huh taas tota 8veetä... mitä olisit tehnyt tässä tilanteessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja plööh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

plööh

Vieras
Olimme juuri aloittamassa ruokailua ja olin laittanut lapsille ruuat valmiiksi lautasille. Ehdimme jo istua nuoremman kanssa pöytään ja aloitimme syömisen kun tämä esikoiseni saapui syömään. Alkoi valittaa että on liian vähän ruokaa lautasella, heti sellanen vinkumis asenne. Sanoin että saa lisää kun on syönyt ensin ne mitä lautasella. Sen jälkeen valitti ja vinkui että liian vähän on kastiketta ja sanoin että jos noin on niin ota itse lisää. Hän vaan alkoi huutamaan ja lyömään nyrkkiä pöytään ja käski minun tuoda lisää. Sanoin että jos ei rauhoitu niin saa mennä omaan huoneeseensa. Silti vaan jatkoi riehumistaan.

Mitä sinä olisit tehnyt?

Meillä olisi poistettu pöydästä arestinurkkaan miettimään käyttäytymistään.

Vasta rauhoituttuaan ja anteeksi pyydeltyään olisi päässyt jatkamaan ruokailuaan.

Meillä ei ruokapöydässä riekuta eikä ruuasta valiteta. Ruokaa tulee kunnioittaa, koska sen eteen on nähty paljon vaivaa.

olis lähtenyt pois ruokapöydästä ja seuraavan kerran olsi ssanu vasta iltapalaa ( oletan että päivällisestä oli kyse) Myöskän en olisi hyväksynyt sitä etä tulee eri aikaan . 8-vuotias ei märää ruoka-asioissa, mielipidettä voidaan kuunnella mutta vahenmmat määräävät .

Meillä olis lähdetty todella nopeasti pöydästä tuolla menolla. Jo tokan vinkuminen kohdalla, olisin huomauttanut, että jo kerran sanoin että saa lisää nuo syötyään tai sitten ottaa itse, mutta vinkuminen seis NYT! Ja sitten siis pois pöydästä jos olisi hommaa jatkanut.

Olisin kysynyt, että haetko lisää kastiketta vai aiotko jatkaa mölyämistäsi ruokapöydässä, aikaa miettimiseen ja toimimiseen on nyt yksi minuutti. Joko haet soosia lisää ja hiljenet tai sitten hiljenet muuten vaan ja jatketaan syömistä.
Jos siinä ajassa ei olisi tapahtunut jompaakumpaa, olisin sanonut että selvä lähdet siis huoneeseesi. Ja niin olisi myös tapahtunut.

Alkuperäinen kirjoittaja plööh;28248078:
Olimme juuri aloittamassa ruokailua ja olin laittanut lapsille ruuat valmiiksi lautasille. Ehdimme jo istua nuoremman kanssa pöytään ja aloitimme syömisen kun tämä esikoiseni saapui syömään. Alkoi valittaa että on liian vähän ruokaa lautasella, heti sellanen vinkumis asenne. Sanoin että saa lisää kun on syönyt ensin ne mitä lautasella. Sen jälkeen valitti ja vinkui että liian vähän on kastiketta ja sanoin että jos noin on niin ota itse lisää. Hän vaan alkoi huutamaan ja lyömään nyrkkiä pöytään ja käski minun tuoda lisää. Sanoin että jos ei rauhoitu niin saa mennä omaan huoneeseensa. Silti vaan jatkoi riehumistaan.

Mitä sinä olisit tehnyt?

se oottaa samaa vastausta? Minä vastailen toisin kun haluan tietää mitä ne vastaa siihen!:)

Olisin käskenyt pois pöydästä viilentämään tuneensa ensin, sit ois voinut tulla takaisin kun ois nätisti osannut sanoa mikä mättää. Kastikkettakin olisin voinut lisää laittaa (tai sanonut että laittaa itse) kunhan olisi nätisti pyytänyt.
En yleensäkään suostu mitään pöydän takomisia ketselemaan, missään tilanteessa.

Meillä lapset ottaa itse ruokansa ja (5 ja 7v),toki katson perään!
Mutta anyway jos ruokapöydässä ei osata olla otetaan lautanen mukaan
ja ruokailu tapahtuu omassa huoneessa ja sen jälkeen keskustellaan ruokapöytä tavoista jne.

