Huhtikuu on kuukausista julmin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kevätmasennus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kevätmasennus

Vieras
Onko muita joille tämä kevät aiheuttaa ahdistusta?

Itsellä masennusta, niin tämä kevät jotekin tekee siitä pahempaa, tuo räikeä valo joka paljastaa kaiken paskan ja oma olo ei yhtään parempi.

"Väestötutkimuksen perusteella noin 20 prosenttia suomalaisista kärsii mielenterveysongelmista. Tavallisimpia mielenterveyden häiriöitä ovat masennustilat, ahdistuneisuushäiriöt, syömishäiriöt tai psykoosit. Mielenterveysongelmat ovat yksi työkyvyttömyyden yleisimmistä syistä. Ennen kaikkea depressiot ovat lisääntyneet."

Kevät ei piristä kaikkia – Ellit.fi

Mulla on sama homma. Keväät on pahimpia, ahdistaa eikä saa unta. Heti kun valo lisääntyy alkaa ihan todellinen masis ja se muuttuu huhti-toukokuun paikkeella maniaksi jota sitten on vaihtelevasti depiksen kans koko kesän. Vasta syksyllä alkaa vähän helpottaa.

Onko ap katsonut kyseisen elokuvan? Viittaan otsikkoon.

Mä olisin kyllä kysynyt RUNOKIRJAA, enkä elokuvaa.
(Tää nykyaika...)

»Huhtikuu on kuukausista julmin, se työntää
sireenejä kuolleesta maasta, sekoittaa
muiston ja pyyteen, kiihoittaa
uneliaita juuria kevätsateella.
Talvi piti meidät lämpiminä, kietomalla
maan lumeen ja unohdukseen, kätkemällä
elämän hivenen kuiviin juurikyhmyihin»

Joo, huhtikuu on tänä vuonna ollut kyllä se julmin. Ei mulla masennusta ole ollut pitkään aikaan, mutta nyt kyllä ottaa kovia tässä kuussa. Ei vaan jaksais! Kesää, kun ajattelee, niin ehkä se auttaa. :)

mun mielestä taas ihanaa! tuntuu aina keväisin niin uudelta :D kohta on kesä ja voi tehdä kaikkia kivoja kesäjuttuja, ei tarvii ahtaa itseään toppakamppeisiin vaan voi lähteä vaikka alasti pihalle eikä ole kylmä! ihanat vihreät nurmikoht, koivut... kesäillat! festarit, puistokaljat :D jätski ja mansikat!

No mä en ole koskaan tykännyt keväästä. Syksy, talvi ja kesä on kivoja mutta syksy on jotenkin vaan niin rumaa aikaa. Likaisia pieniä lumikasoja, maa on kurainen, aurinko paistaa aina jotenkin vinossa suoraan silmään. Että kyllä tää ahdistaa mua aina. Tänään helpotti hetkeksi kun grillattiin. :)

Ottaa koville, mutta ei vain huhtikuu, helmimaaliskuun vaihde ja maaliskuu. Siinä minulla alkaa yleensä valua. Olen jossain saamattomassa tilassa tällä hetkellä. Yritän välttää ulosmenoa nytkin kaikin keinoin, mutta eipä täällä sisällä ollessakaan saa mitään aikaan.

[QUOTE="positiivinen";26076206]Huhtikuu on kuukausista ihanin kuten toukokuukin. :)[/QUOTE]

Ihanin on superlatiivi, kuten esim paras. Vain yksi voi olla paras. Joten lapsenomaista kielenkäyttöä tuo ylläoleva.

Huhtikuussa on usein rumaa ja likaista, harmaata ja ankeaa. Mutta samalla se on täynnä lupauksia jotka täytetään toukokuussa. Yltäkylläistä elämää, lähes liiallista heräämistä. Mulla sillon alkaa jokin kumma kaukokaipuu nostaa päätään ja pahimmillaan se on toukokuussa. Ehkä se on jokin kevätmasennuksen muoto, tarve uudistaa ja uudistua, kaivata mahdotonta, tavoitella taivaita.

No tuo loska ja kaiken kasteleva lumi ei nyt niin ihanaa ole. Mutta ihanaa kun pääsee taas pyörällä lapsen kanssa liikenteeseen ja pakkasta ei enää juuri ole.

Innolla odotan että pääsen pesemään ikkunat ja laittamaan parvekkeelle yrttejä ja kukkia. Ah ihana kevät :)

Huhtikuu on kuukausista julmin -ajattelija T.S. Eliot eli elämäänsä huomattavasti etelämpänä kuin Suomi, mutta julmahan se lienee myös Britaniassa ja Jenkeissä...

Yhteistyössä