Hormonikierukan plussat ja miinukset

  • Viestiketjun aloittaja Onerva76
  • Ensimmäinen viesti
emppu90
no ei tarvinu miettii sitä se enempii. se virulaislortto oli asentanu se kieruka aiva vatuillee! >8/ jouduttii poistaa heti, ko paino kohdunseinämii ja oli naarmuttanu seinämii kans! enkä taatusti ota uutta!!! korvauksii kyl haen >>>8(
 
eliiina
kun ollut nyt kolmisen kuukautta ja jalat tuntuvat heikoilta, muutenkin olo heikko. Ja joka paikka lonksuu, nivelet ja kaikki. Tuntuu, että lantion luut ja kaikki olis löystyneet samallai kun raskausaikana.. ihmeellisesti muljahtelee ja lonksahtelee kun liikun. Hui..
Samaan aikaan nyt todettiin kyllä kilpirauhasen vajaatoimintakin, ja sekin aiheuttaa heikkoutta jne mut olen alkanut epäillä kierukkaa kun tuntuu että joka paikka reistaa.... muilla samaa???
 
Tuisku
Heips !

Minulle laitettiin mirena-hormonikierukka huhtikuussa, aikaisemmin ollut kuparikierukka, jonka kanssa ei mitään ongelmia. Elokuun puolivälissä alkoi kamala kutina ympäri kehoa, iho on kirjavaa. Ennen ei ole ollut mitään iho-ongelmia.
Kävin helteiden aikaan lääkärissä, kehotti pesemään ilman saippuaa ja rasvaamaan, ei ole asiaa yhtään parantanut. Kortisonivoide ei myöskään auta.
Onko kenelläkään muulla h.kierukan käyttäjällä ollut tälläistä oiretta ? Jos en mitään muuta syytä tähän keksi, on varmaankin pakko mennä poistamaan kierukka, josko se auttaisi...
 
Tyytyväinen käyttäjä
4. Mirena asennettiin 3 viikkoa sitten. Ei sattunut poisto, ei uuden asennus, mitä nyt pienen pienen nipistyksen tunsin. 2 viikon ajan asennuksen jälkeen oli vähäistä vuotoa, sitten loppui. Kuukautisia minulla ei ole nyt ollut 19 vuoteen. Mirena sopii minulle loistavasti, sillä minkäänlaisia onglemia ei ole minkään suhteen. Pois en vaihtaisi. Vaihdevuosista ei tietoakaan, olen 50 v. Olenkin päättänyt Mirenan tuella hypätä niiden yli :).
 
iiikku
Mooih, Mietin ett onks miull kolydooma tai mikä tauti se olikaa niin alapäässäni? Siis sellasia Valkosia ''finnejä'' häpyhuulien reunas Ja pientä punotusta on ''koko'' alapääs, sitten sillai Tuoksuu, mutta ei sillai huomattavaa, ainaki oon enne huomannu et on haissu ja ei mitää ongelmaa... Mutta satun vaan miettiin et miul oli noit ''finnejä'' ja tuota punoitusta, hajua jo kun menkat alkoivat ensimmäisen kerran (10v) Ja siit saakka oon huomannu et alapääs on ollu punainen ja valkoisia ''finnejä''.. oon pari kertaa ollu ilman kortsua, muttta viime kerralla ja sitä viimekerralla miul oli kumi.. et niist en mitää oo voinu saada, Mut sit kerra oli ilma.. Mut siis yhellä tyypillä ei ollu mitää ku se kävi kattoo (Kesäkuus).. mut jos vertaa siihe et mitä oon täs sen jälkee kun se kävi katoo niin en oo kun kerra ollu ilman kumia. Mut viellä enemmä mietityttää et kun satun olemaan 14v, Juu nuori kyllä joo mutta silti niin pitääkö siitä vanhemmille sit ilmottaa et on tämä viirus vai saako sen pitää omanatietonaan?.. No mitä itse luulen että kyllä pitää ilmottaa koska olen alle 15v.. -_- Toivottavasti saisin sen vastauksen.. :) nopeasti että tiedän pitääkö tässä missää tutkimuksissä käyd..
 
