***HUHTIKUISET Syyskuuhun***

Siiri olen tosi pahoillani :'( Jaksuja teille :hug:


Meillä oli np-ultrassa kaikki ok, turvotus normaali ja pikkuinen siellä kovasti heilui ja mötkysi :heart: Ja vastasi viikkoja, tai osa mitoista oli muutaman päivän ylikin, mutta siis LA pysyi samana. Vaan jotain ei-niin-kivaakin: täällä kans löytyi vasta-aineita verestä, kelläs muulla oli myös? Eli ilmeisesti vauvalla yksi tekijä veressä eri merkkiä kuin mulla (mulla c-, vauvalla kai c+). Nyt tutkitaan miehen veri, hällä siis pitäisi olla tuo c+. Ja sitten vaan verikokeet kk välein ja seurataan tilannetta. Mulla oli melko matalat arvot, ja lääkäri meinasi, että on todennäköistä, että tästä ei koidu mitään seurantaa kummempaa. JOs tulisi vielä useita raskauksia tämän jälkeen, niin sitten riskit kohoaisivat joka raskaudelta - kun on kerran vasta-aineita ilmaantunut, niin sen jälkeen niitä ilmaantuu aina entistä herkemmin. Riskinähän siis on vauvan anemia (mutta sitäkin voi hoitaa verensiirroilla napanuoran kautta). Eli tällä hetkellä en ole huolestunut, vaikka riskiraskaushan tästä tulikin. Nyt vaan seurataan tilannetta ja toivon mukaan muuta ei tarvita :)

stoppis ja OivaIines 12+0


muoks Liikkeistä mun piti vaan mainita, että uudelleensynnyttäjä voi kyllä tuntea liikkeita jo rv 12 :wave: Itse olen jo pari kertaa epäillyt, mutta odotan vielä vahvistusta :D
 
Iltoja!

Ensiksi voisiko joku ystävällisesti ottaa tai laittaa meille uuden listan ja päivittää uudet/LA:n päivitykset siihen, mun voimavarat on kyllä nyt niiiiiiiiiin vähissä tän pahoinvoinnin kans.

Eli nyt tää oksentaminen vain lisääntyy....Enkä enää keksi mitään poppaskonstia tähän...Oikeesti mä ootan kammolla jo seuraavaa päivää, kun tää pahoinvointo on tosi tosi tosi karseeta. Tottakai onnellinen olen siitä että vauva voi hyvin, kun jos ois jotain häikkää, niin en kyllä näin pahoin vois. Pahoinvointi alko 6+ viikolla ja nyt huomenna alkaa rv9, eli kymmenettä viikkoa aletaan elämään, mutta mulla tää pahoinvointi vain yltyy.

Ja vielä pitäis jaksaa lähtee koirat käyttään pihalla...saavat kyllä nyt tyytyä tuohon ojan varteen, ei vaan pysty eikä kykene...

Siirille isot voima :hug: ja jaksamista sinne nyt tän kanssa.

Kaikille ultrassa käyneille, paljon, paljon onnea!!!! :heart:

buam
 
stoppis Mulla kans vasta ainetta löytynyt verestä.. mulle ei vaan kukaan ole selittänyt sen enempää.. :/ ja siksi huolettaa.. haluisin tietää onko se arvo suurikin vai pieni.. jne.. missä sait tietää asiasta?

Välillä hassuja masu tuntemuksia mutta kaipa se pieni tilaa tekee itselleen vain. :)

tiitu ja pieni kultakimpale rv13+4
 
Siirille alkuun iso :hug: , ja voimia.

