Huhtikuun hurmurit 2015

Huomenta :)

Pitikin mennä syömään kaurapuuroa aamupalaksi, tytöt tahto niin tein kaikille samalla :) Nyt yököttää.. Olis pitäny pysyä siinä tutussa turvallisessa leivässä :D

Eilinen siivottiin, tämä päivä siivotaan ja huomenna on taas saman näköstä.. :headwall: Ärsyttävää kun ei pysty tekemään juuri mitään kunnolla heikotuksen takia ja sitten nuo riiviöt levittää ihan kaiken. Eilen esikoinen "keräsi paperia" keittiön lattialta, tulin keittiöön niin eikö se ollu leikannu siitä pientä silppua :kieh: huoh... Ja kasasin olohuoneeseen yhteen kasaan niiden lelut ja pyysin viemään ne leikkihuoneeseen, niin kaksi tuntia meni, että ne sai kannettua n.20 pikkulelua viereiseen huoneeseen! Saa nähdä tänään kuinka kauan niillä menee kun pitää viedä meidän makuuhuoneesta niiden omiin huoneisiin. Jos vaikka laittaisin niille pusseihin valmiiksi ja uhkaisin viedä roskikseen :D

Näihin tunnelmiin siis jäädään, jospa kestäis pinna :D Jmia & minimäkäräinen 6+5
 
Ja kah, näin lähti seuraava viikko käyntiin noin mahan puitteissa. :)

Hampaista: Nyt tuloo tampiokysymys, mutta itselleni oli uutta tietoa, että hampaat olisi pitänyt käydä tarkastuttamassa ja paikkauttamassa ennen raskautta. Olen vähän heikosti edes metsästänyt tietoja mistään. Foolihapoistakaan en olisi tiennyt tuon taivaallista, ellen olisi tätä palstaa lueskellut jo "hyvissä ajoin". Mutta siis, minkälaisen uhan mahdolliset reiät tässä raskauden aikana aiheuttavat? Vai onko se ongelma juurikin paikkaus ja mahdolliset puudutteet vai mikä? Olettaisin ettei itselläni reikiä olekaan, mutta hammaskiveä pitäisi kyllä käydä muutenkin rapsututtamassa pois.

).( Pitää edelleen koputtaa puuta. Olo on kutakuinkin normaali. Nälkä vain iskee aina hurjalla voimalla ja on ihan pakko saada sapuskaa sen 3 tunnin välein. Ainakin aamupäivästä. Iltapäivällä se vähän helpottaa, eikä oo niin nokonuukaa. Onneksi toistaiseksi kaikki ruoka myös maittaa, ei ole etomisia tullut. *koputtaa puuta* Myös treenit ovat sujuneet tuttuun tyliin, mutta kyllä väsy taas eilen illalla kaatoi sänkyyn jo kymmenen jälkeen, eikä tänään olisi rähmäsilmillä mitenkään jaksanut nousta. Myös pientä kiukkuisuutta väsymyksen ja ehkä sitten niiden hormonien vaikutuksesta alkaa näkyä. Vielä kun on viikonloppunakin herätyskello soimassa koulutuspäivien myötä, niin avot... Pitää vissiin ottaa ne päiväunet ohjelmaan mukaan.

tamariini + maha 6+0
 
Tamariini, hyvin ehdit tarkastuttamaan hampaat raskauden aikana ja reikiä voidaan paikata ja puudutteita käyttää, ei hätää. Raskaus aiheuttaa joillekin reikiintymistä ja ikenet voivat olla tavallista herkemmät, vuotaa verta jne.
Täältä ketjun ulkopuolelta huutelen, oma vauva putkahti maailmaan tämän vuoden huhtikuussa (voin kertoa että aika vierähtää todella nopeasti, just vasta täällä kirjoittelin odotusjuttuja :D)
 
Liipa Jep, täällä ollaan. :) Toivottavasti sullakin menee kaikki niinkuin pitäisi. :)

Nimistä ja sukupuolesta:
Täällä on tyttö ja poika jo. Tytölle olisi nimi valmiina...ehkä vähän toivoisinkin että masun asukki olisi tyttö tuon hulivili pojan jälkeen. :D Pojan nimi tuottaakin sitten enemmän päänvaivaa, kun oikein mikään ei iske tai sitten on jo käytössä jonkun tutun lapsella.

Sikiöseulonta:
Seulontoihin osallistutaan, kuten pikkukakkosenkin kohdalla.

