Huhtikuun hurmurit 2015

Meillä ei oo koskaan etukäteen raivattu tavaroita pois, kun vauva on lähtenyt liikkeelle. Ollaan annettu olla omilla paikoillaan ja sit jos jostain tavarasta on tullut liian houkutteleva niin ollaan joku ratkaisu keksitty siihen. 3 lasta kasvanut jo käveleviksi eikä liesisuojaa tai turvaportteja ole tarvittu. Jokainen oppinut, ettei saa koskea tai mennä. Lapset ovat toki omia persooniaan ja tempperamenttejaan, mutta en lähtisi ostamaan mitään "härpäkkeitä" ennenkuin on tarvetta. Lapset oppii nopeasti mitä se EI tarkoittaa. Ja eihän kaikkia edes kiinnosta tutkia ja penkoa joka paikkaa. Mun siskon poika oli mahdoton avaamaan ja penkomaan kaikki keittiön kaapit. Meillä ei yksikään kiinnostunut moisesta. Joten niinkun todettu että jokainen omaa oman luonteensa :)
 
Kevis: Voi olla että tylsyys vaan vaivaa neitiä vaunuissa. Kuomuakaan ei voi ulkona laskea alas kun aurinko paistaa muuten silmiin. Kaupoilla usein laskenkin kuomua että näkee ympärilleen.

Itsekin olen miettinyt tuota liikkeellelähtöä ja mitä kaikkea täytyisi suojata tai korjata pois. Tottahan se on että pitää oppia, mihin saa kokea ja mihin ei. Mutta joitain vaarallisempia täytyy siirtää pois. Tosin mihin siirtää kun asutaan kaksiossa ja joka paikka on jo täynnä tavaraa.. Se hyvä puoli tässä on että eipähän neiti pääse kovin kauas karkuun. Uusi koti olis kiva enne kuin opitaan kävelee.
 
Meillä ei ole vielä yhtään lapsisisustus, avoimissa alahyllyissä lasitavaraa, dvd-torni pulttaamatta seinään, vapaasti seisovat kaiutintelineet, matala tv-taso, kodin kemikaalit ja lääkkeet ties missä.. joten sisustuspuuhia on tiedossa. En halua jatkuvaa kieltämistä (mutta vapaata kasvatusta ei täällä harrasteta).
 
Harvoin tosiaan tulee kirjotettua. Niin se tahti harvenee kun lapset kasvaa.. :/ :)

Neidillä oli tänään 4 kk neuvola. Kaikki edelleen hyvin, pituus oli jotain 64 cm, paino melkein 7 kg. Pipo 40 cm. Ollaan maisteltu pari päivää soseita. Ostin lastentarvikkeesta sellaisen uuden "tutin", minkä sisälle voi tunkea kaikkea syötävää ja vauva saa maisteltua ilman tukehtumisen vaaraa (siis tutissa on reikiä mistä tulee mössöä ulos kun vauva imeskelee ja tutkii sitä) ihan hauska keksintö :D

Nyt tyttö kääntyi ekan kerran selältä masulle. Tavaroihin tarttuu molemmilla käsillä ja vie kaiken suuhun. Yöt nukkuu heräämättä, päivisin syö tissiä parin tunnin välein. Pätkissä nukutaan meilläkin päivisin, mutta ei se ole minua rasittanut kun saan yöt nukkua ilman heräämisiä. Tylsyys vaunukopassa tosiaan iskee meilläkin äkkiä, luulen että saadaan koppa vaihtaa istuimeen heti siinä 6 kk:n paikkeilla kun alkaa itse istumaan. Huoh, vauva kasvaa liian nopeasti :,)

Tytön ilmoitin isoveljen mukana muskariin, se alkaa ensi kuussa. Muuten käydään puistossa päivisin missä ulkoilee myös perhepäivähoitajia lapsineen. Lapset saa siellä kavereita, tyttökin on jo kovin kiinnostunut katselemaan muita lapsia ja raajat huitoo kovaa kun olisi ihan isompien menossa mukana. Näinkö me mahdetaan pärjätä talvea sillä äp-toppapuvulla joka sopii lähinnä vaunutteluun... luulenpa että neiti ei ehkä ole vain rattaissa istuvaa mallia, vaan haluaa maahan istumaan ja ryömimään ja tutkimaan heti kun osaa.

Meillä on koti suht lapsiturvallinen tietty esikoisen myötä. Kaikki pesuaineet, lääkkeet, veitset on lasten ulottumattomissa. En säilyttele tasoilla mitään krääsää mikä voisi mennä rikki tai kurkkuun tai pudota päälle. Hellassa on hellasuoja, sen kanssa en ota riskejä. Pojan kanssa meillä oli lapsilukot joka ovessa, koska tonki muuten kaiken kymmenen kertaa päivässä ja roikku ovissa. Täällä uudessa asunnossa ei ole vielä lukkoja, katotaan tarviiko niitä tytön kanssa vai pääsiskö noin helpolla että EI sana riittää. Keittiön alakaappi on sellainen mistä lapset saa luvalla tonkia muovikeppuja, toivottavasti tyttö tyytyy siihen. Vanhassa asunnossa oli lapsiportti parvekkeelle, nyt onneksi asutaan maan tasalla. Kerrostalossa kannattaa myös tarkistaa että ikkunoissa on lapsisalvat, ettei pääse putoamaan avonaisesta ikkunasta. Se kiipeäminen kun tapahtuu tietyssä iässä niin äkkiä ja hiljaa.

