Huolestuako vaiko eikö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -Mari-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

-Mari-

Vieras
Eli ongelmana on, kun en tiedä pitääkö tästä huolestua?
Nyt jonkin aikaa jo on tuntunut lähes tuossa heti rintojen alapuolella eli todella "ylävatsassa" painon tunnetta ts. aluksi tuntui siltä kuin joku painaisi sormella.
Nyt se on ehkä vähän enemmän kivunomaista, epämukavaa tunnetta.

Aluksi ajattelin sen liittyvän närästykseen, mutta kun närästys kuulemma ei pitäisi tuntua tuossa rintojen alapuolella.. Neuvolassa ei osattu sanoa juuta ei jaata. Terkkari vaan totesi että "mulla kun ei oo ikinä närästystä ollut niin en oikein osaa sanoa".. Sitten tuntui toteavan että liittyy kohdun kasvamiseen ja siihen kun kaikki muut elimet muuttavat asentoaan/paikkaansa tms.

Kovasti mielelläni kuulisin mielipiteitänne ja jos jollakulla on ollut moisia tuntemuksia?
En oikein tiedä minkälaisten asioiden vuoksi kehtaa Kätilöopiston äitiyspolille alkaa soittamaan? Voiko sinne soittaa ihan vain saadakseen mielenrauhan, vai pitääkö olla jo oikea "hätä" kun lähtee sieltä neuvo kysymään?

Kiitos ja kumarrus kuka vain ehtii kommentoimaan!? :) Ainiin ja mulla on menossa nyt
rv 23+2

Itsellänikin oli aivan vastaavia tuntemuksia ylävatsassa joskus raskausviikoilla 15-18 (en tarkkaan muista). Aluksi huolestutti tietysti. Mutta itse kuitenkin päädyin siihen, että liittyisivät kaikesta huolimatta närästykseen tai muuten vatsan toimintaan. Näitä tuntemuksia tuli, kun olin joutunut pitkään istumaan, enkä ollut saanut kunnolla jaloitella päivän mittaan. Ehkä juuttui ruoka johonkin väärään mutkaan tms.

Puristava ja pistävä tunne meni pois, kun kunnolla rentoutti vartalonsa makuuasennossa. Saattoi kyllä kestää kerralla aika pitkäänkin tuo vaiva. Nyt on kai ollut samaa ongelmaa lievempänä jonkun kerran. Kuulin myös erään ystäväni kärsineen aivan samoista vaivoista, ilman että hänellekään oli ihan selvinnyt missä varsinaisesti syy.

Näihin kokemuksiin perustuen uskoisin, ettei sinullakaan siis mitään hätää. Raskauden aikana ilmeisesti vaan kohtaa kaikkia uusia kummia vaivoja. Mutta toki voit Kätilöopistolle soittaa, jos olet mistä tahansa raskauteen liittyvästä oikeasti huolissasi, etkä saa neuvolasta mielestäsi tarpeeksi tietoa. Tai jos kysyit neuvolan terveydenhoitajalta, voithan vielä kysyä neuvolan lääkäriltä, jos osaisi sanoa tarkemmin.

Mutta siis uskon, että kyseessä ihan vaaraton vaiva.

Kiitos hurjan paljon odottelijalle vastauksestasi! :)
Täytyy vielä miettiä tuota Kättärille soittamista, sitä vartenhan he kai ovat siellä päivystämässä että voi kysyä neuvoja.. mutta koitan olla miettimättä asiaa liikaa, makuulla mullakin helpottaa eikä tunne siis kokoajan ole kipua, vaan semmosta ahdistavaa puristavaa.

Mukavaa sunnuntaita! :D
-Mari-

Mulla oli tuollaista kipua koko loppuraskauden ajan ja tulkitsin sen johtuvan siitä, kun kohtu kasvaa ja keuhkot jäävät litistyksiin. En tiedä oliko se sitä, mutta tuskin ainakaan mitään kovin vaarallista, kun ei siitä mitään sen ihmeellisempää seurannut.

Moi,

oletko kokeillut Rennietä tms. jolla sulkea närästys pois? Itselläni tuo närästys teetti aikoinaan pahana ollessaan (ja teettää vielä nykyäänkin) mitä kummallisempia vatsan alueen tuntemuksia, mitkä eivät välttämättä "lue oppikirjassa". Oletko huomannut voiko tuntemuksiasi yhdistää johonkin tiettyyn asiaan kuten ruokaan tai vuorokaudenaikaan tuon lisäksi, että makuulla ollessa helpottaa?

Missään nimessä enkiellä soittamasta kättärille, mutta joskus tuo ns. poissulkeminen auttaa jäljille ja sitä kautta itselle sopivan oikean hoidon löytämiseen.

Parempaa vointia sinulle!

Kiitokset vielä kaikille vastanneille. :)

Renniet on nyt hankittu ja kokeilen illalla sitä ja miten se vaikuttaa tuohon outoon tunteeseen. En ole ainakaan oikein osannut yhdistää sitä ilmaantuvaksi syönninjälkeen tms. Kun se on vähän niinkuin "läsnä" melkein jatkuvasti, välillä ihan vaimeana välillä selvempänä. Paitsi välillä on päiviä, jolloin ei vaivaa ilmaannu ollenkaan.
On tämä tälläistä arvuuttelua... Mutta kun nyt kaikki kirjoitukset on olleet kuitenkin rohkaisevia, eli muutkin on tästä selvinneet hengissä niin taidan laskea sen närästyksen piikkiin -kunhan nyt kokeilen tuon Rennien vaikutuksen vielä. :D

Muuten on olo onneksi todella hyvä, eli aika vähällä olen kuitenkin päässyt kun kuuntelee muiden odottajien kertomuksia. Toki tuskaisimmat viikot ovat varmasti vielä edessä.

Kesäterkuin,
-Mari-

mulla nyt viikkoja 30+2 ja mulla on jo muutaman viikon ollu tuota samaa. Joinakin päivinä enemmän ja joinakin vähemmän. Luulen sen tunteen olevan sitä kun kohtu painaa palleaa ja keuhkoja. Tuntuu niinku ei sais kunnolla happea ja makuulla ollessa helpottaa. Istuessakin pitää koittaa olla hyässä ryhdissä kun muuten tuntuu että happi loppuu.

Renniet on tosi tehokkaita närästyslääkkeitä. Mulla ainakin auttavat aina heti. Pitää itsekin lähtee apteekkiin ku tuntuu että mahahapot nousee kurkkuun asti :(

Mutta, soita vaan sinne kätilöopistolle jos tuntuu siltä, sitä vartenhan ne siellä on että neuvoja voi kysyä jos joku huolettaa. Tsemppiä!!

Voisiko olla kivuttomia supistuksia? Nehän voivat tuntua paineena ja puristuksena myös ylävatsassa, eikä aina puristaa koko kohtua. Toinen vaihtoehto pitemmälle ehtineille voisi olla vauvan venyttely?

Sisäelinten siirtyminen ja vatsaontelon "ahtaus" kuulostaa tietysti myös ihan pätevältä selitykseltä.

Yhteistyössä