Huomasin, että kaikki ihanimmat joululaulut on kristillisiä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ajattelija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Mie";27695895]Tätä en oikein ymmärrä...
Miksi jotkut perheet yhtäaikaa ajattelee, että on ihan ok laulaa kauneimpia joululauluja (siis ihan niitä virsi-sellaisiakin), mutta suuttuu suunnattomasti jos päiväkodin joulujuhlassa lauletaan suvivirsi (se on pakkokäännytystä se).
En ole koskaan oikein päässyt jyvälle ateistien ajatusmaailmasta.[/QUOTE]

Sinun voisi olla helpompi ymmärtää ateistien ajatusmaailmaa jos ymmärtäisit, että ateistit eivät ole yhtenäinen massa, jotka ovat kaikesta samaa mieltä. Ateisti on vain ihminen, joka ei usko jumaliin. On ateisteja, jotka eivät koe uskontoja ahdistaviksi tai vastusta mitään kristillistiä perinteitä ja on ateisteja, jotka ovat jyrkästi uskonnonvastaisia. Ihan niin kuin on kristittyjä, jotka ovat valmiita tappamaan uskonsa vuoksi ja on kristittyjä, jotka antavat muiden uskoa mihin haluavat.

Ei, vaan yhteisien tilaisuuksien pitää olla maallisia, jotta ne sopisivat kaikille. Normaaliin koulu- tai päivähoitoaikaan ei pidä esittää mitään sellaista, mikä ei kaikille sovi. Illalla kristityt voivat sitten kokoontua kirkkoon ja muslimit moskeijaan ja pitää vaikka millaista elämöintiä sillä välin kun kunnolliset ihmiset ovat kotona.

Mitä järkeä, kun siihen samaan kirkkoon änkeävät ateistit perheineen joulun aikaan...? Eikö sama asia olis hoitaa asia siellä koulussa? :)

[QUOTE="vieras";27696465]"Joululaulut

Joululauluilla ja lauluin toivotetuilla siunauksilla on pitkä historia pakanallisen ajan Wassailing-perinteeseen. Vanhimmat joululaulut ovat olleet pakanallisia lauluja, joihin on myöhemmin päivitetty sanoja esimerkiksi kristillisempään suuntaan. "[/QUOTE]

Niin ja minä en ymmärrä, miksi te ateistit jaksatte hoilata meidän kristittyjen lauluja? Miksette muuta sanoituksia siten, ettei se sodi teidän epäuskoanne vastaan? Pakkoko teidän on hyväksyä meidän laulumme sanat, voittehan aina laulaa että "vaan rakkaudest, pakana, kun teki meille tämän maan, josta ompi ilo saatu..." :D

Minusta monissa joululauluissa on kaunis melodia ja se tekee niistä kauniita ja tunteisiin vetoavia. Kristilliset lyriikat eivät kosketa, mutta kauniit melodiat kyllä.

eikö kukaan oikeasti muista omasta lapsuudestaan sitä, miten suhtauduttiin näihin kristillisiin ja kirkollisiin asioihin? kuinka monen kaveri jäi ulkopuolelle kun ala-aste ikäsenä käytiin kerran vuodessa kirkossa tai laulettiin lauluja. Joka aamu oli aamun avaus ja sen lopuksi VIRSI! muistaako kukaan?

mikä on saanut nykymaailman näin allergiseksi sellaiselle asialle, mihin ennen ei reagoitu mitenkään, millään tavalla?! Kuinka moni luokkatoveri tuli uskoon tuon ansiosta?! voin sanoa että ei meillä ainakaan kukaan. se oli yksi asia muiden joukossa.

"Joulun pakanallinen tausta ja keskiajan perintö: Kristillinen joulu siirrettiin joulukuun 25. päivän kohdalle n. 350-luvulla. Vanhempi juhlapäivä oli tammikuussa, loppiaisena, "epifanian" kohdalla. Kristuksen syntymän ajankohdasta on ollut monia erilaisia tulkintoja ja laskelmia. Se on sijoitettu esim. kevääseen tai syksyyn. Sensijaan mikään traditio ei sido sitä joulukuuhun. Syyt ovat toiset. Roomassa vietettiin keisari Aureliaanuksen toimesta joulukuun 25. päivää auringonjuma*lan syntymäpäivänä, "Dies natalis solis in victi". Tällä oli yhteyksiä itämaisiin uskontoi*hin, mm. Mitran kulttiin. Päivämäärä johtui siitä, että juliaaanisen kalenterin käyttöönoton aikoihin talvipäivän seisaus sattui joulukuun 25. päivän kohdalle. Kristillinen kirkko menetteli juhlan suhteen samoin, kuin monesti muulloinkin. Se ei ryhtynyt taistelemaan sen suosiota vastaan, vaan omaksui sen, ja siirsi sille kristillisen sisällön. Joulun muodostamiseen vaikutti tämän lisäksi kaksi muuta Rooman valtakunnan alueella viettyä juhlaa; ensimmäinen saturnaalia ja toinen kalendai."