Voi hyvä lapsi!
Mooih, Mietin ett onks miull kolydooma tai mikä tauti se olikaa niin alapäässäni? Siis sellasia Valkosia ''finnejä'' häpyhuulien reunas Ja pientä punotusta on ''koko'' alapääs, sitten sillai Tuoksuu, mutta ei sillai huomattavaa, ainaki oon enne huomannu et on haissu ja ei mitää ongelmaa... Mutta satun vaan miettiin et miul oli noit ''finnejä'' ja tuota punoitusta, hajua jo kun menkat alkoivat ensimmäisen kerran (10v) Ja siit saakka oon huomannu et alapääs on ollu punainen ja valkoisia ''finnejä''.. oon pari kertaa ollu ilman kortsua, muttta viime kerralla ja sitä viimekerralla miul oli kumi.. et niist en mitää oo voinu saada, Mut sit kerra oli ilma.. Mut siis yhellä tyypillä ei ollu mitää ku se kävi kattoo (Kesäkuus).. mut jos vertaa siihe et mitä oon täs sen jälkee kun se kävi katoo niin en oo kun kerra ollu ilman kumia. Mut viellä enemmä mietityttää et kun satun olemaan 14v, Juu nuori kyllä joo mutta silti niin pitääkö siitä vanhemmille sit ilmottaa et on tämä viirus vai saako sen pitää omanatietonaan?.. No mitä itse luulen että kyllä pitää ilmottaa koska olen alle 15v.. -_- Toivottavasti saisin sen vastauksen.. :) nopeasti että tiedän pitääkö tässä missää tutkimuksissä käyd..

Mene nyt lääkäriin, ehkäisyneuvolaan tms, hoitaahaan tuo pitää. Ja lakkaa pelleilemästä seksin kanssa, etenkään ilman kumia. Saat edes neuvoja lääkäriltä vastaisen varalle! Jälkiviisautta, mutta olisit nauttinut nuoruudestasi vielä ilman moisia huolia... Ja vanhemmille ilmoitetaan, jos on alle 15-v., ellet sitten saa lääkäriä ylipuhuttua. Tiedätkö edes, että hoitamattomat sukupuolitaudit aiheuttavat mm. lapsettomuutta, kondylooma syöpää jne? Siitä puhumattakaan,e ttä tartutat kummppaneitasi.
 
Viimeksi muokattu:
Madame middleage
Vaihdatin 5 vuotta vanhan kuparikierukan parisen viikkoa sitten Mirena-hormonikierukkaan. Olin kupariseen alkuvaiheen runsastuneiden vuotojen jälkeen hirvittävän tyytyväinen. Kierukan vaihto ei tuntunut juuri miltään. Ensimmäisissä yhdynnöissä kuvittelin tunteneeni epämukavuutta. Onko muilla vastaavia kokemuksia? Vuotoa oli alussa päivän ajan, ja sekin niukkaa. Nyt enää mitätöntä, kirkasta vuotoa. Mutta vatsaa nipistelee (kohtu?) oudosti. Mietin vain, että kuinka kauan tätä kestää. Tuntuu myös, kuin halut olisivat kadonneet. Tasaantuukohan tämä?
Täältä olen lukenut mitä käsittämättömämpiä oireita hormonikierukan asennuksen jälkeen: painonnousua, kutinaa, mielialamuutoksia... Olisi kiva kuulla kokeneen lääkärin näkemyksiä asiasta. Kierukka on niin näppärä ehkäisyväline, viidessä minuutissa ehkäisyä viideksi-seitsemäksi vuodeksi, että mielelläni edelleen sitä käyttäisin. Mutta ovatko vatsan nipistelyt todellisia?
 
Mitähän sitten...
Itse varasin aikaa terveydenhoitajalle näiden ehkäisyasioiden tiimoilta. Olen kokeillut Yasmin-pillereitä, eivät sopineet alkuunkaan! Tuli ihan hirveät mummokuumeoireet samantien. Sitten kokeilin NuvaRingiä, jota käytinkin onnistuneesti 2.5 v. Sitten alkoi pikkuhiljaa tulla mielialanvaihteluita ja seksi ei enää maistunut, limakalvot kuivuivat jne. Joten lopetin sen reilu vuosi sitten. Nyt tässä on kumin kanssa häslätty onnistuneesti tuo melkein 1.5 v., mutta haluaisin nyt kokeilla jotain muuta ehkäisyä, koska tuntuu, että tuo kumi vie seksistä spontaaniuden pois. Kuitenkin olemme lapseton pariskunta ja spontaani, missä ja milloin vain harrastettava seksi kuuluu mielestäni asiaan ja sitä haluan. Minulla on myös runsaat ja kivuliaat kuukautiset + hirveät pms-oireet, joten haluaisin niistäkin mielellään eroon!

