Huoli lapsen koulun aloituksesta..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohdinpa vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pohdinpa vaan

Vieras
Meillä siis yksi lapsi ja menee kouluun ensi syksynä. Käy nyt eskaria saman koulun pihapiirissä, mutta eskarin lisäksi siis on myös hoidossa meidän työajan.

Lapsi on jossainmäärin arka, ei liikunnallinen, haaveilija ja "filosofi".
Ajatuskin tuosta pikkuihmisestä kulkemassa tuota koulumatkaa saa mun sydämen kylmenemään. Meillä jää jostain 200 metristä kiinni ettei saada koulukyytiä..

Olen harkinnut lyhennettyä työaikaa ja kaikkea, mutta ei oikein olisi varaa, eikä sekään ongelmaa ratkaisisi... Kesälomani aion anoa koulun alkuun että päästään yhdessä matkaa kulkemaan, mutta kyllä eka- ja vielä tokaluokkalainenkin on tosi pieni kulkemaan yksinään??!

Täällä on informoitu meitä eskareiden vanhempia tosi heikosti tulevasta -tosin se nyt onkin varmaan vasta tänä keväänä edessä- mutta oon ihan pihalla ja mietin jo kovasti ensi syksyä.

ootko ottanu laskelmissasi huomioon että kun osittaisella hoitovapaalla tulosi tippuvat niin veroprosenttikin tippuu reippaasti, tulonmenetys ei oo ollenkaan niin suuri kuin miltä se ensin tuntuu. saisit ees toiseen suuntaan vietyä sen lapsen.
onhan se tietysti kova paikka päästää lapsi yksin koulutielle, varsinkin esikoisen. onko siinä naapurissa muita pieniä koululaisia, joiden vanhempien kanssa vois ehkä sopia kimppakyydeistä?

Jos teet lyhennettyä työaikaa, esim.6h pvä tai 4pvää/vko, niin se tuntuu yllättävän vähän palkassa, laskeskepas! Ja saahan siitä pienen korvauksen kelalta(?)jos jää osittaiselle. Ja lisäksi saa itselle ja lapselle turvallisen ja hyvän mielen :)

Nyt voisi miettiä ihan miettimällä sitä, että onko matkalla poikkeuksellisen vaarallisia tms. muita hankalia juttuja ja yrittää yrittämällä saada lapsi koulukuljetusten piiriin tämän kautta...

Mutta kannatan sitä kevennettyä työviikkoa.

Mä täällä myös murehdin jo lapseni koulun aloitusta. Lapsi menee ensi vuonna vasta eskariin, mutta tuleva koulutie on pitkä ja vaarallinen, on monia tien ylityksiä ja koulu on suurehkon kaupungin keskustassa.

Oon ajatellut, että teen lapsen ekana koulusyksynä lyhennettyä työpäivää... Haaveissa olisi myös vauva, joten hyvällä tuurilla olisin tuolloin vauvalomalla.
Onko teillä isovanhempia tms, joita voisi valjastaa koulukyydityksiin? Itse olen jo äitini kanssa asiasta puhunut ja hän on luvannut auttaa kouluun kulkemisessa.
Meillä on myös harkinnassa muutto, jotta lapsi saisi turvallisemman koulutien.

Nyt voisi miettiä ihan miettimällä sitä, että onko matkalla poikkeuksellisen vaarallisia tms. muita hankalia juttuja ja yrittää yrittämällä saada lapsi koulukuljetusten piiriin tämän kautta...

Mutta kannatan sitä kevennettyä työviikkoa.

kolme suojatietä, yksi silta (alla joki), monta "pihaliittymää" kauppojen pihoihin yms. Kyllä mä näen monta vaaranpaikkaa heti -vaikken mikään ylihysteerinen olekaan- mutta en tiedä millaset vaaranpaikat otetaan ns.tosissaan?

Yhtä aikaa kouluun meneviä ei täällä ole kun yksi tyttö, joka jo 3-vuotiaana on polkenut tuota matkaa vanhempiensa kanssa ja kulkenut paljon enemmän kun meidän lapsi (oma vika ehkä, mutta me ollaan työelämässä ja jotenkin nyt vasta havahduttu tähän) ja tuo tyttö menee vaikka silmät kiinni fillarilla ton matkan, kulkee sitä jo nyt kaverilleen itekseen.... Nyt tuli huonoäitiolo kun en ole aiemmin mun lapsen kans kulkenu tollai tota väliä. Huoh.

No onhan teillä aikaa harjoitella sitä matkaa vaikka kuinka monta kuukautta. Ei kannat nyt jämähtää siihen, että kunnan pitäisi lapsenne hoitaa vaan keväällä aloitatte kouluunkulkemistreenit. Ei haittaa vaikka harjoittelu venyisi kesäänkin.

kolme suojatietä, yksi silta (alla joki), monta "pihaliittymää" kauppojen pihoihin yms. Kyllä mä näen monta vaaranpaikkaa heti -vaikken mikään ylihysteerinen olekaan- mutta en tiedä millaset vaaranpaikat otetaan ns.tosissaan?

Yhtä aikaa kouluun meneviä ei täällä ole kun yksi tyttö, joka jo 3-vuotiaana on polkenut tuota matkaa vanhempiensa kanssa ja kulkenut paljon enemmän kun meidän lapsi (oma vika ehkä, mutta me ollaan työelämässä ja jotenkin nyt vasta havahduttu tähän) ja tuo tyttö menee vaikka silmät kiinni fillarilla ton matkan, kulkee sitä jo nyt kaverilleen itekseen.... Nyt tuli huonoäitiolo kun en ole aiemmin mun lapsen kans kulkenu tollai tota väliä. Huoh.

no onhan teillä vielä puoli vuotta aikaa opetella. pyörällä ei varmasti ekaluokkalainen saa kouluun silti mennä, monessa paikassa vasta kolmasluokkalaiset saa.

No syksyyn on pitkä aika. Ehditte moneen kertaan harjoittelemaan matkaa, samoin sitten koulun alettua. Niitä filosofeja on joukoittain liikenteessä tuolla joka syksy, et ole taatusti ainoa, jolla on sama ongelma. :) Vaikka se sinusta siltä tuntuu, että tokaluokkalainenkin on vielä pieni kulkemaan matkan yksin, niin on hänen silti vaan kuljettava, niin tekevät kymmenet tuhannet lapset tässä maassa joka päivä. Varmaan aika harvalla on pitkän päälle mahdollisuus järjestää lapselle koulukuljetusta. Jos lapsi on erityisen tuen tarpeessa, sitten kunta tietenkin järjestää kuljetusta jos lapsen kunto ei matkan kulkua itsekseen salli.

[QUOTE="vieras";25479406]Niihin yleensä ehtii viemään itse, jos se yksin kulkeminen huolestuttaa.[/QUOTE]

Aivan. :D Ei aivot pelaa. :xmas: meidän kunnassa kyllä siltikin ainakin osa ip-kerhoista on muualla kuin koulussa, joten lasten tulee silti osata kulkea sieltä koululta ip-kerholle, vaikka sieltä sitten tultaisiinkin hakemaan. Pari-kolme ekaa viikkoa yleensä ip-kerhon väki hakee lapset koululta mutta sen jälkeen on kuljettava itse.

Yhteistyössä