HUHUU: amk opiskelijat tai amk:n käyneet!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuleva opiskelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuleva opiskelija

Vieras
Millaista on opiskella ammattikorkeakoulussa esimerkiksi ammattikouluun verrattuna? Millaisia koulupäiviä? Kuinka teoriapainotteista? Miten paljon kuluu rahaa opintoihin? Ja jos opiskelee perheellisenä niin miten on onnistunut perheen ja opiskeluiden yhteensovittavaminen?

Jos joku kiltti viitsisi vastata kysymyksiin niin olisin tosi onnellinen. Ja kaikki muukin tieto amk-opiskeluista on tarpeen =).

En ole ammattikoulussa ollut, mutta lukioon verrattuna AMK-opiskelu on aika samankaltaista.

Mun koulupäivät ovat olleet hyvin hyvin vaihtelevia. Saattaa olla kokonaisia päiviä viikolla vapaata, sitten on 12 tunnin koulupäiviä. Vaihtelee varmaan kouluittain.

Rahaa ei ole hirveästi mennyt, meillä opettajat tekevät usein oman vihkosensa, jota opinnoissa käytetään + muistiinpanot. Ainoastaan jotkut massiiviset teoriaopukset ovat liki satasen kipale.

Perheen ja opiskelun yhteensovittaminen on sujunut niin hyvin, että olen työnpuutteen takia ottanut muutamia perusopintoja opiskeltavaksi avoimen yliopiston kautta samalla pitäen keskiarvon n. 4,5 nurkilla.

Ootko menossa opiskelemaan ihan päivälinjalle, nuorison sekaan? Mun kokemukseni on, että perheen täytyy vain sopeutua siihen opiskeluun. Ainakaan meillä mikään jousto ei tuntunut tulevan kyseeseen. Yhden tentin tein joskus niin, että esikoinen leikki yksinään naapuriluokassa sillä aikaa (mies oli ulkomailla työkeikalla, ja sitä tenttiä ei olisi saanut edes uusia - eli jos en olisi silloin mennyt, olisin vain saanut 0 pistettä ).

Ammattikouluun mä en AMK:ta vertaisi, kyllä se ainakin meillä oli huomattavasti vaativampaa. Elämäni ekan kerran oon tehnyt läksyjä AMK-matikassa. Mutta on se opiskelu myös kivaa, ja kyllä maailma avartuukin ihan eri lailla kuin amisopiskellessa. Rahan kulumisesta mä en osaa oikein sanoa mitään. Mulle tuli täydet opintotuet, ja kuopuksen synnyttyä nostin loppuopintojen ajan myös opintolainaa. Niillä mä sain suunnilleen maksettua kouluruoat ja matkakulut. Mies huolehti meidän asumiskuluista lähes yksin.

Alkuperäinen kirjoittaja Nos habebit humus:
En ole ammattikoulussa ollut, mutta lukioon verrattuna AMK-opiskelu on aika samankaltaista.

Mun koulupäivät ovat olleet hyvin hyvin vaihtelevia. Saattaa olla kokonaisia päiviä viikolla vapaata, sitten on 12 tunnin koulupäiviä. Vaihtelee varmaan kouluittain.

Rahaa ei ole hirveästi mennyt, meillä opettajat tekevät usein oman vihkosensa, jota opinnoissa käytetään + muistiinpanot. Ainoastaan jotkut massiiviset teoriaopukset ovat liki satasen kipale.

Perheen ja opiskelun yhteensovittaminen on sujunut niin hyvin, että olen työnpuutteen takia ottanut muutamia perusopintoja opiskeltavaksi avoimen yliopiston kautta samalla pitäen keskiarvon n. 4,5 nurkilla.

Kuulostaa kivalta. Rohkaisit minua paljon!

Mie opiskelen amk:ssa ja täytyy sanoa että lähihoitajaksi opiskellessani siellä vaadittiin enemmän...ainakin tuntuu siltä. Voi olla, ettö myös elämänkokemus vaikuttaa nyt :) Mutta oikeesti meidän koulun taso ei kyllä vastaa mitään korkeakoulutasoa...mun mielestä.
Hyvin on mennyt, joustettu on...periaatteessa olen aikuisopiskelija nuorten joukos....käytännössä ei eroa mitenkään. Muutaman kurssn oon saanut suoritttua kirjallisilla töillä ja puoli vuotta myöhemmin aloitin ja nyt samoissa meen. Kivaa on ollut ja nuoret on ymmärtäväisiä perheellisiä kohtaan. Huippu porukka meillä :flower: Vielä 1,5 vuotta jäljellä, mut pääosin enää käytännön harjoittelua.