Onko kenelläkään kokemusta, että miten hormonikierukka on sopinut, jos pillerit/e-rengas eivät ole olleet kovin hyvä vaihtoehto? Vai pitäisikö tässä alkaa harkitsemaan jotain muuta menetelmää (tosin alkaa minusta olla vaihtoehdot aika vähissä...). Kiitos sille, joka osaa vastata tähän edes jotain! :)
 
turhaker
Kävin tänään ottamassa hormonikierukan, ja nyt istun kotona kipujen kanssa. Ei sattunut ihan niin paljon kuin pelkäsin - toisin sanoen teki helvetin kipeää ja itkua piti vähän tuhertaa, mutta hengissä olen yhä.

Nyt vain särkee ja toivon, että menee ohi.

Olen itse synnyttämätön 21-vuotias, ja minulle eivät sopineet e-pillereistä Yasmin kun mielialanheittelyt "vähän" lisääntyivät, eikä muita kannata kuulemma kokeilla kun on migreeni. Onko muilla synnyttämättömillä kokemuksia näistä kierukoista?

En kyllä poistamaan halua heti lähteä, sen verran sattui. Kun nyt vain vähän asettuisi tuo härveli...

Nimimerkillä mies on ulkona juhlimassa ja minä dataan himassa ja popsin buranaa.
 
joku vaan
Minulla hormonikierukka ollut 5 kuukautta. Itselaittaminen ei sattunut ( olen synnyrränyt 2 kertaa), mutta kierukan laiton jälkeen tosi kovaa kipua oli alavatsan molemmin puolin ja vuoto jatkui yhtämittaan 3 kk jopa niin runsaana, että jouduin juoksemaan vessan jos oli mahdollista, koska tuli muuten yösiteen ja housujen läpi. 3 kk vuodon jälkeen yksi 4 viikon jakso ja sama vuoto alkoi uudestaan. Lääkärillä kävin ja ultrattiin ja kaikki näytti olevan hyvin, Ja lisäksi sain pahan aknen johon jouduin hakemaan lääkäriltä resepti lääkkeet, koska apteekin lääkkeistä ei ollut apua!! Lisäksi mieheni sanoi, että yhdynnän aikana tuntuu pistelyä, jonka senkin olisi pitänyt loppua, kun asetuslangat taipuvat taaksepäin. Minulle kierukasta ei ollut mitään hyötyä vaan pelkästään harmia!!!!
 
mirenainen
mulla on ollut mirena-kierukka nyt 1,5 vuotta. kuukautiset eivät ole jääneet pois, vaan tulevat säännöllisesti ja kestävät toista viikkoa, tosin niukempina kuin ennen. ennen olikin tosi runsaat ja kivuliaat. kierukan laittamisen jälkeen on alapäässä alkanut esiintyä finnejä, kerran jopa niin suuri paise, että piti lääkärillä puhkaista ja antibioottikuuri päälle. kohtalaisen epämiellyttävää. lisäksi todettiin juuri puolen vuoden sisään toinen iso munasarjakysta, lääkäri sanoi, että hormonikierukka on syyllinen. kierukan laittaminen sattui, vaikka olen synnyttänyt, ja kipuja kesti pari päivää, ja tiputtelua viikkokausia. sen jälkeen ei kipuja itse kierukasta johtuen ole ollut, mutta esim. kystat ovat kyllä kivuliaita. nyt mietinkin vaihtoa kuparikierukkaan. pelottaa vaan, jos vuodot palaavat ennalleen tai jopa lisääntyvät vielä siitä mitä olivat. mutta jos kystia alkaa olla vähän väliä, niin halua kokeilla. parasta olisi, jos saisin miehen suostuteltua vasektomiaan, mutta siihen on vielä matkaa :)
 
kierukan poistoon...
Minulla on 3 lasta. Kuparikierukka laitettiin toisen lapsen syntymän jälkeen, sen kanssa eläminen oli kauheaa.. Menkat kesti 2 viikkoa, tauko 2 viikkoa... Joka kuukausi. Kuukautiskivut muuttuivat heti lähes sietämättömiksi.
Sitten tulin raskaaksi kierukan aikana, apteekin testi kylläkin oli negatiivinen.. Kierukka tuli itsestään pihalle ja seuraavana päivänä raskaus meni kesken.

Hormonikierukka laitettiin reilu vuosi sitten, nuorimman lapseni syntymän jälkeen. Kierukka laitettiin jälkitarkastuksen yhteydessä. Laitto sattui, mutta en huutanut. :) Kierukan kanssa minulla on ollut kuukautiset normaaliin aikaan joka kuukausi, kuukautiskivut normaalia lievempiä ja vuoto jonkin verran vähäisempää.
Viikset alkoivat kasvaa noin 8kk kierukan laiton jälkeen, niitä saa aina nyppiä pois... En hirveitä sivuoireita ole kyllä hyomannut, ennenkuin viime kuussa.. Minulle tuli silloin ihan selvät raskausoireet; hiuksia lähti tuppoina, pahoinvointi oli kauhea, rinnat arat, jatkuva väsymys...
Ostin kaupasta testin joka oli positiivinen, mutta tk:n testi taas negatiivinen. Neuvolan täti sanoi, että kierukka voi aiheuttaa joillekin raskausoireita, joten varasin ajan kierukan poistoon. Halusin sen pois, koska mikään ei tahtonut pysyä sisällä pahoinvoinnin vuoksi.

Menin 22. päivä poistamaan kierukkaa, lääkäri katsoi ja sanoi, ettei näe lankoja missään. Sitten hän kaiveli virkkuukoukun näköisellä kapineella aikansa.. Neuvolan terveydenhoitaja herätteli minua välillä ja pyysi pitämään silmät auki..
Lääkäri sani jonkin ajan kuluttua kaivelleensa koko kohtuontelon sillä koukullaan, mutta kierukkaa hän ei löytänyt.. Kysyin, että mitä jos olenkin raskaana, lääkäri sanoi, että no nyt siellä ei ainakaan enää mitään raskautta ole.
Laittoi sitten lähetteen isompaan sairaalaan, jossa asiantuntijat saavat hoitaa kadonneen kierukan metsästyksen..

Tällä viikolla kävin vähän isommassa terveyskeskuksessa, koska alavatsani oli ollut sietämättömän kipeä, samoin alaselkä ja kipu säteili nivusiin ja reisiin.. Tämän paikkakunnan tk:ssa otettiin pissatulehdustesti ja käskettiin syödä buranaa, mutta isommassa tk:ssa paikalle hälyytettiin kotoaan eläkkeellä oleva kynegologi, joka tutki kohtuni ultralla ja sanoi, ettei kierukkaa siellä ole.
Lääkäri määräsi minut röntgenkuviin, ja niin siinä kävi että kadonnut kierukka paikallistettiin vasemmalle puolen lantionaluetta..

Kierukka on siis mennyt kohdun seinämän läpi ja nyt se pitäisi poistaa vatsaontelostani. Ongelma tässä on se että asun pienellä paikkakunnalla, ja naapuripaikkakunnalla tehdään operaatioita vasta kuukauden kuluttua..
Nyt siis odotellaan aikaa joko naapuripaikkakunnalle tai keskussairaalaan, saa nähdä kumpi aika tulee nopeammin...

Tällaisia kokemuksia minulla on kierukoista, mukava kuulla että toisilla on parempia. Kierukan poistuminen kohdun seinämän läpi on harvinaista, ja toivonkin että muille ei käy samalla tavalla. :)
 
uskis71
Minulla kipuilu kesti pari vikkoa. Laittajana oli varsinainen tumpula ja hän sähläsi ja sähläsi ennenkuin sai kierukan paikoilleen. Ekalla kerralla en muista kipuilleeni lainkaan.

mulle on aina ollu hormonikierukat ilmasia.niitä on laitettu sekä neuvolassa,että yliopisto sairaalassa.
oli valtava helpotus saada se.ennen mensut kestivät 3 viikkoa ja olivat runsaat kuin Niagaran putous.
kierukan myötä ne ovat tosi niukat.kylläkin epäsäännölliset.synnytyksestäni on jo pitkä aika.
mulle tuli alkuun finnejä joka puolelle kehoa,mutta mielummin mä kestän finnit,kuin invalidisoivat vuodot.
gynegologi määräsi mulle primolut noria epäsäännöllisiin mensuihin,mutta en aio käyttää niitä.
ne ei haittaa mua yhtään,kun ovat niin olemattoman niukat ja kun minulla ei ole miessuhdetta.
 
Viimeksi muokattu:
Henni -82
Olen synnyttämätön nainen ja kärsin ennen hormonikierukkaa epäsäännöllisitä ja runsaista vuodoista. Pelkäsin Mirenan laittoa kun kävin lukemassa kaikki kauhukokemukset netissä. Asennus sattui, mutta huomaavaisen hoitohenkilökunnan ansiosta kestin sen kyllä.

Odotin haluttomuutta, aknea, epäsäännöllistä vuotoa, masennusta, lihomista jne.. Kolme kuukautta oli tiputtelua ja sen jälkeen menkat hävisivät kokonaan. Seksihalut lisääntyivät roimasti ja mielialanvaihtelut hävisivät. Mitkään hormonivalmisteet eivät ole minulle aiemmin sopineet, koska pää on mennyt sekaisin. Olen onnellisempi ja elämä on helpompaa koska vuodot ovat jääneet pois. Myös mieheni on tyytyväinen kun ei joudu kärsimään minun mielialan vaihteluiden vuoksi ja sängyssä on ihan eri tavalla vipinää.

Miinuksena yksi emätintulehdus 2kk laiton jälkeen ja se meni ohi nopeasti dalacin - kuurilla

Suosittelen kokeilemaan ilman suuria ennakkoluuloja :)
 
Juuri hk:n laitattanut
Minulla hormonikierukka on ollut nyt vajaan vuoden mutta aion ottaa sen pois, mitä pikemmin sen parempi. Luin juuri uudesta tutkimuksesta: hormonikierukat lisäävät rintasyövän riskiä tuntuvasti jo lyhyen käytön jälkeen. Tästähän lääkärit eivät kerro asiakkaalle, liikkuuhan ehkäisybisneksessä suuret rahat.
Kierukka on vähentänyt vuodot lähes minimiin mutta miinuksina on tuo suurentunut syövän riski, turvotus, lihominen, iho-ongelmat (finnit). Joskus tunnen myös pistoksia kohdussa.

Puhut että hormonikierukat lisäävät rintasyövän riskiä tuntuvasti jo lyhyen käytön jälkeen.
Mistä löysit tällaisen tutkimuksen?
 
Viimeksi muokattu:
Miten sen nyt lukee
Tutkimuksissa on todettu, että rintasyövän tämänhetkinen lisääntyminen ei johdu hormonikierukasts sen käyttäjillä vaan siitä, että he ovat aiemmin käyttäneet ehkäisypillereitä, jonka aiheuttama lisääntynyt riski häviää vasta 10 v. pillereiden köytön lopettamisen jälkeen.
 
35-v
Toinen kierukka laitettu pari kk sitten (2 synnytystä). Ekasta kierukasta (Mirena) hyviä kokemuksia kuukautiset (runsaat n6pvä) jäivät pois 2 kk jälkeen yhdet ns normaali vuodot tuli+ pientä tiputtelua. Paino laski ei tullut sitä ennen kuukautisia/niiden aikana syömistankkausta. Vapauttavaa hemoglobiin nousi normaaliksi (ennen runsaiden vuotojen takia välillä jopa anemiaa) jaksamista lisää ja vapaus uida millloin vaan.
Mietin tuossa voiko vuotojen poisjääminen olla yksilöllistä, vaikka minulla oli aina runsaat vuodot. Imetysaikoina ei ollut kuukautisia ollenkaan n.1-v, joillakin ystävilläni kuukautiset alkaneen n. 3kk synnytyksestä vaikka imettäneet. Uuden kierukan laiton jälkeen 1 menkat nyt vuoto muistuttanut synnytysten jälkeistä vuotoa joka hieman rusehtavan väristä kunnes loppui.
Aavistuksen verran olen huomannut hikoilun lisääntymistä ja kainalokarvat kasvaneet nopeammin. Hikoilu hieman kiusallista, koska dödö pettänyt muutamaan otteeseen. Onko muilla ollut hikoilua? Normaalisti en ole hikoillut ja toivon tämän olevan tilapäistä.
 
Haluton
Minulla on nyt toinen hormonikierukka menossa, asennettiin pari vuotta sitten.
Saman ajan, pari vuotta, olen kärsinyt haluttomuudesta, joka pahenee koko ajan. Nokkosihottumasta sekä nikkeli-ihottumasta syntyneesta ekseemasta,
hiivatulehduksista alapäässä, kuivuudesta ja haavaumista. Toisesta rinnasta vuotaa välillä kirkasta nestettä, kuvattu, ei näy mitään.
Olen ollut jo pitkään nikkelille allerginen, mutta nyt parin vuoden sisään se on pahentunut hirveästi ja kroonistunut täysin. Nyt vasta näitä keskusteluja lukiessa tuli mieleen voisiko mirenalla olla sormensa pelissä siinäkin.
Aivan kuin tässä kakkos kierukassa olisi erilainen annos hormoneja.
Mietin poistamista tosissaan ja alan kärsiä kuukautiset kuukautisina, runsaina selllaisina.
 
Kärsitkö psoriasiksesta?
Etsimme psoriasiksesta kärsiviä henkilöitä haastateltaviksi erilaisiin artikkeleihin. Kerro, miten psoriasis on haitannut Sinun elämääsi ja oletko saanut siihen apua?

Tarinat julkaistaan nimellä. Korvaamme haastattelusta 50 euron lahjakortin.

Jätä yhteystietosi ja kerro hieman itsestäsi:
Projektipäällikkö Marika Hiltunen, Kaufmann Agency Helsinki Oy,
marika.hiltunen@kaufmann.fi tai puh. 050 34 97 405.
 
ihmettelen tässä vaan
hei! olen synnyttänyt 2 lasta, molemmat menneet pillereiden läpi joten päätettiin kokeilla hkierukkaa. mirena asennettiin 1v ja 2kk sitten. laittaminen sattui aivan älyttömästi vaikka otin särkylääkettä ennen toimenpidettä. seuraavana päivänä menin tarkastukseen kun ei oltu varmoja onko täysin paikallaa. no eipä tietenkään ollut ja jouduttiin laittamaan uusi tilalle.
pois otto ei sattunut mutta laittaminen oli yhtä tuskaa.
laiton jälkeen oli noin 3,5kk niukkaa vuotoa.
Sitten taukoa olikin viimejoulukuulle asti.
Ensin tuli hirveät alavatsakivut ja sitten alkoi runsaat vuodot.
vuotoa kesti lähes 2 viikkoa, viikko taukoa ja taas 2 viikkoa vuotoa.
sitten vuoto loppui kuin seinään kunnes viime kuun alussa alkoi taas tulemaan vuotoa, jota kesti 6päivää. aivan älytön alavatsa kipu koko vuodon ajan.
Vuodon loppumisen jälkeenkin pistelevää kipua alavatsassa kesti viikon verran.

Sitten tulikin outoja oireita. aamuisin oli heikko ja todella huono, oksensinkin monena aamuna, hirveesti hikoiluttaa, pitää vessassa juosta vähän väliä ja olen ollut älyttömän väsynyt.
Naama kukkii kuin mikäkin, yläselkäänkin tulee kunnon finnejä. Vähän väliä on migreeni kohtauksiakin tullut.

sinappiakin teki koko ajan mieli, piti saada ruokaa jossa on sinappia vaikka olen koko ikäni inhonnut sinappia!
Sitten eilen alkoi taas tiputtelua.
Et en tiiä johtuuko mirenasta vai mistä, mutta en viitsisi mirenaakaan pois otattaa kun pillerit ei minulle sovi ja vielä joskus voisin tehdä pari lasta lisää. (eikä kumi tunnu yhtään hyvältä)

Niin ja onko täysin normaalia että langat tuntuu välillä hyvin (välillä miesystäväkin tuntee ne) ja sitten välillä lankoja ei tunnu ollenkaan, sitten ne taas tuntuu. Yhdessä vaiheessa meinasin mennä lankoja lyhennyttämään mutta juuri ennen lyhennys aikaa lankoja ei tuntunutkaan.

Välillä tuntuu että hkierukka pyörii ympyrää tuolla mutta eihän se nyt mitenkään ole mahdollista :D

Olisi kiva tietää onko muilla ollut lankojen kanssa tuollaista.
 
Kasparone
Otin n. 1,5 vuotta sitten hormonikierukan koska mulla oli ihan älyttömät menkat ja kivut. Olisin kyl halunnu kohdunpoiston mut gyne suositteli et kokeillaan ensin kierukkaa. Olen 38 v ja synnytyksiä 3. Laittaminen ei sattunut. En maksanut kierukasta mitään. Ensi viikolla se otetaan pois. Se on vaikuttanut minuun niin et itken ihan mistä syystä tahansa!! Ei tartte olla mitään ihmeellistä niin mul kostuu silmät ja saan oikeen taistella itkua vastaan. Halut ovat myös kadonneet kokonaan! Ei vois vähempää kiinnostaa!!! Finnejä pukkaa myös hirveesti ja painoa on kertynyt enemmän kuin tarpeeksi ja vaikka kuinka yrittää laihduttaa ja tehdä vaikka mitä et kiloja lähtis niin ei, niin ei sitten!! Toivottavasti sit helpottaa ku kierukka otetaan pois. Ihanaa on kuitenkin ollut se et menkat ja kivut ovat kokonaan pois!
 
tosi onnellinen
Laitatin mirenan joulukuussa 2010; olen 45 v ja synnyttänyt 3 lasta, joista nuorin nyt 14 v. Laitto sattui hieman, mutta suoraan lääkäriltä menin töihin ja jaksoin ihan hyvin sen työpäivän. Pari ensimmäistä päivää alavatsa oli hieman kipeä ja pientä tiputtelua oli myös. Helmikuulla oli vielä naurettavat menkat; pari päivää pientä vuotoa, joista selvisi hyvin pikkuhousunsuojalla. Sen jälkeen ei ole valunut enää mitään. Minulla on aina ollut huono iho ja muutamia finnejä, eikä niiden määrä ole mielestäni nyt yhtään lisääntynyt. Seksiä haluan paljon ja kosteutta alapäässä riittää. Paino ei ole muuttunut ja mielialaan ei myöskään ole tullut mitään muutoksia; olen yhtä hyväntuulinen, pirteä ja vähäuninen kuin ennenkin. Summa summarum; tämä näyttäisi sopivan minulle tosi hyvin ja ainoa harmini onkin... miksi en älynnyt ottaa mirenaa aiemmin!? Ennen laittoa menkat olivat aika runsaat, kesto sen 5 pv ja kierto ihan säännöllinen. Aikaisemmin olin n. 13 v ihan luonnontilassa, sillä ehkäisynä oli miehelleni tehty sterilisaatio.
 
Ei mahtunut
Kävikin sitten niin, että jouduin poistamaan Mirenan parin kuukauden kokeilun jälkeen. Harmittaa kovasti, sillä olisi ollut helppo ehkäisymuoto minulle. Syynä poistoon olivat äärimmäisen kovat kivut, joihin reseptikipulääkkeetkään eivät tehonneet. Loppuaikana en voinut kunnolla kävellä tai istua, kun sattui niin. Ja kipu oli jatkuvaa. Minulla kävi niin, että kohtu oli yksinkertaisesti liian pieni kierukalle.
Minulla oli mirena puolitoista vuotta ja viimeiset puoli vuotta kärsin melkein jatkuvista alavatsakivuista ja kystista, vaikka niitä ei saatu ultraan bongattuakaan. Lopulta poistatin kierukan ja muutaman viikon kuluttua kivuut loppuivat. Valitettavasti aloin taas vuotaa ihan hirveästi kuukautisten aikaan ja aloittamaan pillerit. :( Mirena oli tuohon kipuiluunsa asti niin loistava, ei tarvinnut muistaa ehkäisyä ja kuukautiset oli ihan minimaaliset, mutta kun on herkkä kohtu niin se ei käynyt.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä