Hormonit sekaisin E-pillereillä - akkamaista valitusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Nekku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Nekku"

Vieras
Aikani nettiä kahlattuani päätin kysäistä kokemuksia ja ajatuksia myös täältä.

Söin E-pillereitä (eri merkkejä) lähes 13 vuotta eli 18 ikävuodesta eteenpäin. Tuona aikana sain mm. diagnoosin vaikeasta masennuksesta, viimeisen syksyn ennen pillereiden lopettamista mietin lähes joka päivä itsemurhaa ja itkin tauotta. Seksihalut laskivat täysin nollaan pikkuhiljaa - juu pillerit ovat hyvä ehkäisykeino kun ei tee pätkääkään seksiä mieli! Mieliala vaihteli raivokohtauksista naurukohtauksiin ja kaikkeen siltä väliltä, jopa yhden päivän aikana. Hirvittävät, invalidisoivat, kamalat kuukautiskivut JOKA IKINEN KUUKAUSI. Mitkään lääkkeet eivät vieneet kipuja täysin pois. Töissä asiakaspalvelussa oli pakko olla hampaat irvessä. En saanut nukuttua kipujen takia. Iho kuivui, kuivui, kuivui kaikesta rasvaamisesta huolimatta. Tukka tippui päästä. Minulla todettiin endometrioosi suolistossa.

Onneksi lopulta kaksi vuotta sitten tajusin lopettaa pillerit. Kuukaudessa mieliala kohosi, menkkakivut hävisivät täysin (!!!), hiukset alkoivat kasvaa takaisin (ei ne vieläkään paksut ole, mutta huomattavasti paremmat), iho alkoi hiljakseen "rasvoittua" normaaliksi. Melkein vuoden elin naama hymyssä, kivuttomana ja onnellisena.

Sitten koko hormonitoiminta meni mullinmallin. Ensimmäinen oire oli menkkakipujen palaaminen ihan yhtäkkiä. Rinnat alkoivat kipeytyä ennen menkkoja, tätä oiretta mulla ei ollut ollut koskaan, ei ikinä. Sitten aloin vuotaa verta seksin aikana, ei mitään paria tippaa vaan tosi runsaasti mutta mitään kipuja ei ollut. Menkat alkoivat kestää melkein kaksi viikkoa. Menin gynekologille.

Minut tutkittiin perusteellisesti; sukupuolitaudit, verikokeet, virtsakokeet, raskaustesti. Missään ei ollut mitään vikaa. Lopulta ultrassa selvisi, että oikean puolen munasarjassa oli nestekysta, joka lääkärin mukaan kertoi siitä, että sinne oli "kuollut" munasolu (ei siis ollut irronnut normaalisti), eli munasarjani eivät toimi oikein. Todennäköistä siis on, että kaikki oireet johtuvat tästä. Tälläkin hetkellä menkkojen takia maha on turvonnut ilmapalloksi, samoin nilkat, napostelen reseptisärkylääkkeitä kuin karkkia mutta mikään ei auta. Maha on kosketusarka ja kipeä, seisomaan ei pysty, istumaan ei pysty, makaamaan ei pysty. Syömäänkään ei pysty.

Lääkäri ehdotti ainoana hoitokeinona hormonikierukkaa, mutta kun sanoin etten enää halua peukaloida hormonejani lääkkeellisesti niin lääkäri suorastaan suuttui eikä puhunut loppuajasta juuri mitään. Yritin kysellä mm. miten tämä vaikuttaa raskautumiseen, mutta hän vain hymähteli eikä vastannut. Käsittämätöntä käytöstä gynekologilta!

Kysyn teiltä, hyvät kanssasisaret, onko kenelläkään teistä ollut vastaavaa kokemusta ja miten sitä on hoidettu? Tai ovatko oireet rauhoittuneet myöhemmin itsestään?

Sen ainakin opin, että e-pillereihin en koske enää ikinä tässä elämässä!

Ikävä juttu sulla, enkä valitettavasti voi mitenkään auttaa. Mutta tulin sanomaan, että olen itse myös luopunut kaiken merkkisistä e-pillereistä 16 vuoden käytön jälkeen – ja minun mielestä se lause "naisen vapauttavasta e-pilleristä" on yhtä puppua! Nyt elän oman luonnollisen rytmini mukaan ilman monenlaisia vaivoja, ei masennusta, älyttömiä mielialavaihteluita eikä haluttomuutta! Olen kiimaisempi kuin koskaan silloin kerran kuukaudessa, ja muun kuukauden ajan tasapainoisempi kuin ikinä.

