Housuvaippakysymyksiä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kuivaa ylle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kuivaa ylle

Vieras
Milloin housuvaippoja on tarkoitus käyttää (joo, joo, tyhmä kysymys, tiedän)? Mitä etuja ja haittoja on verrattuna tavallisiin vaippoihin? Mitä merkkejä suosittelet tai et suosittele ja miksi? Nyt meillä on käytössä 13,5-kiloisella tavalliset Lidlin Cien-vaipat. Olen huomannut, että Lidlin housuvaipat ovat ihan yhtä kalliita kuin vaikka jotkut Pampersit tai Liberot. Miten on halpamerkkien laadun laita?

No itse olen jo pidemmän aikaa käyttänyt liberon housuvaippoja (ehkä 9kuisesta?) enkä edes muista miksi aloin käyttämään niitä. Ehkä ne oli helpompi pukea päälle, kun oma tyttöni on aika vilkas eikä meinaisi pysyä paikoillaan. Lisäksi ne istuu aina hyvin. Jossakin vaiheessa voisin kuvitella, että potalle meno helpottuisi, kun lapsi itse voi laskea vaippaa ja onhan se aikuisellekin helppoa vain laskea vaippaa. Omasta mielestäni liberon vaipat ovat aivan parhaita, kevyitä ja istuvia, oikean kokosina ei myöskään purista (omalla hoikalla tytöllä olen käyttänyt jo pitkään 10-14kilosille tarkoitettuja vaippoja, vaikka ei ole ees 10kg tullut täyteen), pampersin housuvaipat aivan kummia, tytöllä alkoi peppu punottaa ja vaippa tuntuu kummalta möykyltä. Pirkan vaippoja kokeiltiin ja jo ulkomuoto oli oudon neliskanttinen ja peppu alkoi punoittaa... muista ei ole edes kokemusta, koska luotan nyt liberoon, niin miksi vaihtaisin? Ei ne hintaerotkaan mielestäni niin kovin suuria ole. Ainut mikä on vasta tullut, että vaipasta saattaa tihkua pissa läpi, etenkin öisin.

Huonoja puolia housuvaipassa on, että on riisuttava aina kaikki housut pois eikä voi vain laskea hieman pöksyjä ja siitä välistä laittaa vaippaa päälle.

Meillä käytetään niin Liberoita kuin Pirkkaakin, jälkimmäinen on hassun neliskanttinen eli ei varmaan istu kovin hoikkapyllyiselle lapselle -muuten ihan ok, sama juttu Dailyn housuvaipoissa. Pirkan & Dailyn housuvaipat ovat myös tosi isoja eli meillä käytössä se pinempi koko n.12kiloisella, isompaan hukkuu.. Päiväkodissa on useimmiten joko Lidlin / Coop-Xtran teippivaippoja jotka ovat ihan passeleita vaikka ovatkin ns. halpiksia. Ainoastaan aamuisin sujautan tytölle housuvaipan pk:iin mennessä jottei mene liian vaikeaksi.. ;-) (muutoin kotona käytämme tsi-kestoja sivutarroilla, ovat helpommat laittaa kuin teippikertsit)

Meillä alettiin käyttää housuvaippoja säännöllisesti vasta sitten kun pottailu tuli ajankohtaiseksi. Teipparit on kuitenkin halvempia (paketissa enemmän =D) eikä laittamisessa ollut mitään ongelmia. Esikoisen kanssa aloitettiin heti kun lähti kävelemään ja näin jälkikäteen tuli jotenkin hölmö olo että miksi sitä turhaan ostamaan kalliimmalla =D Reissussakaan ei ollut käytännöllisempi kuin teippari koska mieluummin sitä vaihtaa hoitopöydällä kuin laittaa lapsen seisomaan esim yleisen vessan lattialle.

Merkki on Libero. Meidän pyöreäpeppuiselle ja isomahaiselle ei oikein tunnu sopivan noi Pampersit (repeää helposti). Pirkoista sain tarpeekseni kun yhdestä paketista kymmenen vaippaa repesi tosi helposti ja laitoin sen sitten boikottiin ;O). Liberomerkkejä myydessä saa myös vähän rahaa takaisin päin =D

Lidlin vaipoilla on käsittääkseni sama valmistuttaja kuin Liberoilla.

Meillä käytettiin Liberoa. Pamperssit tippuivat meidän hoikan pojan päältä, jos sattui kakka tulemaan.

