Hox! Huom! Käykää luovuttamassa verta! (jos vaan voitte)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tallu -
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Tallu -

Aktiivinen jäsen
01.09.2004
31 123
2
36
Veritilanne on monen veriryhmän osalta aika heikko: http://www.veripalvelu.fi/www/wwwroot

Verenluovuttajan perusedellytykset

* Luovuttajan tulee olla terve.
* Luovuttajan tulee olla 18-65-vuotias. Verta voi luovuttaa, kunnes täyttää 66 vuotta.
* Uusi luovuttaja voi olla korkeintaan 59-vuotias. Uudeksi luovuttajaksi katsotaan myös ne henkilöt, jotka ovat luovuttaneet verta edellisen kerran ennen vuotta 1995.
* Veren hemoglobiini tulee olla miehillä 135-195 g/l ja naisilla
125-175 g/l.
* Verenluovuttajan tulee painaa vähintään 50 kg.
* Luovuttajan tulee olla asunut Pohjoismaissa viimeisen kolmen kuukauden ajan.
* Luovuttajan tulee todistaa henkilöllisyytensä Suomen viranomaisen myöntämällä, kuvallisella henkilötodistuksella. Verenluovuttajalla tulee olla suomalainen henkilötunnus luotettavan tunnistuksen ja jäljitettävyyden vuoksi. Verenluovuttajakortti ei käy henkilöllisyyden todentamiseen.
* Kahden luovutuksen välillä tulee naisilla olla 91 vuorokautta ja miehillä 61 vuorokautta. Naiset voivat luovuttaa verta enintään neljä kertaa vuodessa ja miehet enintään kuusi kertaa vuodessa. Veripalvelun suositus on, että naiset luovuttaisivat kokoverta 1-3 kertaa vuodessa ja miehet 3-4 kertaa vuodessa.

http://www.veripalvelu.fi/www/16

Luovuttakaa ihmeessä! Hyvän mielen kiitokseksi saa :) Itse en valitettavasti voi luovuttaa sairastettuani syövän ja sytostaatit sen estävät. Kiitollinen olen sille luovuttajalle, joka luovutti verta minunkin tarpeisiini.

Alkuperäinen kirjoittaja kuka tietää:
Voinko minä luovuttaa verta?
Olen pitkä 160cm ja painan 53kg.
Työkaveri sanoi että olen liian pieni luovuttajaksi.

Saat luovuttaa. Olen samankokoinen ja luovuttanut monta kertaa. 50kg on painossa alaraja luovuttamiselle.

Alkuperäinen kirjoittaja kuka tietää:
Voinko minä luovuttaa verta?
Olen pitkä 160cm ja painan 53kg.
Työkaveri sanoi että olen liian pieni luovuttajaksi.

Et ole liian pieni. Yli 50 kiloiset saavat luovuttaa.

Itseäni harmittaa, että en voi luovuttaa verta juuri tuon painon vuoksi :/ ennen kävin säännöllisesti luovuttamassa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Saikos thyroxin lääkitystä käyttävät luovuttaa? Muistaisin, että ei.

Kilpirauhasen vajaatoimintaan käytetty Thyroxin ei estä verenluovutusta, kunhan elimistö on saanut tottua lääkitykseen. Luovutuksen voi aloittaa lääkityksen kestettyä puoli vuotta.

Lähde: http://www.veripalvelu.fi/www/1480

KÄvisin jos voisin. Joskus oon jopa harkinnut huijaavani painoa suuremmaksi, että pääsisi luovuttamaan :ashamed:
Mutta eiköhän siihenkin ole syy miksi ei saa luovuttaa alle 50kg, joten luovutan joskus jos olen yli tuon.

Alkuperäinen kirjoittaja jadal:
KÄvisin jos voisin. Joskus oon jopa harkinnut huijaavani painoa suuremmaksi, että pääsisi luovuttamaan :ashamed:
Mutta eiköhän siihenkin ole syy miksi ei saa luovuttaa alle 50kg, joten luovutan joskus jos olen yli tuon.

Olen käynyt luovuttamassa vertan tasan 50kg painavana, ja vaikka tankkasin ihan älyttömän määrän nesteitä luovuttamisen jälkeen, tuntui koko seuraavan päivän siltä, että taju lähtee. Mihinkään kovempiin fyysisiin suoritukseen en olisi pystynyt. Että kyllä sillä painorajalla on ihan varmasti tarkoituksensa.

Mä käyn pari kertaa vuodessa. Onneksi mun astmalääkitys ei estä luovuttamista. :)

Muistan kun aikanaan 16v täytettyäni soitin veripalveluun, että saanko jo luovuttaa, ja pettymys oli suuri kun ikäraja olikin 18 eikä 16 niinkuin äitini muisteli. Joskus nuorena pari kertaa käskivät vaa'allekin, kun eivät uskoneet että olen yli 50 kiloinen. Jostain syystä eivät enää... B)

mua harmittaa joka kerta kun näitä "mainostetaan", koska mä en voi luovuttaa verta kun en hemppaa kirvelläkään noin ylös kun sen pitäs olla :( Pitäs varmaan syödä paketillinen rautanauloja, eikä sekään varmaan tehoaisi :kieh: