Hormonikierukan plussat ja miinukset

  • Viestiketjun aloittaja Onerva76
  • Ensimmäinen viesti
Nainen 25
Alkuperäinen kirjoittaja Ei natural enää ikinä;11688011:
Nainen 25, kuinka kauan sulla ehti kierukka olla? Ja kuinka kauan kesti, että iski akne? Mulla on nyt tosiaan neljäs viikko menossa ja vuodan mutta pikkuhousunsuojalla pärjään. Kyllä mullakin tämä maha vielä kipristelee, mutten pidä sitä kovana kipuna, enkä tarvitse siihen mitään särkylääkettä. Tuntuu vähän siltä että joku ottaisi kokoajan papakoetta, sellaista kipua siis tunnen. Päivittäistä se on, mutta kyllä tämä tässä menee, jos vaan pääsen noista menkkakivuista eroon.
Gyne sanoi mulle, että pitäisi kierukan alkaa vaikuttamaan jo seuraaviin menkkakipuihin ja näin on siis nyt tapahtunut, jos nämä nyt siis ovat menkat, kun ei oikeen tiedä, kun mulla ne menkat oli aina silloin kun niitä huvitti tulla, eli ei mitään säännöllisyyttä. Saapas nähdä nyt kuinka kauan tässä vuotaa.....
Kierukka oli sen kaksi kuukautta, enempää en kipujen takia kestänyt. Mulla ne oli niin kovia, ettei tullut mitään - jos en ottanut särkylääkettä, kouristukset vain pahenivat eivätkä hellittäneet ollenkaan. Yritin kerran olla ilman lääkettä kipukohtauksen iskiessä ja sitä kipuilua kesti sitten kuusi tuntia, kunnes jouduin luovuttamaan ja ottamaan särkylääkkeen. Ja tämä viikolla kuusi, ei todellakaan pitänyt enää olla mitään asetuskipuja. Yäk. Akne tuli parissa viikossa. Ylipäätänsä tuossa kipuilussa harmitti niin paljon se, että mulle vakuuteltiin ettei kierukka aiheuta pitkäaikaisia kipuja - halusin ratkaisun kuukautiskipuihini enkä kokopäiväistä helvettiä. Ja kun asiasta sanoin niin yllättäen olikin ihan normaalia, että kohtu pyrkii potkimaan kierukkaa kivuliaasti pihalle ties miten pitkään. No, kokeiltu mikä kokeiltu, eikä tosiaan ollut juttuni. Toivottavasti sulla toimisi paremmin!
 
jokinmuu
Käytin hormonikierukkaa lähes kymmenen vuotta. Halut katosivat olemattomiin ja jopa avioliittoni oli sen myötä vaarassa. Myös kuukautiseni olivat koko ajan poissa. Hormonikierukan poiston jälkeen vaihdevuodet alkoivat jo vähän päälle nelikymppisenä vaikka äidilläni ne ovat alkaneet vasta yli viisikymppisenä. Ammattihenkilönä olen asiaan tutustunut ja olen sitä mieltä että joillakin kuten minulla hormonikierukka pistää elimistön hormonitasapainon sekaisin ja aiheuttaa sen minkä on minulla aiheuttanut. Hormonikierukasta on kuitenkin niin vähän aikaa vielä kokemuksia, että se ei välttämättä kaikille sovi. Joillakin ystävilläni on kuitenkin päinvastainen tilanne. Eli täytyy kuunnella omaa elimistöä ja toimia sen mukaisesti. Hormonikierukan poiston jälkeen halut palasivat normaaliksi, mutta sekin kesti ainakin vuoden.
Kuulostaa siltä että en halua kierukkaa :( Parisuhde on kuitenkin raskaudenehkäisymenetelmää tärkeämpi, minulle. Kiitos kun kerroit oman kokemuksesi. Pari ystävääni ovat vain kehuneet kierukkaa ja olenkin epäillyt voiko taivas olla niin lähellä ;)
 
Viimeksi muokattu:
jane
Mulle laitettiin Mirena elokuussa jo toista kertaa. Ekalla kerralla kierukka oli vaan noin kolme kuukautta. Poistatin sen, koska paino lähti nousemaan ja on jo valmiiks muutenkin tota ylipainoo. Suurin syy oli kuitenkin se, että hiukset alkoivat tippumaan oikeen urakalla. Ruokahalukin siis kasvoi ja nälkä ei lähtenyt syömällä=/ minulla todettiin vuosi sitten kuitenkin kilpirauhasen liikatoiminta ja päättelin, että oireet olisivat silloin johtuneetkin siitä eikä kierukasta. Joten uskalsin nyt koittaa uudelleen kierukkaa, kun lapsiluku on jo täynnä eikä kortsujen kanssa pelaaminen huvita (varsinkaan miestä)! Mies oli jo sterilisaatioonkin jonossa, mutta sen verran kuitenkin epäröitiin, että peruttiin se. Ei kuitenkaan olisi kannattanut. Nyt on siis kierukka ollut kolmisen kuukautta ja hiukset lähtee päästä ja käsiin on tullut kutiavaa ihottumaa! Olo on ihan kamala, stressitaso on tapissa. Minun paksu ja kiiltävä tukkani on harventunut ohimoilta ja päälaelta niin, että päänahka paistaa=( tämä on ihan kamalaa ja aion poistattaa kierukan kyllä niin pian kuin mahdollista. Kilpirauhasarvot ovat kuitenkin kohdallaan niin en senkään usko olevan syynä. Tämä ihottumakin vaivaa, sitä on siis kämmenissä ja kutiaa mielettömästi. Kortisonista ei ole mitään apua, allergialääke auttaa hetkellisesti. Eli en voi muuta sanoa kuin surkea vehje koko kierukka. Ottaa vaan sekin päähän, että lääkäri ei usko näiden oireiden johtuvan kierukasta. Inhottaa ajatus mennä sille kierukan laittaneelle lääkärille tämän takia. kai se vaan on pakko rohkaistua ja mennä takaisin sterilisaatiojonoon=( kun ei nuo hormonit näköjään sovi ja allergioiden takia en uskalla siirtää kuparikierukkaakaan ottaa.
 
kahden äiti
En usko, että nämä kaikki oireilut johtuvat kierukasta. Jos halut katoavat, niin todennäköisesti syy on parisuhteessa ja miestä vaihtamalla ne taas palaavat. Ihon kuivuminen ja ihottumat johtuvat todennäköisesti atooppisesta ihosta, joka talviaikaan alkaa oireilla enemmän. Finneihin on syynä varmasti ruokavalio. Hiukset alkavat lähteä kaikilla kun ikää tulee lisää, viimeistään vaihdevuosien kynnyksellä.

Minulla on ollut kaikkia näitä oireita ennen Mirenaa. Mirenan kanssa laitoin elämäni kuntoon eli ruokavalio terveelliseksi, mies, jota todella haluan yms. Eipä ole ollut mitään ikäviä sivuvaikutuksia, vaan pelkkää positiivista on hormonikierukka tuonut elämääni. Jatkuva vuoto lakkasi, jolloin seksistä pystyy taas nauttimaan usein. Atooppinen ruusufinni-ihoni parani todella hyväksi ruokavalion avulla, mutta takuuvarmasti saan ihoni kukkimaan ja oireilemaan, jos syön suklaata tai muita herkkuja ja rasvaisia ruokia.
 
zeppeliini
Kirjoitin marraskuussa siitä, että h-kierukka oli harkinnassa hoitona runsaisiin kuukautisiin ja niistä johtuvaan alakanttiin olevaan hemoglobiiniarvoon. Joitain vuosia sitten tuo arvo oli aina 130-140 välillä, viimeiset vuodet nippanappa 120 tai alle. Otin sitten hormonikierukan 29.11.07 ja harmittelin sitä, että kylppärin side- ja tamponivarastot jäävät käyttämättä, kun tytärkin käyttää kuukautiskuppia... No, enpä arvannut, että joudun ostamaan vielä monta pakettia molempia tulevina kuukausina... :((
Kierukka on nyt siis ollut paikoillaan yli 6 kk ja on vieläkin, sillä langat tuntuvat ok. Minulla on ollut tuskin lainkaan täysin vuodottomia päiviä ja pelkällä pöksynsuojallakin olen pärjännyt vain harvoin. Aluksi kuukautiset vähenivät hieman ja iloitsin siitä, että alavatsa- ja alaselkäkivut tuntuivat kadonneen. Kunnes muutama kuukausi sitten vuodot alkoivat runsastua ja tulla lähes miten sattuu - kerran töissä petti sekä ob superplus (se vihreä pkt) tamponi ja joku superalways, kun en heti päässyt vessaan tuntiessani tamponin pettävän ja veren 'pulpahtavan' siteeseen, jonka sitten uskoin pitävän kunnes pääsisin vessaan. Neljässä tunnissa olivat alkkaritkin sitten aivan veressä ja päällyshousuissakin jo tahra - onneksi olivat mustat. Olin joka tapauksessa suorastaan järkyttynyt, sillä niin runsasta vuotoa mulla ei koskaan ollut ollut ennen kierukkaa. Vuoto onneksi niukkeni normaaliksi kuukautisvuodoksi iltapäivään mennessä. Kävin sitten työterveyslääkärillä, joka oitis antoi lähetteen gynelle, jonne mulla on aika ensi viikon keskiviikkona. Edelleen/taas vuodan ihan reippaasti, välissä oli vajaa viikko tiputtelua... Aion otattaa pois mokoman ja kuunnella mitä gynellä on ehdottaa tilalle. Ehkäisyähän en enää tarvitse ikäni puolesta enkä siksikään, että mieheni kyvyt ja halut ovat kadonneet jo vuosi-pari sitten. Hänet sain vihdoin suostuteltua testosteronimittaukseen, joskin uskon vuosikymmeniä jatkuneen tupakoinnin ja kaljanlipittelyn tehneen ja yhä tekevän tuhojaan :((. Muuten mukava mies jne... Omat haluni lienevät tallella, joskin olen niitä yrittänyt vaimentaa ja ajatella, että onhan elämässä muutakin kuin seksi (aina se ei onnistu ja olen saanut masiskohtauksia ja raivareita aiheesta). Lihonutkin olen, mutta enpä ole liikkunut ja syömisetkin sitä sun tätä, joten en osaa kierukkaa siitä syyttää. Mutta jatkuva siteiden ja tamponien kanssa plärääminen rasittaa ja jouduinpa taas aloittamaan rautakuurinkin, kun kierukka vain pahensi anemiaani. Arvo oli viime viikolla 116. Olisin erittäin valmis luopumaan koko kohdusta, jolla ei enää ole mitään virkaa, mutta olen henkisesti valmistautunut siihenkin, että mulle tarjotaan ensin jotain hormonipillereitä. Ponnistusinkontinenssi vaivannut jonkin verran jo kauan ja kohdunpoisto ilmeisesti pahentaisi sitäkin, ellen ensin treenaisi lantionpohjan lihaksia timmiin kuntoon. Nyt mietin sitä, että mitä tapahtuu kun/jos kierukka poistetaan keskiviikkona. Olen vuotanut kaiken aikaa, joten mitään ns tyhjennysvuotoa ei kai ole odotettavissa? Lähdössä reissuun pe-su ja olis kiva, ettei sen aikana olisi tulvavaaraa :(( Joo, siis ei sovi kaikille, sillä niinäkin päivinä joina en ole varsinaisesti vuotanut, on tullut veristä limaa tai limaista verta enkä yhtään yötä ole voinut nukkua alasti ilman pöksyjä ja sidettä tai jos olenkin, niin tamponia on ollut pakko käyttää, muuten on lakanat sotkeentuneet. Vaihdevuosista ei tietoakaan, eli ei hikoilua, ei kuumia aaltoja... Niistä henkisistä vaivoista olen kärsinyt jo vuosia eli masennusta, ärtyisyyttä, itkuisuutta ollut ties mistä syystä, ehkä hormoneistakin johtuen. Ja tämä väsytys ja nukahtelutaipumus voi sekin johtua huonosta veriarvosta, ainakin osaltaan. Odotan elämänlaatuni paranevan kierukanpoiston myötä :) En jaksa enää odottaa vuotojen loppumista, kun kivutkin ovat tulleet takaisin ja vuodot tosiaan niin runsaita, että mikään ei riitä ja hyytymiä tamponissa ja plots-plots pöntössä kun käy vessassa...
 
Viimeksi muokattu:
zeppeliini
Se on järkyttävää, se "imperiumin vastaisku". En osaa sitä itse ainakaan muuten selittää. HK nyt 1,3v. Menkat todella kivuliaat ja runsaat, 4. lapsen synnytyksen jälkeen(!), joten hk:ta hakemaan ja sillä sipuli. Ekat menkat laiton jälkeen... Eka vuotopäivä pientä hauskaa alkuvuotoa, että jippii, se toimii? Mutta mutta, seuraavat 6 päivää tota samaa, kuin sinulla. Ja ihan täys lotina seuraavissakin menkoissa. Ja seuraavissa jne. Kesti puol vuotta, ennenku alko tasaantua. Että hyvä niin, vuotoaikakin jo lyhentynyt 4:ään päivään. Mutta ne välivuodot.....Samanlaista kuin ekat menkat laiton jälkeen.. Ei edes limaista vaan pelkkää verta. Koko viikko. Ja taas loppuu kuin seinään. Ja silti normit menkat sitten taas ajallaan. Niitä välivuotoja ei onneks oo tullu kuin pari kertaa tän reilun vuoden aikana..
 
Viimeksi muokattu:
Vierailija
Vanha ketju mutta kirjoitan kuitenkin.. Kävin pari pv sitten laitattamassa, eikä ollut edes tarkoitus. Kävin kivuliaiden menkkojan takia tarkastuksessa. N. 8 vuotta olen ollut ilman mitään hormoniehkäisyä, ns. luomuna ja nyt kaduttaa kun otin. Ehdotus tuli aika puskista gyneltä, en oikein osannut kieltäytyä. .

Laittaminen sattui todella paljon ja loppupäivä sekä seuraava meni lepäillessä. Kipulääkkeitä syön vielä koko ajan. Kipu on verrattavissa kuukautiskipuihin. Seksin harrastaminen pelottaa etukäteen, ja jos paino alkaa nousemaan/iho rasvoittuu/karvat alkaa kasvamaan niin otatan heti pois! Kaduttaa jo nyt miksi menin ottamaan... Varsinkin jos tässä pitää puoli vuotta odottaa ja katsoa miten alkaa toimimaan. Huoh.
 
huoh
Vanha ketju mutta kirjoitan kuitenkin.. Kävin pari pv sitten laitattamassa, eikä ollut edes tarkoitus. Kävin kivuliaiden menkkojan takia tarkastuksessa. N. 8 vuotta olen ollut ilman mitään hormoniehkäisyä, ns. luomuna ja nyt kaduttaa kun otin. Ehdotus tuli aika puskista gyneltä, en oikein osannut kieltäytyä. .

Laittaminen sattui todella paljon ja loppupäivä sekä seuraava meni lepäillessä. Kipulääkkeitä syön vielä koko ajan. Kipu on verrattavissa kuukautiskipuihin. Seksin harrastaminen pelottaa etukäteen, ja jos paino alkaa nousemaan/iho rasvoittuu/karvat alkaa kasvamaan niin otatan heti pois! Kaduttaa jo nyt miksi menin ottamaan... Varsinkin jos tässä pitää puoli vuotta odottaa ja katsoa miten alkaa toimimaan. Huoh.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt riittää tämä paska!
Kävin pari kuukautta sitten laitattamassa hormonikierukan. Ensinnnäkin laitto sattui ihan saatanasti, olen synnyttämätön nainen. No ei siinä mitään, olin varautunutkin siihen että sattuu ja sanottiin että päivän tai jopa viikon saattaa kestää mahakivut asetuksesta johtuen. Joo vitut, aivan kestämättömät mahakivut, sähköiskumaiset jatkuvat supistukset, kierukka tuntuu kohdussa koko ajan! Lisäksi järkyttävä kipu ja turvotus tisseissä, seksiä olen harrastanut kahden kuukauden aikana tasan kerran ja siinäkin piti varoa jännittämästä lihaksiaan ettei räpsähdä kohdussa ja satu, verta vuotanut olen koko ajan ja puolet ajasta vuoto on ollut järkyttävää, sidettä saanut vaihtaa puolen tunnin välein ja tamponia ei voi käyttää! Liikunta tai mikä tahansa, jossa jännitän vatsalihaksia saa aikaan kohtuun kivun, kuin kierukka räpsähtäisi kohtua vasten ja supistaisi. Pelkään kaikkea liikkumista, välillä sattuu istuminenkin ja tulee vaistomaisesti huutoa, kun sattuu niin lujaa (ja en ole todellakaan kipuherkkä!) ja seksiä en uskalla enää edes kokeilla enkä vuodon takia edes voisikaan, hemoglobiini on pohjalukemissa ja mikään ei kiinnosta, kun en voi elää normaalisti. Kerran kävin jo lääkärissä ja sain tulehdukseen lääkkeet ja sanottiin että kipu voi kestää 3 viikkoa tai kuukaudenkin. No nyt on 2 kuukautta jo mennyt ja sama meno jatkuu ja nyt sanottiin, että aika voi auttaa kipuihin. No minä en todellakaan rupea puolta vuotta kärsimään ja katsomaan josko menisi ohi tai josko ei, kun tämäkin on ollut ihan saatanallista tuskaa ja särkylääkkeiden voimalla yritän rämpiä eteenpäin. Luojan kiitos olen tällä hetkellä työtön, koska muuten repisin jo itse tämän paskan härvelin irti! En voi suositella yhtään kenellekään tätä paskaa!
 
sattuu
Kävin pari kuukautta sitten laitattamassa hormonikierukan. Ensinnnäkin laitto sattui ihan saatanasti, olen synnyttämätön nainen. No ei siinä mitään, olin varautunutkin siihen että sattuu ja sanottiin että päivän tai jopa viikon saattaa kestää mahakivut asetuksesta johtuen. Joo vitut, aivan kestämättömät mahakivut, sähköiskumaiset jatkuvat supistukset, kierukka tuntuu kohdussa koko ajan! Lisäksi järkyttävä kipu ja turvotus tisseissä, seksiä olen harrastanut kahden kuukauden aikana tasan kerran ja siinäkin piti varoa jännittämästä lihaksiaan ettei räpsähdä kohdussa ja satu, verta vuotanut olen koko ajan ja puolet ajasta vuoto on ollut järkyttävää, sidettä saanut vaihtaa puolen tunnin välein ja tamponia ei voi käyttää! Liikunta tai mikä tahansa, jossa jännitän vatsalihaksia saa aikaan kohtuun kivun, kuin kierukka räpsähtäisi kohtua vasten ja supistaisi. Pelkään kaikkea liikkumista, välillä sattuu istuminenkin ja tulee vaistomaisesti huutoa, kun sattuu niin lujaa (ja en ole todellakaan kipuherkkä!) ja seksiä en uskalla enää edes kokeilla enkä vuodon takia edes voisikaan, hemoglobiini on pohjalukemissa ja mikään ei kiinnosta, kun en voi elää normaalisti. Kerran kävin jo lääkärissä ja sain tulehdukseen lääkkeet ja sanottiin että kipu voi kestää 3 viikkoa tai kuukaudenkin. No nyt on 2 kuukautta jo mennyt ja sama meno jatkuu ja nyt sanottiin, että aika voi auttaa kipuihin. No minä en todellakaan rupea puolta vuotta kärsimään ja katsomaan josko menisi ohi tai josko ei, kun tämäkin on ollut ihan saatanallista tuskaa ja särkylääkkeiden voimalla yritän rämpiä eteenpäin. Luojan kiitos olen tällä hetkellä työtön, koska muuten repisin jo itse tämän paskan härvelin irti! En voi suositella yhtään kenellekään tätä paskaa!
Minulla tismalleen sama juttu! Mulle kierukka laitettiin noin 3kk sitten ja olin 19 vuotias, synnyttämätön. Kuulema synnyttämättömille ei saisi asentaa kierukkaa.
Asennus oli kivuliainta mitä olen koskaan_ kokenut. Tuntui aluksi jomottavaa kipua alavatsassa joka yltyi tosi kivuliaiksi supistuksiksi. Huusin kivusta ja puhaltelin suun kautta niin kuin synnytyksessä. Jälkeenpäin kuulin että olisi pitänyt puuduttaa kuulemma. Supistukset jatkuivat seuraavaan päivään asti ja oksensin kipujen takia.

Nyt edelleen alavatsakipuja ja selkäkipuja, joita ei koskaan aijemmin ennen kierukkaa ollut. Kierukka asennettiin alunperin monirakkulaisten munasarjakystien takia, mutta jälkeenpäin kuulin että hormonikierukka voi lisätä niitä.

Elämä oli paljon helmpompaa ennen hkierukkaa. Ei ollut edes menkkoja ollut vuoteen. Kadun syvästi tätä kierukan laittamista. En suosittele, ainakaan synnyttämättömille.
 
Viimeksi muokattu:
Kuparikierukka!
Vaikka ketju on jo vanha ja otsikkona hormonikierukan plussat ja miinukset, on näitä kaikkia negatiivisia kokemuksia luettuani pakko kysyä: miksi ihmeessä ette ole laittaneet kuparikierukkaa - vai oletteko kokeilleet sitäkin? Lääkärit tuppaa heti tarjoamaan Mirenaa ja parjaamaan kuparikierukkaa (Mirenan ei vuotoja vs. kuparikierukan ehkä lisääntyneet vuodot), mutta jos hakee hormonitonta ja vaivatonta vaihtoehtoa, niin kuparikierukka on ehdoton! Joillakin lisää vuotoa enemmän tai vähemmän, mutta 3 k-kierukan kokemuksella tässä etuja:
- omat hormonit pelaa kuin ei ehkäisyä olisikaan - eli halut on kierron mukaan kohdillaan ja kierto juuri niin säännöllinen/epäsäännöllinen kuin ilman ehkäisyä (mulla koko ajan päivälleen 4 vkoa)
- kierukkaa ei huomaa millään tavalla
- kroppa ei turvottele normaalia menkkaturvotusta lukuunottamatta
- synnyttäneellä asennus ei asiansa osaavan gynen käsissä tunnu menkkakipuja enempää eikä kestä kuin ehkä ko. päivänä jonkin aikaa
 
48 v.
Mulle on juuri suositeltu hormonikierukkaa polyyppien (2 poistettu vajaan vuoden sisällä) ja runsaaksi muuttuneen vuotamisen takia. Onneksi olen lukenut tätä ketjua. En olisi uskonut miten paljon siitä on ollut käyttäjille haittoja ja tuskaa. Kiitos teille, ei tulisi mieleenkään laittaa sellaista. Käyn vaikka kuinka monta polyyppia poistattamassa mieluummin.
 
Asdfghh
Asetukseen liittyvät kivut lienee tosi yksilökohtaisia. Itse olen 30+ synnyttämätön nainen ja pelkäsin asetusta muiden tarinoiden perusteella, turhaan. Kyllähän se kohdunkaulasta kiinni nappaaminen nipisti, mutta aika lyhyt haitta pitkään ehkäisytehoon nähden.
 
Vierailijana
Olen reilu 20 vuotias synnyttämätön nainen. Aikaisempana
hormonaalisena ehkäisynä ollut ehkäisykapselit ja nyt käytössä on
hormoonikierukka Mirelle. Kapselien aikana kuukautisia saattoi olla
jopa neljät kuukautiset kuukaudessa. No kidding. Kesto 3 päivästä 14
päivään runsasta vuotoa. Silti pidin kapseleita neljä vuotta koska miehen
kanssa seksi ei ollut ongelma kunhan olin ilmoittanut naistenpäivistä ja
sekin puhtaasti siksi etten silloin halua koskettelua tai suuseksiä itselleni.

Kierukan laittaminen nipisti hetken ja oli sillä ohi, mutta jouduin jäämään
makoilemaan naistenklinikalle kun keho ei vastaanottanut kipua kovin
hyvin. Päässä heilui ja siitä tuli tuhottoman huono olo. Harmittaa kun
hoitaja joutui jäämään ylitöihin kunnes mies tuli hakemaan minut
sieltä.

Kierukan asettamisen jälkeen tiputtelin neljä päivää. Krampit jatkui
kahdeksan päivää aika rajuina. Kipuun auttoi särkylääkkeet ja
lämpöpullo. Siitä eteenpäin on oli satunnaisia kipuja.
Nelisen kuukautta kuukautiset jatkuivat tapansa mukaan 28 päivän
kierrolla kestäen noin 8 päivää runsaalla vuodolla. Seuraavia kuukautisia ei
kuulunut mutta seuraavan kierron aikana alkoivat vahvahkot kivut joihin
otin särkylääkkeitä.Kuukautiset tästä eteenpäin alkoivat tulla pidemmällä
kiertovälillä ja määrä ja pituus kuukautisissa väheni. Luulen että kunhan
keho tästä tottuuvierasesineeseen niin kuukautiset loppuvat kokonaan.
Alle vuosi vasta plakkarissa.


Plussaa kierukasta:
+Pitkäaikainen
+Varma
+Mahdollisesti poisjäävät kuukautiset
+Pienempi vuoto
+Vaikutus vain paikallinen

Miinusta:
-Asetuksen jälkeisen olon teemabiisi oli Keinutaan
-Kivut lisääntyneet
-PMS oireet lisääntyneet. Tunteellisuus ja äkkipikaisuus.
-Ihon kukkiminen ja hiusten rasvoittuminen. Uskon tosin tämänkin
tasaantuvan vielä.
 
nainen35
mulla ollut mirena kierukka 6kk. Neljä lasta saanut ja asennus ei sattunut ollenkaan. Mutta poisto harkinnassa kun edelleen vuotoa 2-3viikkoa ja ilman 1-2 viikkoa. Otin kierukan mahdottoman runsaiden kuukautisten takia, vuoto vähän väheni mutta kesto piteni. Ennen menkat kesti 6-7 päivää ja kierto lähellä 30. Kipuja ei kierukka tehnyt eikä ennenkään niitä ollut. Kuukuppia pystynyt just 2 viikkoa pitämään ja sitten pakko pitää taukoa kun alapää kestä enempää putkeen kuukupin laittoa. Imetän vielä nuorinta lasta niin muuta hormoniehkäisyä ei voi kokeilla. Tosin nyt lopettelen imetystä niin tulee muitakin vaihtoehtoja. Hiuksia lähtee ja iho huono mutta en tiedä onko kierukka syynä kun tuo imetys vaikuttaa.
 
Kärppänä
Kierukassa selkeesti miinuspuolena esim se, että kipuja tulee alavatsan alueelle mm. nyt en pysty nukkumaan kun kivut ovat niin kovat (klo 2 yöllä). Asennuksesta on n.10 kk ja koko ajan ongelmia. En yhtään tiedä mitkä on varsinaiset menkat ja mikä jotain välitiputtelua. Olen käynyt 3-4 kertaa asennuksen jälkeen lääkärillä, joissa mm. yhdellä kerralla annettiin antibioottiresepti kohtutulehdukseen. No ei auttanut, tiputtelut ja kivut jatkuivat. Uutena vuotena oli todella kamala kipu, jonka vuoksi mietin jo menoa ensiapuun. Varasin ajan lääkärille ja no sehän oli yll.lekuri, joka sitten ei ottanut kantaa niinkään munasarjoihin jne. vaan sain ajan gynelle. Kävin gynellä ja sanoi, että ei ole mulle sopiva tämä ja tulee tiputtelemaan jatkossakin, sillä kohtu on ärtynyt ja vaikuttanut jo kohtulihakseen tai mikä lie onkaan ja siellä on jotain myoomia. Ehdotti kohdunpoistoa.. Nyt ihmettelen mitä teen, kun tämän piti auttaa runsaisiin menkkoihin ja kk-kipuihin, mutta osoittautuikin täysin vääräksi valinnaksi. Tosin itse menin ottamaan kapselia, mutta tämän mulle suosittelivat.. Vtuttaa, mutta mites voi tietää ennen kokeilua.. Niin ja tuli iho-oireita sellaista kutisevaa näppylää selkä ja maha täyteen (välillä lähtee pois), hiukset rasvoittuu, finnejä enemmän eikä kipujen vuoksi uskalla tehdä kunnolla mm. vatsalihasliikkeitä. Että ne joilla on vaan hyvää sanottavaa, olkaa onnellisia! Olisinpa minäkin saanut helpon elämän tämän kanssa..
 