Ultrakuulumisia saaneille onnittelut, itsellä tosiaan "vasta" ylihuomenna..
Sitten meneekin taas aikaa ennen seuraavaa neuvolaa, vasta lokakuulla.. Helsingin kaupunki kun tosiaan säästää ja jättää meidät uudelleen synnyttäjät ilman ekaa lääkärineuvolaa.. :(

Metsämörrin vaimokos se kyseli siitä synnytyksestä.. Minä mietin lähes päivittäin..
Tosin mulla mietinnässä vain se saanko luvan lähteä "kokeilemaan" vielä alakautta. Tosiaan kun on ne kaksi sectiota takana (tosin niiden väli on 8 vuotta ja välissä alatie ).
Neuvolassa viimeksi kyllä sanoi että taitavat Hus:n sairaaloissa kuitenkin suositella ensisijaisesti alatietä jos äiti niin haluaa..
Mietin nyt onkohan liian aikaista kysellä kun ultraan menen.. Jos samalla voisi katsoa miten tämä uusin sectioarpi on parantunut, jos sitä siis näkee.

(.) Oireettomuus edelleen jatkuu, kahvikin on alkanut maistua enemmän..
Masukaan ei ole yhtään kasvanut -omasta mielestä.. Tosin aamulla koitin yhtiin farkkuihin mahtua, mutta lienevät kutistuneen pesussa.. :LOL:
Suurin syy on kyllä vatsan palautumattomuus tuosta tuplaodotuksesta, lihaksetkaan ei vielä ole ehtineet palata yhteen ja nahkaa (tai mitä lie) on vaikka muille jakaa.. Ei siis pitäis kai tulla yhtään lisäarpea.. ? :D

Flunssa edelleen häilyy tässä taka-alalla, joka päivä tuntuu että huomenna varmasti on kuumetta, vaan ei ole.. Ihme juttu, tosin aika harvoin olen "oikein" kipeenä, kuumettakaan harvoin nousee, jää aina siihen häthätään 38c..

Nyt untenmaille..

Jaksamisia kaikille taas!


 
Minäkin voisin tästä uskaltaa ilmoittautua tänne, kun viikkoja alkaa olla tarpeeksi takana :) LA olisi joko 18.4 tai 22.4, seuraavassa ultrassa selviää tarkemmin. Kaikki on sujunut hyvin parin päivän takaista paniikkia lukuunottamatta, ja olen lähes oireeton, liikkua tosin en jaksa liian pitkään. Tässä odotellessa .. :p
 
HaP
Siiri80lle jaksamisia :heart: :hug:

Ja tervetuloa munkin puolesta uusille :flower:

mammamia82 kiitos vinkistä. Mulla vaan meni koko tiistai-päivä nukkuessa ja missasin sen takia soittoajan työterveyteen. Näitä yötyön kiroja. Koitan saada kuitenkin torstaihin mennessä soitettua. Huomenna on niin paljon muuta, ettei oo mahiksia. Tsemppiä sinne asuntokauppoihin :)

KiiajaVille voihan se tietty olla mahdollista. Mulla on tosin koko elämäni ollut vähän "liian" hyvä hb, joten voisko se näin nopeesti, neljässä päivässä, laskee..? Verenpaine mulla on ollu välillä suht matala, joten sehän on voinut laskee ton neuvolakäynnin jälkeen. Sielläkin oli alapaine muistaakseni 64, mut yläpaine sit 110. Ei se neuvolan täti sanonu mitään sen suhteen. Sano vaan et hyvä on. Mut se mun neuvolatäti-kokemus ei kyllä ollut muutenkaan kovin positiivinen. Ja ilmeisesti hyvää synttäriä sulle (tulkitsinkohan oikein :D )!