Alkuperäinen kirjoittaja Homo heidelbergensis:
Ootko menossa opiskelemaan ihan päivälinjalle, nuorison sekaan? Mun kokemukseni on, että perheen täytyy vain sopeutua siihen opiskeluun. Ainakaan meillä mikään jousto ei tuntunut tulevan kyseeseen. Yhden tentin tein joskus niin, että esikoinen leikki yksinään naapuriluokassa sillä aikaa (mies oli ulkomailla työkeikalla, ja sitä tenttiä ei olisi saanut edes uusia - eli jos en olisi silloin mennyt, olisin vain saanut 0 pistettä ).

Ammattikouluun mä en AMK:ta vertaisi, kyllä se ainakin meillä oli huomattavasti vaativampaa. Elämäni ekan kerran oon tehnyt läksyjä AMK-matikassa. Mutta on se opiskelu myös kivaa, ja kyllä maailma avartuukin ihan eri lailla kuin amisopiskellessa. Rahan kulumisesta mä en osaa oikein sanoa mitään. Mulle tuli täydet opintotuet, ja kuopuksen synnyttyä nostin loppuopintojen ajan myös opintolainaa. Niillä mä sain suunnilleen maksettua kouluruoat ja matkakulut. Mies huolehti meidän asumiskuluista lähes yksin.

Aikomukseni olisi juuri sinne nuorison sekaan mennä opiskelemaan. Toivottavasti olisi muitakin hieman vanhempia. Mutta varustaudun paljolla huumorilla.

Tuota juuri mietin, että kuinka paljon on aineita joiden tunneilla on oltava läsnä. Kolmen lapsen äitinä olen aivan varma, että ainakin lasten sairastelun vuoksi poissaoloja tulee. Lisäksi minulle tulee päivittäin 100km koulumatkoja joten pikaiset käynnit neuvolassa tai hammashoitolassa saa unohtaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Athene:
Mie opiskelen amk:ssa ja täytyy sanoa että lähihoitajaksi opiskellessani siellä vaadittiin enemmän...ainakin tuntuu siltä. Voi olla, ettö myös elämänkokemus vaikuttaa nyt :) Mutta oikeesti meidän koulun taso ei kyllä vastaa mitään korkeakoulutasoa...mun mielestä.
Hyvin on mennyt, joustettu on...periaatteessa olen aikuisopiskelija nuorten joukos....käytännössä ei eroa mitenkään. Muutaman kurssn oon saanut suoritttua kirjallisilla töillä ja puoli vuotta myöhemmin aloitin ja nyt samoissa meen. Kivaa on ollut ja nuoret on ymmärtäväisiä perheellisiä kohtaan. Huippu porukka meillä :flower: Vielä 1,5 vuotta jäljellä, mut pääosin enää käytännön harjoittelua.

Saako udella mitä alaa opiskelet?

Mulla ei ole omaa kokemusta - vielä - mutta mitä muiden läheisten AMK opintoja olen seurannut, niin tuntuu riippuvan tosi paljon paikasta ja opettajista, että miten paljon sitä joustoa löytyy. Toisaalla on oltu aika ehdottomia läsnäolopakkojen yms. kanssa ja toiset taas on pystyneet sumplimaan asioita paremmin.

Mun ois kans tarkotus lähtee syksyllä sinne 10 vuotta nuorempien joukkoon =) Saas nähdä kuin kävi pääsykokeessa.

Se on niin alakohtaista. Melkein kaikkia muita linjoja voi verrata joko lukioon tai amikseen mutta tekniikan puoli on sitten aika raskasta. Ite kävin aikuislukion, mikä on raskas kun sen käy työn ohessa ja vauhti on siellä kova. No, amk on kuitenkin moninkertaisesti kovempi ja monissa aineissa on 100% läsnäolopakko. Ekana ja tokana vuonna viikkotunteja oli 40 koko ajan, projektia ja ryhmätyötä pukkas niin että suurin osa oli melko pississä niiden kanssa. Ekana vuonna lopetti jo melkein puolet porukasta tai niillä oli vaan jotain 20 op kasassa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Aikomukseni olisi juuri sinne nuorison sekaan mennä opiskelemaan. Toivottavasti olisi muitakin hieman vanhempia. Mutta varustaudun paljolla huumorilla.

Tuota juuri mietin, että kuinka paljon on aineita joiden tunneilla on oltava läsnä. Kolmen lapsen äitinä olen aivan varma, että ainakin lasten sairastelun vuoksi poissaoloja tulee. Lisäksi minulle tulee päivittäin 100km koulumatkoja joten pikaiset käynnit neuvolassa tai hammashoitolassa saa unohtaa.

Joo, siis en usko, että se nuoriso sinänsä tuottaa ongelmia. Tietty riippuu varmasti koulusta ja porukasta, mutta ainakin meidän luokka ennen äitiyslomaani oli aivan ihana. Eikä uudessa luokassani äitiysloman jälkeenkään ollut sinänsä mitään vikaa, mutta siihen porukkaan en vain ikinä päässyt enää sisään (varmasti vaikutti se, että tulin kesken mukaan, kun muut olivat olleet alusta asti yhdessä ). Isoin ongelma mun mielestäni siinä "nuoriso-opiskelussa" oli se, että koulun taholta tunnuttiin kuvittelevan, että kaikki ovat parikymppisiä äidin lihapatojen äärellä notkuvia poikia - joustoa missään asiassa oli siis jotenkin ihan käsittämättömän vaikea järjestää. Olettaisin, että jos lähtisi aikuislinjalle, myös koulu olisi asennoitunut siihen, että ihmisillä saattaa olla muutakin elämää.

Mutta tämä on siis vain mun kokemukseni yhdestä koulusta - jossain muussa oppilaitoksessa meininki voi olla huomattavasti joustavampaa. Ja voi olla muuttunut mun entisessä koulussanikin - siitä on jo melko kauan, kun mä siellä olin.

Mä oon opiskellut lukiossa,kauppiksessa ja nyt amkoulussa. Lukiossa en tehny paljo ja meni läpi heittämällä, samoin kauppis, sen kävin puoliks päivälinjalla ja puoliks iltalinjalla työn ohessa. Nyt oon vuoden opiskellut amk:ssa iltalinjalla ja aika paljon saa tehdä töitä numeroitten eteen. Toki iltalinjalla on leppoisempaa opiskelu ja paljon saa/joutuu tekee itte. Poissaolojakaan ei kytätä, mutta kaikki tehtävät ja tentit pitää silti saada tehdyksi. Opiskelua myös virtualisesti. Niin ja liiketaloutta opiskelen.

Mä opiskelen amk:ssa iltaopiskeluna tradenomiksi. Tosin nyt on opinnot jäissä ja pidän ainakin vuoden väliä...

Iltaopiskelu on varmaan eri kuin päivällä. Meillä on läsnäolopakko ainoastaan kielissä ja niissäkin on joustoa (eli riippuu opettajasta). Tosin läsnä kannattaa olla, sillä muuten tipahtaa kärryiltä.

Mä olen käynyt amiksen (leipuri), lukion ja kauppiksen. Kaikista olen päässyt heittämällä läpi ja hyvin arvosanoin. Amk on nyt ollut eka koulu, jossa on tarvinnut tehdä oikeesti töitä päästäkseen tenteistä edes läpi, saati saada hyviä arvosanoja. Eli ainakin mun kokemani mukaan kauppis on HUOMATTAVASTI helpompi kuin amk: ssa tradenomilinja.

Meillä on työharjoittelu, mutta käytännössä se tulee vähän niinkuin ilmaiseksi kun kerran muutenkin on työelämässä.

Niin ja perheen, työn ja opiskelun yhdistäminen on yllättävän haasteellista nyt. Ja vaikuttaa mulla ainakin motivaatioon huonontavasti kun mieluummin olis kotona pojan kanssa kuin koulussa. Mutta toki päiväopiskelussa on taas toiset haasteet, eli lähinnä nuo taloudelliset haasteet.

Alkuperäinen kirjoittaja Homo heidelbergensis:
Isoin ongelma mun mielestäni siinä "nuoriso-opiskelussa" oli se, että koulun taholta tunnuttiin kuvittelevan, että kaikki ovat parikymppisiä äidin lihapatojen äärellä notkuvia poikia - joustoa missään asiassa oli siis jotenkin ihan käsittämättömän vaikea järjestää.