Alettiin käyttämään, kun teippivaippojen laitto meni tappeluksi eli poika ei enää pysynyt paikoillaan. Lisäksi poika lähti kävelemään 10kk iässä, niin tuolloin housuvaipat olivat mukavemmat (luulisin) kun olivat kapeammat haaruista.

meillä otettiin jossain 6kk tienoilla käyttöö päivisin. neiti ei pysynyt sekunttia paikallaan, joten housuvaipat sai jotenkin kiskottua ylös. nyt 8kuisena pottailukin onnistuu paremmin. liberoa käytetään, muista peppu punaisena. isovelikin käytti ainoastaan liberoa.

alettiin käyttää housuvaippoja ku poika rupes seisomaan. Oli helpompaa sujauttaa housut ja ajattelin nopeuttaa pottatouhuja. Pampersit oli jostain syystä alusta asti käytössä niin yöllä ku päivälläki.

Meillä on ollut käytössä housuvaipat siitä lähtien kun poika oppi seisomaan ja liikkumaan sen verran että teippivaippaa ei enää saanut taistelematta paikolleen. Käytössä on ollut enimmäkseen Liberot (lähinnä pupumerkkien takia) ja Muumit (vähän halvempia). Muumit ei ole olleet niin hyviä yökäytössä, kun eivät ime niin paljon kuin liberot, mutta päiväsaikaan ovat ihan ok. Pamperseja on kokeiltu,mutta ne ovat jotenkin oudon mallisia (lantiohousuja?) eikä ne istuneet hyvin paksulla pojan juntukalla. Lisäksi resorit teki ihottumaa aika herkästi. Pirkat oli jotenkin laatikkomallisia ja niidenkin istuvuus oli vähän niin ja näin. Että näin meillä...

meilläkin vaihdettiin juuri housuvaippoihin kun tyttö oppi seisomaan.. helpompi pukea päälle.. ei muuta syytä..

nyt on menossa pampersin paketti, sitä ennen oli pirkan naperoa.. kummatkin ollut hyviä mutta tuntuu että pirkka pitäisi yöllä kuivempana.. meidän neiti kun harrastaa niitä yösyöntejä vieläkin vaikka kohta 10kk

Pampersit repesi meilläkin ihan liian helposti, liberot on paljon parempilaatuisen tuntuisia! Istuu hyvin eikä aukea vahingossa.

Alettiin käyttämään kun konttaili, kun teippivaipoissa pylly vilkkui kun valuivat aina. Housuvaipat pysyy tiiviisti paikoillaan ja joustaa eri asennoissa vyötäröltä hyvin. Ei kiristä!

Libero-housuvaipan kannattaja löytyy myös täältä. Vuotanut ohi kerran ja olleet jo yövaippana käytössä useita viikkoja. Tyttö ei vielä kylläkään seiso ilman tukea, mutta nuo housuvaipat tuntuvat hyviltä, varmoilta ja käteviltä. Suosittelen! Ja saahan niistä myös pupumerkkejä. :)

Alkuperäinen kirjoittaja kaura...:
meillä otettiin jossain 6kk tienoilla käyttöö päivisin. neiti ei pysynyt sekunttia paikallaan, joten housuvaipat sai jotenkin kiskottua ylös. nyt 8kuisena pottailukin onnistuu paremmin. liberoa käytetään, muista peppu punaisena. isovelikin käytti ainoastaan liberoa.

Siis käyttääkö joku jo 8 kuista potalla..?!Mahtaa olla myöhemmin ongelmia noitten pissa/kakkajuttujen kanssa, sitähän sanotaan ettei sais liian aikaisin alottaa ettei tule ongelmia? Lapsen hermostollinen kyky luoda pidätyshallintaa alkaa kehittyä vasta toisella ikävuodella, niin onkohan tuo nyt ihan viisasta...Ja miksi sen asian kanssa on niin kiire ettei anneta vauvan olla vauva ihan kaikessa rauhassa?En tunne yhtään lasta joka ei olisi ollut vaipoissa vielä 2,5 vuotiaana. Yksikään ei tajunnut pottatouhusta mitään ennen kuin täytti 1,5v. Alle vuotiaana ei edes kävelleet. Miten sellasta edes käytät potalla kun on justiin vasta oppinut istumaan tukevasti?

8-kuinen tyttöni on istunut potalla harjoituksen vuoksi muutaman kerran. Tykännyt on.. Itse olen oppinut kuivaksi 1,5 vuotiaana ja tavoite siihen olisi myös oman tyttäreni kohdalla. Varmaan jossain 1-v ikäisenä alan istuttaa säännöllisesti. Mitähän haittaa tuosta mahtaisi olla? Sisarukseni ovat kaikki istuneet potalla siitä saakka kun ovat istumaan oppineet. Minä taas en ymmärrä 2-v lapsia, jotka kulkevat vaipoissa...