Onhan noita vaikka mitä vaaranpaikkoja. Jos on jotain tosi teräviä pöydänkulmia (sellaiset lasiset esim) niin ehkä kannattaa harkita niihin pehmusteita. Kaatumisia sattuu ja pahaa jälkeä tulee joskus pienestäkin, saatikka sitten terävistä laseista. Vaikka ei se vahinko kello kaulassa tule, meillä poika kerran juoksi kovaa minua päin juuri kun käännyin vauhdilla, ja poika paiskautui kovaa betoniseinän kulmaa päin. Otsaan nousi pojan nyrkin kokoinen kuhmu :O Kannattaa tallettaa päivystyksen numero valmiiksi kännykkään, se ei paniikissa muuten löydy! nimimerkillä kokemusta on :D

Tosin paljosta selvitään ihan vaan säikähdykselläkin. :)

Mies osti uuden telkkarin ja siitä sanoin että saa pultata sen seinään kiinni. Kun telsut on nykyään niin hervottoman isoja mutta ohuita, niin ne kaatuu myös helposti. Isot lipastot sun muut myös pitäisi laitella seinään kiinni, nyt kun muutettiin ja löytävät paikkansa. Ei ne meillä koskaan ole kaatuneet, mutta en kyllä senkään suhteen haluaisi ottaa riskiä että kymmenien kilojen lasivitriini kaatuu mukulan päälle. Kerran poika oli availlut sellaisen ison lipaston alimmat laatikot, tyhjentänyt ne ja kiivennyt yhteen "nukkumaan". Onneksi ei koko höskä kaatunut siitä kiipeilystä.. Ja muistan kun itse pienenä (kielloista huolimatta!) kiipeilin kirjahyllyn alahyllyjä pitkin "ylöspäin", koko hylly keikkasi mutta ehtisin juuri hypätä pois ettei se kaatunut päälle. Eli kyllä ne hyllyt tosiaan voi kaatua, jos niillä päättää kiipeillä ja temppuilla :D
 
Vauvaharratuksia täälläkin mietitty. Lähinnä srk:n perhekeroa ja MLL perheentalon "vertaistuki"ryhmiä. Ovat vaan niin ihmeelliseen aikaan kun 9-11 ja toinen klo 10 alk.. meillä nukutaan ensimmäisiä "päikkäreitä" juuri tuolloin. JOku kyseli unista.Yöllä herätään 2t välein eikä rauhoitu kuin maidoilla, mutta sitä saattaa välillä hörpätä vain 30ml.. ettei nälkään siis herää.. Päivällä nukku noin 3x 40min..
Vaunuissa ei myöskään meillä viihdytä, nukahtaa niihin kyllä mutta nukkuu max. 30min kun pysähdytään... Kärryttelemään esim kaupungille ei pysty lähtemään...jos on hereillä niin ei viihdy ollenkaan vaan sitten itketään. Turvakaukalon saa meillä kiinni vaunujen runkoon. Siinä viihtyy, koska asenton on pystympi.

4KK lääkärineuvolassa saatiin seuraavat mitat 5560g ja 61cm (4kk tulee täyteen kyllä vasta viikon päästä). Eli pieni kirppu, mutta melko aktiivinen. Mahallaan ollessaan potkii itseään jo kovasti eteenpäin, mutta ei osata vielä kääntyä.
 
  • Tykkää
Reactions: Boomkaa
Ihania neuvolakuulumisia; hienoa että kaikilla pienet kasvaa ja kehittyy omilla käyrillään (y)

Lapsisisustus: tän muuttokaaoksen keskellä olis kiva saada edes se normisisustus mitä oli vanhassa kodissa :D Täällä mökillä ei ole oikein ajateltu pieniä ihmisen alkuja opettelemassa liikkumisen alkeita ja asioita mihin saa koskea/ottaa. Esikoisen vauva-aikana remontoitiin vanhaa taloa ja keskimmäisen kanssa sijoitusasuntoa. Eiköhän yksi talokin rakenneta pienen touhukkaan miehenalun kanssa ja remontoida tämä mökki samalla ;)
Tilanteen mukaan ollaan menty lasten kasvaessa. Kun lapset on olleet ihan pieniä, olen nostanut särkyvät ylemmäs jottei vahingossa loukkaa itseään tai särje tavaroita. Lapsen kasvaessa opetellaan ei sanaa ja pikkuhiljaa tavarat pistetään takaisin omille paikoilleen.
Keittiöstä on aina löytynyt kaappi, jota voi purkaa ja nostella kuppeja kaappiin. Lapsesta todella hauskaa ja oppiipahan samalla siivoamaan omia jälkiään :p
Pesuaineet yms, ovat siivouskaapissa/pyykkikoneen päällä. Yleensä riittää, että on muuta puuhaa niin ei niille kaapeille eksy missä on "kiellettyjä" tavaroita.
Ainoa mitä on erikseen hankittu lapsia suojaamaan on olleet pistorasian suojatulpat (kaksivuotiaana esikoinen haki mun sukkapuikon ja aikoi korjata pistorasian kun oli kuulemma epäkunnossa). Se riitti säikäyttämään.
Kolhuja tulee ja kaikenlaista sattuu, mutta kuuluu elämään. Isoimmat vahingot on sattuneet niin, että on itse ollut vieressä seisomassa ja lapsi on esim. juossut ja kaatunut kivetyksellä/kompastunut portaissa tms.

Harrastukset. Nyt ei ehditä mitään aloittamaan. En ole kyllä aiempienkaan kanssa saanut aikaiseksi...Kotona puuhailua, siskon/kaverien luona käymistä, ostosreissuja jne. Niissä on ollut ihan riittävästi. Nämä isommat sisaret (+heidän kaverit) pitää vauvalle seuraa kun itsellä on koko ajan puuhaa. Varmasti eri tilanne, jos on vain yksi lapsi. Silloin on mukava saada itsellekin jotain aktiviteettia kun harrastaa vauvan kanssa :)

Ruokailut: meillä syödään vaihtelevasti kiinteitä eli silloin annan kun sattuu olemaan jotain valmiina. Sormiruokailulla ollaan menty eli kaikkea maistelee mitä sattuu käteen saamaan. Maissinaksuja osaa pitää itse kädessä ja imeskellä. Samoin kurkkutikkuja. Keitettyä porkkanaa ja perunaa maistelee pieninä nökösinä lautasen reunalta. Isommille leikkasin omenasta palasia ja annoin karan vauvalle, jota imeskeli ihastuneena. Pikkuhiljaa laajennetaan ruokavaliota, muttei edelleen mitään kiirettä.

Jatketaan seuraavalla kerralla, nyt nukkumaan ennen kuin kukaan lapsista ehtii heräämään :rolleyes:

Boomkaa ja papunen 4,5kk
 
Huhuh. Täällä on vatsakipuitkut vaihtuneet väsyitkuiksi, huutoa on joka päivä monta tuntia. Väsyttää ihan älyttömästi, niin ei ole täälläkään tullut taas hetkeen pyörittyä.

Vauvaharrastuksiin ei meillä ole aikaa, jaksamista tai varaa. Neiti saa kyllä varmasti viihdykettä ja vaihtelua siitä, kun pääsee aina silloin tällöin mummolle ja isomummolle hoitoon. Sinänsä vauvan viihdyttäminen on kyllä helppoa vielä näin pienen kanssa. Kylpyhetki omassa ammeessa aiheuttaa ihan rajatonta riemua. :LOL:

Täytyy täälläkin sisustaa sitten vähän ajan päästä uusiksi. Kaikki hyllyt on noita Ikean avohyllyjä, joista matalimmat hyllyköt lattiatasolla. Mitään vaarallista meillä ei hyllyissä ole, mutta meikäläisen sarjakuva/kirjakokoelma on rakkaudella vuosien aikana haalittu, niin en kyllä ihan heti toivoisi, että niitä käydään maistelemassa ja repimässä! :cautious: Keskellä olohuonetta on tosi matala lasipöytä, niin se lähtee kyllä sitten varastoon. Tilalle tulee mun visioiden mukaan ihan vaan tukeva kangasrahi. Ei ole sitten niin hasardia tuo seisomaan ja kävelemään oppiminen, kun keskellä lattiaa ei ole teräväkulmaista matataa pöytää houkuttelemassa otsalohkoa.

Vaunuissa meidän tytsy viihtyy vielä toistaiseksi hyvin. Ihan hereillä ollessaan viihtyy siellä pitkäänkin inahtamatta ja nukahtaa usein melko helposti niihin. Kokonaan toinen juttu on sitten kynnys lähteä klo 23 pihalle kaatosateeseen pyörimään kärryjen kanssa, kun on ensin kuunnellut monta tuntia väsyhuutoa kotona..

Liikkumista meillä ei vielä ole oikein tapahtunut. Tuossa 1-2 kk iässä tyttö kerran kääntyi selältä mahalleen. Voimat siihen siis ilmeisesti riittävät, mutta kiinnostus (?) ei. Tykkää kyllä kovasti, kun häntä jumpataan selältä mahalleen ja selältä istuvilteen. Ei kyllä itse sitten osaa/halua liikkua ja hermostuu nopeasti, jos joutuu möllöttämään pitkään samassa asennossa.

Meillä 4 kk neuvola on vasta ensi kuussa, mutta ajattelin kysyä lääkäriltä, että saataisiinko me siirtyä kiinteiden kokeiluun. En siis varsinaisesti vielä ehkä alkaisi syöttää mitenkään säännöllisesti kiinteitä, mutta olisi kiva silloin tällöin maistattaa jotain kasvissoseita ja tutkia neidin reaktioita. :) Olen myös lukenut, että ennen puolta ikävuotta aloitettu maistelu saattaisi ehkäistä allergioita.

Kasvun puolesta ei siis ainakaan ole kiinteille tarvetta. Tyttö oli 3 kk neuvolassa 64 cm ja 7,3 kiloa. 4 kk neuvolassa paino on varmasti jo yli 8 kiloa. Vastaa neiti siis helposti jo puolivuotiasta kokonsa puolesta. Vaatteista käytetään jo kokoa 74, kun 68 ja 70 vaatteet on liian kireitä/bodyt keskivartalon kohdalta liian lyhyitä. :alien:

Niin juu. Ja saatiinhan me rokotteet viime neuvolassa. Onneksi ei tullut muuta sivuvaikutusta kuin ihan pieni lämpö rokoteiltana, joka ei vaatinut lääkitystä, ja parin päivän väsymys.

Nippe ja tytsy 3,5 kk
 
  • Tykkää
Reactions: Boomkaa
4kk neuvolassa käytiin tänään. Uudet mitat on 64.8 cm ja 7970g :) 1.2kg tullut kuukaudessa lisää. Kielijänteestä kysyi, niin laittaa asiaa eteenpäin jos katkasta tarviaa. Pää tulee vähän "laahaten" mukana kun käsistä vetää ylös. Sanoin et on kuitenkin topakampi kuin mitä tuo meidän kolmas muksu oli. Todettiin, et seurataan ja jumpataan kotona vielä ahkerammin.

Nippetius: Täällä kans kohta 74 vaatteet käytössä, kun masun kohdalta alkaa olla 68 tiukkoja ja vievät pituutta sen vuoksi.
 
  • Tykkää
Reactions: Boomkaa
Aika rientää nopeesti ja puolentoista viikon päästä meillä ollaan jo 5 kk. Huh.. Kovasti meillä olisi menohaluja neidillä eteenpäin, mutta kun ei oikein vielä hoksaa, miten se tapahtuu. Ja sit iskee turhautuminen.

Kiinteitä meillä on hiljakseen aloiteltu maistelemaan, bataattia porkkanaa ja mangoa. Mikäköhän kasvis seuraavaksi olis hyvä?

Parasta mitä meillä on nyt tapahtunut, niin neiti on nukkunut kaksi yötä heräämättä syömään, vou! Nukkunut siis 22.30-7.00. En tiedä voiko kiinteillä olla mitään osuutta, kun kuitenkin ollaan maisteltu vain ihan lusikallinen päivässä.
 
Palsternakka on semmoinen, joka varmaan maistuu, kun on bataatin tavoin vähän makea. Peruna ei meillä mennyt aluksi ollenkaan, nykyisin jo uppoaa hyvin (peruna-porkkanasoseessa).

Kesäkurpitsa menee myös hyvin, siitä saa vaan puristaa nestettä ennen soseutusta tosi paljon pois, ettei olis pelkkää vettä! Viimeksi paistoin uunissa halkaistun kesäkurpitsan kuoripuolet päällepäin, ja kaavin kypsän sisuksen sauvasekoittimen astiaan, puristin käsin nestettä pois, ja soseutin. On se silti aika vetistä, mutta muut soseet teen aika jämäkiksi, niin yks saa sitten nesteyttää muita :D
 
Lakka kiitos kysymästä. Täällä alkoi päiväkotiarki ja sen myötä taas sairastelut! Eipä ole ehditty montaa päivää nauttia terveenä. Aika ruljanssia! Mies lähti etelään töihin ja oon nyt 24/7 yksin lasten kans. Tää aamu oli ihan kauhea. Ensin alkoi ihan ok. Vauva söi koko yön kyllä tissiä ku illalla sille ei sose maittanu. Aamustakin heräs aikaisin syömään. Sitte 2 wee tuli viereen jo kuuden aikaan vai oliko jopa aikaisemmin. Sen jälkeen en nukkunu. Kolmas heräs myöhemmin joskus seiskan aikaan. Sain tytöille hiukset laitettua niin vauva huusi taas. En ehtiny pukemaan lapsia enkä itseäni. Poika olikin väsy ja oli pakko imettää ja laittaa nukkumaan. Sitte mentiin lennossa päiväkotiin viime tipassa että lapset ehti sinne aamupalalle. Kaikki tavarat unohtui kotiin. Tosi ärsyttävää aloittaa aamu kauheassa kiireessä. Varsinkin pienten kanssa.

Mä oon ollu tosi kiireinen nyt jo pari viikkoa. Ensin piti käydä ostaan kaapit ja pakasteet täyteen ruokaa ennen ku mies häippäs. Piti ehtiä käymään itse jossain ku nyt olen niin kiinni kotona. Meillä ei ole edes autoa, ku meni ne rahat niihin lentolippuihin. Ei olla saatu korvauksia edelleenkään eikä mitään vastauksia. Aika surkeaa toimintaa. Oon tässä myynyt kaiken ylimääräisen sitte pois. Kirpparilla on pöytä ja siellä on onneksi ihan kivasti menny lastenvaatteet ym. Lisäksi oon myynyt Facebookissa ja torilla. Että on tässä ollu hommaa vastailla kaikkiin viesteihin, olla antamassa tavaroita ja joka päivä käyny siellä kirpparilla. Toisaalta ihan hyvä kun on koko ajan liikkeellä. En pääse kerta juoksemaankaan nyt aina ku haluan niin tulee käytyä sitte vauvan kans vaunulenkkejä. Ei pääse lihomaan.

Joppu onko sulla mitään vaunulelua? Jos vauva tottuu ensin olemaan rattaissa hereillä ollessaan ja leikkimään niin se tuntuu sitte mukavalta paikalta myös nukkua. Niin minä luulen. Mä oon pitäny vauvaa kaikissa rattaissa, vaunuissa, sitterissä, lattialla vuoron perään. Parhaiten meillä nukkuu sängyssä vauva jos pitkät unet toivoo niin laitan sänkyyn. Mutta kyllä se rattaissakin nukkuu. Tunti menee yleensä ainakin. Ei kyllä mitään maraton unia. Luulen että talvella tykkää enemmän ku rattaissa ulkona on sitte raitis ilma ja voi pakata kunnolla kapaloon.

Kevis me laitettiin kaikkiin alakaappeihin lapsilukot. Ihan siksikin että säästyy siltä työltä kun lapsi on niitä tyhjentämässä joka välissä ja siksi että sitte alakaappeihinkin voi huolettaa laittaa tarvikkeita. Ei tarvi niin miettiä. Vieläkään ei edes 3 vuotias osaa avata niitä. Samoin meillä on tyttöjen vaatekaapeissa lukot. Muuten ne vaihtelis sieltä vaatteita koko ajan. Muuten ei oikeastaan ole sen kummempaa. Mitään koriste/posliinikamaa meillä ei ole esillä. Vitriinissä sisällä on valokuvat ym. Kaikki mitä on tässä on lasten omia leluja tai muuten ihan turvallisia. Kaikki elektroniikka on myös ylhäällä. Ei kannata jotain taulutelkkaria varmaan lattian rajassa pitää. Voi olla äkkiä entinen. :D pesuaineet on ne perinteiset että pitäs olla korkealla ja mieluiten lukkojen takana. Meillä on siivouskaapissa lapsilukko ja siellä ylhäällä pesuaineet. Kyllähän sitä sitte oman lapsen kehittyessä huomaa että millainen lapsi on luonteeltaan ja meneekö joka paikkaan. Meillä ei esikoisen aikaan ollu vielä kaikkea mahdollista. Toisen tytön jälkeen oli jo pakko laittaa. Hän meni joka paikkaan. Kova kiipeilemään ja utelias. Laittaa kaikki koneet päälle itse jne. Aina saa olla tarkistamassa. Hellasta otin nupit irti kokonaan ettei pääse vääntelemään. Kaikki pikkupöydät ja rahit nostettiin pois. Hän kuskasi niitä ees taas ja kiipeili. Lapset on erilaisia. Usein pojat vilkkaampia ku tytöt vielä mutta ei sekään oo niin sanottua.

Aloin antaan vauvalle soseita tuossa muutama viikko sitten. Samantien alkoi syömään kunnolla. Toisena päivänä meni jo purkillinen. Ja päivällä imetys on vähentynyt. Ei oo enää roikkumassa tunnin välein tissillä. Nyt tuntuu että meillä on jo niin iso poika! Tosi seurallinen tapaus. Vaatii ruokaa ja on nyt ihan säännöllinen ruokarytmi. Syö kaikki normaalit ateriat muun perheen kans yhtäaikaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Boomkaa
Hyviä vinkkejä ruokailuun, kiitos Kevis. Helppo jämähtää johonkin samaan kun koittaa helpolla päästä :D

Hyvin on Nipen vauva kasvanut :) Paljon jaksamista itkuihin, niihin saakin totutella. Joka elämänvaiheessa tulee uusia itkun aiheita..Meillä vauvalla on juurikin tuota väsyitkua, keskimmäisellä uhma-kiukku-väsy-itkua ja isoin saattaa saada itku-parku-kohtauksen tunnemyrskyn päätteeksi. Ja sitten tää äiti vollaa välillä kun tuntuu, että kaikki on joko huonosti tai sitten vaan niin ihanasti :LOL:

Ihana, että Jopulla on tullut täysiä öitä. Meillä nuo melkein täydet yöt vaihtui yllättäen siihen, että poika herää ekan kerran yhden aikaan. Saattaa nukahtaa uudestaan tai sitten huutaa kunnes pääsee kainalaan nukkumaan (ja toki tissille sitä ennen). Kerkesin jo niin tottua tuohon leveästi nukkumiseen...:oops:

Teillä on Jasmin kyllä aikamoista arkea. Tsemppiä sinne ja koitahan muistaa väliin levähdelläkin, vaikka tiedän että helpommin sanottu kuin tehty.

Vauva vönkiii. Niin siinä kävi, että poika lähti nyt ryömimään ja tutkailemaan maailmaa. Tänään tiskatessa pistin pojan matolle viereeni puuhailemaan..Eikä mennyt kuin pieni tovi kun alkoi kuulua kiukku-kitinää lähellä olevan ruokapöydän alta. Oli jäänyt tuolin ja pöydänjalan väliin jumiin. Nyt siis olen jopa omin silmin tämän todistanut, ettei tartte epäillä onko lapsella teleporttaus-taitoja vai millä ilveellä pääsee liikkumaan :ROFLMAO:

Vauva vönkii ja syö kaiken. Ja kun pieni ihminen tutkailee maailmaa, niin tietysti käytetään sitä parasta aistia...Eli kaikki mitä löytyy menee suuhun. Askartelusilput, muovailuvaha, rusinat, leivänmurut, jne. Eipä enää jätetäkään lasta "kellimään olkkariin", vaan pitää miettiä, että onko viherkasvi, tulostin, tabletin laturi, kengät, jne. liian lähellä vauvaa vai kerkeänkö käydä vessassa ennen kuin lapsi rouskuttaa paperia tulostimen kaukalosta. Tämän hetkinen asumistilanne vaatii, että talopaperit yms. lojuu olohuoneen lattialla (=työpöydällä), joten vauvalla on ihan selkeä missio käydä kuolaamassa niitä joka vaiheessa :p

Vauvan ruokailut. Vesimeloni teki kaupansa todella hyvin. Useampana päivänä on massuttanut viipaletta silminnähden tyytyväisenä. Ja mustikoita puristeli ihmeissään...Sormien nuoleminen oli ihanaa ja lapsi sen näköinen kuin olisi b-luokan kauhuleffasta kun puuhki naaman ja paidan :D
Kaurapuuroa aattelin kokeilla kun isommat syö sitä melkein joka päivä. Pitää vaan keittää veteen kun tähän asti oon tehnyt puoleksi maito-vesi puuroa.