Tuskin auttaa tämä viestini, mutta oman kokemukseni, ja ilmeisesti myös sinunkin kokemuksesi perusteella en lähtisi hormoneja enää vetämään. Ei sitä silloin pillereitä syödessä tajunnutkaan, että kuinka paljon ne vaikuttivat elämään negatiivisesti. Olihan niitä tullut nappailtua niin kauan, ja oireet ilmestyivät pikkuhiljaa vuosien saatossa...

Kiitos vastauksista.

En todellakaan suosittele koskaan kenellekään pillereitä, ja kun etsiskelin keskusteluita ja tietoa aiheesta netistä, niin oli jotenkin järkyttävää törmätä sellaiseenkin, että TEINITYTÖILLE suositellaan e-pillereitä kuukautiskipuihin! Eli laitetaan toki hormonitoiminta sekaisin samantien ennenkuin se ehtii edes kunnolla alkaa.

Jos olisin tämän tiennyt niin en todellakaan olisi koskaan aloittanut pillereitä. Mutta silloin kun sitä oli vielä nuori ja typerä ja uskoi kun poikakaveri sanoi että "seksi on kivempaa ilman kondomia". Toki tässä on ikääkin tullut, mutta en pätkääkään usko että olisin näin sairas ja kipeä ellen olisi silloin aikanaan siihen rumbaan lähtenyt, ja koska oireet tulivat hissukseen vuosien varrella niin eipä niitä osannut yhdistää pillereihin. Niinkuin sanotaan, "ei keuhkosyöpäkään tule siitä ensimmäisestä tupakasta".

Hyvä sinulle, että olet poistunut synnin tieltä! Meidän kaikkien isämme on tarkoittanut niin, että hän itse päättää meidän lapsiemme lukumäärän. Lapset ovat jumalan lahja ja hän niitä lahjaksi antaa ja joskus voi myös pois niitä ottaa. Niin elämä on nyt ja niin aina ollut. Jumala antakoon sinullekkin arvokkaimmat lahjansa.

Kauanhan on teinitytöille suositeltu pillereitä (ainkin jo mun nuorudes 1990-luvun alussa) ja hyvä niin koska kondomi epäluotettava ja ei-toivotut raskaudet ikäviä. Vaikkei pillerit sopinu, olisit kokeillut silti hormonikierukkaa.Eikö kystää voi leikata? Eihän noin voi jatkaa, mitä jos menisit toisell gynekologille?

Monelle pillerit sopii hyvin, jos ei yksi niin toinen merkki sitten. Minä en kestäisi mitään "luonnollista rytmiä" millään, en joka kuukausi vuotoja, e kipuja..itselläni minipillerit pelastivat elämän, lopettamalla kuukautiset kipuineen ja kammottavine PMS-oireineen.

[QUOTE="Vieras";29008282]Kauanhan on teinitytöille suositeltu pillereitä (ainkin jo mun nuorudes 1990-luvun alussa) ja hyvä niin koska kondomi epäluotettava ja ei-toivotut raskaudet ikäviä. Vaikkei pillerit sopinu, olisit kokeillut silti hormonikierukkaa.Eikö kystää voi leikata? Eihän noin voi jatkaa, mitä jos menisit toisell gynekologille?

Monelle pillerit sopii hyvin, jos ei yksi niin toinen merkki sitten. Minä en kestäisi mitään "luonnollista rytmiä" millään, en joka kuukausi vuotoja, e kipuja..itselläni minipillerit pelastivat elämän, lopettamalla kuukautiset kipuineen ja kammottavine PMS-oireineen.[/QUOTE]

Niin siis tarkoitin että pillereitä oli suositeltu teinitytöille nimenomaan kuukautiskipuihin, ei ehkäisyyn, mikä minusta oli jotenkin kummallista.

Minulle tuo luonnollinen rytmi oli ihanaa aikaa ilman kipuja ja tuntui hyvältä tietää, että elimistöni toimi kuitenkin normaalisti kaikkien niiden kemiallisesti aiheutettujen "pakkomenkkojen" jälkeen. Kuten mainitsin, kokeilin kyllä useampaakin eri merkkiä pillereitä, mutta kaikki ne aiheuttivat toinen toistaan pahempia oireita.

Minä en ole lääkäri, mutta jos oikein olen ymmärtänyt niin noita nestekystia ei ihan helpolla leikata, ei ainakaan jos ne eivät ole hälyttävän suuria (minulla sen koko oli kai suunnilleen 2,5x2,5cm) ja gynekologi sanoi että ne häipyvät itsestään, mutta aiheuttavat oireita juuri siinä vaiheessa kun ovat siellä olemassa ennen "kuihtumistaan".