Hormoninäppylät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lellu1
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lellu1

Vieras
Mulla on raskauden aikana iho kunto huonontunut ihan merkittävästi. Otsa, leuka, kaula, niska ja selkä on täynnä ns.hormoninäppylää ja muutama kunnon finnikin on päässyt tulemaan. Se häiritsee mua erityisesti esteettisesti (olenhan tottunut "täydelliseen" ihoon), mutta myös kutina vaivaa erityisesti hartioissa ja otsassa.
Kysyin työterveyslääkäriltä apua ongelmaan, mutta hän ei löytänyt mitään lääkettä tai voidetta tms. jota raskaana ollessa voisi käyttää ns.akneen eli hoitaisi pois myös nuo hormoninäppylät. Onko muilla samaa ongelmaa ja miten olette ihoanne hoitanut?? En voi uskoa, ettei tähän vaivaan ole ratkaisua kun olen kuullut saman ongelman vaivaavan monia raskaana olevia.
Aurinko on vähän auttanut otsan ja leuan kuntoon. Muutenkin huomaan, että iho on nyt raskausaikana selvästi rasvaisempi ja hiuksetkin rasvoittuvat tosi nopeasti.

Mulla näppylä ongelmaan on auttanut tosi paljon ihan se että pyyhin alueet joissa on näppylää pari kertaapäivässä alkoholia sisältävällä kasvovedellä ja sitten olen laittanut pikkuisen hydrokortisonia näppylöihin noin joka toinen päivä (riippuen ihon kunnosta). Hydrokortisoniahan saa käyttää raskauden aikana mutta sillä ei saisi kuitenkaan hirveästi läträtä (kuten ei kai muutenkaan). Mulla on ihan sitä 0,5 % tai 1 % rasvaa että ihan mietokin toimii.

Luin jostain myös että ihan apteekissa myytävää basiron (??) nimistä rasvaa saisi käyttää raskauden aikana. Tämä rasva on ihan tarkoitettu akneen. Ainut huono puoli siinä on se että se poistaa värin tekstiileistä (pyyhkeet, lakanat, vaatteet..kaikki mihin kosket kun käsissä tai ihossa on rasvaa). Pitää siis olla tosi varovainen sen kanssa. Tästä syystä itse suosin hydrokortisonia.

ap:lle ei enää hyötyöä tästä, mutta muuten.

kannattaa kokeilla d-vitamiinin syöntiä, itselläni auttoi (hormonifinneihin). siis ihan purkista syötävää. vauvalle ei ole todellakaan haittaa, itse asisassa raskaana olevien kuuluisi jopa saada d-vitamiinia tavallista enemmän.

jos d-vitamiinista ja sen hyödystä ei oo tietoo, googlettamaan vaan :)

Yhteistyössä