HS: Kalliit joulukalenterit haitaksi lapsille

• Viestiketjun aloittaja ensimmäinen luukku
  • Ensimmäinen viesti
"Hmm"
Kaikki on nykyään haitaksi lapselle. Ei tollaisista 70-luvulla vaahdottu... Miksi lapsen pitäisi edes ymmärtää paljonko tämän joulukalenteri maksoi? Itselläni oli samanlainen itse tehty taskukalenteri pienenä. Joka päivä sieltä löytyi jotain pientä karkkia tai joku pieni (korkeintaan 5 markan arvoinen) lahja. Ei se jouluani pilannut...

• Tykkää
Reactions: Huuhkajarocks
"Pirkkoliimanaama"
Miten niin suklaakalenterit ovat täysin vailla ongelmia?
Nehän opettavat lapselle, että karkkia on saatava joka päivä, ja saavat lapset keskittymään herkutteluhimonsa tyydyttämiseen.
Seurauksena on aikuisiän lihavuutta ja karppaamista, joka taas tuhoaa seuraavan sukupolven.
Meillä saa luvan riittää lapsille ihan fortumin kalenteri, mielellään kuitenkin mappimallinen, saavat lapset katsella laskuja joka päivä, niin oppivat mikä se on oikea malli elämässä.

"mä"
[QUOTE="Hmm";25137606]Kaikki on nykyään haitaksi lapselle. Ei tollaisista 70-luvulla vaahdottu... Miksi lapsen pitäisi edes ymmärtää paljonko tämän joulukalenteri maksoi? Itselläni oli samanlainen itse tehty taskukalenteri pienenä. Joka päivä sieltä löytyi jotain pientä karkkia tai joku pieni (korkeintaan 5 markan arvoinen) lahja. Ei se jouluani pilannut...[/QUOTE]

Tuskinpa tuossa nyt on tarkotettu sellaista kalenteria, jossa on pieni karkki tms. Tuo 5mk on vaihtunut nykypäivän 2-3 euroon, joskus näkee niitäkin, joissa on 5-10 euron leluja joka taskussa. Ja jos joku päivä saa jonkun kunnon lelun niin johan menee ylitse ja lujaa.

Olipas hyvä tutkimus :D kerrankin ja kertakaikkiaan!

Eilisen kipittelin neljässä eri kaupassa ees ja taas hyllyjen väleissä puikkelehtien, kun ei millään meinannut löytyä kuvajoulukalentereita lapsille.
Kaikkia muita kyllä- ja näkyvästi esillä, kuvakalenterit oli jemmattu jonnekin hyllyjen väliin, pimeimpään ja ahtaimpaan rakoseen ja korkealle vielä, ettei tälläinen persjalkainen ihminen tajua edes niin ylös katsella kalentereita etsiessään.
Ekassa kaupassa ei ollut, tokastä löytyi vaivoin ja niin 'tyttömäinen' että poikaa varten oli koluttava vielä kaksi kauppaa lisää- kolmannessa siis ei ollut, neljännestä löytyi ikivanha tarjouksessa oleva kuvajoulukalenteri. :xmas:

Ja eilen siksi että tottakai mä olen autuaallisesti unohtanut koko joulukuun alkamisen.

....
En mäkään kyllä käsitä miksi joulukalenterit ovat menneet tuohon suuntaan? Miksi ei riitä että luukun avattua sieltä tulee vain kuva, ei mitään lahjaa tai karkkia.

On se kyllä hullua kun lapset nykyään vaativat että pitää saada joku hiton 20€ arvoinen hellokitty/kinder/lego-kalenteri, perus kuvakalenteri tai euron suklaakalenteri ei riitä. Oma pentu sais siinä tapauksessa olla kokonaan ilman joulukalenteria jos ei perus muka kelpais...

