Hormonikierukka?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kokemuksia kaipaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kokemuksia kaipaan

Vieras
Kohta pitää vaihtaa kuparikierukka. Se on runsanstanut hieman vuotoa ja pidentänyt kestoa. Välillä ollut myös välivuotoa ovulaation aikaan. Vuoden päästä pitäisi ehkäisy vaihtaa johonkin toiseen. Olen silloin 43 v. Mitä suosittelette?

Luin, että hormonikierukka saattaisi lopettaa kuukautiset kokonaan ja se voisi myös auttaa vaihdevuosioireisiin. Niitä minulle ei tosin vielä ole, paitsi kierto on hyvin epäsäännöllinen.

Vai olisiko parampi mennä vain laittamaan piuhat poikki?

Mitä sivuvaikutuksia hormonikierukasta on tullut? Onko jollakin siitä hyviä kokemuksia?

Mulla oli hormonikierukka 1,5 vuotta. Kk vuoto niukkeni huomattavasti, mutta pettymys oli se, kun ne tuli jok kk, vaikka sanottiin että jäävät pois. Lopulta kävi vielä niin että tulin raskaaksi. Painokin nousi 10kg, mutta tipahti kyllä kun kierukka otettiin pois. Aikaa tapahtuneesta n neljä vuotta.

Viimeksi muokattu:
Mulla on ollut Mirena nyt noin 2,5 vuoden ajan. Se asennettiin mulle runsaita kuukautisvuotoja hillitsemään, jotka johtuivat kohdun limakalvon liikakasvusta. Mitään sivuvaikutuksia sillä ei ole ollut. On toiminut mahtavasti vuotojen ehkäisyssä, sillä mulla menkat ovat jääneet melkein kokonaan pois. Saattaa mennä pari kuukautta, ja sitten tulee hyvin niukka vuoto.

Mulla on ollut Mirena 4,5 vuotta ja hyvin toimii. Asennuksen jälkeen tiputteli muutaman päivän, kuukautiset ei jääneet pois mutta niukkeni erittäin paljon. Mulle sopii hyvin että kuukautiset tulee säännöllisesti, en olisi välttämättä halunnut että jäävät kokonaan pois. Pikkuhousunsuojalla pärjää siis kuukautisten ajan, ne pari päivää mitä ne kestää. Paino ei ole noussut, pillereistä tuttuja mielialanvaihteluita ei ole, tuntuu että pms-oireetkin on tasaantuneet. Puolen vuoden päästä olisi kierukan vaihto.

Mulla ikää 38v ja käytän pillereitä (cerazette).
Joku huolettomampi olisi kivempi mutta toisaalta en halua mitään ylimääräistä tuonne alapäähän.
Kapseli voisi olla ok ja sterilisaatiotakin miettinyt.

Äitini on nyt 53v, hänellä on toinen hormonikierukka jo menossa, aiemmin käytti kuparikierukoita, mutta vaihdevuosioireisiin ja vuotojen heittelyyn lääkäri suositteli mirenaa. On tykännyt siitä, ja otti vielä viisikymppisenä uuden kierukan, koska on ollut aina herkkä tulemaan raskaaksi ja tuossakin vaiheessa oli vielä välillä säännöllisetkin menkat. Hänellä taitaa lisäksi olla käytössä estradot-laastari. Muutoksen kyllä on huomannut hänessä ihan selkeästi, oli toista vuotta todella äkäinen, hermostunut yms yms, sitten kun nuo kierukka ja laastarit on olleet, niin on paljon hyväntuulisempi ja rauhallisempi, oma itsensä. Itsellänikin hyvät kokemukset hormonikierukasta, mutta toki sekään ei kaikille sovi yhtä hyvin.

ei sopinut mirena minulle ollenkaan. Oli runsasta vuotoa kokoajan niin kauan kun kierukka oli paikallaan. Lisäksi sain pahan aknen ja paino nousi kokoajan ihan älytöntä tahtia.

Mirena on ollut sisuksissa vuoden verran. Menkat eivät ole jääneet pois, vaikka sitä kovasti toivoinkin. Vuoto on toki niukempaa, mutta saattaa kestää jopa reilun viikon. En siis ole täysin tyytyväinen tähän juttuun. Gynelle pitäisi mennä keskustelemaan asiasta, mutta en ole saanut mahtumaan aikatauluun. En oikein tiedä, mikä olisi hyvä vaihtoehto hormonikierukalle. Pillereitä olen syönyt ennen lapsia ja ne olivat silloin ihan ok. Kokeilin samoja pillereitä lasten välissä, mutta eivät enää sopineet.

Niin ja sellainen juttu kävi kierukan kanssa, että ensimmäinen vekotin tuli kuukauden jälkeen pihalle. Erittäin ammattitaitoinen ja kokenut gyne oli tosi ihmeissään tällaisesta tilanteesta. Ilmeisesti itse kierukassa oli joku vika. Sain uuden kierukan samaan hintaan, lääkärikulut piti toki maksaa uudelleen.

Yhteistyössä