Hormonikierukka

• Viestiketjun aloittaja vaihtoonko?
  • Ensimmäinen viesti
vaihtoonko?
Mulla on ollut Levonova-kierukka (nykyään kai Mirena-niminen) muutaman vuoden. Tyhmää on, etten nyt löydä mistään papereita, mistä näkyisi kuinka monta vuotta se on ollut. Todennäköisesti 4 tai 5. Tiedän, olen varsinainen toope...

Nyt ilmaantui pientä tiputtelua, jota on kestänyt muutaman päivän. Muuten menkat ovat suurin piirtein pysyneet poissa aivan satunnaista tiputtelua lukuunottamatta. Onko tämä tiputtelu nyt merkki siitä, että kierukka pitäisi vaihtaa? Gyne sanoi, että vaikka hormonikierukka ohjeen mukaan kestää 5v, niin oikeasti teho saattaa riittää jopa 8v.

Pitääkö tässä nyt mennä gynelle, vaikkei vielä olisi vuosihuollon aikakaan...? Vai voinko vielä seurailla, jatkuuko tiputtelu kuukaudenkin päästä. Siihen saakka täytyy varmaan hankkia kortsut käyttöön...

Tuula
Mulla on ollut tammikuusta 2000 sama hormonikierukka. Kävin huhtikuussa gynellä, joka sanoi, että antaa mennä ainakin vuosi eteenpäin vielä samalla (eli menee yli 7 vuotta sitten). Jos samalla gynellä aina käyt, kyllä hän pitää vaihdoista huolen.

Ei se ehkäisyteho mihinkään häviä.

Mirena
Kysyin gyneltä, kuka mulle tän laittoi, että voiko pitää kauemmin kuin 5 vuotta. Gyne sanoi että voi, mutta ei kannata kun tulehus ym. riskit kasvaa, mitä kauemmin kierukkaa pitää. Hänelle oli vastaan tullut 2 naista, jotka olivat yli 6 vuotta samaa kierukkaa pitäneet, joilla oli iskenyt kohtuun tulehduksia, kiinikkeitä ja sieni infektioita.
Tiedä sitten mikä pitää paikkansa.

Tuula
Olikohan nämä naiset käyneet säännöllisesti gynellä? Jos olivat, saa lääkäri syyttää itseään ellei tuota ole huomannut (esim. tulehduksia, infektioita). Ja potilaatikin saavat syyttää lääkäriä.

Hormonikierukan laitto ei tarkoita sitä, että sitten voi unohtaa lääkärissä käynnit vuosiksi kun ehkäisy on kunnossa.

Olen käynyt säännöllisesti vuosittain gynellä ja tottakai papa otettu joka kerta. Nytkään ei mitään tulehduksia ollut ja kaikki oli muutenkin kunnossa.

Samoin
Käyn gynellä, joka on alansa johtavia hahmoja Suomessa. Hänenkään mielestän ei ole mitään syytä vaihtaa 5 vuoden välein, ellei tiputtelua tule ja kierukka istuu hyvin.

Alkuperäiselle sanoisin, että jos vuosien tauon jälkeen tiputtelu alkaa, saattaa se olla merkki ehkäisytehon heikkenemisestä.

sanitus
Sain papa-kokeessa hormonikierukkani lnganpäitä pitkin kohtutulehduksen. Tosi kenkkumainen ylimääräinen tauti kierukan vuoksi :( Sattuu ja kuumeiluttaa minua, kun töitäkinpitäs tehdä. Viikko sit papassa ja sit alko kovat kivut ja tulehdushan siellä.

Yhteistyössä