkseni sinne voi jäädä myös vanhempi yöksi.

Ei siellä sairaalassa tarvitse olla yhtään yötä. ihan päivällä on tutkittu kaikki asiat. Samaa mieltä edellisten kanssa, että kuusi vuotiaalla pitäisi puhetta tulla, ei sitä voi enää "odotella" ilman tukitoimien aloittamista.

Lapsella ei tule R-kirjain ja sotkee esim.huomisen ja eilisen keskenään. Muuten puhuu ihan normaalisti...
Joo kyllä ehdottomasti jään itse yöksi jos sitä joskus vaatii,mutta en usko :)

[QUOTE="aapee";23664730]Lapsella ei tule R-kirjain ja sotkee esim.huomisen ja eilisen keskenään. Muuten puhuu ihan normaalisti...
Joo kyllä ehdottomasti jään itse yöksi jos sitä joskus vaatii,mutta en usko :)[/QUOTE]

Ja tuoko on sit "epänormaalia"?!?!?MEillä poika oppi R -kirjaimen vasta nyt tokaluokalla kunnolla ja vasta eskarissa tuli S ja L -kirjaimet ja kukaan ei mistään viivästymästä oo koskaan puhunu....

[QUOTE="aapee";23664742]Puheenviivästyksenä tuota tutkitaan,onko nimike nyt väärä kun se näköjään sotketaan siihen että lapsi ei osaa ollenkaan puhua?[/QUOTE]

Luulen, että sotkeminen johtuu siitä, että totesit "kyllä se puhe sieltä tulee". Minä ja näköjään muutama muukin saatiin siitä sellainen käsitys, että puhetta ei vielä tulisi ainakaan kovin paljon.

Puheenviivästymä on varmaan ihan hyvä nimike, siitähän se sitten tarkentuu kun tutkitaan jos jotain löytyy.

Hyvin se varmaan menee :)

[QUOTE="aapee";23664730]Lapsella ei tule R-kirjain ja sotkee esim.huomisen ja eilisen keskenään. Muuten puhuu ihan normaalisti...
Joo kyllä ehdottomasti jään itse yöksi jos sitä joskus vaatii,mutta en usko :)[/QUOTE]

Onko joku ylihysteerinen neuvolantäti taas ollut asialla ja vaatinut tutkimuksia? Mä kans veikkaan että se R tulee sieltä ihan itsestään ja huominen ja eilinenkin tarkentuvat lapselle. Mutta nykyään on niin ongelmanhakukeskeistä tämä holhous.

Kiitos vastanneille ja anteeksi tuo epämääräinen tekstini (oikeasti olen äidinkielen opettaja!!) :D

Itse en sinällään ole huolissani,vaikka puheterapeutti tuon lähetteen laittoi ja oli ´huolissaan´.Tästä nyt aikaa jo vuosi ja puhe mennyt niin paljon eteenpäin että en usko lisätutkimuksiinkaan olevan tarvetta.Jotenkin kuitenkin jännittää kaikki tuollaiset tutkimukset,varsinkin nyt kun lapselle on kauhea uhmaikä...

Yhteistyössä