huh huh miten vaikea enkun läksy kolmasluokkalaisella!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
piiiitkä tarina joka pitää lukea ja sitten vastata enkuksi kysymyksiin. siis häh!? ovat alle puoli vuotta enkkua vasta opiskelleet, lähinnä sanoja ja lyhyitä helppoja lauseita kuten i like ice-cream. ja nyt pitäisi osata kokonainen tarina enkuksi!!!! poika itkua vääntää kun on niin vaikeeta. isänsä kanssa ovat kohta 2h jo tuota tehneet.

Alkuperäinen kirjoittaja ev:
Ne tarinat on tosi helppoja.
Auta sitä lastas.

eiköhän se riitä että mies on siellä auttamassa. menee ihan sekavaksi jos 2 ihmistä koittaa auttaa. ja ei, tuo ei ole helppo lapselle joka on vasta alle puoli vuotta opiskellut enkkua.

Kuulostaa kyllä aika vaativalta kolmasluokkalaiselle... tuolla tavalla se opiskeluinnostus tapetaan heti alkuunsa, ikävää. Kannattaa antaa palautetta opettajalle. Tunnetko jonkun lapsen kaverin, joka on samalla luokalla ja samalla enkun tunnilla? Jos niin pirauta heille ja kysy miten samainen läksy sujuu muilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja --:
Mikä pitkä tarina? Yksi sivu? Kaksi sivua? Enemmän?

2 sivuinen tarina.

Huijaat. Ei kolmasluokkalaisilta todellakaan vaadita sellaista. :o Jos ope vaatii niin skitso on.

en huijaa!!!!! todellakin on 2 sivuinen teksti ja siitä sit kysymykset jotka pitää kirjoittaa kokonaisilla lauseilla vihkoon. minusta liian vaikea.

2 sivuinen tarina.

Huijaat. Ei kolmasluokkalaisilta todellakaan vaadita sellaista. :o Jos ope vaatii niin skitso on.

en huijaa!!!!! todellakin on 2 sivuinen teksti ja siitä sit kysymykset jotka pitää kirjoittaa kokonaisilla lauseilla vihkoon. minusta liian vaikea.

Ai. mä luulin että lapsen pitää KIRJOITTAA 2-sivuinen tarina (sun alkuperäinen viesti antaa vähän ymmärtää niin).

2 sivuinen tarina.

Ai. mä luulin että lapsen pitää KIRJOITTAA 2-sivuinen tarina (sun alkuperäinen viesti antaa vähän ymmärtää niin).

Sama täällä, ihmettelinkin jo. Meillä poika vääntäisi innoissaan tuollaista. On innostunut englannista ja saakin 10:n kokeita. Kolmosella hänkin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
opettajan neuvo, ei lutetunymmärtämisessä tarvi koko tekstiä osata kääntää, riittää kun etsii niitä avainsanoja ja vastaukset kysymyksiin? =)

no mites lapsi tuollaisen tajuaa? ei se osaa etsiä mitään avainsanoja.... aikuisen avulla ehkä mutta onko se läksyn tarkoitus, ettei lapsi ymmärrä tekemäänsä vaan aikuinen ohjaa vieressä kokoajan.

opettajan neuvo, ei lutetunymmärtämisessä tarvi koko tekstiä osata kääntää, riittää kun etsii niitä avainsanoja ja vastaukset kysymyksiin? =)

näin mä suoritin lukiossa ruotsin ja englannin huonolla kielipäälläni, mutta osaako 9-vuotias poimia tekstistä avainsanoja ja asiayhteyksiä???

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
tekisin lapsen kanssa tehtävän ja laittaisin kitkerän palautteen opettajalle!!!!

No jotenkin tuntuu siltä että ap:n perheessä ei vanhemmatkaan osaa kovin hyvin enkkua, jos aikuisen avustuksellakin menee lapselta yli kaksi tuntia tehtävän tekemiseen...

Mä laittaisin opelle myös palautetta, että on aika vaativa tasoon nähden tehtävä. Ja kuten joku sanoikin, luetunymmärtämisessä ei ole kyse siitä että osaa jokaisen sanan ja lauseen tarkasti kääntää, vaan siitä että ymmärtää kokonaisuudden ja avainjutut.

2 sivuinen tarina.

aijaa... anteeksi! taisin kirjoittaa tuohduksissani huonosti ap viestini.

Alkuperäinen kirjoittaja ööö:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
tekisin lapsen kanssa tehtävän ja laittaisin kitkerän palautteen opettajalle!!!!

No jotenkin tuntuu siltä että ap:n perheessä ei vanhemmatkaan osaa kovin hyvin enkkua, jos aikuisen avustuksellakin menee lapselta yli kaksi tuntia tehtävän tekemiseen...

Mä laittaisin opelle myös palautetta, että on aika vaativa tasoon nähden tehtävä. Ja kuten joku sanoikin, luetunymmärtämisessä ei ole kyse siitä että osaa jokaisen sanan ja lauseen tarkasti kääntää, vaan siitä että ymmärtää kokonaisuudden ja avainjutut.

no just. mies on asunut 4v jenkeissä, puhuu enkkua lähes täydellisesti. minä käöytän enkkua päivittäin duunissa, puhun ihan hyvin sitä ja sanavarastoni on kattava. mutta me ei kerrota lapselle suoraan vastauksia, vaan lapsen pitää itse ymmärtää ja sisäistää asia, mitä iloa siitä olisi että aikuinen lukisi lapselle sen tarinan ja sitten tyyliin valmiit vastaukset.... ne on hakeneet yhdessä sanoja ja etsineet käännöksiä jotta lapsi oppii itse hakemaan tietoa.

no mites lapsi tuollaisen tajuaa? ei se osaa etsiä mitään avainsanoja.... aikuisen avulla ehkä mutta onko se läksyn tarkoitus, ettei lapsi ymmärrä tekemäänsä vaan aikuinen ohjaa vieressä kokoajan.

hmmm, sitten ihmettelen opettajan tehtävänantoa.. minä olen aina kolmasluokkalaislle ensin opettanut strategioita suoriutua noista tehtävistä ja vasta sitten läksyksi.. mutta jos opettaja ei ole asiaa hoitanut, niin helpotat lapsesi myöhempää koulutaivalta, kun alat nyt itse sille opettaa luetunymmärtämisen periaatetta...

Yhteistyössä