Tänään sai vihdoin tuonne neuvolaankin soitettua ja kolmen viikon päästä olisi ensimmäinen käynti siellä. Odottavan aika on pitkä... :)
 
Täälläkin uusi viikko pyörähti käyntiin, 7+0, eli 8. raskausviikko, jos mä nyt osaan tän "kielen" oikein :D

Neuvola-ohjeita lueskelin jostain nettisivulta, ennen ekaa käyntiä pitäis olla 4 tuntia käymättä vessassa, että saavat hyvän pissanäytteen vaikkajaminkä testaamiseen. Miten ihmeessämä siihen pystyn!? Tuntuu että yölläkin ramppaa ainakin niin usein pissalla! Ja neuvola-aika on vielä iltapäivällä työpäivän jälkeen! (25.9.). Lähettääkö ne muuten Helsingissä ne esitietolomakkeet täytettäväksi etukäteen, vai printtaanko ite?

Siedettäviä vointeja kaikille!

Kevis + itu 7+0
 
Tänään on taas olo ollut ihmeen hyvä! Välillä tullut pientä etovaa oloa, mutta suurimman osan päivästä voin tosi hyvin. Tuon tilalle on sitten tullut vähän inhottavampi oire.. Imettäminen on alkanut sattua. :( Välillä nipistää niin, että pitää oikeen hammasta purra. Ja kaiken lisäksi tuo tyttö on niin tissin perään, että on sitä vähän vaikea rajoittaakin. :/ No ehkä se tästä pikkuhiljaa menee ohi.

Mä jo ajattelin (ja toivoin!!) että nämä päivät ja viikot menisi nopeammin kuin esikoisen raskaudessa. Kun päivät kuitenkin menee taaperon perässä juoksien. Mutta ei, pitää todeta että aivan yhtä hitaasti menee jos ei jopa hitaammin :D Kunhan varhaisultraan pääsen (26.8) niin loppuu tämä miettiminen, että onko tuolla masussa ketään. Ja kun np-ultra on takana, kerrotaan raskaudesta muille ja sitten toivottavasti voin nauttia tästä enemmän. Tämä on kuitenkin näillä näkymin viimeinen vauva joka meille tulee. :) Onko tämä jollekin toiselle myös viimeinen vauva? Vaikka eihän sitä ihan varma koskaan voi olla.

Kati & Nappi 5+2
 
Komppaan Katia: aika kuluu hitaasti ja tuskastuttaa odottaa ekaa neuvolaa (jospa siellä kuulisi ne sydänäänet). Olisi kiva saada varmuus raskaudesta, koska oireita on vielä kovin vähän : /

Meillä taitaa olla näillä näkymin viimeinen lapsi. Talon rakennusta ja kaikkea olisi tulevaisuudelle, joten täytyy keskittää voimat tämän katraan kasvattamiseen. Vaikka mistäpä sitä tietää missä hormoonihuuruissa taas on syntymän jälkeen :D

Kevis: meillä taisi olla neuvolassa tyytyväinen, jos oli ollut parikin tuntia käymättä vessassa. Toki tulokset on aina varmempia kun on pidemmän aikaa lirimättä...Muuten voi tulla uusinta reissu, jos tulos on epäselvä.

Meillä ei ole nimiä valmiina lainkaan, katotaan miltä tulokas sitten näyttää :D
 
Calypso, kokeile ihmees :) itellä oliki tänää huonompi päivä, piti kolmesti oksentaa. Kyl noi rannekkeet ehkä aavistuksen auttaa mut ei ne kyl estä pahinta oksetusta :D kun ny parantus vointi sen verran et pääsis maanantaina takas töihin. Tympii tää neljän seinän sisällä olo. Tänään pakotin itteni miehen mukaan kauppaan ja voi kauhia sitä oksetuksen määrää mikä iski ku kauppaan sisälle päästiin ja haistoin tuoreet leivän tuoksut jotka leipomosta kantautu. Piti juoksun kans hoitaa ostokset :D jospa tää tästä ajan kans ja on kyl kaiken arvosta :)
 
Kati_ Hassua törmätä johonkun tuttuun näillä palstoilla.. :) Mutta ei haittaa..onpahan taas yksi kohtalokaveri lisää täälläkin..tiedä vaikka oltais synnärillä samaan aikaan.

Jmia Aaah,ihanaa kuulla että muillakin muksut vähän tinttaa..ja on se kuuluisa joka päivä siivouspäivä..meillä toi neiti meinaa tulla niin pitkähännällisiin täihin kun on tottunut menoon ja vauhtiin. Ja äiti kun ei kykene tällä hetkellä kun oleen rauhassa..koti oli ku pommin jälijiltä tänään ku mies tuli töistä.. :LOL: Pientä kuittailua havaattin..

Tamariini Nou hätä, kyllä vielä kerkiät hoidattaa. Pääasia että hampaat hoitaa kuntoon. :) Huonot hampaat vaikuttaa terveyteen, toisilla enemmän toisilla vähemmän. Ientulehdus raskaana yleensä johtuu nimenomaan plakista ja se pahenee helpommin.

4h käymättä wcssä?? Ei onnistu.. :LOL: Mulla vielä aamuaika 9 (parin viikon päästä)..hehhehhee. Tai sitte pitää nousta tosi aikasin että kerkeis ekan kerran käydä yöllä..ja juosta tukkaputkella ekana sinne neuvolan vessaan.

Meillä olis toiveissa 4 lasta, toki nyt tämän toisen jälkeen pidettäis pitempi tauko. (useampia vuosia) Saas lopulta nähdä miten käy.

Neanna Hyvä kun muistutit rannekkeista. Mulla auttoi aikasemmin ja tänään tongin joka paikan läpi että ne löysin. Ovat niin pienet että hukkuu tavaran sekaan. Mutta auttaa, tovi kesti ettiä se oikia paikka niille. Vielä ei oo tarvinnu oksentaa mutta tänään jo se etova olo vähän helppasi. Viimeksi mulla hävis koko oksentaminen kun vain pidin niitä yötä päivää kädessä. Sillon toki jäi se pahaolo mutta ei tarvinnu sen sangon kans kulukia.

Mä tossa jo mietiin tuplavaunuja mutta se vaatis autonvaihtoa.. ei innosta. Tai saas nähä, nykynen lastenistuin on keskellä takana ja täytys kokeilla et mahtuuko vanha kaukalo siihen viereen.. jos ei mahu niin sit ei taida olla muutavaihtoehtoa. Onhan tässä hurjat 9kk aikaa..kunnes tulee kiire. :rolleyes:
 
Sitä saa mitä tilaa; heräsin viiden aikaan kun olo oli ihan hirveä. Kummasti helpotti kun hain palan näkkäriä ja kömmin takaisin peiton alle :D

Puskista tuli myös hirveä flunssa. Kurkku kipeä ja punainen, nenä vuotaa solkenaan ja silmiä särkee. Onneksi viikonloppu tulossa eli vain tämä päivä pitäisi sinnitellä töissä. Onko mitään flunnalääkkeitä mitä voi käyttää raskausaikana vai pitääkö sinnitellä lämpimän teen voimin?
 
Täällä on myös aivan varmasti viimeinen lapsi. Mä olen kuitenkin synnytyksen aikaan jo 37 v. Mun esikoinen on ollut pari viimeistä vuotta aivan järkyttävän vaikea teini ja tuntuu menevän koko ajan pahempaan suuntaan. :( Mietin olenko aivan päästäni sekaisin halutessani vielä lisää lapsia, mutta toivon että niistä ei välttämättä kuitenkaan tule kaikista samanlaisia. Viime yönä piti taas valvoa tuon teinin takia, ja nyt pitäisi pysyä hereillä työpäivä. Haukotus.

Parempaa viikonloppua teille muille!

Imoen ja 6+4
 
Käytiin varhaisultrassa yksityisellä, alkion mitaksi saatiin 5 mm ja raskauden kestoksi 6+2. Täti kovasti olisi halunnut löytää sykkeen, mutta ei.. ja heti epäily keskenmenosta. Itkin hulluna, vaikka juuri uuden keskenmenon pelossa varhaisultraan halusin.

Sitten kotona googlettelin keskusteluja, enkä olekaan varma pitäisikö sykkeen löytyä näin varhain.. Neuvolatäti ei mielestäni paljon toivoa antanut.
Tarkistetaan tilanne reilun viikon päästä gynepolilla.. ja tänään verikokeesta hcg. Toivottavasti en joudu pois tästä ryhmästä..
Mitään kipuja tai vuotoja ei ole ollut.
 
Meillä kans tämä olis siis toinen ja viimeinen vauva, kaksi on ollut haaveissa ja jos tämän toisen nyt viel sais niin hienoa olis =) Sen jälkeen en ehkä oikein enää jaksais raskausaikaa enkä vauva-aikaakaan ja toisaalta sitten vois keskittyä noihin ura-asioihinkin. Nyt se on vähän koko ajan haitannut sitä keskittymistä, kun on ollut mielessä, että se toinen olis kiva vielä saada ja sithän mä jään kuitenkin taas pois töistä jne. niin nyt ois kyllä hyvä aika sille, ja sen jälkeen sitten työelämä odottais.

