Huom te joilla lapsia ja monivuorotyö!!!

  • Viestiketjun aloittaja aaa
  • Ensimmäinen viesti
mie
teen 3vuorotyötä, miehellä epäsäännöllinen työaika.

Tein vuorotyötä reilun vuoden kunnes jäin äitiyslomalle. Lapsi oli vajaan vuoden kun aloitin.

Perhe ei mielestäni kärsinyt, lapsi oli vähemmän tarhassa kuin jos olisin ma-pe 8-16 töissä
 
vieras
Epäsäännöllinen työ, ei vuorojakaan vaan työajat vaihtelevat muuten vaan. Ehkä on helpompaakin kuin aiemmissa päivätöissä. On arkivapaita ja pitkiä aamupäiviä, ne on kivoja pienten lasten sekä eskareiden/koululaisten kanssa. Päänsärkyjä tuottavat viikonloput ja pidemmät työputket. Vaikeampaa on myös se, että jokainen päivä pitää suunnitella ja ohjelmoida etukäteen.
 
Mies teki neljä aamua, vapaa, neljä iltaa, vapaa, neljä yötä, kuusi vapaata ja itse tein vuoroviikoin aamua ja iltaa. Ainut positiivinen puoli oli että lapset oli vain noin 9päivää hoidossa ja nekin vajaita päiviä. Muuten olikin raskasta kun ei miehen kanssa saatu olla vapailla yhtäaikaa ja mies koki raskaaksi kun joutui oleen paljon lasten kanssa. Mutta oli vain määräaikainen 4kk onneksi. Ei vaan sopinut meidän perheelle.
 
4lapsen äiti
Alkuperäinen kirjoittaja aaa:
Millaista vuoroa teette, lasten iät? Mahd miehen vuorot?

Kysymys kuuluu: kauanko olet tehnyt vuorotyötä, miten jaksat, kärsiikö perhe jne???
Meillä miehelle 3-vuorotyö ja mulla päivävuoro. Näin toimii hyvin, lapset vähän hidossa. Toisaalta koko perheen yhteistä aikaa vähän ja vanhemmat "Joutuu" yksin kantamaan vastuun (siis toinen yleensä töissä kun toinen vie lapset tai laittaa ruokaa tms)
Näin toimii...jos molemmilla epäsään. ei varmaan toimis ilman tosi joustavia työnantajia.

Ajatellen kouluaikaakin näin aika kiva, viikonloput aina joku kotona ja viikollakin melkein aina toinen =)
 
aaa
Juttu on se, että olen ollut kotiäitinä kauan. Ammatti on vuosien takaa eikä kokemusta :(. Nyt alan ihan juuri tekemään sijaisuuksia eräässä paikassa(ensin 5viikon sopimus) joka on aamu-ja iltavuoroa ja jo se ajatus tuntuu ahdistavan :(. Kumpa saisi vaan valita paikan jossa 8-16, siitä mä tykkäisin.
Tulevaisuudessa(jos jatkan siellä) kuulemma toiveessa että teen myös viikonloppuja ja öitä. APUA :( . Jos ei suostu, ei paljoa ole töitä.
 
omenainen
Teen kaksivuorotyötä, myös viikonloppuisin. Mies toimii yrittäjänä, periaatteessa työaika 8-18 mutta venyy välillä siitäkin. Niin kauan oli helppoa kun lapset olivat tarhaiässä, eikä perhe kärsinyt mielestäni, tuntuu jopa että yhteistä aikaa oli enemmän.

Viime vuonna kun nuorempikin lapsi meni kouluun, alkoi kalenterin kanssa eläminen ja suunnittelu, kuka hakee kerhosta, kuka hoitaa illan, entä sunnuntain...Onneksi isovanhemmat auttavat paljon. Ja lasten kasvaessa varmaan helpottaa kanssa :)
 
näin meillä
Yh, kaksivuorotyö vaihtelevin työajoin. Neljä lasta kaksi teiniä ja 6 ja 3 vuotiaat. Pienet vuoropäiväkodissa. Hoitoajat riippuu työvuoroista, jos mulla on väli 12-20 lapset hoidossa 11-20.30 ja jos ilta 14-22 niin yötä tarhassa haen aamulla kasin maissa, mut jos aamuvuoro perään niin haen kun vuoro loppuu klo 16 maissa.
Olen lähes totaali yh ja isä ottaa tosi harvoin osaa mihinkään hoitovuoroihin, eli lapset hoidossa mun työajat. Joskus jos näyttää, et on tosi tiivistä niin isommat hoitaa kotona yhden vuoron kerrallaan.
 
kätilö
3-vuorotyö, täysin epäsäännöllinen, öitä ja viikonloppuja. Olen tehnyt tätä 10 vuotta eli jo ennen perhettä. Miehellä 8-16, ainoa toimiva ratkaisu näin. Jos miehelläkin olis vuorotyö, niin mulle uudelleen koulutus olis ainoa vaihtoehto. Meillä siis kaksi alle kouluikäistä lasta.
 
toinen kätilö
3-vuorotyö, miehellä myös (viikko aina aamua, vko iltaa, vko yötä). Meillä mä olen saanut hyvin toivottua vuoroja, kun miehen vuorot on tiedossa aina pitkäksi aikaa. Lapset olleet aina vähän hoidossa, 5-10 hoitopäivää/kk. Koululaisenkin kanssa ollaan pystytty hyvin olemaan kotosalla, kun juuri koskaan emme ole iltavuorossa samaan aikaan. Välillä, kun mies tekee viikonloppujakin, on mummusta ja pappasta iso apu :) Samoin ennen esikoisen koulun aloitusta saatoimme olla yövuorossakin samaan aikaan, kun hän oli mummulassa. Aika järjestelyä on välillä, mutta mun mielestä tekee isällekin hyvää olla paljon lasten kanssa, ilman minua. Itse nautin myös, kun välillä ollaan lasten kanssa keskenään. Ei olla kumpikaan hakemassa päivätöitä.
 
k
Alkuperäinen kirjoittaja aaa:
Millaista vuoroa teette, lasten iät? Mahd miehen vuorot?

Kysymys kuuluu: kauanko olet tehnyt vuorotyötä, miten jaksat, kärsiikö perhe jne???
Meillä kumpikin on 3vuorotyössä, ollut aina, jo ennen lapsia. itse pidän vuorotyöstä ja jaksan sitä paremmin kuin jos olisi yhtä vuoroa (sitäkin kokeilin ´lyhyen aikaa enkä tykänny). lasten kannalta tässä se hyvä puoli, että emme aina ole yhtäaikaa töissä, joten hoitopäiviä lapsilla reilusti alle 10/kk. samoin meillä jakaantuu aika, joka hoidetaan lapsia ja ollaan heidän kanssaan, aika hyvin puoliksi sen takia, että ollaan vuorotellen kotona heidän kanssaan ja harvakseltaan yhtäaikaa töissä. parisuhteelle sen sijaan tämä on haaste.
 
Mä teen kolmivuoroa, viikonloppuisinkin usein töitä. Tällä hetkellä teen 75%:sta, olen tehny jo vuodesta 2007 ja jatkan ainakin ensi vuoden elokuun loppuun. Miehellä myös kolmivuorotyö niin että viikko aina yhtä vuoroa ja viikonloput vapaat. Mä olen tehnyt vuorotyötä vuodesta 2003 jollon menin töihin kun nuorin täytti kolme vuotta, mies on tehny jo vuodesta 92 =) Meille tämä sopii, loppujen lopuksi lapset ei joudu olemaan paljonkaan keskenään kun useimmiten jompikumpi meistä on kotona. Iltavuoroja emme tee yhtä aikaa.
 

Yhteistyössä