Huomasin, että kaikki ihanimmat joululaulut on kristillisiä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ajattelija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No, harvemmat kauniit laulut siltikin on sellaisia, joissa ei Jeesuksen nimeä mainita tai puhuta hänen syntymästään. :) Vaan mikäpä siinä jos haluaa kuunnella nissepolkkaa, soihdut sammuu ja last christmasia koko joulun...

Saahan ateisti toki kuunnella, mutta mun mielestä se on todella naurettavaa. Ensin halutaan päästä joulukirkoista ja joulujuhlista kun lapset turmeltuu ja sitten kotona kuitenkin kuunnellaan ihan samoja, kauniita joululauluja joita on kuunneltu iät ja ajat. Ja joissa on juurikin krisitillinen sanoma. :) jos olisin ateisti, niin kyllä minuakin hävettäis...

Ei mua ärsytä. Tykkään monista kristillisistä joululauluista. Tiernapoikiakin kuuntelen mielelläni. Mulle ne on semmosia joulusatuja ja sitten monissa kristillisissä joululauluissa on sanomaa johon voin ateistinakin yhtyä. Kristityillä on ainakin periaatteessa monia hienoja arvoja, perustelut niille vaan ontuu.

[QUOTE="aloittaja";27695669]Saahan ateisti toki kuunnella, mutta mun mielestä se on todella naurettavaa. Ensin halutaan päästä joulukirkoista ja joulujuhlista kun lapset turmeltuu ja sitten kotona kuitenkin kuunnellaan ihan samoja, kauniita joululauluja joita on kuunneltu iät ja ajat. Ja joissa on juurikin krisitillinen sanoma. :) jos olisin ateisti, niin kyllä minuakin hävettäis...[/QUOTE]

en ole ateisti, mutta en myoskaan yleista...

No ehkä itse hieman yleistäen otin tuon alun, mutta niinhän syntyy aina ne parhaimmat keskustelut :) Ja tuli oikeasti mieleeni kun kuuntelen tässä samalla joluradiota, että suurimmaksi osaksi sieltä se kristillinen sanoma kajahtaa ainakin niissä lauluissa, jotka mua koskettaa. Toki joku Nisse-polkkakin jouluna on ihan ehdoton :)

[QUOTE="aloittaja";27695669]Saahan ateisti toki kuunnella, mutta mun mielestä se on todella naurettavaa. Ensin halutaan päästä joulukirkoista ja joulujuhlista kun lapset turmeltuu ja sitten kotona kuitenkin kuunnellaan ihan samoja, kauniita joululauluja joita on kuunneltu iät ja ajat. Ja joissa on juurikin krisitillinen sanoma. :) jos olisin ateisti, niin kyllä minuakin hävettäis...[/QUOTE]

Erm... ei minulla ole ongelmaa joulujuhlan tai joulukirkon kanssa. Itse asiassa kävelimme joulupäivän aamuna anivarhain joulukirkkoon lasteni kanssa viime vuonna. Eihän tässä ole kysymys muusta kuin siitä, että uskooko vai ei.

• Tykkää
Reactions: Data
Minulle nuo jeesusjutut ovat satuja ja miksei semmoisia lauluja voisi kuunnella, mitkä eivät ole totta. Ei kai sitä joulupukkiakaan oikeasti ole olemassa, mutta kummasti siitäkin vain lauletaan ja joulupukkiin uskomattomat niitä kuuntelevat. Onpa naurettavaa.

Minulle nuo jeesusjutut ovat satuja ja miksei semmoisia lauluja voisi kuunnella, mitkä eivät ole totta. Ei kai sitä joulupukkiakaan oikeasti ole olemassa, mutta kummasti siitäkin vain lauletaan ja joulupukkiin uskomattomat niitä kuuntelevat. Onpa naurettavaa.

Joo, tämä on hyvä pointti. Joulupukista laulaminen ei saa oloa epämukavaksi, koska kyse on satuolennosta. Niinhän Jeesuskin on.

Mä tiedän perheen, jossa ollaan (olevinaan) jyrkästi vastaan kaikkia uskontoja. Etenkin lapset pidetään suorastaan hysteerisesti erossa kaikesta jeesus-tarinoinnista yms. Silti ne tenavat on rahdattu seurakunnan perhekerhoon, josta ei tietysti makseta kirkollisverona senttiäkään ja jonka aikana lapset viedään äkkiä eteiseen pakosalle, jos kerhossa on hartaus tai siellä lauletaan virsi.

Kastejuhlan sijaan pidettiin luonnollisesti nimiäiset, päivähoidossa nostetaan älämölö, jos siellä on jotakin tunnustuksellista toimintaa. Sama sakki käy silti kirkossa laulamassa kauneimpia joululauluja, tunnelmaa hakemassa. Yhtäkkiä ne virret eivät sitten olekaan pahasta. Missä järki?

Mulla on tiedossa useita uskonnollisia ryhmittymiä, joiden toimintaan en halua itse mukaan enkä lapsianikaan. Enkä mä kyllä käytä lapsia siellä sitten kerhoissakaan, saati änkeä veisaamaan vääränlaisiksi kokemiani laulujakaan...