pöllötyttö
Mulla nipisti ja tiputteluvuotoa oli alkuun noin viikon. Mulla ei vienyt menkkoja ja ekat menkat laiton jälkeen kesti n. kaks viikkoo mut pienet vuodot. Mulla nipistää hieman enemmän kuukausittain kun menkat alkaa mitä ei ollut ennen kierukan laittoa. Silti en vaihtaisi pois. Miinukset mun kohdalla on nii vähäiset että kestän ne hyvin. Ei ole lapsia vielä eikä tule pitkään aikaan jos ollenkaan. Meni n.6kk että menkat tasoittui ja nyt ne kestää kahen viikon sijasta viikon niinkuin mulla on aina ennen kierukkaakin kestänyt. Se on yksilöllistä miten kukin reagoi kierukkaan.
 
vierailija
Minulle laitettiin Mirena kun ensimmäinen lapsemme oli 8kk. Tioutteluvuotoa kesti reilu 6kk, jonka jälkeen loppuivat menkat kokonaan. Kierukka on ollut minulla nyt 2 vuotta. Urheilen säännöllisesti, kuten olen aina tehnyt ja syön terveellisesti. Silti painoa on tullut Mirenan laiton jälkeen lisää 15kg. Hiukset rasvoittuu, hikoan paljon ja halut ovat kadonneet tyystin. Mirena on siis tuplaten hyvä ehkäisy :D Mieli on alakuloinen syyttä ja räjähtelen tuon tuosta. Nyt vasta olen itse havahtunut siihen, etten ole oma itseni - en ole ollut sitten Mirenan laiton. Ensi viikolla kierukka otetaan pois ja katsotaan muuttuuko mikään mihinkään suuntaan. Olen reilu 30v. Ennen olen syönyt e-pillereitä, mutta lääkäri ehdotti kierukkaa synnytyksen jälkeen sen vaivattomuuden vuoksi...
 
vierailija
Ensimmäinen Mirena laitettiin täysin kivuttomasti kun olin 30-kymppinen pari kuukautta alatiesynnytyksen jälkeen. Toinen Mirena 35v samalla kun edellinen poistettiin ja sattui aivan tuhottomasti ja kivuliaat alaselkäsupistukset kestivät ainakin vuorokauden. Gyne kehotti jatkossa (jos kolmannen kierukan haluan) ottamaan pienemmän synnyttämättömille naisille tarkoitetun. Tiputtelu vuotoa aina laiton jälkeen pari-kolme kuukautta eikä sen jälkeen kuukautisia tai mitään vuotoja ennen kuin nyt kun toinen Mirena on ollut 3.5v. Kierukka on paikallaan, kaikki näyttää gynen mielestä hyvältä, ohut kohdun limakalvo, ei kystia tai polyyppeja ei tulehdusta mutta niukka vuoto vaan jatkuu viikko tolkulla ilman mitään taukoja välissä. Välillä kirkasta välillä tummempaa verta ja vihlontaa ja jomotusta alavatsalla. Onko muille käynyt näin että vuodot alkaa vasta pitkän vuodottomuuden jälkeen tai onko menopaussissa olevia naisia joilla kierukasta vuotoa alkanut näin jälkikäteen?
 
vierailija
Maanantaina poistattamaan. Ollut vasta 6vko ja meinaan tulla hulluksi näiden oireiden kanssa.

- mieliala laskenut runsaasti. Itkettää, vituttaa, ärsyttää, väsyttää... Just selättänyt masennuksen ja kierukan laitoin jälkeen oireet tulleet takaisin.

- haluttomuus. Vaikeaa saada orgasmi. Seksi ei tunnu miltään. Ei pysty nauttimaan, kun tuntuu et alakerta siltä osin tunnoton.

- karvojen kasvu. Mahaan ja viiksi/parta alueelle tullut nöyhtää.

- tukkaa lähtee.

- kipuja, kipuja, kipuja. Kovia kioukohtauksia, pientä jatkuvaa jomotusta alamahalla, seksin aikana kipuja...

- 6 vko ajasta vuotanut 4,5vko. Kirkasta ja ruskeeta. Koko ajan oltava side.

- limakalvot on niin kuivat et kirvelee.

- turvottaa

- päänsärkyilyä normaalia paljon useammin.

- pahoinvointikohtauksia päivittäin.

- rinnat aristaa, kiristää, turvottaa ja välillä maidonnousun tunnetta (raskaana en ole)

- yleisesti olo on koko ajan epämukava ja niin kun ois menny kierukan laiton jälkeen fyysisesti ja psyykkisesti rikki.


Mutta tää oli nyt viimeinen mahis hormonaalista ehkäisyä tää Jaydess. Mikään muu ei ole sopinut eikä näköjään tämäkään. Yhdistelmäpillereistä puhkes aurallinen migreeni, minipillereistä samat kun nyt kierukan kanssa.
 
vierailija
Yksi ongelma kierukalla kuitenkin on, vaikka se esittelyissä sivulauseessa mainitaankin, eli vaikka ne vähentävät munasolun irtoamista, ne eivät sitä täysin poista. Eli munasolu irtoaa, mutta kierukka estää ehkä jo hedelmöittynyttä munasolua, alkanutta elämää, kiinnittymästä kohdun seinämään. Seurauksena on hyvin aikainen abortti. Epäsuorasti se sanotaan esitteissä, kun kerrotaan, että sitä käytetään jälkiehkäisyssä. Itse olen jo mummoikäinen ja olen aikanani käyttänyt tietämättömyyttäni niin kierukkaa kuin tabletteja. Nyt en kuerukkaa edellä mainitusta syystä ottaisi, ennen vaikka olisin pillereiden kanssa kiukkuisempi. Ja ovat ne vauvatkin kivoja, kyllä heitä Suomeen ja perheisiin hieman useampia mahtuisi ....
 
vierailija
Mirena on kauhea! Vaihdevuosi vuotoihin laitettiin. Masennuin, vähätkin halut lähtivät, olen raivopää, nyt on emätin tulehdus ja yhden saa pois tieltä tulee uusi. Solumuutoksia tulehduksien takia. Rintojen ongelmat ja löytyi rakkuloita ultrassa, painon nousu ja hiusten lähtö. Ong on iän tuomat verikertymät kohtuun. Jos tyhjennyskuureilla sen saisi kuntoon. Nyt taas papaan ja katsotaan onko muutos vielä. Älkää ottako. Lukekaa tilastoja rintasyövistä. Mammo lääkäri sanoi että se kannattaa rintojen takia poistaa jo.
 
vierailija
Ajattelin kertoa myös omista kokemuksistani - 4 päivää sitten poistettiin jaydess-kierukan, mikä oli 2,5 vuotta käytössä. Nyt mennään taas ilman hormonaalista ehkäisyä jonkin aikaa. Olen synnyttämätön 35v nainen, kokeillut eri pillereitä, ehkäisyrengasta(mikä oli kauheen kivulias), ja kaikista tullut sekalaisia oireita. Pillerit aiheutti aikoinaan kauheita ihonalaisia finnipaiseita, mihin diane nova-pillerit tepsi. Edes eininä ei ollut iho niin pahassa jamassa! Muutaman vuoden olin sitten ilman hormonaalista ehkäisyä, kun pitkä parisuhde loppu (oi sitä aikaa!), kunnes otin Jaydessin 2,5v sitten. Minulla laitto tuntui samalta kuin menkkakipu, ei sen kummempaa. En edes ottanut lääkettä ennen laittoa. Taisi olla sen päivän vaan kipeä. Puoli vuotta meni et tasaantui ja menkat jäi pois. Kuukautiskivut kyllä tuli kuukausittain, mutta verta ei tullut kuin ehkä pieni tahra pöksyihin. "Menkkojen" tiesi alkavan siitä, kun oikean puolen pakaraa alkoi vihlomaan :DD mikä oli aika outoa. Jaydessissa hyvää oli se ettei tarvinnu stressata ehkäisystä, mutta ne hiivatulehdukset ja kuivuus kesti koko tämän ajan! Se toimi siinäkin mielessä ehkäisynä kun ei aina paljon tehnyt mulla tai kumppanilla mieli seksiä ku alapäästä tuli aina ällöä töhnää :( Nyt siis perjantai ja maanantaina poistatin sen kun kyllästyin alapään tulehduksiin. Ei sattunut taaskaan menkkakipua enempää. Keskiviikkona alkoi "tyhjennysvuoto" ja onkin tullu aika reippaalla otteella! Sellaset teiniajan niagara-menkat. Mut mahtava et vuotaa ja olla luomuna taas hetken, kunhan ei nyt viikkotolkulla jatkuis :)
 

Yhteistyössä