Taas kello tikittää ihan mahdottomia. Pitäisi koittaa useammin kirjoitella, ettei tarttis näin pitkästi jäädä tarinoimaan....

Ensi viikolla pojan neuvola, silloin viimeistään uusia kuulumisia :)

Boomkaa ja papunen kohta 5kk
 
Pikainen postaus!
Onnea Boomkaa ja vauva! Ihanaa...sitä toisaalta aina odottaa että oppii uusia taitoja ja sitten taas hoksaa että voi ei- nyt on vielä enemmän mietittävää ja ahkerammin täytyy siivoilla. Meillä kyllä imuri laulaa sen 2-3 kertaa päivässä.

Niin ja vaikka meilläkin on tää arki aika haipakkaa niin minusta silti ihana vaihe menossa. Joskus sitä unohtaa ettei muut osaa lukea ajatuksia ettekä te nää niitä meidän ihania hetkiä päivittäin! Kuten tänäänkin. Sain tytöt vietyä päiväkotiin ja istuttiin vauvan kanssa aamupalalle...voi että sydän meinaa pakahtua kun toinen on niin ihana :love: Sitä tekis mieli syödä koko poitsu. Pistelen poskeen hymyineen päivineen.

Ja tänään mennään lääkärineuvolaan vihdoinkin! Kk myöhässä mutta kuitenkin. Sitten lisää kuulumisia :)
 
Ihania kuulumisia teillä :)

Meillä on jo puolivuotias pallero! Tikkulaihasta 1,5-kiloisesta rääpäleestä on puolessa vuodessa tullut 6,9-kiloinen ja 64-senttinen, joka osaa jo vaikka mitä! Paino on keskikäyrällä, pituus ja päänympärys vielä -2 -käyrällä, mutta ihan ikäistensä lukemissa siis, olen todella tyytyväinen!

Terkka nosti käsistä istumaan, niin Poikanen ponkaisi seisomaan ja kiljui riemusta. Poikanen on tosiaan löytänyt oman äänensä, ja asiaa tuntuu olevan paljon! (ja kovaa). Jonkinmoista eteenpäinmönkimistä on havaittavissa, mutta peruuttaminen sujuu, samoin kieriminen :ROFLMAO:

On tämä hienoa aikaa, kun vauva oppii koko ajan uutta!
Vuosi sitten taidettiin odottaa malttamattomana ekaa ultraa.. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Jasmin12
Lupasin tulla niitä mittoja päivittämään. Elikkäs painoa oli nyt 7250g ja pituutta 67,2cm, pipo 41,5cm. Hyvä tahti tuumasi lääkärikin. Näkee että vaikka on ollut tosi hoikka poika koko ajan niin pikkusen alkaa kaksaria kertymään ja muutenkin vantteroitunut. Tuntuu ettei jaksa kohta niin kevyesti kannella enää kun painoa alkaa olla kiitettävästi.

D-vitskut aloitettiin taas. Meillä oli pitkä tauko kovien mahavaivojen takia. D:t pahensi mahavaivoja selvästi vaikka on maitohapot samassa. Noh-ne mahavaivat tuli tietenkin takaisin. Heti meni pikkusen sekaisin maha ja kipeitä paukkuja tulee. Säälittää niin kun toinen vaikeroi. Kyllähän minä sen arvasin että ne vaikuttaa vaikka ikää onkin jo sen 5kk ja risat.

Jos haluatte niitä paino ja pituustietoja tuonne etuseinälle ylös niin antakaapa rimpsuja punaisella :) vois merkata ainaki tän 4kk lääkärikäynnin niin pystytään vähä vertaamaan.
 
Jasmin12: Aikamoisia päiviä täälläkin. Suurimmaks osaks sellasta tasaista arkea, mut kyllä nää 3 pienintä osaa viedä mehu välillä ihan täysin! Esikoinen reippaana koululaisena on kyllä apuna välillä tosi tarpeen. Mutta en kyllä vaihtais pois tätä aikaa. Kasvaavat kuitenkin niin nopeesti!

Meillä ei vieläkään liikuta. Ikää alkaa olla 4.5 kk ja kääntyy kyllä kyljelleen, muttei pääse masullee. Mahalle laitettaessa kädet on löytäneet keskilinjan ja tarttuu siinä leluihinkin.

Meille tuli aika ens viikolle, et mennään korva-nenä-kurkkulääkärille näyttämään tota kielijännettä. Se sit kattoo, et katkastaanko. Ois kyllä hyvä, jos katkasis. Jos siitä ois apua noihin levottomiin päiväuniinkin. Yrittää imeätuttia, mut eihän siitä mitään tule...


Tässä pojan mittoja: 4kk iässä 64.5 cm, 7970g.
 
4kk neuvolassa mitat 5560g, 61cm ja pää 40,3cm neuvola oli kylläkin 9päivää ennen kuin4kk tuli täyteen, mutta pieni mies meillä.

