***Huhti-Hiput 2008 Tammikuussa***

Pistoskipuilu ei välttämättä ole lihaksien hapenpuutetta tai liitoskipuja, kuten itse sain tänään neuvolassa kuulla. Jouduin nimittäin täydelliseen liikuntakieltoon enkä saa käsilaukkua kummempaa nostella enkä autossa pitkiä matkoja istua. Sallittua on vain kyljellään makaaminen.

Kohdunkaula oli vain 1,5 cm pitkä ja kohdunsuu pehmeä, joten lääkäri mietti jopa KYS:iin laittoa vuodeosastolle. Onneksi sanoi, että katsotaan nyt ensin, miten kotona olo vaikuttaa. Säikähdin moista uutista, sillä menin lääkärille vain hakemaan lisää sairaslomaa. Kun ekat itkut oli itketty, niin nyt voin ajatella asiaa selkeämmin ja mieli on rauhoittuneempi. Päivä kerrallaan!
 
Mavi: Nyt et sit oikeesti tee mitään!!! Onko sulla ollut ihan supistuksia? Muistan kyllä että kivuista puhuit, mut olen ainakin itse ajatellut et liitoskipuja!!! Voi kamala.. nyt alkoi itseänikin huolestuttamaan toi mun työ... et onko se kuitenkaan hyväks siellä olla, vaikka vielä jaksaakin.
 
Kiitos kaikille osanotoista :)


Mavi Hui kauhistus :eek: Nyt kannattaa tosiaan ottaa rauhallisesti ja lepäillä vaan :hug:

Sofku Mä olisin ollu raivoissani tuollaisen 4d ultran jälkeen. Muutenkin hävyttömän hintaista ja vielä noin huonoa palvelua :/
 
Moikka!

Pöh, teksti katosi kun sählin koneen kanssa :headwall:

Pikaiseen, että Mavi, hyvä kun kerroit, mitä sulle noista pistoksista sanottiin. :hug: ja nyt iisisti sitten, eiköhän se auta. Mulla oli perjantain lääkärineuvolassa kohdunsuu kiinteä ja kaulaa 3 cm, joten eiköhän mulla ole ajoittaiset pistokset jostain muusta johtuvia. Kuten masun painosta ja huonosta kunnosta. Varuulta täytyy nyt minunkin kuitenkin ottaa vielä rauhallisemmin tilanteen tullessa...

Kevennys: näin ihanan lampun lamppukaupan ikkunassa. Pitäisköhän ostaa pois vielä ennen kuin Janne lähtee torstaina työmatkalle? Mulla ehdoton kielto asentaa lamppua itse :p Mutta se kelpaisi isännällekin kuulemma.

T. Kalenteri ja Paapau 28 + 4 (jo/vasta, vaihtelee)
 
sofku mulla on myös pahoinvointia iltaisin, ei hirveän voimakasta mutta melkein joka ilta pieni kuvotus vaivaa.

Eilen palautin äippärahahakemuksen palkkakonttoriin, mutta nyt arvelluttaa nuo matkakuluasiat... taidan vielä pyytää hakemuksen takaisin ja laittaa pienemmät kulut. Tuli ehkä arvioitua kustannukset yläkanttiin, ja sehän ei tosiaankaan kannata. Varsinkin kun on siinä hilkulla, saanko tuen viimeisen 6kk mukaan vai paljon pienempien vuoden 2006 tulojen mukaan.

Mavi, otahan rauhallisesti :flower:
 
Mavi :hug: lepoa lepoa.... voi harmi kyllä jo tässä vaiheessa joutua lepoon.. mut mitä sitä ei vauvan puolesta tekisi!?
mulla taitaa olla kans ihan eri pistoksia, ku niin viime ku tässäkin raskaudessa on aina lääkärintarkastuksessa ollut kaikki 3cm k.kaulaa ja kiinni...
vuotaraaputin joo kyynärtaipeesta ne sen ottais (luulen), antoivat 3 putkiloa mulle mukaanki jo. yöks. no, mä ootan kyl ja katson jos on 3 päivää kuumetta niin sit vien labraan. lääkäri kun meinas et jo huomenna voi viedä mut ku enhän mä ilman sitä korvakontrollia olis edes yhdestä kuumepäivästä vieny lääkäriin, joten en nyt ihan vielä ala hosumaan sen labran kanssa. toivotaan et kuume tappaa pöpön nopiaa!
 