Synnytyksestä: mä olen kyllä pohtinut synnytystä jo kovasti. Mulla on ollut jo pitkään hirveä kammo synnytystä kohtaan. Nykyään olen jo hyväksynyt, että "joudun" synnyttämään. En kuitenkaan millään haluaisi tehdä sitä ilman epiduraalia ja pelottaa ihan hirveästi, että joudun niin tekemään. Tuttavani ei nimittäin ollut saanut sitä synnyttäessään, sillä toinen päivystävä anestesialääkäri oli joutunut jäämään äkillisesti pois töistä ja toinen oli valvomassa leikkausta. Olenkin miettinyt, että saakohan OYS:sta jonkinlaisen vakuutuksen, että varmasti saan epiduraalin tai sitten jonkun muun lääkityksen :LOL:

on: taas joku ihme pelko hiippailee tuolla taustalla, että mitä jos jotain pahaa onkin tapahtunut. Kuunnellaanko lääkärineuvolassa sydänääniä? Täytyy kai vaan malttaa odottaa sinne asti. Seuraava ultra ois sitten 13.10. Olo on eiliseen verrattuna huomattavasti parempi. Melkein alusta asti on ollut aamuisin sellanen outo närästyksen ja nälän sekoitus tunne. Joskus työ-öinä tuo sama oire iskee, mutta vapaalla ei. Etovaa oloa poden edelleen, mutta kertaakaan ei ole tarvinut oksentaa. Kai tämä oireettomuus aiheuttaa taas tätä epävarmuutta :(

Buamille edelleen vointeja. Voin yrittää tälleen virtuaalisesti ottaa itelle tuota sun pahoinvointia.
 
Huomenta ja POKS!

Täällä lähdetään alotteleen kymmenettä viikkoa ja olo sen suhteen tosi mahtava!!!
Mun ois tehny tänään mieli lähtee kouluun, vaan taidan olla suosiolla tän viikon nyt pois, ei meillä muutenkaan ole ku tää päivä ja sit on vapaata 2 päivää. Tenttiin pitäis vaan jaksaa alkaa lukemaan...
Nyt kun heräsin oli olo ihan jees, siihen asti ku sängystä nousin.
HaP *lähettää virtuaalisesti pahoinvointia sinne*, Meillä näyttääkin olevan sama synnäri =)
Ja olikohan se Katyana joka povas et hän menee viimesenä ekaan neuvolaan, mut noup, mä meen. Sulla tais olla perjantaina ja mä meen vasta maanantaina. Mullakin ois ollu ensin se aika nyt perjantaina vaan sitä jouduttiin siirtämään joka otti PÄÄHÄN! Mut no, maanantaina sitten. Eihän tuohon enää pitkästi aikaa ole.

Mut nyt herätteleen poikaa, aamuja kaikille ja hyviä vointeja

buam 9+0
 
Vastaan vaan pikaisesti Tiitulle: meillä siis oli eilen äitipolilla ultra ja sinne oli laitettu kaikki verikokeiden ja seulan tulokset, ja sitten pääsin lääkärin ultrattavaksi ja hän sitten selitti tämän vasta-ainejutun oikein tyhjentävästi (ensin oli kätilöllä käynti ja hän ei siitä osannut sen enempää sanoa). Jos sullakin on eka kerta kun vasta-aineita esiintyy eikä pitoisuudet ole kovin isoja, niin tuskin on kovin hälyyttävää :hug: Älä huolestu liikoja, minua ainakin rauhoitti tuo lääkärin selvennys - sitä seurataan eikä tilannetta päästetä pahaksi, ja luultavasti muuta ei edes tarvita, kuin seurantaa. Hyvä tiedostaa, mitä se voi aiheuttaa pahimmillaan, mutta ei ole tarpeen panikoida asiasta :hug:

Nyt aamutoimiin!

stoppis ja OivaIines 12+1
 
Nopsasti taas ennen töitten aloitusta tänne.