Meillä opittiin kääntymään vatsalleen pari päivää ennen 4kk täyttymistä. Kovasti potkii masulla ollessaan ja pääseekin eteenpäin. Neuvolatäti kuvailikin poikaa aktiiviseksi, kun pitää kainaloista kiinni niin poju tapailee askelia. Leluja tavoittelee ja pitää kädessä. Koko ajan pitäisikin olla poikaa hyppyyttämässsä tai muuten viihdyttämässä. Ihania röhönauruja päästelee.

Nykyään saan pojan nukkumaan kolmet tai neljät päiväunet,kesto vaihtelee 30min-2t välillä. Yöt menee heräillessä, 2 T välein syödään ja unet jatkuu. Väsyitkut alkaa illalla vajaa kahdeksan joten yöunille mennään sitten klo20 maissa.

Vaunuissa huudetaan täysiä jos ollaan hereillä. Ei viihdy ollenkaan. Meillä saa turvakaukalon kiinni vaunujen runkoon, siinä viihtyy.

Soseista ollaan maisteltu bataattia sekä luumua. Välillä yökkäillään, mutta suu aukeaa kiltisti lusikalle.
 
Kevätkaihonkukka/6 kk: 6870 g/64 cm/py 41,7 cm

4 kk -lääkärineuvolan mitat kesäkuun lopulta (oli vähän etuajassa) ei tunnu kovin ajankohtaisilta :D silloin oli 5195g ja 56,5 cm, py 39 cm, eli vähän yli kolminkertaistettu syntymäpaino. Eipä pidä liikaa vertailla, kun lähtökohta oli niin eri.
 
Kevis: Tosiaankaan ei kannata kovin kokoja vertailla, kun lähtökohdat on ihan erilaiset! Hienosti siellä kiritty kasvussa :)

Tänään nukkui poikanen tosi hyvin päikkäritkin. No huomenna voi olla taas jotain muuta...
 
Viikonloppuna päästiin nauttimaan ekasta flunssasta. Vauva ja isosisko sairastivat torstai-yöstä eilis iltaan. Kuumetta molemmilla 38 ja yöt ihan tukossa. Nyt onneksi hellitti, mutta yöt oli suoraan sanottuna ihan persiistä.. Kun sai toisen nukkumaan, heräsi toinen itkemään. Pinna meinasi olla aika tiukilla. Vielä on ääni aika käheänä, etenkin vauvalla.

Huomenna sitten neuvolakuulumisia :)
 
Juuri kotiuduttiin neuvolasta, tässä mitat:

5kk/ 7800g, 66,0cm, py 44,7cm

Kaikki oli ihan mallillaan. Saatiin rokotteet, jotka meni ihan pienellä itkulla. Paino oli hieman laskusuuntaan mikä johtunee liikkeelle lähtemisestä. Kiinteistä saatiin lappu, jossa lukee ihan konkreettisesti mitä voi maistatella ja missäkin vaiheessa ihan tuonne vuoden ikään asti. Rintamaidolla mennään vielä pääsääntöisesti, koska aika pieniä annoksia nuo kiinteät mitä tulee annettua päivittäin.
Istuttaa kuulemma saa milloin lapsi itse siihen kykenee ja pysyy selkä suht suorana. Ei varmaan mene kauaa, koska sylissäkin viihtyy aina istuallaan.
Poika lähti tosiaan ryömimään ja eilenkin viihtyi tunnin(!) matolla etsien leluja, syöden maton hapsuja ja tutkien kirjoja. Enää ei siis kiukuta niin paljon, kun pääsee itse sinne minne haluaa. Satunnaisesti nostaa itseään käsien varaan, mutta ei vielä onneksi yritä konttausasentoon. Kohta jo liikaakin vauhtia liikkumisessa ;)


Saa alkaa kaivelemaan syysvaatteetkin kaapeista. Vauva ei edelleen viihdy vaunuissa, joten on sylissä tai rengasliinasa ulkona. Isommille pitää ainakin käydä vaateostoksilla, ulkohousut näyttää olleen niin kovalla käytöllä, että lahkeet ihan rispaantuneet ja polvet puhki :LOL:

Nyt hetkeksi puuhaileen tytön kanssa ennen kuin vauva herää. Pitääkin muistaa antaa sitten varuille panadolia, jos on kipeä rokotusten jäljiltä.

Boomkaa ja papunen 5kk
 
Pitkästä aikaa taas täällä! Ihana lukea, miten pikkuiset kehittyy ja kasvaa! :)

Meillä ei ole yöunet parantuneet, vaan huonontuneet. :( Kiinteät aloitettiin jo 4kk iässä neuvolan suosituksesta ja itsekin aattelin sen tuovan helpotuksen tytyn syömistiheyteen, etenkin yöaikaan. No, aluksi tyttö ei syönyt pariin vkn kuin muutaman lusikallisen aterialla. Porkkanasta tuli kovat iho-oireet ja yöt meni ihan mahdottomiksi, eli aiemman 1-2h välein heräily muuttui väh tunnin välein heräilyksi ja vääntelehtimiseksi. Jätettiin se pois ja iho-oireet hävisi samantien, mutta unet jäi tosi levottomiksi. Ruokamääträt on kasvaneet ja neiti syö useimmiten erittäin hyvällä ruokahalulla. Nyt vaan piti taas pari ruoka-ainetta jättää pois, kun iholle pukkasi kellertävän punoittavia näppyjä. Isommat ruokamäärät eivät ole yöunia parantaneet millään tavalla. Ekan kk jälkeen meillä on joitakin poikkeuksia lukuunottamatta heräilty todella tiheästi öisin. Tällä hetkellä se tunnin välein, eli reilu 10kert/yö on normi. :/