[QUOTE="mä";25137701]Tuskinpa tuossa nyt on tarkotettu sellaista kalenteria, jossa on pieni karkki tms. Tuo 5mk on vaihtunut nykypäivän 2-3 euroon, joskus näkee niitäkin, joissa on 5-10 euron leluja joka taskussa. Ja jos joku päivä saa jonkun kunnon lelun niin johan menee ylitse ja lujaa.[/QUOTE]

Oho, eipä ole vielä 120€ joulukalenteria tullut vastaan, saati 240€. Tuo meidän 17€ bakugan kalenteri onkin aika sopuhintainen :D

[QUOTE="Pirkkoliimanaama";25137623]Miten niin suklaakalenterit ovat täysin vailla ongelmia?
Nehän opettavat lapselle, että karkkia on saatava joka päivä, ja saavat lapset keskittymään herkutteluhimonsa tyydyttämiseen.
Seurauksena on aikuisiän lihavuutta ja karppaamista, joka taas tuhoaa seuraavan sukupolven.

Meillä saa luvan riittää lapsille ihan fortumin kalenteri, mielellään kuitenkin mappimallinen, saavat lapset katsella laskuja joka päivä, niin oppivat mikä se on oikea malli elämässä.[/QUOTE]

Just joo :LOL: :LOL:

"Noo"
Meillä on Lego-kalenterit niin kauan kuin muksut kalenterit tahtovat. Noihin mummon taskuihin olen liian laiska ja joulujuttuja tehdään ilman taskuista löytyvää "päiväohjelmaakin".

"mä"
Joo kaikki on haitaksi jos ei osaa yhtään rajoittaa.
Lapsilla on Lego-kalenterit ja saa olla.
Meillä ei leluja osteta lapsille kuin synttäreinä ja jouluna niin yks vaivainen joulukalenteri saa olla sitten vähän "isompi juttu" .

"vieras"
En mäkään kyllä käsitä miksi joulukalenterit ovat menneet tuohon suuntaan? Miksi ei riitä että luukun avattua sieltä tulee vain kuva, ei mitään lahjaa tai karkkia.

On se kyllä hullua kun lapset nykyään vaativat että pitää saada joku hiton 20€ arvoinen hellokitty/kinder/lego-kalenteri, perus kuvakalenteri tai euron suklaakalenteri ei riitä. Oma pentu sais siinä tapauksessa olla kokonaan ilman joulukalenteria jos ei perus muka kelpais...
Ennemmin minä ostan kalenterin josta tulee jokin tavara kuin suklaata/karkkia. Meillä on karkkipäivä ja en todellakaan joka päivä anna karkkeja lapsille edes joulukuussa. Maksoivat noin 15e kpl että en minä niitä kalliina pidä ja ellokselta olisi saanut puoleen hintaan, valiettavasti olin jo ostanut aikasemmin. Toisella on muumikalenteri ja toisella liitlespetshop

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;25137941:
ja höpö höpö. se on vaan joulukalenteri. ennemminkin se on haitallista lapsille, kun saavat 50 lahjaa, ja sitten kehuvat ja sortavat niitä, jotka ei saaneet kuin sen lahjan tai pari
Juu osin totta, mutta tuo sortaminenkin on osan lapsien ongelma, ei voi yleistää. Usokon, että sellaista taphtuu, mutta ehkä kuitenkin perheissä, jossa arvot vain siinä materiassa. En usko, et jos lapsi saa rajoja, rakkautta, empatiaa, aikaa, hellyytää yms rakennusmatriaalia kasvamiseensa ja elämänsä kehitykseen, niin alkaisi sortamaan kaveria, joka saa vähemmän kaikkea tuota. Uskon paljon saanelta (ja tarkoitan tällä tuota kaikkea edellä mainittua) lapselta löytyvän mm. empatiaa asettua kaverin asemaan ja paljon muutakin, joka kyllä voi aiheuttaa kateutta lapsessa joka jää tuota kaikkea vaille.

En raski ostaa kalliita kalenteria. Tuntuu hurjalta jos ostaa lelu kalenterin perheen jokaiselle lapselle. Tutut osti tytöilleen petshop kalenterit 20€/kpl ja tyttösiä 4kpl, eli 80€ kalentereihin!!!! Ja siellä on aattona sitten pikkusia petshoppeja vajaa 100kpl pitkin lattioita!! Tuskin niillä leikitään kuin pikkuinen hetki ja sitten kerätään krääsä roskiin.. Turhuuksien turhuus..

"Adventtiajan tulisi lisätä odotuksia suuresta päivästä, jolloin paketteja saadaan. Jos lapset saavat paketteja joulukuu ensimmäisestä päivästä lähtien ja koko kuukauden jouluun asti, koko adventtiajan tehtävä tuhoutuu", Mørch uskoo.

Olipas omalaatuinen mielipide professorilla.
Meillä adventti ei todellakaan ole Suuren Lahjapäivän Odotusaikaa enkä missään tapauksessa halua sitä moiseksi kutistaa!

:)

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Kaikkea sitä kuulee!;25138009:
En raski ostaa kalliita kalenteria. Tuntuu hurjalta jos ostaa lelu kalenterin perheen jokaiselle lapselle. Tutut osti tytöilleen petshop kalenterit 20€/kpl ja tyttösiä 4kpl, eli 80€ kalentereihin!!!! Ja siellä on aattona sitten pikkusia petshoppeja vajaa 100kpl pitkin lattioita!! Tuskin niillä leikitään kuin pikkuinen hetki ja sitten kerätään krääsä roskiin.. Turhuuksien turhuus..
Ei sieltä kalenterista taida tulla kuin 3 petshoppia ja jonkin verran tavaraa niille. Jokunen vuosi sitten kun erehdyin sellaisen ostamaan, niin osasta luukkuja tuli pahvisälää. Se on ollut yksi huonoimista kalentereista hinta-laatusuhteeltaan.

"vieras"
Mä kyllä yhdyn tuohon professorin mielipiteeseen. En tajua miksi pitäis ostaa joku 30 euron kanletneri. Ihan käsittämättömäksi menny tämä.
Ei proffa legokalentereita ,oittinut, niissähän tulee vain noin euro päivää kohden. Hän viittasi mummon esiliinan taskun kokoisiin nyytteihin, eli luokkaa joka päivä legopaketti tai vastaavaa. Eli näitä itsetehtyjä kalentereita.

"mmm"
Meillä ei ole kaupan kalenteria vaan itse väkertelen yllätyksiä joka päivälle, joskus se on namia ja joskus askartelua, muutamaan päivään ajattelin laittaa tehtäväksi joululaulun opettelun yms. :)

"mmm"
[QUOTE="vieras";25138182]Ei proffa legokalentereita ,oittinut, niissähän tulee vain noin euro päivää kohden. Hän viittasi mummon esiliinan taskun kokoisiin nyytteihin, eli luokkaa joka päivä legopaketti tai vastaavaa. Eli näitä itsetehtyjä kalentereita.[/QUOTE]

Eli me tehään just väärin :D

Alkuperäinen kirjoittaja Kaikkea sitä kuulee!;25138009:
Meillä oli viime vuonna tytöllä tuo petshop kalenteri...ja oli kyllä ihan nappihommeli lapselleni. Leikkii yhä lähes päivittäin niilla kalenterista tulleilla ötököillä ja niillehän tuli tarvikkeitakin aika mukavasti siinä mukana. Hurjalle tuntuu ostaa tuonhintaiset kalenterit lapsille, mutta meillä se sama summa menisi ihan varmasti myös johonkin "turhempaan". Eli pari legokalenteria ja pony kalenteri tänä vuonna.

Sama noissa legosyteemeissä muuten, ne "romut" ei mene hukkaan, vaan hyötykäyttöön legokoppaan.

Ja en lukenut koko rohvessorin tutkimusta, kaikkihan on nykyään haitaksi tai vaaraksi tai mitä vaan.
Ja me aikuiset eletäänkin tämä joululunaika todella viksusti esim. pikkujoulujen muodossa. Nimim. perjantaina silmät isoina ihmisiä keikalla selvinpäin tuijotellut....voi kamala. Itse olen hirveän älykäs ja viisas ja kaikkea alkoholia nauttineena. Heh.

Viimeksi muokattu:
No meillä oli veljien kanssa äidin tekemät lahjakalenterit jo 35vuotta sitten, ja ei todellakaan tehnyt meistä hemmoteltuja, päinvastoin.
Ja viime yönä oli tontut tuoneet (kuten joka joulu) 4kpl kankaisia (edesmenneen mummon tekemät) tauluja joissa 24 napissa roikkuu pienempiä ja isompia paketteja. Tänään tuli tekstiilivärit joilla voi askarella vaikka muille lahjoja =)
(lahjoja siis 102, eli kalliita ovat, mutta huulirasvoja, hammasharjoja ym. pitäisi ostaa muutenkin)

Yhteistyössä