Rii ja asukas ehkä 5+3 nyt...? Taisin laittaa samaa jo pari päivää sitten, mutta kun en nyt oikein tiedä!!
 
snowwhite eihän sitä tosiaan noilla viikoilla vielä välttämättä näe kuin tosi hyvillä ultralaitteilla, eli koita ottaa iisisti. Helppo tietysti näin sanoa, kun varmasti huolettaa, mutta toivoa varmasti on siihen, että se syke ensi kerralla löytyy :)
 
  • Tykkää
Reactions: snowwhite83
Viimeinen tulee varmaan olemaan meilläkin, tarkoitus oli jo nyt lähteä jatkamaan opiskelut loppuun tai aloittamaan edes jotakin, mutta vauvakuume tuli ja jatkoi tätä kotiäitiyttä :) 3 lasta on ihan sopiva määrä meille, ei tarvitse vaihtaa autoa, riittää aika kaikille ja en tosiaan enää valvo sen pidempään öitä kun on tarvis tän viimeisen kanssa :D Voihan se toki olla, että joskus tekee mieli tehdä iltatähti, mutta tällä hetkellä mahdoton ajatus. Sillä nää oireetkin pelottaa kun ovat jo tässä vaiheessa tulleet, aiemmista tullut vasta joskus 12 viikon jälkeen ja kaksosraskaus pyörii nyt mielessä. Mulla ei varmaan kestäis pää kahden vauvan kanssa, tämäkin on ollut niin pitkään harkinnassa :O

Hammaslääkäristä mulla on muistikuva, että täällä kutsutaan raskaudenaikaiseen tarkastukseen kun ovat saaneet tiedot neuvolasta.. Esikoisesta kävin tosin joskus 30+ viikoilla ja ensimmäinen lause hammaslääkäriltä oli, että ompa sulla pieni maha :D Kuopuksesta ne koitti saada paikkauttaa reiät, mutta en suostunu raskaana ollessa, olisin saanut ilmaiseksi vieläpä kun olin vielä alle 18.. Vai oliko tämäkin sillon esikoisen aikaan, en muista enää :D

Toivotaan snowwhite, että ei ole mennyt kesken, voihan se olla vaan ollut niin pieni ja kehittymätön vielä, ettei ole saatu kuulumaan :) Peukut pystyssä hcg tulosten suhteen!

Täällä olisi enää vajaat 2 viikkoa ekaan neuvolaan :) Täytyy toivoa että tälläkin kerralla etsitään sydänääniä, en koskaan unohda sitä kun esikoisen aikaan kuulin ne ensimmäisellä neuvolakerralla :heart: Tiedä vaikka olisivat hommanneet paremmat välineet kun neuvola muutti tässä kesän aikaan uuteen terveyskeskukseen, jos saisi paremmin kuulumaan :)

Ihan ohi aiheesta, mies on taas tökänny jonkun lapun nastalla kiinni mun piirrokseen joka on ilmotustaululla :kieh: sata kertaa sanonu ettei niiden päälle! Voi tyttöjen vauvakuvat, niissä on jo lähes kymmeniä reikiä :(
katso liitettä 19697
 
Viimeksi muokattu:
Me pidetään snowwhite kaikki peukkuja sinulle, että kaikki on kunnossa! :hug:

Täällä on myös tuloillaan viimeinen lapsi, omalta osaltani myös siis ensimmäinen. Toki vanhempi miehen lapsista on jo siinä iässä, että vilistää lähivuosina jo pois kotoa, mutta silti tuntuu, että kolme yhteensä on aivan riittämiin. Itselläni kun ei muutenkaan ole koskaan ollut suurta lapsivimmaa. Lellin sitten sen yhden oman ihan piloille. :)

Urheilusta sain omalta PT:ltäni hieman vinkkejä eilen. Tai lähinnä ohjeistusta siitä, mitä saa tehdä ja mitä ei. Pitkään sykkeitä ylhäällä pitävät treenit pitää jättää väliin, mutta intervalliharjoitteet passaavat. Niitä tulee kyllä salitreenistä, mutta tasapainottamaan kaipaisi vähän rauhallisempaakin liikuntaa. Ajattelinkin entistä sitkeämmin raahautua säännöllisesti kävelyille ja leppoisille fillarilenkeille. Aina ei malttaisi himmailla, mutta josko nyt saisi motivaatiota tästä mahasta.

