vierailija
Ari Koponen: "Huijataanko suomalaiset sähköautoihin väliaikaisilla tukimuodoilla?" - Suomen Uutiset
Liikenteen polttoaineverolla, vuosittaisella ajoneuvoverolla sekä uusien tai käytettyjen ajoneuvojen hankintaan liittyvällä autoverolla kerätään
www.suomenuutiset.fi
"Ongelman ydin on kuitenkin se, että valtio kerää todella suuren potin verottamalla raskaasti fossiilisia polttoaineita. Alennukset ja verokevennykset sähköautojen hankkijoille tuskin kestävät kovinkaan kauaa, sillä valtio keksii kyllä keinon verottaa vähäpäästöistäkin autoilua, kunhan se vain yleistyy. Ettei vain olisi käymässä niin, että kansalaiset ohjataan vähäpäästöisempiin autoihin, mutta pitkällä aikavälillä niiden käyttö tulee aivan yhtä kalliiksi tai jopa kalliimmiksi kuin bensa-auto, Koponen kysyy."
Faktahan on se, että energiaveroja ei voida (eli haluta) kokonaisuutena nostaa niin paljon, että autoilusta korvamerkittynä saadut rahat tulisivat korvatuksi. Kyllä autoilijan asema lypsylehmänä pitää säilyttää jatkossakin. Senpä takia polttoaineveron laskiessa täytyy autoilua alkaa verottaa muuten. Jos sähköä saa seinästä sähköauton akkuun "liian halvalla" - kuten saa koska vasemmistoa äänetävän hampuusin pitää kuitenkin saada edullista sähköä kannabisviljelmälleen - täytyy sähköautoa verottaa muuten. Kilometriverolla tai ihan vaan vuotuisella ajoneuvoverolla.