Ensiksi buamille vaan voimia pahoinvointiin. Mulla oli ainakin 8-9 viikot niitä pahimpia. Muistaakseni se oli 8-viikko kun olin tipassa. Lepoa vaan, ei kannata lähteä koululle jos voit levätäkin. :)

HaP Mulla ei kuunneltu lääkärineuvolassa sydänääniä. Petyin vähän siihen ettei niitä kuunneltu. En ole kuullut vielä kertaakaan pienen sydämen ääntä. Sykkeen olen ultrassa kyllä nähny, muta haluaisin sen jo kuullakin joskus. :(

).( Mulle tuli tänä aamuna ihan yllätys-ykäsy. Kesken aamutoimien tuli vaan oksennus, ei varoitellut yhtään, vaan siihen se tuli keskelle keittiönlattiaa. :eek: Ei ollut mitenkään normaalia etovampi olo ennen sitä, sen jälkeen on ollutkin sitten taas vähän enempi etovampi olo. Loppuis nyt vaan! Tulin kuitenkin töihin, katotaan taas rauhassa miten päivä lähtee etenemään, jos näyttää pahalle niin pääseehän täältä kotiin.
Muuten on ollut jo parempi olla. Työpäivät pärjää napostelemalla koko ajan jotain, mutta en tiedä mitä tapahtuu heti kun lähtee töistä kotiin. Yleensä se on ensimmäisenä vessanpönttö mitä halaan kun kotia menen ja käyn sitten yökkimässä pitkin iltaa. Onneks ne on ollu vaan yökkäilyjä joten voimia on jo paremmin kun ruoka pysyy jotenkuten sisällä.

Mun maha on alkanut näyttään nyt sille että ei jää enää epäilyksiä miksi se on noin kasvanut. Ensiksi mies kommentoi eilen että mun mahasta on tullut ihan mammamaha ja sitten mun vanhemmat kävi illalla, niin kommentoivat että onpas maha pyöristynyt. Kai se sitten on. :D

Mutta nyt sinnitellen töiden pariin. Tänään onkin vaikea päivä kun tuo meidän neukkari, jossa on jääkaappi on varattu koko päivän niin en tiedä selviänkö näiden hedelmien avulla joita olen kasannut pöydälleni. :D

- Hapsiainen ja here 13+0 POKS!
 
Siiri80: :hug: kurjuus, jaksamista koko perheelle.

Poppeliini: Niinpä niin.. mun edellinen raskaus piti olla myös se viimeinen. Vannotin miehelle siitä että muistuta mua tästä hyvin huonosta olosta kun seuraavan kerran vauvakuume nostaa päätään. Taitaa siinä itkukurkussa vessanpönttöä halaillessa sanoa mitä tahansa... Mutta muttaa.. aika toki ei kullannut muistoja, muistan kyllä hyvin elävästi sen kamalan olon ja että se kesti pitkään, mutta niin sitä vaan tässä taas ollaan.. (mies kyllä muistutti asiasta )

HaP Kiitos, tulkitsit ihan oikein ;) Mulla oli verenpaineet ekassa neuvolassa jotain 107/80 ja neuvolantäti piti matalahkona. Jospa sullakin johtuisi siitä.. koita napsia (jos pystyt) vähän salmiakkia pitkin päivää jos huimaus menisi sillä ohi.

Synnytys edellinen oli senverran "kiva" että pyrin samaan. Ilokaasua, Pcp ja lämökääreet välilihalla ponnistamisen aikana --> ei yhtään repeytymiä, ei siis tikkejä.
Paineen tunne oli kylläkin jotain sanoinkuvaamatonta mutta siedettävää kuitenkin.
Epiduraalia tai spinaalia ei nukkumatti suositellut kun olen saanut papereihini syksystä 2006 lähtien maininnan epäilystä ms-taudista. Kaikki ronkkimiset selkäytimeen saattaa sysätä sitä epäilystä eteenpäin joten ei kiitos, sitä riskiä en halua ottaa.

Huono-olo: Vaikka tuossa aikaisemmin sanoin kaikille neuvoksi sen että ikinä ei saa hyvää oloaan mainostaa, tai sanoa että r-pahoinvointi on helpottanut koska se kostautuu melko pian.
Täällä eilen aamulla taisin asiasta kuitenkin sanoa, ja puhuin vielä ääneenkin kaverilleni asiasta ja arvatkaapas miten illalla kävi.
Kyllä vain, pönttöä halattiin oikein kunnolla ja oksennus lensi :x jospa nyt olisin sen sitten oppinut, tämän 4. raskauden aikana. En mainitse hyvästä olostani enää, ja toivon että voin voida hyvin kaikesta huolimatta. =)
 
tiitu87
Huomasin tässä ohi kulkiessa että kyselit tuolla aikasemmin dopplerin kanssa käytettävästä geelistä :wave:
Mä ite hommasin kans alkuraskaudessa dopplerin, mukana ei tullu sitä geeliä mut käytin ihan tavallista liukkaria ja hyvin kuulu :) Perusvoidettakin kokeilin mut se ei musta kuulunu oikeen...

*Talvicci ja Uuno rv.38+0* :heart:
 
Ensimmäinen lääkärineuvola takana. Kaikki oli hyvin tuolla alakerrassa ja vauvan syke oli 175. Ihana jytkytys kuului, toki sain kuulla sen jo eilen ultrassa. Verenpaine oli hyvä ja painoa ei ollut tullut yhtään lisää, vaikka masu onkin pumpsahtanut esille. Varsinkin iltaisin on kunnon pömppis.

Etova olo tulee edelleen iltapäivisin, mutta aika vähällä olen tässäkin raskaudessa päässyt kun vertaa muutamien kertomuksiin. Voimahalaus kaikille pahoinvoiville!


manteli ja Sulo 11+6
 
Hei!

Täälläkin on tänään käyty neuvolalääkärissä. Siel oli hirvee härdelli eivätkä kerinneet muhun keskittyä ollenkaan :(
Paino oli laskenu :) Vaikka kuvittelin sen nousseen ku mahakin on jo tosi iso.
Alemman vauvan sydänäänet kuunneltiin, mutta toisen ääniä ei löytyny.

Syömään pystyn taas vain harvoja ja valittuja ruokia, mieluummin nään nälkään jos tekee pahaa.

Marylene ja pikkuiset 13+1
 
Huu, meinaa jännittää. Vaikka kuin yritän itelleni sanoa, et kyllä kaikki on hyvin, niin kyllä ne keskenmenot kummittelee aika pahasti tuolla takaraivossa. Tänään siis eka neuvola. Täällä on sydänääniä aina kuunneltu ihan eka neuvolakerrasta lähtien. Varsinkin jos on ollu yli rv9. Nyt on tasan rv10, et eiköhän ne kuulu, jos kaikki on hyvin. Mutta jännittää niin kamalasti! :x Kolmelta vasta aika.
Pitää koittaa keksiä tekemistä, niin aika menee nopeampaa. :whistle:
 
^ mulla on huomenna neuvola ja toivon et syke kuuluis, vaik on kyl hyvin todennäköistä et ei viel kuulu.. olis se niin ihana ku kuulis vauvalla kaiken olevan ok, kun täälläkin keskenmeno pelottelee mielessä, koitan kyl olla positiivisella mielellä ja ajatella kivoja juttuja, et en stressais liikaa.

marjutti ja vauvaPoks 8+0 =)
 
Siiri :hug: ja voimia!

Miulla lääkäri kuunteli sydänäänet siinä ensimmäisessä lääkärineuvolassa ja sai ne jopa kuulumaan. Varoitteli tosin ensin että jos nyt ei saada kuulumaan voin pyytää uutta aikaa parin viikon päähän ja terkkarille jolloin olisi kokeiltu uudelleen. Mie muistelisin kans et poitsua odottaessa ei sydänääniä kuunneltu ennen 12 vko:a mut oli kyllä eri lääkärikin silloin neuvolassa kun nyt.

Nyt pitään mennä tai jään kyydistä ja kauppareissusta.
Voikaa hyvin ja voimia pahoinvoiville.
 
