Huh! Mulle selvisi, että mulla on PCO-tyyppiset munasarjat! :O

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja peeseeoo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

peeseeoo

Vieras
Pakko purkaa jonnekin...

Kävin siis elämäni ensimmäistä kertaa yksityisellä gynellä, joka ultrasi munasarjani ja havaitsi monirakkulaisuuden. Oli pienoinen yllätys, mutta toisaalta monet mun epämääräiset ongelmat rintakarvoista olemattomiin kuukautisiin saivat selityksen. Ilmeisesti mulla on ollut tuuria, kun yhden lapsen olen onnistunut saamaan ensiyrittämällä... Tiedän nyt ainakin henkisesti varautua siihen, jos toista ei alakaan kuulua.

Alkuperäinen kirjoittaja miettijä;27775055:
Voiko pco olla oireeton? Tai puhjeta vasta myöhemmin? Entä onko aina raskaaksi tuleminen vaikeaa, entä onko pakosti aina kuukautisten kanssa ongelmia?
No ei mulle ole tullut PCO mieleenkään, vaikka nyt jälkikäteen ajateltuna olikin tyypillisiä oireita, kuten liikakarvoitus, akne, vuotohäiriöt (ennen e-pillereitä). Ajattelin vain, että nuo ovat mun kohdalle osuneita ikäviä pikkujuttuja. Raskaaksikin tulin heti pillerit lopetettuani. Kannattaa siis ultrata munasarjat, mäkin halusin vain tarkistaa, että onko raskausaikana ilmestynyt kysta kadonnut. Ei ollutkaan kystaa vaan sammakonkuturykelmiltä näyttävät munasarjat, hyrr...

PCO:ta pystytään hoitamaan, moni tästä vaivasta kärsinyt (itsekin) on saanut apua lapsettomuuteen hormoonihoidoista (suun kautta otettavista). Itselläni ei muita oireita kuin epäsäännölliset kuukautiset ja ja sen perusteella hakeuduin hoitoon, kun ensimmäistä lasta aloimme yrittämään. Kaksi lasta (nyt jo isompia) saimme suhteellisen vähillä hoidoilla). Joten PCO ei ole mikään lapsettomuustuomio automaattisesti!!

Sain kanssa PCO diagnoosin useampi vuosi sitten, kävi kuitenkin sitten selville ettei se ollutkaan PCO vaan kohdunulkoinen raskaus meneillään. Tuli tosi luottavainen olo sitä lekuria kohtaan...

Mulla on pco ja ainut oire on epäsäännölliset kuukautiset. Kolme lasta olen saanut erittäin helposti ja mitään aknea tai liikalarvoitusta ei ole joten varmaan tossakin on lievempää ja vaikeampaa muotoa.

PCO, olen todella karvainen, omenavartaloon taipuvainen ja finniä pukkaa naamaan. Kuukautiset olleet kyllä säännölliset.
4 kertaa olen raskautunut ekasta tai toisesta yrityskierrosta eli ei se mikään lapsettomuustuomio ole:)

Meillä on kolme lasta pco:sta ja endometrioosista huolimatta.
Kaksi ekaa ei tullug kovin helposti, kolmas tuli sitten heidänki edestä helpolla.
Ekaa yritimmä 1v8kk ja tokaa 11kk yhteensä ollut 5 keskenmenoa.

mulla on 3 lasta.
eka raskaus sai alkunsa ½v hoidoista ( piikitys+inseminaatio )=kolmosraskaus=ennenaikainen synnytys rv23
toinen raskaus alkoi vuosi menetyksen jälkeen metuja apuna käyttäen ( monikkoraskauden jälkeen menkat säännöllistyi kierto lyheni 35-40 välille )=poika saatiin
kolmatta raskautta yritettiinkin sitten reilu 2 vuotta apuna clomit =tyttö saatiin
neljäs raskaus alkoi yllättäen luomusti kerta laakista=poika saatiin

nyt on lapsiluku täynnä ja steriilisaatio tehty

Onko tuosta pco-tyyppisistä munasarjoista nyt sitten jotain muuta erityistä haittaa kuin mahdolliset ongelmat lasten saamisessa? Ja tietysti ne esteettiset vaivat, akne ja karvat yms. Itselleni gyne pco tyyppisistä munasarjoista myös mainitsi, mutta jotenkin jäin siihen käsitykseen että ovat tosi yleiset eikä muutenkaan mitenkään ihmeellinen juttu. Taisi vielä gyne sen todeta jotenkin tyyliin "ja tälläkin puolella näkyy oikein kauniit, vähän pco-tyyppiset munasarjat". Olisi varmaan mennyt ihan ohi jos en tuosta pcosta olisi aiemminkin kuullut jossain yhteydessä.

Mullakin kaksi lasta jotka erittäin helposti saaneet alkunsa, onneks en tuosta tiennyt ennen lasten hankkimista niin ei tarvinnut stressata... ;) Nyt lapsiluku täynnä.

Mitä on pco?

PCO tarkoittaa monirakkulaisia munasarjoja (polycystic ovaries). Tällöin munasarjoissa on pco:lle tyyppillinen, helminauhamainen rakenne.

PCOS tarkoittaa munasarjojen monirakkulaoireyhtymää (polycystic ovaries syndrome), jossa yhdistyy jotkut tai kaikki syndrooman diagnosoimiseen johtavat oireet: monirakkulaiset munasarjat, ovuloimattomuus, epäsäännölliset kuukautiset, liikalihavuus, hirsutismi, kaljuuntuminen, aganthosis nigricans, akne, insuliiniresistanssi... Oireita on paljon. Useimmat niistä nivoutuvat tuon insuliiniresistanssin kanssa yhteen. Pääsääntöiseksi aiheuttajaksi pcos:lle on arveltu liiallista lutenisoivan hormonin eritystä läpi koko kuukautiskierron, mikä aiheuttaa aivolisäkkeessä ja muualla elimistössä kompensoivaa hormonieritystä (mm. prolaktiini, testosteroni ynnä muut).

Kun naiselle on PCO, hänellä on todettu monirakkulaiset munasarjat. Kun naisella todetaan olevan PCOS, hänellä on muitakin syndroomaan liittyviä oireita.

Ja joo, minulla on PCOS.

Suomessa on sitten varsin surkeassa jamassa lääkärien ymmärrys ja tieto pcos:n hoidosta, joten kannattaa ensin luntata itse kaikki mahdollinen aiheesta, että osaa määrätä itselleen lääkärin kautta soveltuvaa hoitoa...

Yhteistyössä