Kyllä tää "mamma" alkaa olemaan sitä mieltä että kohta saa työt riittää. Tämä ilta mennyt taas pahemmissa kivuissa kuin eilen, mitä se onkaan huomenna!! Nyt on selkäkin kipee, kun kävelen varmaan väärässä asennossa, kun pitää yrittää varoa ettei nivusiin ja häpyliitokseen satu... ja sattuu silti. Taidan huomenna soittaa neuvolaan josko saisin ajan sinne lääkäriin (hyvin epätodennäköistä, tässä kylässä kun tasan yks lääkäri, vaikka virkoja olis 3,5 mut kun ei ole tulijoita. Ja tuo yks hoitaa sit kaikki potilaat) jos en niin menen sitten työterveyteen. Siellä ne ei kyllä ala katsomaan et onko paikat auennut supistuksista, mut sais edes sitä saikkua siihen asti et pääsee jonnekin asian tarkastuttaan!!!!!
Mä en muuten kertaakaan ole käynyt vielä neuvolalääkärillä. Kun terkka oli sitä mieltä et kun kävin alkuraskauden ultrassa ja nyt sit siellä 4d:ssä niin ne korvaa sitten neuvolalääkärin!!! Silloin kaks viikkoa sitten siellä ultrassa oli kyllä kohdunkaulaa 4,5cm mut ei sitä ennen ollut kyllä supistellutkaan!
Et tälläinen vali vali viesti tuli nyt tälle illalle!

Joanna
 
Joanna miten niin voi ultrat korvata neuvolalääkärin ? ei mulla ainakaan mitään sisätutkimusta ultrissa ole tehty, mahan päältä vaan katsottu ultralaitteella... Kyllähän sun nyt kannattais vaatia ihan oikeata neuvolalääkäri aikaa, mulla nimittäin jo toinen sellainen tulossa nyt torstaina... Samalla laillahan ne käynnit kuuluu sulle kuin muillekkin...

Maville iso :hug: ja nyt vain sitten lepäämään kunnolla.. Saat ainakin hyvän omantunnon kanssa nyt vain olla ja laittaa muut tekemään kaikki sun puolesta... Prinsessa fiilistä vaan hommaan mukaan... ;)

Jotenkin pelkään koko ajan tuota torstaista neuvolalääkäri käyntiä tuommoisen "tuomion" puolesta... En tiedä miten sitä osais olla.. :eek: Työ kun on aika tärkeä osa elämää tällä hetkellä, jotenkin se vaan auttaa jaksamaan ja saa päivät kulumaan nopeammin..
 
sofku: Mä vähän luulen että tossa on taustalla juurikin se älytön lääkäripula joka täällä vallitsee. Kyllä mä viimeks sanoin terkalle et eihän ne sisätutkimusta siellä ultrassa tee niin meinas että ultralla näkee paremmin. En sitten tiedä..! Alkuraskauden ultrassa mulle tehtiin samalla sisätutkimus.
 
huomenta, mulle tehtiin kivat - herättiin eka aamulla ajoissa ja sit painuttiin nukkumaan kasilta uudestaan! poika siis kipeenä ja nyt jo taas nukkumassa. tylsää tylsää.... nää sairastelupäivät on kyl raskaita. eka yöt nukutaan pätkissä ja sit päivät on sidottuna kotiin neljän seinän sisälle. voi ku itsekin sais uudestaan nukuttua mutku eihän aamukahvin jälkeen enää....
 
Muillekin sairataville paranemisia!Jaksuja äideille :hug:
Meilläkin sairastetaan.Esikoinen sai eilen kuurin keuhkoputkentulehdukseen.Yskii täällä keuhkonsa pihalle.Mullahan vähän aika sit just oli sama.Kuopus heräsi aamulla tukkoisena,nenä valuu.Keskimmäinen on toistaseksi terve!mutta makaa lattialla ihan veto veks?Katellaan.Kohta täytyy soittaa kouluun ettei poika tule varmaan tällä viikolla ollenkaan.