Sol Invictus (suom. voittamaton aurinko) oli alkujaan syyrialaisperäinen sol-jumala, josta keisari Aurelianus teki Rooman valtionuskonnon vuonna 274.
Sol Invictus oli jo 100-luvulta lähtien ollut sol-kultin kohteena. Keisari Elagabalus yritti tehdä siitä Rooman pääuskonnon (noin vuosina 219-222), mutta aate ei saanut kannatusta. Vasta 270-luvulla ilmapiiri oli suopeampi vieraille jumalille, ja kun Aurelianus kukisti Roomasta irtautuneen Palmyran valtakunnan vuonna 273, hän ajatteli voittonsa olevan Sol Invictus-jumalan ansiota. Hän rakennutti suuren temppelin Roomaan Sol Invictukselle ja teki jumalasta Rooman pääuskonnon. Sol Invictuksen syntymäpäivää vietettiin 25. joulukuuta, ja sen jälkeen kun kristinuskosta tuli Rooman pääuskonto, tuli samasta päivästä myös kristittyjen joulupäivä. Ensimmäinen kristitty keisari Konstantinus Suuri ja hänen isänsä Constantius suosivat kummatkin Sol Invictusta. Constantius oli suvaitsevainen kristittyjä kohtaan, ehkä siksi että Sol Invictuksen kultilla ja kristinuskolla oli monia yhtäläisyyksiä. Vaikka Konstantinus kääntyikin kristinuskoon Mulviuksen sillan taistelun jälkeen, ei hän kuitenkaan hylännyt Sol Invictusta.

[QUOTE="ihmettelen";27697755]eikö kukaan oikeasti muista omasta lapsuudestaan sitä, miten suhtauduttiin näihin kristillisiin ja kirkollisiin asioihin? kuinka monen kaveri jäi ulkopuolelle kun ala-aste ikäsenä käytiin kerran vuodessa kirkossa tai laulettiin lauluja. Joka aamu oli aamun avaus ja sen lopuksi VIRSI! muistaako kukaan?

mikä on saanut nykymaailman näin allergiseksi sellaiselle asialle, mihin ennen ei reagoitu mitenkään, millään tavalla?! Kuinka moni luokkatoveri tuli uskoon tuon ansiosta?! voin sanoa että ei meillä ainakaan kukaan. se oli yksi asia muiden joukossa.[/QUOTE]

Käännä asetelma toisin päin niin ymmärrät. Miksi juuri "uskomattomien" pitäisi olla reagoimatta mitenkään ja suvaita päivittäistä virrenveisuuta? Miksi pitäisi elää juuri uskovien tahdon mukaisesti eikä jonkun muun? Miksi muita siis saa loukata tai kritisoida? Miksi "uskomattomien" mielipiteitä ja vakaumusta saa polkea? Miksi jonkun muu vakaumus on yhtään sen huonompi kuin uskovaisen?

Jos ennen kukaan ei uskaltanut tuoda omia mielipiteitään esiin ja kyseenalaistaa jonkun pienemmän porukan ylivaltaa? Ennen sai jyrättyä asioita läpi, mutta nykyään onneksi yhä useammat ihmiset miettivät arvovalintojaan tarkasti ja pyrkivät vaikuttamaan asioihin - ei vain nielemään aivottomana mitä eteen tuodaan.

[QUOTE="ookoo";27697834]Käännä asetelma toisin päin niin ymmärrät. Miksi juuri "uskomattomien" pitäisi olla reagoimatta mitenkään ja suvaita päivittäistä virrenveisuuta? Miksi pitäisi elää juuri uskovien tahdon mukaisesti eikä jonkun muun? Miksi muita siis saa loukata tai kritisoida? Miksi "uskomattomien" mielipiteitä ja vakaumusta saa polkea? Miksi jonkun muu vakaumus on yhtään sen huonompi kuin uskovaisen?