).( Oireista on tämä väsy nostanut päätään entisestään. Nytkin oli pakko tulla tänne kirjoittamaan pari sanaa, kun en kerta kaikkisesti tahdo saada mitään töitä tehtyä. Tuijotan vaan ruutua ja haukottelen. Lipitän vettä ja koitan suoristella selkää. Mutta ainoa mitä osaan ajatella, on tyyny, sohva ja päiväunet. Apua! Miten mä jaksan iltapäivään asti ja vielä niin, että saisin jotain tehtyä! :O
 
Heips kaikille! Varasin ekan neuvolakäynnin parin viikon päähän, ja hoitaja laskeskeli että mun laskettu aika olisikin viikkoa myöhemmin, eli 13.4. Mutta mun kierto on niin epämääräinen, että siitä ei vielä tässä vaiheessa voi paljoakaan varmaksi päätellä...

Nyt siis ilmeisesti viikkoja 5+4, ja olo on ollut pari päivää kuin piestyllä sialla! Energiaa ei oo yhtään, väsyn tosi helposti ja sen on tosi huono juttu, kun oon sairaalatyössä... Pitäis vaan jaksaa fyysistä vuorotyötä ja jaloilla olemista. Jotenkin hankalaa varsinkin nyt, kun ei edes "uskalla" vielä kertoa masuasukista kellekään.

Totaaliväsymyksen lisäksi hajut etoo, ja hajujahan sairaalassa riittää...! Myös huonoa oloa pukkaa heti, jos en syö tasan sillä minuutilla kun maha niin haluaa.
 
Sitä saa mitä tilaa; heräsin viiden aikaan kun olo oli ihan hirveä. Kummasti helpotti kun hain palan näkkäriä ja kömmin takaisin peiton alle :D

Puskista tuli myös hirveä flunssa. Kurkku kipeä ja punainen, nenä vuotaa solkenaan ja silmiä särkee. Onneksi viikonloppu tulossa eli vain tämä päivä pitäisi sinnitellä töissä. Onko mitään flunnalääkkeitä mitä voi käyttää raskausaikana vai pitääkö sinnitellä lämpimän teen voimin?
Mulla on kummassakin raskaudessa tullut flunssa heti plussan jälkeen. Viimeks kysyin apteekista ja hoidin itteäni panadolilla ja jollain sellasella jauheella kun laitettiin veteen. Yks oli meidän apteekissa mikä kävi raskaana olevalle, ehkä finrexin. Muissa oli jotain mitä ei suositeltu.
 
Meilläkin toinen ja todennäköisesti viimeinen vauva tulossa, alkaa ikä painaa molemmilla ja opiskelu ym haaveita molemmilla.
Tänään sain digitestiin 3+, jee :) Ja olo on aikamoisen raskaana-oleva. Väsyttää ja vatsassa tuntemuksia. Välillä pikkasen etovaa oloa, mutta on toistaiseksi mennyt nopsaan ohi.
Mä olen ruvennut jahkailemaan sen varhaisultran kanssa. Aluksi olin sitä mieltä, että ehdottomasti mennään, mutta nyt en ole enää varma. Jotenkin tyyni olo raskauden suhteen; toivon että kaikki menee hyvin, mutta jos ei, niin sille en voi mitään. Tää mielentila on kummalinen, yleensä en ole tällainen laisinkaan :saint: Noh, kerkeeähän tässä tuumailla miten tekee.

truudy n. 5+1
 
Tämä päivä on mennyt aivastellessa ja kurkkukipu on tuntunut ilkeältä aina hetken hiljaa olon jälkeen. Lapset toivoi uimaan, mutta saa jäädä välistä. Pitää suunnitella ensi viikolle.

Nimimerkki: kun kirjauduin tuonne kuumeileviin, niin esikoisella oli robinin fanitus menneillään ja lauloi ko laulua taukoamatta. Pikkusisko kun yhtyi, niin johan soi itselläkin korvissa herkeämättä :D

Jmia, Baby ja pieni toive: Hieno juttu, että ollaan täällä! En itse uskonut kovin nopeasti sieltä lähtevän ;)

En tiiä ootteko jo tästä puhunut, mutta milloin ootte kertoneet muille perheenlisäyksestä? Mietin tässä, että milloin kertoisin lapsille (3v. ja 7v.). Tosin jos lapset tietää niin sitten kyllä tietää kaikki muutkin, ei varmaan pysy salaisuutena :LOL:
 
Mun äiti ja paras ystävä saivat kuulla heti plussan saatuani, viime viikonloppuna se porukka joiden kanssa oltiin laivalla, niin ei tarvinnut alkaa juomattomuudesta valehtelemaan. Ajateltiin varhaisultran jälkeen kertoa miehen vanhemmille. Sitten viikon 12 tienoilla muille.
 

Yhteistyössä