Tää on ihan totta. Joskus meininki oli todella epäreilua kun päivää ennen kurssin alkamista sen ajankohta siirrettiin myöhäiseen iltaan kun olisi pitänyt olla töissä. Koulun puolelta sanottiin vain: Emme suosittele työntekoa opiskelun aikana, varsinkaan jos se ei kosketa omaa alaa. Toisaalta meillä oli opettajia jotka joustivat lisäopetuksen ja lisälabrojen järjestämiseksi jos oli kyseessä puhdas oppimisen halu.

Mä opiskelen amk:ssa. Ensi vuonna valmistun. Aluksi oli rankkaa, mutta sitten tottui. Lasten kanssa raskasta opiskella, joutuu olemaan pois kun sairastavat. Tätät ennen mulla lukio käytynä ja kyllä AMK:ssa rennompaa, ite tarttee opinnot huolehtia.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Athene:

Saako udella mitä alaa opiskelet?

Suuhygienistiksihän mie :)

Niin, minä opiskelen liiketaloutta myös. Bachelor of business administration minusta leipoutumassa. Puolta vuotta aiemmin pyrin valmistumaan. Kevään aikana suoritin sellaiset 53 op. Nautin opiskelusta, eikä se ole koskaan ollut minulle vaikeaa.

Meillä ei ole ollut mitään joustoja luentojen kanssa. Poissaoloista vietävä lääkärintodistus jne.

Nuorisopuolella opiskelen, vaikka olen miltei 30v. Hyvin on mennyt. Luokkakaverit ovat tulleet läheisiksi. Turha etsiytyä vain omanikäiseen seuraan.

Itse myös odottelen tuloksia pääsykokeista...tuosta iästä sen verran että paljonhan siellä nuortenkoulutuksessa opiskelee vanhempaakin väkeä. Siskonikin luokassa moni oli lähempänä kolmea kuin kahtakymmentä ja osa ylikin.

Itse menin lukion jälkeen ammattikouluun ja oli yllätys kuinka paljon sielläkin oli vanhempaa väkeä, meidän luokalla vanhin n. 50v ja sitten meitä lukion käyneitä (19-28v) ja noin puolet suoraan peruskoulusta, ja hyvin tultiin juttuun kaikki!

Meillä ei ole ollut mitään joustoja luentojen kanssa. Poissaoloista vietävä lääkärintodistus jne.

Meillä piti tehdä poissaoltu labra tai projekti takaisin. Lääkärintodistus oli turha kun sillä ei tehnyt mitään. Jos tietty poissaolomäärä ylittyi, ei sitä voinut korvata millään.

Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:

Meillä piti tehdä poissaoltu labra tai projekti takaisin. Lääkärintodistus oli turha kun sillä ei tehnyt mitään. Jos tietty poissaolomäärä ylittyi, ei sitä voinut korvata millään.

No joo, liiketaloudessa ei nyt ihan oo vastaavaa... Oli muutamia pakollisia luentoja, joilta ei voinut olla pois tai joutui kokonaan kurssin uusimaan.

Jo ensimmäisenä vuonna meille iskostettiin, että krapula ei ole syy jäädä pois. Työelämässä voi kostean liikepalaverin jälkeen joutua menemään töihin myös. :D

En ketjua lukenut, mutta kommentoin : siinähän se meni sivussa. Eli minulla ei ole perhettä eikä lapsia sillo ollu ja oli ihan ylihelppo koulu eikä tasan niin korkealuokkaista opetusta kun oletin olevan. Mut selvittiinhä tuosta erittäin helposti, eikä opparikaan päänvaivaa juuri aiheuttanu :) Eli rutkasti helpompi koulu ku oletin sen olevan.

Alkuperäinen kirjoittaja miracle:
En ketjua lukenut, mutta kommentoin : siinähän se meni sivussa. Eli minulla ei ole perhettä eikä lapsia sillo ollu ja oli ihan ylihelppo koulu eikä tasan niin korkealuokkaista opetusta kun oletin olevan. Mut selvittiinhä tuosta erittäin helposti, eikä opparikaan päänvaivaa juuri aiheuttanu :) Eli rutkasti helpompi koulu ku oletin sen olevan.

Ja linja oli?

Yhteistyössä