hormonikierukka

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ärripurri"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"ärripurri"

Vieras
mulle ei sovi e-pillerit koska saan niistä hirveitä mielialanvaihteluja. Kuparikierukkaa enkä minipillereitä halua koska menkat muutenkin sekaisin (kierto vaihtelee 24 päivän ja puolen vuoden välillä). Mutta entä hormonikierukka? Miten vaikuttaa menkkoihin? Vaikuttaako yhtä helposti mielialaan kuin e-pillerit?

entä mistähän voi johtua että mulla ne pillerit ja myös raskaus vaikuttaa aivan hirveesti mun mielialaan? Raskausaikana ja pillereitä syödessä olen siis ihan hirveä, vihainen, itkuinen, tuntuu ettei mikään ole hyvin.. ensin saatan olla iloinen mutta pian huudan, hermoan, itken. Joskus jopa heittelin tavaroita. sitten taas ei-raskaana ilman pillereitä olo on normaali, osaan iloita eikä pinna ole kireällä ilman syytä.

Mulle ei sovi mikään hormooniehkäisy. Tuli tilanne(terveydellinen) että oli pakko saada hormooniehkäisy. No, lääkäri sanoi että horm.kierukassa niin paikallinen vaikutus että se sopii.
Laitettiin ja ylimääräiset oudot vuodot kesti ainakin vuoden. Tarkastuksessa noin vuoden päästä laitosta kierukka oli tulossa juuri ulos :O. Ihmettelivät mutta panivat maksutta uuden.
Kun ekan laitosta kului yli vuosi, lakkasi menkat joksikin aikaa kokonaan(ehkä 4-6kk?), ja sen jälkeen ovat tulleet harvoin ja niukkoina.
mun mielialat heitteli pillereillä mutta tämä sopii :)!!! TYKKÄÄN! Ihanan vaivatonta.

Mäkin mietin että esimerkiks ehkäisyrenkaassahan se vaikutus on "paikallisempi" myös, sillä ajattelinkin että ehkä myös hormonikierukassa.. kiva että jollain ainakin hyviä kokemuksia, pitääpä harkita :) vaikka kaikille tietenkin vaikuttaa erilailla

Minäkin olin hormonihirviö kun söin pillereitä, ja raskausaikanakin niin kamala että en ymmärrä miten ihmeessä mies on suostunut siihen kahdesti :D
Kierto mulla on aina ollut aivan sekaisin, välillä kahden viikon välein ja välillä kuukausien väliä.
Piti kuukauden syödä pillereitä ennen kierukan laittamista, jotta vähän osasi hahmotella milloin menkat on ja niiden aikana laitettiin kierukka sitten.

Mulla ollut kierukka nyt neljä vuotta, mieliala on normaali tasainen (aivan kun ennen vanhaan ei-raskaana ja ilman pillereitä!). Menkkoja ei ole näkynyt, ne loppuivat tunti kierukan laiton jälkeen ja sen jälkeen olenkin ollut kun taivaassa ;)

Mä NIIN suosittelen!!!

Ja hormonikierukan vaikutus on nimenomaan paikallinen, ei tule päivittäisiä "hormonipiikkejä", kuten pillereistä.

Rengas mulla olii aiemmin, mutta en tykännyt sen laittamisesta ja pois ronkkimisesta, plus että unohtuu helposti kun pitää kahdesti kuussa muistaa koko vehje (kerran pois ja toisen kerran uusi tilalle)

Yhteistyössä