Hormonikierukka vs Kuparikierukka!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Niina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla on kuparikierukka. Säännölliset menkat, ei ylimääräsiä vuotoja. Mutta sitten ku menkat on, vuotaa ja kunnolla, välillä tulvii ihan huolella. Menkkakivut myös miinusta, alkaa jo lähes viikkoa ennen ku vuoto.

[QUOTE="Saana";29538193]Mulla on kuparikierukka. Säännölliset menkat, ei ylimääräsiä vuotoja. Mutta sitten ku menkat on, vuotaa ja kunnolla, välillä tulvii ihan huolella. Menkkakivut myös miinusta, alkaa jo lähes viikkoa ennen ku vuoto.[/QUOTE]

Onko sinulla lapsia? Onko vielä niin, että kuparikierukka synnyttäneille naisille lähinnä?

[QUOTE="Saana";29538232]On lapsia. Kyllä mun tietääkseni kuparikierukan yhtälailla synnyttämätön saa.[/QUOTE]

Olen vaan kuullut, että synnyttämättömillä kivut ja vuoto on pahempaa kuin synnyttäneillä. Itselläni sektio, en tiedä, lasketaanko minut sitten synnyttäneeksi... Olen kuitenkin miettinyt itselleni kuparikierukkaa. Pitäisi joskus käydä juttelemassa tuolla siitä.

Edellinen oli kuparikierukka, jolloin vuodot todella runsaat ja alkoi tulla myös jatkuvia välivuotoja ja pitkittyneitä vuotojaksoja. Nyt hormonikierukka ollut rielut 4 kk ja vuodot selvästi niukentuneet ja lyhentyneet. Parin kuukauden päästä mahdollisesti loppuva kokonaan.

Olen ehdottomasti hormonikierukan kannalla.

Mulle laitettiin vuosi sitten helmikuussa kuparikierukka (esikoinen syntyi 12/12) ja syyskuussa tein positiivisen raskaustestin.

Synnyttämättömille naisille on pienempi versio.

Olen vaan kuullut, että synnyttämättömillä kivut ja vuoto on pahempaa kuin synnyttäneillä. Itselläni sektio, en tiedä, lasketaanko minut sitten synnyttäneeksi... Olen kuitenkin miettinyt itselleni kuparikierukkaa. Pitäisi joskus käydä juttelemassa tuolla siitä.

Jos ei ole synnyttänyt alakautta niin tässä asiassa on neitsyt. En kyllä voi mitään negatiivistä sanoa kuparikierrukasta, mulla on ollu sellanen ennen raskauttakin.

Hormonikierukka ollut pari-kolme kuukautta, pientä tiputtelua miltei päivittäin, ei välttämättä tarvi edes pikkuhousunsuojaa. "menkkojen" aikaan pikkuhousunsuoja nyt riittänyt, kun ennen piti pahimmillaan olla tamponi ja side.

Sektiolla synnyttänyt olen, laittaminen tuntui jonkin verran, tosin jännitin turhaan, ei se niin paljoa sattunut kuin luulin, vaikka paikat onkin ahtaat.

ja hyvä puoli on sekin, et jos vaihtarit kohta alkaa, on keltarauhashormonipuoli jo hanskassa (vähän vaille 50)

[QUOTE="Niina";29538239]Voipi olla että päädyn tohon hormonikierukkaan kuitenkin. Kuparikierukka saattaa kuulemma sisältää nikkeliä. Ja mulla on tosi paha nikkeliallergia.[/QUOTE]

Eikä sisällä. Eihän nikkeliä nykyään saa missään olla, ei koruissa, soljissa ym.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kierukka

Tuohon nikkeli asiaan.
Täälä ainakin sanotaan että:

"Kupariallergia on luonnollisesti este kuparikierukan asennukselle, sillä se sisältää nimensä mukaisesti kuparia. Myös paha nikkeliallergia voi olla este, sillä kierukan kupariseoksessa on myös pieniä määriä nikkeliä."

Minulla on ollut kuparikierukka lokakuusta asti ja kadun ainoastaan sita etten ottanut aiemmin. Laitto ei sattunut mutta jomotteli alavatsaa lievasti pari seuraavaa paivaa. Itse kuukautiset ovat pari paivaa pidemmat kuin ennen, nyt noin 8-9paivaa, mutta muutamat alku ja loppu paivat ovat todella vahaista vuotoa, joten ns reilumpaa vuotoa, mika sekaan ei paha, vain noin 3 paivaa. Kierto on tasainen ja kaikista parasta minun kuukautis kivut ovat lahes totaalisesti havinneet, vaikka aina ennen olen joutunut turvautumaan sarkylaakkeisiin. En koskaan uskonut etta voisi sopia minulle nain hyvin kun aina vain kauhutarinoita olen kuullut.