Minulla 10+3 tai 4 tänään, ja on jo ultrattu kaksi kertaa ja kolmas kerta tulossa lokakuun alkuun. Ekassa ultrassa näkyi kivasti syke ja päivystysultrassa lääkäri laittoi sykkeen kuuluville ja herätteli sikiötä jottai saisi parempia mittoja, siellä se meidän pieni heilutteli, mutta ei mitä ilmeisimmin halunnut olla kuvattavissa, koska mitat olivat lääkärin mukaan vähän huonoja :D
 
Siirille :hug:

HaP: Minä synnytin esikoiseni Oysissa ja jouduin odottamaan anestesialääkäriä nelisen tuntia. Synnytin siis lauantaina, jolloin talossa ei välttämättä ole niin montaa a-lääkäriä paikalla kuin perusarkena. Mutta kyllä se lääkäri aina tulee sen puudutuksen lopulta antamaan tietysti sillä edellytyksellä, että sen voi vielä synnytyksen vaiheeseen nähden antaa. Missä neuvolassa muuten käyt? Kirjoittelit, ettei neuvolan tätisi ollut mitenkään järin positiivinen kokemus. Samoin oli minulla Oulussa, liekö sama neuvola kyseessä...

Oma napa: Tänään oli lääkärineuvola ja veriseula. Ultrassa näkyi viikkoja 11+1 vastaava sikiö, mitoiltaan 4,34cm, ja sydän sykki reippaasti. :heart: Sydänääniä ei kuitenkaan vielä kuunneltu, mutta ei se minua haittaa, kun kuitenkin ultra näytti kaiken olevan hyvin. Lääkäri teki ultrauksen sisäkautta, joten mittaus lienee ollut tarkempi kuin viikoilla 8+1 tehty, jolloin koko vastasi viikkoa pienempää. Eli nyt putosi ainakin yksi murhe taas pois sydämeltä.

Ensi viikon perjantaina oliskin sitten se nt-ultra ja samalla pitäisi saada tulokset myös veriseulasta. Toivotaan parasta...

Kävin aamulla perhekerhossa ja siellä yksi kaveri kysyi, että olenko raskaana. En viitsinyt enää kieltää, joten paljastin asian hänelle. Hän sanoi minun "hehkuneen" niin kovasti jo aikaisemminkin, että epäili minun olevan raskaana. Olin tästä tosi yllättynyt, kun oma olo on ollut lähinnä puolikuollut väsymyksestä ja pahasta olosta johtuen. :LOL:

Piipa rv 11+1
 
Juu nyt se varmistui että se laskettu aika on maaliskuun viimeinen pvä.Mutta pysyn täälä teidän pinossa :D

Np ultrassa hyviä uutisia saatiin,nyt vaan jäänkin innolla ootteleen seur ultraa joka on marraskuussa. :wave:

Tohelin & Piiku 13+0 :wave:
 
Sain jo tänään eilen tilamaani dopplerin (myyjä asuu siis ihan tässä lähellä ) ja pienen :heart: sykkeen sillä löysinkin yhteensä 3 kertaa =) . Kuului tosin vain vähän aikaa kerrallaan, mutta johtuu varmasti siitä että vauva on vielä niin pieni ja pääsee hyvin pakoon. Oma syke löytyi moneenkin kertaan, mutta kyllä ne vauvan sydänäänet on niin paljon nopeammat ettei niistä voinut erehtyä :D Kauan niitä sai hakea ja tosi alhaalta, enemmän vasemmalta puolelta sitten löytyi. Kunhan mies vain kotiutuu niin pääsee hänkin kuuntelemaan.

buam pitäiskö tehdä niin että kirjoitellaan vain tää loppu kuu (10 päivää) tähän ketjuun niin mä otan sitten ens kuusta urakalla noi päivitykset kontolleni. Eli jos et jaksa niitä nyt päivittää niin porukkaa saa laittaa sitten ne mulle uudestaan ens kuun alussa.

Poppeliini ja :heart: -äänet 9+3 (esikoisesta kuului neuvolassa rv 9+2 sydänäänet, joten aika samoissa mennään =) )
 

Yhteistyössä