Jos ennen kukaan ei uskaltanut tuoda omia mielipiteitään esiin ja kyseenalaistaa jonkun pienemmän porukan ylivaltaa? Ennen sai jyrättyä asioita läpi, mutta nykyään onneksi yhä useammat ihmiset miettivät arvovalintojaan tarkasti ja pyrkivät vaikuttamaan asioihin - ei vain nielemään aivottomana mitä eteen tuodaan.[/QUOTE]

niin, pointti olikin siinä, kun siitä ei ennen kukaan vetässyt hernettä nenään ei tuntenut minkäänlaisena uhkana...

[QUOTE="ihmettelen";27697855]niin, pointti olikin siinä, kun siitä ei ennen kukaan vetässyt hernettä nenään ei tuntenut minkäänlaisena uhkana...[/QUOTE]

Mistä sinä voit tietää, vaikka monikin olisi vetänyt herneitä nekkuliin ja ollut kyrpiintynyt koko meininkiin?? Pointtini oli vain se, että ihmiset eivät reagoineet ehkä siksi, että ihmiset eivät olleet riittävän rohkeita sanomaan poikkipuolista sanaa mihinkään. Aiemmat sukupolvet pelkäsivät avata suutaan ja auktoriteettien sana oli laki eikä sitä kyseenalaistettu. Arkuutta, alistumista, ehkä välinpitämättömyyttäkin mitä siellä koulussakin puuhataan ja opetetaan. Mä uskon että nykyään pohditaan monenlaisia arvovalintoja aika paljon. Ennen ei ehkä ollut aikaa tai jotain? ;)

[QUOTE="ookoo";27697834]Käännä asetelma toisin päin niin ymmärrät. Miksi juuri "uskomattomien" pitäisi olla reagoimatta mitenkään ja suvaita päivittäistä virrenveisuuta? Miksi pitäisi elää juuri uskovien tahdon mukaisesti eikä jonkun muun? Miksi muita siis saa loukata tai kritisoida? Miksi "uskomattomien" mielipiteitä ja vakaumusta saa polkea? Miksi jonkun muu vakaumus on yhtään sen huonompi kuin uskovaisen?

Jos ennen kukaan ei uskaltanut tuoda omia mielipiteitään esiin ja kyseenalaistaa jonkun pienemmän porukan ylivaltaa? Ennen sai jyrättyä asioita läpi, mutta nykyään onneksi yhä useammat ihmiset miettivät arvovalintojaan tarkasti ja pyrkivät vaikuttamaan asioihin - ei vain nielemään aivottomana mitä eteen tuodaan.[/QUOTE]

Kerrotko, miten niitä vakaumuksia poljetaan, kun mihinkään uskonnonopetuksiin ja kirkkoihin ei ole pakko osallistua? Ja esim. mun kaupungissa 80% kuuluu ev.lut. kirkkoon, loput johonkin muuhun. Pitäisikö tässä nyt sitten muuttaa kaikki sen 20%:n mukaiseksi? Sekö on sun mielestä demokratiaa?

[QUOTE="ookoo";27697901] Aiemmat sukupolvet pelkäsivät avata suutaan ja auktoriteettien sana oli laki eikä sitä kyseenalaistettu. Arkuutta, alistumista, ehkä välinpitämättömyyttäkin mitä siellä koulussakin puuhataan ja opetetaan. Mä uskon että nykyään pohditaan monenlaisia arvovalintoja aika paljon. Ennen ei ehkä ollut aikaa tai jotain? ;)[/QUOTE]

No ei siitä nyt montaa sukupolvea sentään ole. Ihan 80- luvullakin vielä......

