Hormonikierukka

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Utelias
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

Utelias

Vieras
Mulla on hb matalahko (111) ja työterveyslääkäri arveli sen johtuvan runsaista kuukautisista. Kaikenlaiset veri- ym. kokeet otti, eli ei pitäis olla mitään sisäistä vuotoa tms. Ehdotteli että hormonikierukka voisi olla hyvä.

Nyt haluaisinkin kysyä muutamia asioita, teiltä jolla on kokemusta hormonikierukasta. Haittavaikutukset; minkälaisia, kuinka pitkään kesti ? Minkälaiset vuodot oli seuraavan puolen vuoden aikana kierukan laiton jälkeen ? Tuliko painoa lisää ? Ja minkäpainoinen olet muuten, siis normaali, tukeva vai lihava ? LÄhinnä sitä mietin vaikuttaako mahdolliseen painon lisääntymiseen se, onko painoa jo valmiiksi liikaa. Itse olen 170cm/97 kg ja todella toivon saavani n. 20 kg juhannukseen mennessä pois ja mm. siksi arveluttaa tuon vempeleen laitto, että jos paino nousee kun tavoite olis päinvastainen. Entäs sitten; mikäli kierukan laiton jälkeen on kuukautisten tyyppistä vuotoa niin kuinka runsasta se on ja voiko käyttää tampaxia ? Mulla nyt kuukautisten 2.-3. vuorokautena saa n. parin tunnin välein vaihtaa super-tampaxia. En tiedä kuinka tavallista tämä on kun en koskaan kenenkään toisen kanssa ole kuukautisasioista jutellut.
Sitäkin tässä laskeskelen että jos nyt helmikuun aikana sais kierukan laitatettua (vai pitääkö se laittaa mihin aikaan kierrosta ?) niin joko se mahdollinen haittavaikutuksena tuleva vuotaminen/tiputtelu loppuisi juhannukseen mennessä. Olis niin kiva reissuta kesälomalla ilman erinäisiä laskutoimituksia sen suhteen millon menkat on, että sillon pitää pysyä kotona. Asuntovaunussa, ilman omaa suihkua, on hieman ikävä olla menkkojen aikaan.

Minulla on ollut hormonikierukka 5 vuotta. Ei mitään haittavaikutuksia, etuja vain. Kuukautiskivut hävisivät, vuoto loppui melkein kokonaan, migreenikohtaukset vähenivät muutamasta kohtauksesta viikossa pariin kertaan vuodessa, eikä aiheuttanut painonnousua (olen suurin piirtein kokoisesi). Ensi kuussa vaihdetaan uuteen. Olen siis ollut enemmän kuin tyytyväinen.

Mullon ollu h-kierukka jo 7 vuotta (vaihto 5v). Kierukan laittamisen jälkeen oli pari päivää tiputtelua ekalla kerralla, sen jälkeen ei ole ollut vuotoja ollenkaan (ihanaa). PMS oireet loppu, kaikenlainen turvotus loppui. Naamakaan ei kuki tiettynä aikana kuukaudesta. Muutama vuosi ekan kierukan laittamisen jälkeen laihdutin karppaamalla 16 kg. Kilot on pysyneet aika lailla poissa, muutama kilo keikkuu sinne tänne. BMI nyt 19-20.

Mullon ollu h-kierukka jo 7 vuotta (vaihto 5v). Kierukan laittamisen jälkeen oli pari päivää tiputtelua ekalla kerralla, sen jälkeen ei ole ollut vuotoja ollenkaan (ihanaa). PMS oireet loppu, kaikenlainen turvotus loppui. Naamakaan ei kuki tiettynä aikana kuukaudesta. Muutama vuosi ekan kierukan laittamisen jälkeen laihdutin karppaamalla 16 kg. Kilot on pysyneet aika lailla poissa, muutama kilo keikkuu sinne tänne. BMI nyt 19-20.

mulla kierukka laitettu 2kk sitten.vuotoa tullut melkein kokoajan..viikon pari on ollut kokonaan vuotamatta. Vatsavihlaisuja, paino noussut 4kiloa. finnejä isoja tulee kokoajan kaulalle ja naamaan..ei kovin hyvältä vaikuta vielä..

Mulla on ollut nyt kolme kuukautta, eikä yhtään vuodotonta päivää ole vielä ollut. Ei kyllä ole runsasta vuotoa, pikkuhousunsuojilla pärjään. Alkaa kuitenkin vähitellen kypsyttää ja jos vielä kesällä sama tilanne, niin vempain saa kyytiä! Finnejä on joitakin tullut ja paino noussut muutaman kilon. En tosin tiedä johtuuko kierrukasta vai olisko tullut muutenkin.

Yhteistyössä