Tytyllä on nyt kolmatta vai neljättä kertaa flunssa syntymänsä jälkeen. Se tekee öistä yhtä helvettiä. Viime yönä en nukkunut lainkaan. :( Tänään veti masunkin kuralle. 5kk neuvola piti flunssan vuoksi perua. Kerroin puhelimessa terkalle tytyn oireista ja allergiaepäilyistä sekä erittäin huonoina jatkuneista öistä. Päästään jo ensi vklla neuvolan lastenlääkärille! Kerrankin näinkin joutuisasti! Toivottavasti saadaan hyvät ohjeet, miten tytön ruokavaliota lähdetään laajentamaan. Tällä hetkellä tyttölle uskaltaa antaa perunaa, bataattia ja luumua. Riisihiutalepuuro ja korvike ovat kysymysmerkillä. Kukkakaali ja päärynä jätettiin pois, eikä ole nyt varmuutta, kumpi vai molemmatko aiheuttivat oireita.

Onkos täällä muita allergiavauvojen äitejä? Ois kiva kuulla kokemuksia aiheesta. :) Esikollani ei ole koskaan ollut allergioita/herkkyyksiä millekään, niin tämä on ihan uusi juttu mulle. Pystyykö tämän ikäiseltä vauvalta millään testillä osoittamaan allergioita, vai pitääkö kaikki vaan kokeilun kautta todeta?

Toiveissa olisi, että yöt sujuisi piakoin parilla yöheräämisellä. Mutta miten se onnistuu, ei tiedetä vielä. Oon itse ihan poikki ja omat unet täysin häiriintyneet. Yleensä nukahdan vasta aamuyöllä ja yöunien saldo on 2-3h katkonaista unta/yö. :(

Päiviin kiinteät ovat auttaneet siten, että tyttö jaksaa olla pidempään tyytyväinen, eikä ole tunnin välein tissiä vailla. :) Päikkäreitä meillä nukutaan yleensä 3 x 30-40min, eli tosi vähän. Joskus harvoin saan neidin jatkamaan uniaan.

Paljon on neiti oppinut ja kasvanut topakammin kiinteiden aloittamisen jälkeen. :) Joitakin kertoja on kierimällä liikkunut pois leikkimatolta ja ihmetellyt sit itsekin, että mitenkäs sitä tänne jouduttiin. Samoin konttausasentoa hakee jaloillaan ja kerran kihnutti ihmeellisellä "mittarimatotekniikalla" eteenpäin pienen matkan. Suloisia hymyjä tyty jakaa pitkin päivää. :) Neiti tykkää olla tuetussa istuma-asennossa ja tykkää, kun häntä nostetaan käsistä istumaan. Välillä ponkaisee siitä suoraan seisoma-asentoon. Saisi vaan molempien unet kuntoon, niin jaksaisi muuallakin käydä kuin vain kotona olla.

Hyvää syksyä kaikille! :) Voi olla, että taas menee pitkä aika ennen kuin tänne kirjoittelen/viestejä käyn lukemassa, kun oon niin väsynyt. Tykkään kuitenkin kovasti lukea kuulumisianne ja ihanasti ootte täällä tukeneet! <3

Bebe ja tyty 5kk
 
Viimeksi muokattu:
BebeBanbino: Mites teidän flunssa? Joko on ohi mennyt?

Täällä poika on edelleenkin liikkumaton. Kyljelle kääntyy ja pientä yritystä on kääntyä, mut ei vaan ilmeisesti viitsi/ jaksa. Ihan samanlainen kuin tuo meidän kolmonenkin! Joten odotellaan sit sinne 10 kk ikään, et kääntyy edes...

Yöunet on vähän menneet hulinaksi, mut valvota ei onneksi! Syö vaan useammin. Ilmeisesti noi alahampaat on tuloillaan, kun yrittää purrakin! Päiväunet nukkuu nykyään paremmin, kun tajusin viime viikolla, et oon laittanu liian aikasin päikkäreille niin herää sen vuoksi. Nyt nukkuu yhtäjaksoisesti 2-3 tuntia.

5kk neuvolassa käytiin tänään. Rokotteet saatiin ja mitat

5kk iässä 67.8 cm ja 8485g :D

Sunnuntaiaamuna lähetään Espanjaan :) Ihanaa! Ollaan 11 päivää Costa del solissa. Ihan huippua! Moni kauhistelee, kun 4 lasta matkassa, mut asennekysymys se mun mielestä on enemmänkin! Mennään muksujen ehdoilla. Mun äiti lähtee kans mukaan :) Se on aina ollut meidän matkoilla mukana, kivasti apuakin. Hyviä ilmoja (?27-32 astetta) lupailee!
 
  • Tykkää
Reactions: Jasmin12
Ja tosiaan matka mennään rintamaidolla, kun hyvin kasvaa :D helppo olla reissussakin, kun tökkää vaan tissin suuhun:D sit lokakuussa alottelen soseita maistattamaan :) bataatti, peruna, porkkana, kukkakaali...eiköhän niillä sit startata!
 

Yhteistyössä