Luulisin että on aika yleistä 2-vuotiaan kulkea vaipoissa. Varsinkin kodin ulkopuolella siis. Meillä ei ainakaan napista painamalla ole kuiviksi oppineet vaan kun innostusta on löytynyt niin ollaan pottailtu ja kotona saanut olla ilman vaippaa. Kauppa/kyläily ym reissuilla aina vaippa kunnes on täysin kuiva/pidätyskykyä löytyy sen verran ettei heti housuun tule. En usko että aikaisesta pottailusta haittaa olisi mutta varmaan lähes jokaiselle lapselle tulee takapakkia jossain vaiheessa eli ei esim suostu menemään potalle tms.

Meidän esikoinen alkoi käydä omatoimisesti potalla tasan 2-vuotiaana ja 2v3kk iässä jätettiin päivävaipat kokonaan pois. Oltiin pottailtu jonkin verran 1,5v lähtien muttei silloin oikein jaksanut innostua.

Kuopus on nyt 2v3kk-2v4kk iässä alkanut käydä suht säännöllisesti potalla JOS on kotona ilman vaippaa. Vaipan ollessa paikoillaan pissaa siihen surutta. Mikäli on housut jalassa niin ei ehdi yleensä ajoissa potalle istahtamaan vaan tulee housuun.. juoksentelee siis ihan nakuna yleensä sisällä =D. Ulos/reissuun laitetaan aina vaippa, luulisin että melko pitkään vielä.

Lähipiirissäni on kaksi suunnilleen saman ikäistä (2v7kk) ja molemmat alkaneet pottailla ihan viime aikoina vasta säännöllisemmin (tähän asti ollut vaippa päivisin käytössä). Ei siis mitenkään tavatonta yli 2-vuotiaan olla vaipoissa.

Minusta taasen nuo jutut ettei lasta saa liian aikaisin 'opettaa' potalle on ihan höpöä... Oman tytön kanssa pottatouhu aloitettiin joskus n. 8kuisena ja aiemminkin olisi voinut! MItä haittaa siitä on että jokuset pissat & kakat tulee pottaan? Koskaan en ole tyttöä potalle pakottanut ja 1vuotissyntymäpäivän kohdilla tulikin pottalakko ja nyt lähes 1,5v potta on alkanut selvästi kiinnostaa ja menee jopa oma-aloitteisesti siihen istumaan -oli housut jalassa tai ei (eli ei vielä osaa riisua housuja ite ;-). Minusta kuitenkin tuntuu että yli 2v vaipoissa mennään.. Mutta esim kaverini poika oppi kuivaksi reilusti >2v ja herää nyt himpun päälle 2v itse öisin ja käy ite veskissä pissalla, näin meitä on moneen junaan!

Housuvaipat on törkeän kalliita mutta kylläpä niitä oli pakko alkaa käyttää joskus tuolla n. 8kuisena kun muutoin siitä vaipan laitosta ei tullut mitään.. Sit löysinkin sivutarralliset kestot..

Olen aloittanut omilla lapsillani pottailut reilusti alle vuoden ikäisenä ja kolmella heistä vaipoista on luovuttu muutama viikko 2v synttäreiden jälkeen, neljäs lapsistani oppi kuivaksi 2.5 vuotiaana.
Nuorimmainen 1.8v tekee pisut ja kakat pääsääntöisesti jo pottaaan, joten uskoisin hänenkin kulkevan ilman vaippoja muutaman kuukauden jälkeen:)
Housuvaippoja käytetty kotona 1.5 vuotiaasta, mutta mikäli nuorimmaisella on vaipat vielä päiväkotiin mennessään, sinne vien tarravaippoja hoitotätien työtä helpottaakseni:)

Mä oon lukenut kans jostain jonkun psykologin mielipiteen, että pottailua ei sais alottaa liian aikasin. Mutta en muista miten sitä perusteltiin. Itse välillä pari kertaa päivässä käytän tyttöäni (1v3kk) potalla tutustumassa, ilman mitään painostusta. Mulla ei ole mikään kiire saada tyttöäni kuivaksi. Tyttö kyllä tykkää istua potalla ja katsella kylpyleluja. Läheskään aina ei tule pissaa, mutta itse koen että on onnistuttu kun tyttö siinä jaksaa hetken istua.

Alkuperäinen kirjoittaja mielenkiinnosta ja ihmetyksestä:
Siis käyttääkö joku jo 8 kuista potalla..?!Mahtaa olla myöhemmin ongelmia noitten pissa/kakkajuttujen kanssa, sitähän sanotaan ettei sais liian aikaisin alottaa ettei tule ongelmia? Lapsen hermostollinen kyky luoda pidätyshallintaa alkaa kehittyä vasta toisella ikävuodella, niin onkohan tuo nyt ihan viisasta...Ja miksi sen asian kanssa on niin kiire ettei anneta vauvan olla vauva ihan kaikessa rauhassa?En tunne yhtään lasta joka ei olisi ollut vaipoissa vielä 2,5 vuotiaana. Yksikään ei tajunnut pottatouhusta mitään ennen kuin täytti 1,5v. Alle vuotiaana ei edes kävelleet. Miten sellasta edes käytät potalla kun on justiin vasta oppinut istumaan tukevasti?

