Huolestunut 4,5 kk:n vauvan syömisestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äitihuolissaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äitihuolissaan

Vieras
Kaipaan vähän jotain huolta helpottavaa kommenttia. Meillä on siis 4,5 kk vauva, joka on kolmen kuukauden iästä syönyt todella vähän. Täysimetyksellä ollaan menty koko ajan. Päivisin vauva on helposti sen neljä tuntia syömättä ja sen jälkeen syö noin kaksi minuuttia ja lopettaa sitten eikä millään suostu ottamaan enempää. Syö siis erittäin harvoin hyvin vähän aikaa. Öisin syö edes hitusen paremmin kun syö n. kolmen tunnin välein n. viiden minuutin ajan. Pissavaippojakin tulee melko hintsusti, mutta vauva on muuten täysin normaali. On iloinen ja jaksaa hyvin olla hereillä. 4 kk neuvolassa sanoivat vauvaa hoikaksi ja todennäköisesti nyt 5 kk neuvolan jälkeen on aloitettava kiinteät.

Ei 4 kk iässä enää tarvi syödä parin tunnin välein, meillä nuorempi lapsi söi synnäriltä lähtien päivisin 4-5 tunnin välein ja öisin 5-6 tunnin välein. Hän nyt ei missään vaiheessa ollut pullukka, mutta sopivan kokoinen. Onnistuisiko jos pumppaisit maitoa pulloon ja kokeilet kuinka paljon syö kerralla. Se on mahdotonta tietää kuinka paljon lapsi saa tissistä maitoa.

Ja miksi sinua pelottaa aloittaa kiinteät?

Maidon pumppaaminen ja pullosta syöttäminen ei kerro kyllä mitään siitä, mitä minäkin eri kertana vauva saa rinnasta. Mulla toimi vauvan riisuminen ja ihokontaktissa pitäminen. Suostui syömään tiheämmin kuin vaatteet päällä.

Ei mua varsinaisesti pelota kiinteiden aloitus. Kovasti vaan toivoin, että oltais vasta siellä puolen vuoden iässä voitu ne aloittaa niin kuin esikoisenkin kanssa. Ja tuttipulloa me ei edes omisteta..

No luultavasti saa sen parin minuutin aikana riittävästi tankattua maitoa. Vai oletko törmännyt vauvaan jolla on nälkä mutta on silti tyytyväisen oloinen. Minä en ole. Kyllä ne itkee kun nälkä on.

Meillä on molemmat lapset olleet vauvoina "luuviuluja" vaikka maitoa ovatkin tarpeeksi saaneet. Molempien kohdalla kasvu ollut tasaista vaikka paino onkin laahannut siellä miinuskäyrällä.

Jos painossa tulee oikein notkahduksia alaspäin, niin silloin onkin jo eri juttu.

Uusimmat

Yhteistyössä