Lääkäreistä oli juttua.Meillä kanssa tässä kunnassa yksi lääkäri.Ihan hoopo ukko_Onneksi jää maaliskuussa eläkkeelle!!Uusi lääkäri on kuulemma tulossa tilalle,nainen.Tähän asti on ollut neuvolalääkäri erikseen, kerran viikossa paikalla.Nyt kai suunnitellaan että tämä uusi olisi samalla neuvolalääkäri.Olisi odottajilla paremmat mahdollisuudet päästä lääkäriin tarvittaessa.

Nyt Mavi ottaa rauhallisesti siellä!Tämä on käsky. :p

Tänään olisi taas neuvola.Hempan takia ravaan siellä,laskee kun lehmän häntä..Oli mulla jotain muutakin mutta ajatus pätkii.

Vishy ja masukki 28+5
 
joanna: multa ainakin ultrassa tsekattiin kohdunkaulan pituus ultralla eli tosiaan sai tarkat tulokset?! Me käytiin ultrassa 6+3, 7+4, 11+0 yksityisellä ja siksi ei ollut tuota ensimmäistä neuvolalääkäriä. Rakenneultrassa yksityisellä rv 19+ tsekattiin ultralla kohdunkaulan pituus ja sitten oli neuvolalääkäri 22+0. Nyt sain taas uuden neuvolalääkäri ajan 6.2. eli rv 29+0.

mavi: Tsemppiä :hug: ja toivotaan, että lepääminen nyt auttaa!!!
 
Mavi :hug:, kyllä toi sun viesti pisti mut miettimään omaakin tilannetta uudestaan. Viime neuvolakäynnillä oli puhetta siitä että jäisin samantien sairauslomalle äitiyslomaan asti tän mun työn takia (oon siis sairaanhoitaja). Meillä on töissä sellanen kaaos että työpäivän aikana ei ehdi syömään eikä aina vessaankaan. Sit vaan kotiin levähtään ja toipumaan, selkä ei meinaa kestää ja toipuminen kestää kauan. Välillä on myös kovia mahakipuja töissä kun on niin kiire, pitää tukka putkella juosta kun potilaat on niin huonokuntoisia. Mä joka tapauksessa päätin etten jää sairauslomalle ainakaan vielä, eli tarkoitus oli tehdä vielä tämä ja ens viikko. Nyt sopimusta kuitenki jatkettiin helmikuun puoleen väliin, saa nähdä kuinka jaksan. Neuvolalääkäri on kahden viikon päästä, saa nähdä että onko alapäässä kaikki kunnossa, kun mua varoiteltiin jo neuvolassa että tällä tahdilla saan keskoslapsen, kun en vaan pysty levähtämään.. Tällästä tänne.. Nyt on onneks vapaata..

sh07 rv 25+6
 
Mavi :hug: Täällä sama tilanne. Ja minä kun olen niin hehkuttanut hyvää oloani! Mulla myös ollut jonkun verran noita pistoskipuja, mutta en ole niitä niin tosissani ottanut. Eilen sitten töissä alkoi alavatsalla tuntua menkkamaista kipua. Hiljentelin työtahtia ja illalla lepäilin kotona. Mutta kun ei ottanut laantuakseen soitettiin synnärille, mistä käskivät tulla näytille. No tilanne oli sellainen, että kohdunkaula pehmentynyt ja lyhentynyt, jäljellä 2cm. Lisäksi ulkosuu sormelle auki. Eli sairaslomalla nyt sitten minäkin. Aluksi ainakin kolme viikkoa, kontrolli äippäpolilla missä katsotaan sitten jatko. Pitkältä tuntuu aika vain lepäillä kotona, mutta tietenkin täällä mieluummin kuin osastolla, mitä mullekin väläyteltiinEli taidanpa täällä notkua tulevaisuudessa enemmän, kun eipä paljon muutakaan tekemistä nyt sitten ole.

Hyviä vointeja teille muille!

Puella ja Kompiainen 26+1
 
Heissan kaikille!

Ootteko muut mitailleet vatsan ympärystä, paljoako näytti?Mä sain 94cm!
Eilen olikin neuvola ja siellä kaikki ok!
Paino oli pysyny samana eli nyt on lähtöpainosta nousuut n.4kiloa, RR 110/75, pissat puhtaat, vauvan syke 140-150, sf-mitta 27cm!
Mulla ruenut taas migreeni ja issiaskivut vaivamaan...