Tutustutaanko?

Mä rupesin esikoista potattamaan 8kk iässä aina kun yövaippa otettin pois aamulla. Tyttö oli 1,5v kun halusi iltaisin olla ilman vaippaa ja housuja ja annoin olla.
1v10kk iässä jätin vaipat kokonaan pois ja tyttö käy itsenäisesti potalla tai pöntöllä.
Ekan kuukauden aikana kastui aamupäivällä housut puistossa jonkun viikon ja reilussa 1/2 vuodessa on öisin tapahtunut alle 5 vahinkoa.
Tosin tyttö rupesi kävelemäänkin jo 10kk iässä... :D

Nuorempi lapsi on nyt sen 8kk ja pissatan aamupissat pottaan.

Alkuperäinen kirjoittaja mami5:
Olen aloittanut omilla lapsillani pottailut reilusti alle vuoden ikäisenä ja kolmella heistä vaipoista on luovuttu muutama viikko 2v synttäreiden jälkeen, neljäs lapsistani oppi kuivaksi 2.5 vuotiaana.
Nuorimmainen 1.8v tekee pisut ja kakat pääsääntöisesti jo pottaaan, joten uskoisin hänenkin kulkevan ilman vaippoja muutaman kuukauden jälkeen:)
Housuvaippoja käytetty kotona 1.5 vuotiaasta, mutta mikäli nuorimmaisella on vaipat vielä päiväkotiin mennessään, sinne vien tarravaippoja hoitotätien työtä helpottaakseni:)

aika kauan oot pottailua harrastanut,mun lähipiirissä ollaan pottailu alotettu vasta kun lapsi ite on innostunut eli himpun alle 2v ja kuiviksi on opittu parissa kuukaudessa. taitaa olla aika turhaa noin pitkään potalla istuttaa,kun ei se oppi tuu oppimisen vaan kehityksen kautta.

Alkuperäinen kirjoittaja yäks:
musta liberot on kauheen paksuja,näkyy housujen alta rumemmin kuin pampersit,kun ne ovat ohkasempia ja silti yhtä imukykyisiä.

Musta taas pampersissa outo möykky vaipan alaosassa. Kyllä vauvoilla saakin näkyä, että on vaipat :)

Joo, vaippa kuin vaippa, aina se näkyy eikä mitään haittaa vauvalla =D Eri asia jos 4v on vielä vaipoissa...

Mikähän siinä niin "naurettavaa" on jos pottailut aloitellaan aikaisin....? Mun mielestä ainakin on hienoa jos vanhemmat jaksaa pottailla vaikkei lapsi vielä itse osaakaan. Itse en ole pahemmin viitsinyt vaan olen odottanut että alkaa itse kiinnostumaan. Kuopuksella oli jonkinlainen pottakammo kun ei ennen n. vajaan kahden vuoden iässä suostunut ollenkaan potalle. Itki kuin henkeä vietäisi jos vein lähellekin.. Jossain vaiheessa sitten innostui itse, mutta vain osittain. Toisin kuin siskonsa aikoinaan tämä kuopus on laiskempi pottailemaan ja surutta pissaa vaippaan jos sattuu olemaan päällä. Vahinkoja myös sattuu enemmän ja harjoittelussa kestää kauemmin.

Naurettavaalle, olen tehnyt pottailusta pikkuiselle tutun jutun pikkuhiljaa jotta vältyttisimme ns. pottakammosta ja ainakin meillä niin on käynyt.
Alle vuosikkaan kanssa potalla on käyty istuskelemassa silloin tällöin ja tutustuttu tuohon kummaan kapistukseen, lähempänä 1.5v:tta olen sitten ottanut säännölliset rytmit potalla käymiseen.
Samoin on esim. pukemisen harjoittelun kanssa, jos lapselle vaan annetaan aikaa ja mahdollisuus harjoitella itse, oppii hän tuon taidon nopeasti, usein vaan päästään helpommalla ja nopeammin, kun puetaan lapsi itse. Meillä nuorimmainen on saanut harjoitella tuotakin taitoa ja neiti osaakin laittaa sukkahousunsa/housut, sukat, kengät, takin ja pipon näpsäkkäästi päällensä:)

Yhteistyössä