Huh huh, eka vuosi "huippuduunissa" takana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Nainen79"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Nainen79"

Vieras
Sain vuosi sitten joulukuussa lähes unelmieni duunipaikan. Siirryin suunnittelutehtäviin erääseen firmaan. Palkka nousi melkein tuplaan entisestä ja ajattelin, että nyt kaikki muuttuu... Noh...

Siis ennen sain alle 2000 euroa bruttona, mutta eipä siitä kauheesti verojakaan mennyt. Tukia en silti saanut (paitsi lapsilisä). No nyt palkka on bruttona 3500e, mutta verot vievät siitä paljon. Lisäksi kun on matkaa paljon duuniin, niin bensaan menee ihan eri tavalla... no tuosta tulee veronpalautuksia kyllä ensi vuonna.

Mut on tässä oppinut sen, että kyllä SUomessa duunarin asema on aika helppo. Mitään muuta ei tehä kuin kitistä ja syytellään herroja. No en mä ite vielä mikään "herra" ole, mutta kuitenkin suunnittelutehtävissä tajunnut, että on tän työn vaativuuskin ihan eri tasoa. Eipä taitais aikaisemmista duunarikavereista kukaan tähän pystyä. Mä taas duunarina olin kuitenkin osastoni parhaimmistoa.

Kyllä nää palkkaerot alkaa tuntua ihan oikeutetuilta kun sitä nyt miettii. Tietenkin jotkut ääritapaukset ovat erikseen, mutta ainakin duunari vs. keskijohto/toimihenkilöt tms.

Ittellä into vaan noussut ja nyt suunnittelen, että kun lapset vähän kasvaa niin aion takas koulunpenkille...

Minä taas työnantajana ihmettelen miten jokaisesta työvuorosta tulee kitinää työntekijöiden osalta.
Työttömyysluvut tätä luokkaa ,pitäisi olla tyytyväinen että edes on työpaikka.
Meillä siis ihan normaalit työajat,mutta työntekijät haluaisivat nostaa palkkaa ja makailla kotona!

Siinä taas yhdelle rassukalle kihahtanut oikein "hienot suunnitteluhommat" hattuun. Kohta tulee todellisuus ja alkaa yt-neuvottelut, etuisuuksia heikennetään, projektit muuttuu pakkopullaksi ja kollegoiden viat käyvät ärsyttäviksi.

Terv,
Suunnittelija 13 vuotta

Siinä taas yhdelle rassukalle kihahtanut oikein "hienot suunnitteluhommat" hattuun. Kohta tulee todellisuus ja alkaa yt-neuvottelut, etuisuuksia heikennetään, projektit muuttuu pakkopullaksi ja kollegoiden viat käyvät ärsyttäviksi.

Terv,
Suunnittelija 13 vuotta

Juu hattuun on kihahtanut kun olen töistäni innoissani ja ajatellut jopa laajentaa osaamistani. Mut kai sitä pitäisi olla nöyrääkin nöyrempi... Mulle kuitenkin tää edistysaskel on aika suuri, joten kai sitä vähän saa iloita siitä, että pärjää työssään.

kirjoitat aika negatiiviseen sävyyn duunareista, vaikka itsekkin sellainen olet. Onko käynyt mielessä, että kaikki eivät halua johtotehtäviin? Tottakai jokainen palkkaa toivoo lisää, miksi ei toivoisi, koko ajan verotukset ja maksut nousee, niin jää entistä vähemmän siitä palkasta käteen, porukkaa potkitaan työpaikoista pois ja sama työmäärä jakaantuu entistä pienemmälle porukalle, mun mielestä se on väärin, en mä halua tehdä 3 ihmisen työtä yhden ihmisen palkalla, mieluusti ottaisin ne 2 työkaveria lisää jakamaan sitä työtaakkaa ja saisin ihan tämän saman liksan kuin nytkin, mutta että pitää tällä samalla palkalla omien hommien lisäksi yhtäkkiä tehdä kahden muun hommat, ei ole oikein!