Mavi, Puella ja muut kivuista kärsivät Tsemppiä ja ottakaah nyt iisisti!Kaikille hyvi vointeja!

Niin ja rv29+3
 
Ruska-76
Hei vaan kaikille piiitkästä aikaa!

Täällä kans sama tilanne Puellan ja Mavin kans eli vuodelevossa olen kotosalla ,koska supistukset oli jo vaikuttaneet kohdunsuulle (pehmentynyt ja lyhentynyt ,muttei onneksi vielä auennut).Nyt pitää yrittää malttaa ottaa tosi rauhallisesti ettei vaan joudu sairaalaan makaamaan.Olis kyllä aivan hirveetä joutua esikoisesta (2v1kk) eroon,kuten myös miehestä tietenkin.....

Nyt täälläkin siis aikaa surffailla ja roikkua listoillakin enemmän ..;-)

Vointeja vaan kaikille ja toivotaan,että masuasukit malttaa kaikilla pysyä mahassa vielä ainakin viikon 30 yli....

Ruska rv 27+4

 
Kiitos kaikille kannustavista sanoista :hug: Olo on tänään paljon parempi, kun hyvin nukuttu yö on takana. Hieman vielä nipistelee alamahaa ja välillä on painontunnetta, mutta se johtuu luultavimmin eilisistä näytteiden otosta. Mulla on välillä ollut pissanäytteissä verta ja eilen vetäistiin neuvolalääkärikäynnillä kaikki mahdolliset näytteet vielä tuolta alakerrasta. Lääkäri epäili jotain infektiota, kun näytettä otettessa vuoti verta niin herkästi. Ihmetteli myös, miksen ole puhunut oireista. Hyvähän niistä on puhua, kun niitä ei ole! Mulla oli vuosia sitten emätintulehduskierre, kesti n. vuoden, jolloin kaikenmaailman oireet tuli kyllä läpi käytyä. Nyt mulla ei ole ollut mitään: ei vuotoja, ei pahanhajuisuutta valkovuodossa eikä värimuutoksia, ei alavatsakipuja tms. Nyt sitten huolestuttaa, miten kauan tuo tulehdus on voinut olla ja onko se saattanut aiheuttaa vauvalle jo jotain... Tuo tulehdus on voinut siis olla yksi syy kohdunkaulan lyhentymiselle, kaikki ei siis välttämättä johdu rasituksesta.

JOanna. Mun aiemmin puhutut kivut olivat mahan vasemmalle puolelle tulevia kipuja, joita tuli vain rasituksessa, ts. töissä, jos olin ollut jo monta tuntia jaloillaan ja vedin edestakaisin esim. kassan ja kuorman väliä rivakasti kävellen. Töissä kivut eivät kestäneet kauaa. Pahemmat pistokset tulivat "lenkillä", jossa vauhti oli todella verkkainen, mutta siitä huolimatta pistoksia tuli ja ne kestivät 5 minuutista ylös päin. Neuvolassa täti sanoi, että kuulostavat lihaspistoksilta ja asia jäi sitten siihen. Eilen sitten paljastui, että ne olivat olleet supistuksia, mutta mistä ihmeestä minä olisin voinut tietää, kun ensikertalainen olen?!

Puella. Pikkasen kyrsii, kun olin suunnitellut tälle viikolle kaupunkishoppailua, kavereiden luona kyläilyä jne. Nyt pöllötän ylienergisen koiran kanssa kotona, kun mitään ei kerran saa tehdä. Olen kyllä aina välillä tehnyt kotihommia, siis laittanut tiskejä koneeseen, pessyt pyykkiä ym. tuollaista kevyttä pientä, mutta siihen se sitten on jäänytkin. Ensi viikolle suunniteltu kylpyläreissukin jouduttiin peruuttamaan ja ollaan sitten miehen kanssa ihan kotosalla. Vanhemmat tulee varmaan sitten käymään meillä, kun en kerran autossakaan saa pidempiäa aikoja istua. Porukoillahan se olisi lokoisat oltavat, kun ei tarvitsisi tehdä mitään!;) Eihän tämä vaadi kuin ajatustyötä ja tilanteen hyväksymistä. Tekemisen ihmisenä hyväksyminen voi olla oma prosessinsa...

