Hormonikierukasta... Onko kellään muulla sen suhteen moraalista ongelmaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Minja

Vieras
Eli sen ehkäisevä toimintahan perustuu siihen että mahdollisesti hedelmöittynyt munasolu ei kiinnity. Käytännössähän tuo siis tarkoittaa aborttia. :( Itse olen nyt ison ongelman edessä, kun en tiedä mikä ehkäisy pitäisi ottaa käyttöön... Raskaaksi en missään nimessä halua nyt heti perään tulla, en ainakaan kahteen vuoteen (esikoinen 2kk vanha), mutta toisaalta ei pillereihinkään paluu juuri houkuta, vaikuttivat mielialoihin (tämän tosin tajusin vasta kun olin ne lopettanut ja minusta tuli tasapainoisempi). Jääkö vaihtoehdoksi sitten vain kondomi? Jeejee, tulee varmaan vilkas seksielämä miehen kanssa kumien myötä... :( Vai oletteko te muut vain hiljentäneet omantunnon äänen tuon kierukan suhteen? Kätevähän se kieltämättä on, ja sen takia se kovasti houkuttelisikin.

No, mie olen kyllä sitä mieltä, että pieni ikäero on hyvä juttu, joten enpä sinuna laitattaisi kierukkaa. Meillä on lapsiluku täynnä ja mulla hormonikierukka, enkä kyllä ole tullut ajatelleksi asiaa tuolta kannalta. Munasolu nyt ei kuitenkaan vielä ole edes alkio, joten: höpöhöpö.

Mä olen aborttia vastaan varsinkin omalla kohdallani, mutta kierukka mulla on ollut.

Mun mielestä raskaus alkaa silloin kun se siittiön avulla hedelmöitetty munasolu on kiinnittynyt, sillä ilman sitä ei voi lapsi kehittyä eläväksi olennoksi. Ja sen kiinnittymisen saa mun mielestäni kyllä estää.

Ei oo ollut mulle mitään moraalista ongelmaa tuosta. Lapsilla ikäero 1v5kk, joten kuopuksen syntymän jälkeen ei tarvinnut kauheesti lääkäriä vakuutella siitä, että kierukka on saatava ja äkkiä.

Mulla on moraalinen ongelma, en ole uskovainen tai edes kuulu kirkkoon joten se ei perustu mihinkään sen kummempaan kun tunteeseen.. Meillä pelataan kumien kanssa kun pillerit ei käy mulle..

Alkuperäinen kirjoittaja ongelmallinen:
Mulla on moraalinen ongelma, en ole uskovainen tai edes kuulu kirkkoon joten se ei perustu mihinkään sen kummempaan kun tunteeseen.. Meillä pelataan kumien kanssa kun pillerit ei käy mulle..

En mäkään kuulu kirkkoon, joten uskosta ei tämä tunne johdu... Jotenkin vaan inhottaa ajatus "ulostaa" jo hedelmöittynyt munasolu - ja sama toistuisi mahdollisesti kuukaudesta toiseen. :(

Eikös se ole niin että hormonikierukka estää koko hedelmöityksen (vrt. pillerit) ja kuparikierukka estää hedelmöittyneen munasolun kiinnittymisen kohdun limakalvoille? Korjatkaa jos olen väärässä.

Eihän sen teho tuohon perustu, vaan hormoneihin, jotka ensinnäkin estävät munasolun irtoamisen ja jos sittenkin niin käy, sitkistää kohdunsuun limaa niin, että siittiöiden on vaikea se läpäistä ja jos tämäkin pettää, viimeisenä konstina estää mahdollisen hedelmöittyneen munasolun kiinnittyminen.

No problem.

Kierukan käyttö ei ole abortti. Minä ajattelen raskauden alkavan hetkestä jolloin munasolu kiinnittyy kohdun limakalvoon. Toinen seikka hormonikierukassa on se, että kuukautiset loppuvat monilla kokonaan. Minulla on viimeksi ollut kuukautistiputtelua toukokuussa ja sitä ennen taisi olla marraskuussa.

Alkuperäinen kirjoittaja äitykkä:
Eikös se ole niin että hormonikierukka estää koko hedelmöityksen (vrt. pillerit) ja kuparikierukka estää hedelmöittyneen munasolun kiinnittymisen kohdun limakalvoille? Korjatkaa jos olen väärässä.

Just näin, hormonikierukalla on muitakin ehkäisymekanismejä kuin pelkkä kierukan mekaaninen vierasesinevaikutus, se hormoni ohentaa kohdunkalvoa niin ettei mahdollisesti hedelmöitynyt munasolu pysty kiinnittymään, ja se sitkistää kohdunkaulan limaa niin ettei siittiöt pääse välttämättä edes läpi.

Itse en myöskään laske ihmisen aluksi sitä että siittiö kohtaa munasolun, vaan sen pitää kiinnittyä ja alkaa kasvaa.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Eihän sen teho tuohon perustu, vaan hormoneihin, jotka ensinnäkin estävät munasolun irtoamisen ja jos sittenkin niin käy, sitkistää kohdunsuun limaa niin, että siittiöiden on vaikea se läpäistä ja jos tämäkin pettää, viimeisenä konstina estää mahdollisen hedelmöittyneen munasolun kiinnittyminen.

No problem.

Ei mene noin. Tätä ihan lääkäriltä kysyin, koska asia mietityttää. Mirena olisi juuri sen takia kuulemma hyvä ja "puhtain" (vähähormoonisin) hormonaalinen ehkäisyväline, koska vaikuttaa vain paikallisesti, ts. tekee kohdunseinämän limasta sellaisen ettei siihen hedelmöittynyt munasolu kiinnity, ei siis vaikuta munasolun irtoamiseen tai munasarjoihin muutenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Minja:
Alkuperäinen kirjoittaja myö:
No, mie olen kyllä sitä mieltä, että pieni ikäero on hyvä juttu, joten enpä sinuna laitattaisi kierukkaa.

No et sinä minuna noin tekisi koska minä en ajattele ikäeroista samoin kuin sinä. :D

no, miulla on pienestä ikäerosta kokemusta, siulla ei...

Ei mene noin. Tätä ihan lääkäriltä kysyin, koska asia mietityttää. Mirena olisi juuri sen takia kuulemma hyvä ja "puhtain" (vähähormoonisin) hormonaalinen ehkäisyväline, koska vaikuttaa vain paikallisesti, ts. tekee kohdunseinämän limasta sellaisen ettei siihen hedelmöittynyt munasolu kiinnity, ei siis vaikuta munasolun irtoamiseen tai munasarjoihin muutenkaan.

Minipillerin tapaanko?

Muttaoli miten tahansa, järjellä pitää peleta, ei aina uskomuksilla tai tunteella. :)

No, mie olen kyllä sitä mieltä, että pieni ikäero on hyvä juttu, joten enpä sinuna laitattaisi kierukkaa.

No et sinä minuna noin tekisi koska minä en ajattele ikäeroista samoin kuin sinä. :D

no, miulla on pienestä ikäerosta kokemusta, siulla ei...

Niinpä. Mutta kun ei kaikki pientä ikäeroa halua, eikä minun tämän sanoakseni tarvitse niitä lapsia ensin pienellä ikäerolla tehdä ja vasta sitten katua, parempi että tiedän oman kantani asiaan jo etukäteen. :)

Yhteistyössä