Hormonikierukka vai pillerit?

Kertokaa kokemuksia hormonikierukasta. Sitä kovasti suositellaan ja "painostetaan" neuvolassa. On kuulemma parempi kuin pillerit... Sattuuko sen laitto ja poisotto? Tuttavani oli kuulemma pyörtynyt kivusta sitä laitettaessa, huh!

Entä muita oireita, aiheuttaako lihomista, vuotoja, tulehduksia? Kaikki kertomukset kiinnostavat. =)

Mulle laitettiin kierukka kuukausi sitten. Halusin mielummin kierukan kuin pillerit, koska
- pilleri täytyy muistaa syödä ja tämän muistaminen on ollut aina hieman ongelmallista varsinkin jos päivän rutiinit hieman poikkeavat.
- kierukka on edullisempi vaihtoehto maksaa 157? ja pidetään viisivuotta kun taas pillerit maksavat hyvässä lykyssä n. 40?/3kk niin kuin mulla vimeisimmät
- hormonikirukalla voidaan myös hoitaa runsaita kuukautisia jolloin kierukan katsotaan olevan sairauden hoitoa ja siitä saa hyvät kelan korvaukset eli hintaa jäi 91?
Kierukan laittaminen tuntuu samalta kuin menkkakivut silloin kun oikein kipristää. Tuttavasi on hyvin todennäköisesti jännittänyt laittoa niin paljon että on pyörtynyt. Neuvolassa kerrottiin ettei yhdellekään ole kivun takia jätetty laittamatta.
Muistaa ottaa tuhdin annoksen särkylääkettä ja avointa mieltä niin hyvin se menee...
Mulla ei ole ollut mitään ongelmaa ainakaan tähän mennessä. ;)

Mulla ollut hormonikierukka nyt vuoden ja olen tykännyt. Hakkaa mennen tullen pillerit, renkaan, piikin jne. Mulla jäi päänsäryt, turvotus, ja menkat sinne kierukan asennukseen. Eikä se sattunut. Nipisti sillei kun ois menkat. Ja mulla lääkäri selitti koko ajan mitä teki, joten sekin helpotti (jännitin tosi paljon etukäteen). Koko toimenpide kesti pari minuuttia.

Ja tosiaan paras puoli on se et menkat on jääneet kokonaan pois =)
Suosittelen.

:D

Mulla oli myös hormonikierukka pojan syntymän jälkeen. Sain sen reseptillä lääkäriltä, koska mulla on tosi pahat kuukautiset, kivuliaat ja runsaat.. :(

Olin alkuunsa todella tyytyväinen sen ominaisuuksiin. Laitto ei sattunut yhtään, voisin sanoa, etten sitä edes tuntenut. Se on mielestäni aivan turha pelko, että se sattuisi, tietenkin ellet ole synnytänyt, niin saattaapi tehdä kipeää.

Kuukautiset olivat tosi onnettomat, useimmillahan ne jää vallan pois.. Ja oli kyllä huolentonta ehkäisyä..

Kunnes selkä ja naama alkoi täyttyä finneistä, sitten niitä oli jo siinä määrin, että söin aknelääkitystä, joka ei auttanut.. :ashamed:
Mies valitti, kunka seksiä harrastaessamme joku "piikkimäinen" osuu häneen koko ajan, eli siis nuo langathan ne siellä haittasivat. Olin kuullut, että niitä voisi lyhentää, mutten uskaltanut siinä pelossa, jos kierukka sattuu lähtemään omille teilleen.. :ashamed:

Ja sitten alkoivat alamahakivut ja tulehdukset. Kaverilta kuulin (hänellä oli myös tämä kierukka) että hänen kaverillaan oli koteloitunut kierukka ja se oli todella kivuliasta, kunnes se saatiin leikkaamalla pois..

Että sitten marssimme yhdessä ystäväni kanssa tämän kierukan poistamaan.

Tässä vain minun mielipiteeni, itseeni en tule mitään ylimääräistä enää tunkemaan ja pillerit eivät käy. Sinulle siis kierukka saattaa sopia hyvinkin, kuten useimmille, jos käy pilleritkin, minulle ei..

Kannattaa sitä kokeilla, onhan se hirveän hyvä konsti ehkäistä!

=)

Leena-65
Olen aina suhtautunut kielteisesti kierukkaan, kunnes ikäni takia ei enää pillereitä suositella, hormonikierukka laitettiin. Nyt se on ollu pari vuotta, enkä muuksi vaihtaisi. Menkat hyvin niukat, oikeastaan ei ollenkaan. Ei mitään paino tai iho ongelmia.
Asentaminen vähän kirpaisi, kun kukaan ei muistanut mulle kertoa, että olis pitänyt ottaa särkylääkettä etukäteen. Ja kohtuhan supistelee viellä joku vrk:n sen jälkeen.
Ja seuraava kun vaihdetaan sen voi antaa olla vähän pidempään. Se on samalla hormoni hoitoa vaihdevuosiin.
Suosittelen lämpimästi, itse harmittaa kun kukaan ei kertonut aikaisemmin kuika hyvä juttu se on!

Bellukka laiskana
mulle laitettiin tänään eikä laitto sattunut =) toivottavasti on "hyvä" ainaki helppo ja huoleton tämä on kun ei tarvii muistaa joka pvä niinku pillerit.. täälläkin tämän ekan sai ilmaiseksi..

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.02.2007 klo 15:47 Jonnakar kirjoitti:
Mulla oli myös hormonikierukka pojan syntymän jälkeen. Sain sen reseptillä lääkäriltä, koska mulla on tosi pahat kuukautiset, kivuliaat ja runsaat.. :(

Olin alkuunsa todella tyytyväinen sen ominaisuuksiin. Laitto ei sattunut yhtään, voisin sanoa, etten sitä edes tuntenut. Se on mielestäni aivan turha pelko, että se sattuisi, tietenkin ellet ole synnytänyt, niin saattaapi tehdä kipeää.

Kuukautiset olivat tosi onnettomat, useimmillahan ne jää vallan pois.. Ja oli kyllä huolentonta ehkäisyä..

Kunnes selkä ja naama alkoi täyttyä finneistä, sitten niitä oli jo siinä määrin, että söin aknelääkitystä, joka ei auttanut.. :ashamed:
Mies valitti, kunka seksiä harrastaessamme joku "piikkimäinen" osuu häneen koko ajan, eli siis nuo langathan ne siellä haittasivat. Olin kuullut, että niitä voisi lyhentää, mutten uskaltanut siinä pelossa, jos kierukka sattuu lähtemään omille teilleen.. :ashamed:

Ja sitten alkoivat alamahakivut ja tulehdukset. Kaverilta kuulin (hänellä oli myös tämä kierukka) että hänen kaverillaan oli koteloitunut kierukka ja se oli todella kivuliasta, kunnes se saatiin leikkaamalla pois..

Että sitten marssimme yhdessä ystäväni kanssa tämän kierukan poistamaan.

Tässä vain minun mielipiteeni, itseeni en tule mitään ylimääräistä enää tunkemaan ja pillerit eivät käy. Sinulle siis kierukka saattaa sopia hyvinkin, kuten useimmille, jos käy pilleritkin, minulle ei..

Kannattaa sitä kokeilla, onhan se hirveän hyvä konsti ehkäistä!

=)
Paraniko sinulla akne hormonikierukan poiston jälkeen eli oliko iho-ongelmilla suora yhteys kierukkaan? Mulla tosiaan vuoden ollut hormonikierukka ja kasvot karmean näköiset...

Yhteistyössä