hunajamarinadi kanalle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "uusavuton"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

"uusavuton"

Vieras
Ulkomailla asustelen ja täällä ei myydä valmiiksi marinoitua broileria. Olisiko kellään antaa hyvää marinadi ohjetta, joka muistuttaisi kaupan marinadia :) Kiitos jo etukäteen!

Mä olen heittänyt broilerinsuikaleet semmoiseen marinadiin jossa on rypsiöljyä, appelsiinimehua, sokeria/hunajaa, hienonnettua valkosipulia, mustapippuria ja suolaa. Joskus laitan chilijauhetta myös.
Hyvää tulee, mutta hieman enemmän tarttuu pannuun kuin kaupan marinoidut suikaleet. Ehkä tuo appelsiinimehu tekee sen.

Jaa-a, olen jo unohtanut ne määrät, mutta suunnilleen tämmöiset on mulla, jos broileria on 400g:

-1 dl rypsiöljyä
-1-1,5 dl appelsiinimehua
-2-3 rkl sokeria/hunajaa
-6-7 valkosipulinkynttä
-1 tl mustapippuria
-1-2 tl suolaa
(chiliä tai chilikastiketta)

Siis jotenkin muistelen että marinadeissa on runkona 2 ainesta eli hapan (tässä tapauksessa appelsiinimehu) ja öljy, ne jotenkin tasapainottaa toisiaan.

[QUOTE="Vieras";28729399]Miks joku haluis jotain joka muistittaa kaupan hunajamarinadia....?

Laita oliiviöljyä, hunajaa, suolaa, chiliä, pippuria, yrttejä.[/QUOTE]

Ehkä siinä on se, että samoilla aineksilla saa hyvin erilaisen lopputuloksen riippuen siitä, onko ruoka tehty tehtaassa vai kotona. Jotenkin tuntuu että se maku muuttuu jossain vaiheessa tuotantoketjua hyvin teolliseksi. Ja lisäaineita on tehdasruuissa.

Mua ainakin on alkanut kiinnostaa miltä oikeasti hunajamarinoitu kana maistuu, ilman lisäaineita. No, tuossa mun ohjeessa on lisänä appelsiinimehua joten se ei ole ihan sama kuin kaupan hunajabroikku, mutta silti.

Kyllä on ero maussa kuin yöllä ja päivällä. Saman huomion tein kun valmistin yrittimarinoidun pääsiäislampaan itse enkä ostanut sitä vakuumissa lillunutta kaupan versiota.

hyvä täytyy huomenna kokeilla marinoida tuolla tavalla. Itse juuri hain kaupan hunajamarinadin tyylistä mutta tietenkin omatekoisena se maistuu paljon paremmalta. On se huvittavaa miten Suomessa saa kaikki valmiina kaupasta ja ei tarvitse paljon aikaa ja vaivaa nähdä. Näin ollen myös mieleiset marinadireseptit näkyvät olevan kiven alla.

Hei,

pahoin pelkään, että valmismarinadin vertaista reseptiä et löydä. Monet reseptit testanneena voin oikeastaan olla jopa sitä mieltä. Karinniemen hunajakanan voittanutta ei ole ja sen resepti on valitettavan salainen.

PS. Poikaystävänikin rakastaa paistamaani hunajakanaa.

Mukavaa joulunodostusta ja tervetuloa käymään Suomessa!

Yhteistyössä