Ja hyvä pointti "pompom"! Ei tulis mieleenkään alkaa kuunnella veisuja Allahista, kun en kyseiseen heppuun kumarra.

Kyllä minä silti luulen, että tässä on takana se, että nämä meidän ateisitit kuitenkin uskovat syvällä sisimmissään, että se voi olla totta :)

[QUOTE="aloittaja";27695861]No eihän se kyllä ole, vaan oli ihan oikea historiallinen henkilö. :) Vai oletko nähnyt todisteita, että Joulupukkin on ollut oikeasti olemassa? :laugh:[/QUOTE]

No sanotaan sitten että Raamatun ja kirkon Jeesus on satuolento, joka perustuu löyhästi joskus eläneeseen henkilöön.

• Tykkää
Reactions: Zucchini
[QUOTE="aloittaja";27695861]No eihän se kyllä ole, vaan oli ihan oikea historiallinen henkilö. :) Vai oletko nähnyt todisteita, että Joulupukkin on ollut oikeasti olemassa? :laugh:[/QUOTE]

Uskoo ken tahtoo. Minulle ja meidän perheelle nuo ovat molemmat satuhahmoja. Sekä Jesse että Joulupukki.

[QUOTE="aloittaja";27695872]Ja hyvä pointti "pompom"! Ei tulis mieleenkään alkaa kuunnella veisuja Allahista, kun en kyseiseen heppuun kumarra.

Kyllä minä silti luulen, että tässä on takana se, että nämä meidän ateisitit kuitenkin uskovat syvällä sisimmissään, että se voi olla totta :)[/QUOTE]
Minulle itselleni Allah tuntuu vieraalta, koska en ole kasvanut kulttuurissa johon Allah veisut kuuluisivat. En usko syvällä sisimmässäni vaikka kuuntelenkin joululauluja.

Joo, tämä on hyvä pointti. Joulupukista laulaminen ei saa oloa epämukavaksi, koska kyse on satuolennosta. Niinhän Jeesuskin on.

Tätä en oikein ymmärrä...
Miksi jotkut perheet yhtäaikaa ajattelee, että on ihan ok laulaa kauneimpia joululauluja (siis ihan niitä virsi-sellaisiakin), mutta suuttuu suunnattomasti jos päiväkodin joulujuhlassa lauletaan suvivirsi (se on pakkokäännytystä se).
En ole koskaan oikein päässyt jyvälle ateistien ajatusmaailmasta.

Ei meillä ole lapsia kastettu, enkä oo kokenut tarvetta laittaa seurakunnan kerhoihinkaan tms. Joten en ole kirkon palveluja käyttänyt ja jos olen jossain konsertissa käynyt, niin pääsylipun olen maksanut. En tiedä miksei ateisti saisi nauttia barokinaikaisesta urkumusiikista; ateismi vapauttaa just siitä, että voin samaan aikaan nauttia tiibetiläisten munkkien kurkkulaulannastakin yhtä lailla.

[QUOTE="Mie";27695895]Tätä en oikein ymmärrä...
Miksi jotkut perheet yhtäaikaa ajattelee, että on ihan ok laulaa kauneimpia joululauluja (siis ihan niitä virsi-sellaisiakin), mutta suuttuu suunnattomasti jos päiväkodin joulujuhlassa lauletaan suvivirsi (se on pakkokäännytystä se).
En ole koskaan oikein päässyt jyvälle ateistien ajatusmaailmasta.[/QUOTE]
Mä luulen että nää jotka suuttuu suvivirrestö ei kyllä laula jouluvirsiäkään.

Täällä ateisti, mutta en kyllä allekirjoita tuota sinun väitettäsi. (vaikka sanoitkin jotkut perheet.) Kyllä minä annan lasteni lauleskella virsiä, jos niin haluavat. Tärkeämpänä pidän ehkä sitä, että lapseni eivät varauksetta usko kaikkea, mitä lauluissa sanotaan. Eikä päiväkodissa tietääkseni tädit ketään "pakkokäännytä".

Mutta hei meitä ateistejakin on niiiiiiin moneen junaan.

Mä luulen että nää jotka suuttuu suvivirrestö ei kyllä laula jouluvirsiäkään.

No itse tunnen perheen, joka käy joka joulu laulamassa kauneimpia joululauluja kirkossa "kun mistään muusta ei tule niin ihanaa joulufiilistä" (suora lainaus ko perheen äidiltä).

Sama perhe pitää hirveän kovaa meteliä siitä, että päiväkodissa ja koulussa ei saa olla mitään tunnustuksellista ja että heidän lapsiaan ei saa ALTISTAA uskonnolle päiväkodissa.

Että ihan otteita elävästä elämästä...

Tätä itsekin ihmettelen suuresti. Joku aika sitten oli juurikin puhetta päiväkotien pikkukirkoista, jotkut ateisitvanhemmat oli ihan kiihkona sitä vastaan kun ne lapset menee kai pilalle. Sitten ne samat lapset roudataan joulukirkkoon ihan vanhempien toimesta! Mitä ..ttua, oikeasti?! Enkä edes ymmärrä, miten joku kehtaa käyttää kirkollispalveluja kun ei maksa niistä veroja. Mun mielestä menee samaan piikkiin kuin varastaminen.

Yhteistyössä