Ihan ensiksi, onnittelut ap:lle unelmien työstä :)

Toiseksi, harva duunari, ainakaan minun tuntemistani, saa palkkaa tekemättä mitään. Suurin osa painaa töitä hiki hatussa, osa kahtakin työtä. Ja kyllä heillä on mielestäni oikeus kitistä ja natista herrojen päätöksistä, kun ne useimmiten koskettavat eniten juuri keskituloisia. Eli heitä, jotka taiteilevat toimeentulon kanssa jo muutenkin veitsenterällä tietäen, että yhdellä väärällä valinnalla lipsahdetaan huonosti toimeentulevien kasvavaan joukkoon.

Kolmanneksi, pidä se nöyryys mukana. Hetken tie on kevyt kävellä, mutta nousee äkkiä pystyyn jos nöyryys loppuu.

Hyvää jatkoa :)

Todellakin tiedän, ettei moni halua johtotehtäviin. En ollut itsekkään varma, että haluanko edetä urallani. Olin aikaisemmin jo ajatellut, että työ on mulle sivuasia ja teen tätä hommaa eläkeikään asti. Ajattelin että ei musta kumminkaan oikein ole muuhunkaan. Mutta jotenkin sitä vaan ajatteli, että ehkä sittenkin musta olisi muuhunkin. Mieheni kannustus on kanssa ollut isossa roolissa.

Ei ollut tarkoitus sinällään pilkata duunareita, olenhan mäkin kuitenkin sellainen ollut ja eräällä tavalla olen vieläkin. Ja olen sitä mieltä, että työmies (ja nainen!) on palkkansa ansainnut. Mutta että ihan aina ei kannattais vaan kitistä ja luulla, että muilla on niin paljon helpompaa.

Mut joo. Se on sanottava, että tausta vaikuttaa hirveesti. Mun vanhemmat on duunareita ja koskaan ei oikein tullut semmosta viestiä, että vähän ylemmäskin kannattais tähdätä. Lukion kävin kyllä, ONNEKSI. Isä kyllä sitäkin kritisoi jossain vaiheessa, mutta onneksi oli sentään vilpittömän onnellinen kun lakin sain. Kaveripiiri oli kans pääosin semmoista, että "mitä hyötyy tosta on ku samaa duunii teet" jne... No onneksi oma mies on vähän toista maata... Häntä mä kaikesta saan eniten kiittää kyllä.

Mulla on päinvastainen mielipide. Koulutus olisi riittänyt suunnitelu / johtohommiin - joihin en (ihan oikeutetusti) päässyt suoraan koulunpenkiltä.

Ensin tein alemman toiminhenkilön hommia muutaman vuoden, kunnes ylenin useamman organisaatioportaan verran konsernitason asiantuntijahommiin.

Nyt pari vuotta asiantuntijana olleena tajuan vanhojen kollegoideni osaamisen jäävän usein kokonaan pimentoon - koska korkeammilla portailla organisaatiossa ei ole minkäänlaista osaamista noista tehtävistä. Itse tein tuolla suorittavassa portaassa usein paljon vaativampia hommia kuin nyt asiantuntijana.

Asiantuntijana haluan aiempaa paremman palkan sen vuoksi, että duuni on muuttunut aiempaa sietämättömämmäksi. Ennen saatoin syytellä muita siitä kun mitään ei tapahdu. Nyt tiedän itse kuinka hankalaa suuressa pörssiyhtiössä on saada päätöksiä runnottua läpi tai saada projekteille rahoitusta. Usein olen puun ja kuoren välissä kun suorittava porras pyytää perusteltuja muutoksia, johto ei kannata niitä, mutta ei suoraan anna kielteistä lausuntoa. Koita siinä sitten luovia kun ei saa edes sanoa mitä asiasta on kokouksessa puhuttu.

niin no on jollain perhetyöntekijällä aika iso palkka työn raskauteen nähden.ei oo oikein vastuussa mistään juo kahvia ja kyttää virheitä,vähän neuvoo. ja palkkakin taitaa olla 2800e.

sitten kun teet raskasta fyysistä työtä vaikka hevostallilla saat 1600e. eipä oo kovin suhteutettua palkan määrä.

Yhteistyössä