Mulla oli kuparikierukka n. 2,5vuotta. Laittaminen sattui paljon enemmän kuin synnytys (ilman lääkkeitä), olin kolme päivää todella kipeä.
Alku meni ihan OK, menkat ei ollu sen kummemmat ku yleensäkään. Aika pian alkoi jatkuvat lantiokivut, sellaista tylppää, mutta kuitenkin tavallaan pistävää kipua lantiossa koko ajan. Suunnilleen puoli vuotta ennen kuin poistatin kierukan menkat muuttui niin, että vuosin 7-10 päivää ja kierron pituus oli 22-25päivää, eli ei edes kahta viikkoa aina ollut vuotamatonta aikaa.
Lantiokivuista en oo kärsiny kertaakaan kierukan poiston jälkeen ja menkatki normalisoitui heti seuraavassa kierrossa.

En enää ottais kumpaakaan, koska nuo lantiokivut voi yhtä hyvin tulla hormonikierukanki kanssa ja minipillerit ei sovi, joten ei kannata tuhlata satasia siihen että kokeilis kierukkaa, joka tod.näk aiheuttais samat sivuvaikutukset ku pilleritkin.

Mulla oli kuparinen reilun vuoden ennenkun meni hermo. Jatkuvaa vuotelua, alavatsakipuja. Menkat hirveät ja kivuliaat...Laittaminen sattui mutta siedin sen hyvän rentoutumisen avulla. Poisto ei sattunut kun hiukan ja hetken. Vaihdoin mineihin jotka mulla toimii. Tuo laittamiskipu vaihtelee paljon, jotakuta ei yhtään, jota kuta kohtalaisesti ja kolmatta sattuu hirveästi. Omien kokemusten pohjalta en suosittele.
Ps,olen itse tulos kuparikierukasta....

Minulla oli ennen kuparikierukkaa kammottavat menkkakivut mutta nyt ne on helpottaneet. Kierukka on nyt ollut neljä kuukautta ja alussa piti syödä lisärautaa kun ennenkin oli jo runsaat menkat, vuodon määrä on nyt kuitenkin vähentynyt joka kuukausi. Laittaminen kirpaisi pikkusen mutta tuntui lähinnä epämukavalta ja sitä kipua sietäisin vaikka kuukauden putkeen jos synnytykseen vertaa. Otin pari särkylääkettä ennen asennusta.

Hromonikierukka on viimeinen mitä antaisin enää itteeni laittaa!! Postiivista joo ettei vuotanut paljon ja tiputteluvuodotkin olivat lyhyet.. Mutta mitä se teki omalle mielelle! Olin välistä todella ahistunut, en pystynyt rentoutumaan saatikka pysymään paikoillaan tai toisena ääripäänä hyvin ärsyyntynyt ja hermot kireällä.. Pahinta oli tuo ahdistus! Ja kun olisin halunnut sen pois, olisi pitänyt odottaa tk:ssa seuraavaa vapaata aikaa 3kk, jolloin voitaisiin ottaa se pois koska kierukan aiheuttama ahistus ei ole syy antaa akuuttiaikaa.. Piti ottaa yksityisellä pois ja maksaa maltaita! Ikinä enää en anna laittaa itteeni laitetta jota ei saa ite lopetettua silloin kun haluaa!

Kuparisesta ei kokemusta, hormonikierukka oli mielestäni ihan ok. Painonpudostusta häiritsi kyllä sinnikkästi, ja mieliala oli vähän sellainen latteahko normaaliin verrattuna, mutta minulla kierukka oli ennen lapsen saamista endometrioosin hoitoon, eli oli välttämätön sikäli, muut hormonivalmisteet eivät sopineet/auttaneet. Asentaminen sattui aika julmetusti ja kipua oli monta päivää, tiputtelua toista kuukautta, mutta tuo kipu johtui siitä, etten ollut synnyttänyt ja endometrioosia oli lääkitty limakalvoja ohentavalla hormonilääkkeellä ennen asennusta. Jatkossakin varmaan joutuu hormonikierukan hankkimaan, jos endometrioosi alkaa aiheuttamaan kipuja ja tulehduksia.

Yhteistyössä