Hormoonikierukka vs. sterilisaatio

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pitäisköhän
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pitäisköhän

Vieras
Minulle laitettiin reilu vuosi sitten mirena hormoonikierukka. Menkat on n.3kk:n välein päivä pari pientä tiputtelua. Pikkuhousun suojilla pärjää loistavasti. Mutta niitä pikkuhousunsuojia saa pitää jatkuvasti välillä suht reilunkin, rusehtavan vuodon takia. Alavatsakivut, pistävät sellaiset vaivaa kun nostaa jotain painavempaa tai muuten ponnistelee.
Olen alkanut funtsia tuota sterilisaatiota. Minulla todettin endo laparoskopiassa 3/05. Lapsia on yksi, enkä tosiaankaan enempää halua. Minälaisia kokemuksia teillä on ko. operaation jälkeen? Kuinka pitkä toipilasaika, oliko kipuja, kuinka kauan sairaalassa, pianko pääsitte operaatioon yms..

Voisiko se nipistely ja vuoto olla endon aiheuttamaa oireilua eikä kierukasta johtuvaa? Sterilisaatio on oma juttunsa, mutta endon vuoksi joudut kuitenkin todennäköisesti jonkinlaiselle hormonihoidolle, jotta oireet pysyvät kurissa. Sterilisaatiohan ei vaikuta esim. hormonitoimintaan mitenkään eikä siis auta endoon. Eli joka tapauksessa, sterilisaatiosta huolimatta joudut ennen pitkää jollekin hormonihoidolle, joka voi olla e-pillereitä, keltarauhashormonia, aromataasi-inhibiittoria tms, jos endosi uusii. Eli sikäli harkitsisin jonkun muun hormonaalisen ehkäisykeinon kokeilua, jos kierukka ei sovi, koska sterilisaatio ei ratkaise sun endo-ongelmaa.

Niin, mulle on käynyt/käymässä juuri noin. Sterilisaatio tehtiin reilut 2 v sitten; syynä lähinnä se, että en halunnut jatkaa hormoniehkäisyn käyttöä. Toimenpiteessä honattiin, että mulla on endometrioosi, joka ei ollut koskaan oikein oireillut (tai no, aloitin pillerit 19-vuotiaana runsaiden kuukautisten vuoksi :). Nyt vuoto on lisääntynyt, kipuja on alkanut tulla, olo on hankala ja epämukava ennen kuukautisia ja olen ensi viikolla menossa hattu kourassa takaisin lääkäriin hormoniehkäisyä varten... Ei paljon naurata, mutta minkäs teet. Sterilisaation hyvä puoli tietty se, että ehkäisyvarmuus alkaa olla aika hyvä, jos on sekä steriloitu että käyttää hormoniehkäisyä :)

Yhteistyössä