Nyt sitten varmaan alan pyöriä ihan ahkerasti täällä palstalla, kun on tätä luppoaikaa :snotty:

Jaksamista kaikille!

Mavi ja IitaEemeli 28+0
 
Mavi Minulta otettiin myös noita tulehdusnäytteitä ja pissanäytteen kävin aamulla viemässä omaan neuvolaan, se kun piti aamupissasta ottaa. Huomenna saan sitten soitella tuloksia. Enkä minäkään osannut noita kipuja vaarallisina pitää, vaikka neljäs jo onkin tulossa. Niin että älä turhaan itseäsi syylistä. Kaikki raskaudet on erilaisia.

Ruska -76 Tsemppiä myös sinulle.

Ja kiitosket muillekin kannustuksesta! :heart:

 
No niin.. aikaa löytyy palstailuun jatkossa täältäkin. Kävin lääkärissä ja kaks ja puol viikkoo saikkua ja sitten kontrolli aika lääkäriin. Tuolloin kirjoitetaan s.lomaa äippäloman alkuun jos siltä näyttää ja mikäli se musta on kiinni, niin se näyttää!!!! En meinaan aio sinne töihin enään mennä, näin ilmoitin jo esimiehellenikin. Supistukset ei onneksi ollut aiheuttaneet mitään muutosta kohdun suulla, edelleen kiinteä ja kiinni. Mut enemmän mua onkin vaivannut nämä liitoskivut, jotka on tehnyt mut liikuntakyvyttömäks. En meinannut aamulla sängystä ylös päästä ja jokainen askel sattuu niin per¤&%#¤%&sti!!!!!! Ja asiaa nyt ei tietenkään yhtään ole auttanut se töissä rehkiminen.

Joanna

 
Joanna, tulet pian huomaamaan, että kotia jääminen oli hyvä ratkaisu. Liitoskivut vähenevät huomattavasti, kun saat itse säännöstellä jaloillaan olosi määrän. Itsellä ainakin kivut ovat kadonneet käytännössä katsoen kokonaan!

Puella, kun sinulta otettiin nuo näytteet emättimestä, niin oliko sinulla paineentunnetta tai vihlaisuja alamahassa sen jälkeen? Itsellä nimittäin ruskehtavaa vuotoa tulee nyt jonkin verran, vähenemään päin kuitenkin, ja alamahassa on välillä paineentunnetta sekä vihlaisuja.
 
Mavi, Ruska, Puella, Joanna ja muut, jos unohdin, ottakeehan rauhallisesti nyt! Itsekin sairaslomalla (siis ihan äitiysloman alkuun saakka) ja kyllä tähän rauhalliseen elämään vaan ihmeesti tottuu! Jokainen aamu alkaa vieläkin hymyllä, kun tajuaa, että kun miehen kello soi, minä voin vain kääntää kylkeä ja jatkaa unia... :saint: Tämä aika on niin lyhyt aika elämästä, että vaikka sairasloman syy ei olekaan mieltä rauhoittavin, kannattaa silti ottaa tästä ajasta kaikki irti, eli yrittää nauttia siitä, että kerrankin saa kuunnella omaa vointia ja oikeasti elääkin sen mukaan! Itse en ainakaan muista koskaan aiemmin saaneeni näin elellä. Aina on pitänyt jotenkin ylittää itsensä, mennä flunssassa töihin ym. Nyt ei tarvitse. Ja vauvakin voi paremmin, kun äidillä on hyvät fiilikset! Ja kun ottaa iisisti, vauvelikin toivottavasti jaksaa pysytellä masun lämmössä vielä moooonta viikkoa! :heart:

Liitoskivut on minullakin kadonneet lähes olemattomiin, kun saan ottaa rauhassa, eikä tarvitse liikkua itseään kipeäksi. Makuuasennossa suurin osa päivästä menee, jos olen liikaa ylhäällä, masu kyllä ilmoittaa eriävän mielipiteensä. Ollaan sitten makuulla, jos vaavi näin vaatii! Hän on aloittanut pomotuksensa jo ennen syntymäänsä!! :LOL:

Hyviä vointeja kaikille ja unohtakaa suorittaminen, nyt on aika ottaa iisisti, suorittaa voi taas sitten myöhemmin! B)

Marika ja heppu rv 27+4(?)
 

Yhteistyössä