huolestuako vai ei?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hermoraunio
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hermoraunio

Vieras
Kyselisin mielipiteitä seuraavasta... Eli menossa rv24 ja on alkanut esiintyä oireita, jotka jonkun artikkelin perustella voivat viitata ennenaikaiseen synnytykseen. Eli nivuset/häpyluu/"perseluut" ovat tosi kipeät: kävely on tuskaa ja öisinkin on vaikea nukkua. Alaselässä on paineentunnetta ja kipua. Nyt viikon ajan on jo ollut uloste ripulia tai löysähköä. Mahaa sattuu välillä todella ikävästi kouristaen, en tosin ole varma onko supistus vai muuta vahavaivaa. Nämä kivut eivät kuitenkaan ole säännöllisiä, joskin päivittäisiä. Valkovuoto on tosi runsasta, välillä ihan kirkasta. Kävin pari vk sitten näyttämässä sitä terkkarilla, mutta hänen mielestään kyseessä ei ollut lapsivesi, tosin testiä ei tehnyt.

Esikoinen tulossa joten en tiedä missä vaiheessa huolestua! Muhun on aina suhtauduttu tosi nuivasti sairaalassa, joten en haluaisi siellä käydä turhaan. Nuohan voivat kai olla ihan normaalin raskauden oireita, mutta tosiaan myös ennenaikaisen synnytyksen...

Nivusten, häpyluun ja jopa se alaselän kivut voivat johtua "lantionliitosten löystymisestä". Kipu tuntuu erityisesti just kävellessä ja voi olla hyvinkin piinallista. Minulla menossa viikko 13 ja noi liitoskivut antavat jo kuulua itsestään. =(
Kuinka kauan sinulla on ollut noita mahavaivoja?

Kannattaisi tarkistuttaa, ettei ole päällä mitään tulehduksia. Mulla oli samanlaisia oireita ja neuvolassa ei ensin oikeen otettu kantaa niihin. Sitten lääkärineuvolassa muutamaa viikkoa myöhemmin tehtiin sisätutkimus ja todettiin, että päällä on kolme(!) eri tulehdusta, jotka aiheuttivat noita oireita. Sain kaksi lääkekuuria ja olo parani.

Kiitos vastauksesta!

Tuota ripulia on ollut viikon verran, noita mahakipuja varmaan sellaiset 3vk, välillä enemmän välillä vähemmän... neuvolassa eivät ota kantaa. :(

elinalle vielä, eli olin ultrassa vk sitten, ja lääkärin mukaan kohdunkaula oli kiinni eikä näkynyt tulehduksia. Eli ei varmaan ainakaan siitä? Sitä olen miettinyt, että pitäisikö tulehdusarvo ottaa jos on joku muu tulehdus ja sitten et pitäisikö salmonellat tms. poissulkea? Tosi kiva kun itse joutuu näitä miettimään kun neuvolassa vaan sanotaan että kaikki hyvin, vaikkei olla viikkoihin nähty!

Hermoraunio, minulla lääkärineuvolan sisätutkimuksessa havaittiin hiiva ja epäspesifinen tulehdus ihan silmämääräisesti. Näihin sain lääkäriltä reseptilääkkeen. Parin päivän päästä jouduin kuitenkin soittamaan takaisin neuvolaan kun kivut jatkui lääkkeestä huolimatta. Neuvolassa ihmeteltiin, että miksei lääkäri ottanut minulta viljelyä, jossa näkyy sitten mahdollisesti muitakin tulehduksia, jotka eivät "silmämääräisesti" näy. Sain käskyn tulla heti viljelyyn. Neuvolantäti oli kuitenkin hyvin epäileväinen ja sanoikin, että todennäköisesti viljelystä ei enää mitään uutta löydy. Muutaman päivän päästä tuloksista kävi ilmi, että yllätysyllätys minulla onkin hiivan ja epäspesifisen tulehduksen lisäksi vielä streptokokki, joka noista kolmesta on kaikkein vaarallisin vauvalle. Onneksi siis olin yhteydessä neuvolaan ja pääsin viljelyyn. Sain siis lisäksi vielä toisen lääkekuurin.

Kannattaa vaan sinnikkäästi olla yhteydessä neuvolaan ja vaatia, että pääsee tutkimuksiin!

Varmaan kannattaa vain vaatia että tutkivat onko sinulla joku tulehdus. Itse olen joskus saanut lääkäristä palvelua, kun istuin tuoliin ja kieltäydyin lähtemästä ennen kuin minut tutkitaan. Ja yllätys yllätys (lääkärille ainakin) minulla oli tulehdus johon tarvitaan lääkekuuri.

Huolestua ei kannata, vaan rauhallisuus on parasta.

Minä jouduin ennenaikaisten supistusten takia seurantaan ja ennalta ei ollut mitään kertomistasi oireista. Tuli ihan "puun takaa" supistelut vain. Sänkylevolla sitä hoidettiin sairaalassa ja käskettiin välttämään stressiä (siis älä turhia hermoile), sekä antibioottikuurin sain koska viljelystä näkyi tulehdusta. Nyt uudessa raskaudessa muuten pissaa seurataan niin tarkkaan, että vien näytteen aina suoraan labraan koska neuvolan tikut eivät näytä sitä, mitä viljely voi paljastaa. Neuvolan täti kirjoittaa minulle lähetteen labraan ja antaa purkkipakkauksen kotiin mukaan (aamupissasta näyte). Itsellä tuo tulehdus ei ilmoittele itsestään selkeästi, niin tämä on ihan ehdoton juttu ja tästä neuvola on tosi tarkka että ei mene heidän piikkiinsä jos tulehdus jää huomaamatta.

Vaadi saada huolenpitoa jos siltä tuntuu, koska itse tunnet kehosi parhaiten. Kyllä mielestäni neuvolan tehtävä on tarjota mahdollisuudet tarkistaa tilanne jos äiti tuntee tarvetta siihen. Varsinkin, kun stressaaminen jo itsessään ei ole hyväksi. Kyse ei kuitenkaan ole mistään kalliista toimenpiteistä tai muutenkaan hankalasta jutusta varmistaa, vaan labralähetekin riittäisi.

Yhteistyössä