Huhtikuiset 2022

Tuli mieleen kun minäkin täällä ihan väärästä kuusta aina lueskelen, että olis hyvä semmonen vaikka laskettuaika 2022 ryhmä, jossa kaikki raskauden vaiheesta riippumatta vois kirjoitella. Meidänkin helmari ryhmä ihan hiljainen täällä.
Tää olis hyvä! Perusta semmonen? :D mä oon ainaki ihan inessä ja päästäs taas samaan ryhmään:love::whistle:
 
Hiljaista on tosiaan ollut, pelkkää odottelua omalla kohdallani. Oksentaminen jäi onneksi siihen yhteen kertaan ja muutenkin oon selvinnyt aika lievällä etomisella.

Onnea hyvistä ultrakuulumisista niitä saaneille. Kiva, että varasit sinäkin Alinna86 ultran, sun piina tuntuu ihan tuskallisen pitkältä. Mulla nt-ultra on viikon päästä tiistaina, taidetaan Aneliinan kanssa mennä aika samoissa. Ihan vähän kävin Googlettelemassa seulontaverikokeiden tuloksia, mutta tulin aika pian järkiini. Odotellaan.
Aika samoissa taidetaan tosiaan mennä, mullakin on nt-ultra ensi viikon tiistaina. Viikkoja silloin 12+2. Vähän myös googlettelin niitä arvoja mitä omakannassa näkyi, mutta kun ei ne pelkät arvot kerro oikein mitään niin pitänee vaan malttaa odottaa.
 
Onpas hiljainen tämä huhtikuiset

Mitä oloja muilla? Oliko jollain tulossa ultria?
Täällä saikulla taas, olo on hirveä ja oksennan joka päivä, useamminkin kuin kerran, vois pikkuhiljaa alkaa jo helpottaa.
Toisaalta vahvat oireet ehkä hyvä merkki.
Päivätkin kuluisi varmaan nopeammin jos voisi tehdä muutakuin maata.
Eilen tein ruokaa pannulla ja eikun oksentamaan. Mies parka joutuu tehdä aivan kaiken nyt kun voin olla n.5min kerrallaan vaan pysty asennossa.
Mielitekoja on tullut mm. Sipsit, jäätelö ja paahtoleipä runsaalla voikerroksella...aiemmin oli hedelmät mutta nyt taas ei tee mitään terveellistä mieli..

Tulkaa Alina, Olisipa ja Töppönen (ja toki kaikki muutkin halukkaat) sinne Fb-ryhmään niin ei ole hiljaista, edelleen mukaan mahtuu! Meillä on joka päivälle uusi keskustelupalsta ja hyvä porukka :)
 
  • Tykkää
Reactions: Alinna86
Tulkaa Alina, Olisipa ja Töppönen (ja toki kaikki muutkin halukkaat) sinne Fb-ryhmään niin ei ole hiljaista, edelleen mukaan mahtuu! Meillä on joka päivälle uusi keskustelupalsta ja hyvä porukka
Ehkä ensi viikon jälkeen vois uskaltautua kun ultra takana :) eihän ryhmä näy kellekkään? Meillä kukaan (paitsi 1) ei tiedä tästä raskaudesta enkä haluisi että fbstä se selviää perheelle heti ensimmäisenä :D
 
Tulkaa Alina, Olisipa ja Töppönen (ja toki kaikki muutkin halukkaat) sinne Fb-ryhmään niin ei ole hiljaista, edelleen mukaan mahtuu! Meillä on joka päivälle uusi keskustelupalsta ja hyvä porukka
Minä oon jo helmikuisten ryhmässä fbssä, mutta oon huomannut, että täälläkin on useissa laskettuaikaryhmissä ihmisiä, jotka ei oo/halua mukaan fb-ryhmään. Itse oon kokenut tämmösen vertaistuen tosi hyödylliseksi, niin sillä harmittelen niiden puolesta, jotka haluis täällä jutella anonyyminä, mutta ryhmät vaan hiljenee. :)
 
  • Tykkää
Reactions: 3mpppu
Oireeton
Kirjoittelin tänne aiemmin mun oireettomuudesta ja pelosta että kasvaako tuolla vatsassa mitään. Tänään oli varhaisultra ja kyllä sieltä syke löytyi ja kaikki oli hyvin Nyt sitten NT-ultraa odottelemaan. Neuvolan laskennan mukaan viikkoja on 9+2, mutta ultran perusteella olisi 8+4. Edelleenkään ei ole muuta oiretta, kuin että rinnat on hieman arat ja turvonneet.
 
  • Rakkaus
Reactions: Maria91 ja Alinna86
Kirjoittelin tänne aiemmin mun oireettomuudesta ja pelosta että kasvaako tuolla vatsassa mitään. Tänään oli varhaisultra ja kyllä sieltä syke löytyi ja kaikki oli hyvin Nyt sitten NT-ultraa odottelemaan. Neuvolan laskennan mukaan viikkoja on 9+2, mutta ultran perusteella olisi 8+4. Edelleenkään ei ole muuta oiretta, kuin että rinnat on hieman arat ja turvonneet.
Onnea hyvistä uutisista❤
 
Tulkaa Alina, Olisipa ja Töppönen (ja toki kaikki muutkin halukkaat) sinne Fb-ryhmään niin ei ole hiljaista, edelleen mukaan mahtuu! Meillä on joka päivälle uusi keskustelupalsta ja hyvä porukka
Mäkin ajattelin, että jos ensi viikolla nt-ultrassa on kaikki kunnossa niin voisin tulla fb-ryhmään mukaan.

Onnea hyvistä ultrakuulumisista Oireeton! ❤
 
  • Tykkää
Reactions: 3mpppu
vierailija
Täällä tänään tasan 9+0, eka neuvola ensi maanantaina ja otetaan myös verikokeet. Aika matelee pahoinvoinnin takia. Sohvalla lojun kaikki päivät... Yöllä sentään on hyvä olla :) Edelleen täällä taustalla kirjoittelen, en oo jaksanut nimimerkkiä ottaa.
 
Annajelina
Kirjoittelin tänne aiemmin mun oireettomuudesta ja pelosta että kasvaako tuolla vatsassa mitään. Tänään oli varhaisultra ja kyllä sieltä syke löytyi ja kaikki oli hyvin Nyt sitten NT-ultraa odottelemaan. Neuvolan laskennan mukaan viikkoja on 9+2, mutta ultran perusteella olisi 8+4. Edelleenkään ei ole muuta oiretta, kuin että rinnat on hieman arat ja turvonneet.
Jes, arvasin! Hyvä juttu : )
P.s. nauti muuten oireettomuudesta - vaikka selitin ihan vastikään, että olen itsekin oireeton, niin ne kyllä paukkas about päivä sen jälkeen ku viimeksi asiasta kirjotin. Nyt on tasasta etomista, jos vähänkin unohtaa syödä. Ainut mikä vie etomisen pois, on syöminen, ja sen ruuan täytyy olla aina todella tarkasti tietynlaista.
Aamulla kun herää ja pitkä syömistauko on alla, niin hyissssss mikä olo, ja äkkiä olisi saatava jotakin lämmintä syötyä. Mutta sitä ei voi itse silloin etomisen hetkellä valmistaa, vaan kaikki raaka-aineet ällöttää. Sen pitää tulla lämpimänä ja valmiina eteen. Onneksi on kaupan valmiit keitot : D Lohikeitto best.
Eli joo, nyt 8+0, oireet alkoi noin 7+1.
 
  • Tykkää
Reactions: Alinna86
vierailija
Minä oon jo helmikuisten ryhmässä fbssä, mutta oon huomannut, että täälläkin on useissa laskettuaikaryhmissä ihmisiä, jotka ei oo/halua mukaan fb-ryhmään. Itse oon kokenut tämmösen vertaistuen tosi hyödylliseksi, niin sillä harmittelen niiden puolesta, jotka haluis täällä jutella anonyyminä, mutta ryhmät vaan hiljenee.
Joo tää on harmi, että nykyään ei foorumeilla kirjoitella aktiivisesti. Itse olen kirjoittanut paljon kahden aiemman lapsen odotusaikana. Facebookiin liityin -08 ja eka lapsi syntyi -09, mutta eihän fb silloin vielä ollut sellainen kuin nyt.

Terv. se anonyymi kellä ei olle nimimerkkiä :D
 
  • Tykkää
Reactions: Töppönen_
vierailija
Kirjoitin tänne aiemminkin vierailijana, että varhaisultrassa ei näkynyt muu kuin pussi. Pari viikkoa sitten kuitenkin kävin uudestaan ja siellä syke näkyi ja LA 28.4 <3 Mutta nyt seuraava ressi.. Menin ottaa koronarokotteen toista annosta ja henkilökunta ei sitä suostunut minuun pistämään kun olen raskaana. Nyt neuvolatäti suositteli sitä ottamaan kuitenkin ja vetosi väärään tietoon aiemmalla hlökunnalla. Ahistaa hirveästi ottaa, mutta tottakai haluaisin sen rokotteen enkä itse tautia..miten muut, ootteko ottaneet rokotteita nyt raskaana?
 
Kirjoitin tänne aiemminkin vierailijana, että varhaisultrassa ei näkynyt muu kuin pussi. Pari viikkoa sitten kuitenkin kävin uudestaan ja siellä syke näkyi ja LA 28.4 <3 Mutta nyt seuraava ressi.. Menin ottaa koronarokotteen toista annosta ja henkilökunta ei sitä suostunut minuun pistämään kun olen raskaana. Nyt neuvolatäti suositteli sitä ottamaan kuitenkin ja vetosi väärään tietoon aiemmalla hlökunnalla. Ahistaa hirveästi ottaa, mutta tottakai haluaisin sen rokotteen enkä itse tautia..miten muut, ootteko ottaneet rokotteita nyt raskaana?
Onpas erikoista et rokottaja ei ole tiennyt nykyistä ohjeistusta. Thl:n suositus on kyllä ottaa koronarokote raskausaikana.
Mikäli en ois saanut molempia rokotuksia jo niin ehdottomasti menisin ottamaan nyt myös raskausaikana :)

Ja siis onnea hyvistä ultra kuulumisista! <3
 
Kirjoitin tänne aiemminkin vierailijana, että varhaisultrassa ei näkynyt muu kuin pussi. Pari viikkoa sitten kuitenkin kävin uudestaan ja siellä syke näkyi ja LA 28.4 <3 Mutta nyt seuraava ressi.. Menin ottaa koronarokotteen toista annosta ja henkilökunta ei sitä suostunut minuun pistämään kun olen raskaana. Nyt neuvolatäti suositteli sitä ottamaan kuitenkin ja vetosi väärään tietoon aiemmalla hlökunnalla. Ahistaa hirveästi ottaa, mutta tottakai haluaisin sen rokotteen enkä itse tautia..miten muut, ootteko ottaneet rokotteita nyt raskaana?
En aio ottaa raskauden aikana mitään ylimääräisiä piikkejä, liian vähän tutkimustietoa. Mietin senkin kannalta että ruokavaliokin on niin hiton tarkkaa niin en uskalla.
 
Kirjoitin tänne aiemminkin vierailijana, että varhaisultrassa ei näkynyt muu kuin pussi. Pari viikkoa sitten kuitenkin kävin uudestaan ja siellä syke näkyi ja LA 28.4 <3 Mutta nyt seuraava ressi.. Menin ottaa koronarokotteen toista annosta ja henkilökunta ei sitä suostunut minuun pistämään kun olen raskaana. Nyt neuvolatäti suositteli sitä ottamaan kuitenkin ja vetosi väärään tietoon aiemmalla hlökunnalla. Ahistaa hirveästi ottaa, mutta tottakai haluaisin sen rokotteen enkä itse tautia..miten muut, ootteko ottaneet rokotteita nyt raskaana?
Onnea hyvistä ultrakuulumisista!

Mä olen ensimmäisen rokotteen saanut ennen raskautta. Toiselle olisi ollut aika pari viikkoa sitten, mutta peruin sen, enkä kyllä lopulta olisi edes päässyt ajalleni kun olin silloin sairaalassa tiputuksessa. En ihan tässä alussa halua vielä rokotetta ottaa. Ihan jo siksi, että mulla on tän pahoinvoinnin kanssa ihan tarpeeksi kestämistä, enkä halua tähän samaan mahdollisia rokotteen sivuvaikutuksia. Sinällään uskon kyllä että rokote on turvallinen missä vaiheessa raskautta vaan, ja jos meillä ei olisi keskenmenotaustaa niin varmaan ottaisin rokotteen sen ihmeemmin asiaa pohtimatta. Mutta aiempien keskemenojen takia pelkään, että melkeinpä mikä vaan voi aiheuttaa keskenmenon, niin en nyt halua lisätä omaa stressiä enempää. Aion kyllä ottaa rokotteen raskausaikana, mutta vähän myöhemmin, ehkä rakenneultran jälkeen.
 
vierailija
Kirjoitin tänne aiemminkin vierailijana, että varhaisultrassa ei näkynyt muu kuin pussi. Pari viikkoa sitten kuitenkin kävin uudestaan ja siellä syke näkyi ja LA 28.4 <3 Mutta nyt seuraava ressi.. Menin ottaa koronarokotteen toista annosta ja henkilökunta ei sitä suostunut minuun pistämään kun olen raskaana. Nyt neuvolatäti suositteli sitä ottamaan kuitenkin ja vetosi väärään tietoon aiemmalla hlökunnalla. Ahistaa hirveästi ottaa, mutta tottakai haluaisin sen rokotteen enkä itse tautia..miten muut, ootteko ottaneet rokotteita nyt raskaana?
Onnea ultrasta! Itse menen myös thl:n suositusten mukaan, ja maailmalla tähänastisten tutkimusten mukaan ei ole rokotuksesta aiheutunut esim. keskenmenoja tms. Päinvastoin, raskaanaolevalle deltavirus on tutkimusten mukaan pahempi ja aiheuttaa esim. keskenmenoriskin, jos siis on rokottamaton ja sairastuu sen vuoksi vakavampaan taudin muotoon. Itse plussasin 19.8. ja otin toisen rokoteannoksen 25.8. Tuli ihan normioireet mitä rokotuksista yleensä, myös vähän särkyä ja lämpöä, mitä ekasta annoksesta ei tullut. Mulle hoitsut ainakin sanoi, että teit oikean ratkaisun (kun kysyin vielä asiasta ennen piikkiä), maailmalla ja Suomessa on rokotettu kymmeniätuhansia raskaanaolevia eikä ole todettu sen suurempia haittoja kuin muillakaan. Itse en myöskään uskaltanut olla ottamattakaan (olen myös työssä, missä olen paljon eri ihmisten kanssa tekemisissä), mitä jos sen takia sitten olisin sairastunut taudin vakavaan muotoon ja menisi kesken tai tulisi ennenaikainen synnytys tai muita komplikaatioita. Tutkimuksissa on myös todettu, että rokote suojaa äidin lisäksi mahdollisesti myös sikiötä vatsassa sekä vasta-aineet myös syntymän jälkeen. Luotan enemmän alan ammattilaisiin ja tutkijoihin tässä rokoteasiassa kuin itseeni. Viimekädessä oma tunne myös puolsi rokotteen ottamista: en uskaltanut olla ottamattakaan, en raskaana ollessa missään tapauksessa halua sairastaa koronaa enkä sen vaikeaa muotoa! Nyt odottelen ekaa ultraa parin viikon päästä, vielä saa tovin jännätä! Edellinen raskauteni päättyi km:eek:on toissa jouluna, ilman mitään rokotuksia, ilman mitään hälytysmerkkejä. Toivotaan nyt parempaa onnea! Tsemppiä kaikille!
 
  • Tykkää
Reactions: Maria91
vierailija
Mä otin ekan rokotteen elokuussa samana päivänä kun plussasin, toinen on vasta 1.11 kun menee vielä sillä vanhalla rokotustahdilla enkä aio sitä muuttaakaan. Näillä näkymin olen sen ottamassa. Mulla on kuitenkin myös kaksi lasta, joita pitää myös ajatella et jos huono onni kävisi ja koronan saisin raskausaikana, jolloin riskejä on.
 
Täällä olo pahenee vaan, nyt oksennan jo öisinkin :( otin pahoinvointi rannekkeet käyttöön, olispa edes vähän apua niistä!
Kaikki haisee pahalle, pyykeistä joutu jättää huuhteluaineen pois mikä on yleensä ollut se mun juttu, rakastan kun pyykit tuoksuu puhtaalle mut nyt ne käy liikaa nenään, ihanku joku ois sumuttanu niihin jotain parfyymia :D
Syömään joutuu vähän väliä, ihanku olis joku kestonälkä päällä, mutta annokset tietysti on aika pieniä mitä pystyy kerrallaan syömään.
Vanhemmat pyytää kylään, ei olla käyty varmaa kuukauteen mutta en haluis mennä sen takia et raskaus paljastuisi, haluisin pitää tän salaisuuden vielä itellä :X3:

Tänään 9+2❤
 
Annajelina
Kyllä olen noudattanut lääkärien ja THL:n ohjeita - Rokote otetaan ehdottomasti raskaana ollessa.
Ymmärrän että epäilyttää pitkäaikaisen tiedon puute, kun olemme ns. pioneereja tässä, mutta on kuitenkin selvästi todettu, että rokote on turvallinen tässäkin tilanteessa. Ei sitä muuten uskallettaisi suositella. Ja siitä sen sijaan on tutkimustietoa, mitä tapahtuu jos koronan saa raskaana ollessa : vakava tautimuoto on erittäin todennäköinen ja lisähapelle joutuminen, ylipäätään happivajaus, taas on täysin katastrofaalinen sikiölle.
Eli toki jos luulee pystyvänsä välttämään kontakteja seuraavat 9 kuukautta ja olemaan näin ollen satavarma, ettei sitä tautia saa, voinee olla rokottautumatta.
itse otin samoin argumentein myös perinteisen influenssapiikin.
 
Pähkinäbebe
Täällä rv 11+5, ja alkaa lopultakin tuntua siltä, että elämä ehkä voittaa... Kuvotusta on ilmassa kyllä edelleen, mutta pari viimeistä iltaa ei oo menny enää niin karmeassa olossa. Ens viikolla on ultra, sitten uskaltaa vähän hengitellä ja ehkä aktivoitua täälläkin.
Mä otin ekan rokotteen viikko sen jälkeen kun plussasin. Menin vain pää kylmänä ja ajattelin, että menee kesken muutenkin jos on mennäkseen. Tällä viikolla oisin saanut tokan, mutta joku ekan kolmanneksen paniikki iski päälle (meillä siis kaks mennyt kesken tässä ennen tätä raskautta) ja siirsin aikaa parilla viikolla eteenpäin. Vaikka periaatteessa luotan siihen, että rokote on turvallinen, tuli sellainen jossitteluolo, että totesin mielenterveydelle olevan parempi, että odotan vielä hetken. Parilla viikolla ei välttämättä ole todellisuudessa väliä, mutta jotenkin turvallisemmalta tuntuu, että eka kolmannes on sitten ohi. Kun tässä on jo varovasti alkanut uskoa siihen, että tällä kertaa voitais onnistua.

Nyt vain toivon kovasti, etten sairastu ennen sitä. Työssäni kohtaan satoja ihmisiä päivittäin, joten todellakin aion rokotteen ottaa, koska pelkäisin sairastumisen vaikuttavan sikiöön myöskin.
 
Käärmeinen
Taustailen täältä rokoteasiaan. Mä kävin myös reilu viikko sitten, rv 12 ottamassa tokan rokotteen, sain Pfizerin rokotteen eikä tullut oikeastaan mitään oireita. Rokote jännitti kovasti, mutta kaikki meni hyvin ja olen iloinen siitä että se on otettu :) puoliso otti myös samaan aikaan tokan piikkinsä.

Tänään ultrakäynnillä lueskelin sairaalan ohjeistusta ja esim. tällä hetkellä meillä päin sektiosynnytykseen pääsee mukaan vain tuplarokotettu puoliso. Joten hyvä että rokote on otettu.

Suosituksen vuoksi otin rokotteen ja myös sen vuoksi kuinka lueskelin rokottamattomien saavan koronan todella helposti yhteiskunnan avautuessa. Tosin kävin myös ylimääräisellä sydänäänten kuuntelureissulla sitten neuvolassa rokotteen jälkeen. Kivi on siinä mielessä vierähtänyt sydämeltä että ensi kertaa n. 1.5 vuoteen osaan olla vähän löysemmin rantein koko koronan suhteen.
 
vierailija
Mua Itteä ressaa ihan tosi paljon tuo rokote asia. Olen nyt kolmatta kertaa raskaana yhdeksän kuukauden sisään. Kaksi edellistä päätyi keskenmenoon. En uskaltanut ottaa rokotetta kun vielä ei tiedetty silloin vuoden alussa että vaikuttaako jotenkin raskauteen. Sitten en uskaltanut ottaa kun ei tiedetty vaikuttaako hedelmällisyyteen. Nyt en uskalla keskenmenojen takia ottaa ja kun ei ole tutkimustuloksia että voiko aiheuttaa vauvalle ongelmia esim sitten syntymän jälkeen tai kehitykseen muuten. Eihän kukaan vielä voi tietää että tuleeko esim jotain neurologisia juttuja sitten kun lapsi kasvaa jos nyt raskausaikana rokotteen ottaa. Todella ressaavaa kyllä ajatella tätä kaikkea!
 
  • Tykkää
Reactions: Eimy

Yhteistyössä