[QUOTE="Niiskuneiti";28248175]Meillä lapset ottaa itse ruokansa ja (5 ja 7v),toki katson perään!
Mutta anyway jos ruokapöydässä ei osata olla otetaan lautanen mukaan
ja ruokailu tapahtuu omassa huoneessa ja sen jälkeen keskustellaan ruokapöytä tavoista jne.[/QUOTE]

eihän tuo ole rangaistus.kun sa omassa huoneesa syödä

• Tykkää
Reactions: Pinki
Olisin siis toiminut samalla tavalla kuin näköjään suurin osa, eli poistanut häirikön pöydästä.

Toisaalta olisin miettinyt, mikä oikeasti mättää, kun meidän tytöllä tuonlainen käytös ei olisi tavallista.

no tuohon on vielä aika pientä :D olisin vain kehoittanut että pyytää nätisti tai hakee itse lisää kastiketta.

Kokeilkaas ruokailla adhd lapsen kanssa, se on vasta mielenkiintoista,pienestä pitäen keskittyminen ollut todella hankalaa, räplää kaikkea asiaankuulumatonta hölisee koko ajan, ei muista syödä. selän kun käännät yllyttää sisarustaan pölhöilyyn. :kieh:

ja tuokin on vielä pientä.. oli aika kun ruokailu päättyi AINA pöydästä poistamiseen, koska lapsi kun sai ruoka lautasen eteensä, totes että pahaa, ja viskas pitkin lattioita.(tätä oli 4-5vuotiaana).

je kerrottakoon että pienemmälle on tuplaten vähemmän ikää ja hän osaa kyllä ruokailla nätisti lähes aina

Olisin ensin varoittanut ja sitten poistanut ruokapöydästä, kuten niin moni muukin näköjään. Kerrankin olen silloin 9 vuotiaan vienyt itse pois ruokapöydästä, kun syömisestä ei tullut mitään, valitti vaan kaikesta ja huusi, että ei ole hänen lempiruokaa jne. Pyynnöstä kun ei lähtenyt, vaan piti ottaa käsivarresta kiinni ja ohjata toiseen huoneeseen. Pienemmät meillä pääsee jäähylle, jos ruokapöydässä käyttäytyminen ei onnistu.

eihän tuo ole rangaistus.kun sa omassa huoneesa syödä

Minkä nyt kukakin sitten mieltää rangaistukseksi!
Meillä se on toiminut, kun joutuu syömään yksin ja yksi pointti siinä on et muut saa ruokarauhan!
Meiän 7v ainakin keksis hyvin nopeesti luultavasti tuollaisesta käytöksestä keinon olla syömättä..
Eikä se keskustelu ruokatavoista sen ruokailun jälkeen aina lapsista kivaa ole,mutta on tuntunut kantavan hedelmää!
Mun periaate on etten rankaise ruualla (eli jää syömättä)!
Ruoka-aikana pitää olla mahdollisuus syödä mutta käytös ei saa häiritä muita!

[QUOTE="Niiskuneiti";28248268]Minkä nyt kukakin sitten mieltää rangaistukseksi!
Meillä se on toiminut, kun joutuu syömään yksin ja yksi pointti siinä on et muut saa ruokarauhan!
Meiän 7v ainakin keksis hyvin nopeesti luultavasti tuollaisesta käytöksestä keinon olla syömättä..
Eikä se keskustelu ruokatavoista sen ruokailun jälkeen aina lapsista kivaa ole,mutta on tuntunut kantavan hedelmää!
Ruoka-aikana pitää olla mahdollisuus syödä mutta käytös ei saa häiritä muita![/QUOTE]

Hei tosta yhdestä lauseesta unohtui huutomerkki!

[QUOTE="Niiskuneiti";28248268]Minkä nyt kukakin sitten mieltää rangaistukseksi!
Ruoka-aikana pitää olla mahdollisuus syödä mutta käytös ei saa häiritä muita![/QUOTE]

Jeps, ruoka-aikana syödään ruokapöydässä, mutta jos ei osaa käyttäytyä, niin sitten saa syödä myöhemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja Hyviä vastauksia ja...;28248318:
Kai laitoit hänet omaan huoneeseen, kun kerran olit "luvannut"?

Kyllä laitoin omaan huoneeseen ja sanoin että voi tulla jatkamaan ruokailua sitten kun on rauhoittunut ja osaa käyttäytyä kunnolla. Hän raivosi huoneessaan eikä tullut enää syömään. Sanoin kyllä että vielä on mahdollisuus tulla syömään mutta hän ei halunnut. Kun olin jo korjannut ruuat ja astiat hän tuli vinkumaan että on kamala nälkä. Sanoin että seuraava ruokailu on sitten kahden tunnin päästä.... no ainakin maistui iltapala.. huoh

Yhteistyössä