[QUOTE="vieras";27697909]Kerrotko, miten niitä vakaumuksia poljetaan, kun mihinkään uskonnonopetuksiin ja kirkkoihin ei ole pakko osallistua? Ja esim. mun kaupungissa 80% kuuluu ev.lut. kirkkoon, loput johonkin muuhun. Pitäisikö tässä nyt sitten muuttaa kaikki sen 20%:n mukaiseksi? Sekö on sun mielestä demokratiaa?[/QUOTE]

Liittyen tuohon aikaisempaan, että joka aamu aloitetaan virrenveisuulla. Käytäntö on lopetettu varmaan juuri siksi, että enemmistö edes kirkkoon kuuluvista ei halua aloittaa päiväänsä virrellä, vaikka joulujuhlat ym. olisikin ok. Kirkko ja uskonto ovat vaikuttaneet paljon voimakkaammalla tavalla ihmisten arkeen aiemmin ja osittain siksi, että edes kirkkoon kuuluvat eivät ole uskaltaneet avata suutaan juuri vaikka koulujen käytännöistä ja tavoista. Silloin on vain jyrätty tapoja huippu-uskonnollisten ihmisten tahtiin eikä kuunneltu juuri sitä enemmistöäkään mitä mieltä he ovat ja mitä he oikeasti haluaisivat.

Minulle on siis ok, että suvivirttä veisataan ja joulujuhlassa on nää uskonolliset jutut ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;27697950:
No ei siitä nyt montaa sukupolvea sentään ole. Ihan 80- luvullakin vielä......

Kyllä mun vanhemmat ainakin edustavat erilaista sukupolvea kuin mitä itse olen, 80-luvulla koulua käynyt. Kyllä minun vanhemmat ovat ainakin saaneet sellaisen kasvatuksen ja opetuksen koulussa, että auktoriteetin sanaa ei kyseenalaisteta eikä tulla esiin omilla mielipiteillä.

[QUOTE="ookoo";27697986]Kyllä mun vanhemmat ainakin edustavat erilaista sukupolvea kuin mitä itse olen, 80-luvulla koulua käynyt. Kyllä minun vanhemmat ovat ainakin saaneet sellaisen kasvatuksen ja opetuksen koulussa, että auktoriteetin sanaa ei kyseenalaisteta eikä tulla esiin omilla mielipiteillä.[/QUOTE]

No ei nytkään mikään hyvä suuntaus ole menossa, kun sitä auktoriteetin sanaa kyseenalaistetaan joka tuutista sekä lasten, että vanhempien taholta niin että opettajien työ on tänä päivänä yhtä helvettiä. Missä vaiheessa ihmiset on menneet niin kahjoiksi, sitä en vaan ymmärrä... Tämä nyt oli hieman OT, mutta tuli vaan mieleen. Mieluummin haluaisin itse ne vanhat kunnon auktoriteetit kouluihin, että lapseni sais oppimisrauhan kuin joka päivä kuuntelisin lapseni juttuja kun jotkut lapset taas terrorisoi tunnilla eikä ope mahda mitään..

[QUOTE="ihmettelen";27697755]eikö kukaan oikeasti muista omasta lapsuudestaan sitä, miten suhtauduttiin näihin kristillisiin ja kirkollisiin asioihin? kuinka monen kaveri jäi ulkopuolelle kun ala-aste ikäsenä käytiin kerran vuodessa kirkossa tai laulettiin lauluja. Joka aamu oli aamun avaus ja sen lopuksi VIRSI! muistaako kukaan?

mikä on saanut nykymaailman näin allergiseksi sellaiselle asialle, mihin ennen ei reagoitu mitenkään, millään tavalla?! Kuinka moni luokkatoveri tuli uskoon tuon ansiosta?! voin sanoa että ei meillä ainakaan kukaan. se oli yksi asia muiden joukossa.[/QUOTE]

Meillä ei kyllä ollut joka aamu virsiä, mutta minä olin yksi niistä jotka välillä jäivät joulukirkosta pois. (Joskus mentiin mukaankin.) En usko että siitä oli mitään haittaa elämäni kannalta, no paitsi ehkä vaikutti siihen, että tulin teini-ikäisenä uskoon (kielletty hedelmä, kenties? :p)

Jouluhan on Jeesuksen syntymäjihla, ei ole siis joulua ilman Häntä. Kyllä olen viettänyt joulua ennen kuin kohtasin Vapahtajani. Tunnen Hänet; en ole silmin nähnyt mutta aina ei tarvikaan. Kun kulkee kanssaan, niin oppii tuntemaan. Ei Jeesus vaadi vaan antaa, rakastaa, vapahtaa, kulkee rinnalla ja armahtaa. Rakastaa ateistiakin aivan erityisesti ja antoi elämänsä kaikkien meidän syntisten edestä. Suurinta rakkautta:)

Yhteistyössä