Hormonitasojen mittaus tai muu vastaava??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja H. Ormoni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

H. Ormoni

Vieras
Onko keltään mitattu hormonitasoja?
Käsittääkseni se tehdään verikokeesta?

Voitko kertoa, miksi halusit/ jouduit mittaukseen?

Mitä sellainen mahtaa maksaa---> tehdäänkö yksityisillä lääkäriasemilla labroissa noita? (Hemo, Mehiläinen)

Multa mitattiin Fsh ja estrogeeni. Olen vasta 41 v. mutta oireista epäiltiin vaihdevuosien alkaneen mikä sitten pitikin paikkansa.Ihan verikokeet otettiin ja alle 40 euroo makso yhteensä.Joten ei mikään hirmukallis.

Alkuperäinen kirjoittaja H. Ormoni:
Onko keltään mitattu hormonitasoja?
Käsittääkseni se tehdään verikokeesta?

Voitko kertoa, miksi halusit/ jouduit mittaukseen?

Mitä sellainen mahtaa maksaa---> tehdäänkö yksityisillä lääkäriasemilla labroissa noita? (Hemo, Mehiläinen)

Juuri mitattiin minulta. Verikoe, tulos kesti muutaman päivän.

Miksikö sitten? Olin normaali käynnillä gynekologilla. Minulla on sama hormonikierukka ollut nyt 7,5 vuotta, laitettiin kun täytin 40 vuotta. Gynekologi tuumasi, että sama kierukka voisi vielä olla pari vuotta JOS hormonitasoni on heikentynyt. Hän sanoi, että jos arvo on alle 18, voin vielä tulla raskaaksi ja minulle pitää vielä vaihtaa uusi kierukka. Mutta jos arvo on tuota suurempi, vanha kierukka toimii vielä tarpeeksi. Sain varmuudeksi reseptin uuteen Mirenaan mukaan.

Gynekologini kysyi, että voisinko saada sen kokeen työterveydessä kun se maksaa 54 euroa heillä (yksityisellä). Kysyin työterveydestä, ja se onnistui. Sain siis gyneltäni lähetteen, soitin työterveyslääkärille ja hän laittoi työterveyden labraan saman tien lähetteen. Lääkäri soitti tuloksen eilen.

Arvoni oli 7.4, joten vaihto on edessä. Kaikki alapäässä toimii vielä täysillä. Edessä siis apteekki ja uusi käynti gynelle.

FSH on mitattu työterveyshuollon kautta (= ei maksanut minulle mitään) kaksi kertaa. Halusin testiin itse, koska kuukautisissa oli monen kuukauden katkoksia ja toivoin päässeeni niistä kokonaan eroon, kun muitakin vaihdevuosioireita oli. Tammikuussa lukema oli 17, kesäkuussa jo 58. (Jos FSH-lukema on yli 30, silloin voidaan olettaa kuukautisten loppuneen.)

Yhteistyössä