Hormonikierukan plussat ja miinukset

  • Viestiketjun aloittaja Onerva76
  • Ensimmäinen viesti
Lähtee täälläkin pois
Olen näitä kierukkakeskusteluja lukenut nyt 11/2 vuotta ja ihmetellyt kuinka voi olla tollasia ongelmia. Mulla ollut hormoonikierukka siis 1v5kk ja alussa kaikki ihan ok. Laitettiin tosi runsaiden kuukautisten hoitoon kun ei saa nykyään laittaa suoraan kohdunpoistoon, ensin pitää kokeilla hormoonikierukka, kuulemma lääkintöhallituksen ohje.
Siis alussa kaikki ok. Ekan viikon tiputteli ja n. 1/2 vuotta laiton jälkeen oli yhdet normaalimenkat, pärjäsi ihan tavallisilla siteillä. Koko ajan langat tuntui ihan normaalisti. Nyt on vuotanut viisi viikkoa ihan älyttömän paljon, yösiteen joutuu vaihtamaan n. kahden tunnin välein. Langat tuntuu ja ihan kuin lankojen "päässä" tuntuisi jotain kovaa ihan kuin jokin piikki. Voikohan koko härveli olla tulossa itsekseen pois? Ei koske mahaa eikä olo ole muutenkaan erikoinen vaan tämä älytön vuoto. Ensi viikoksi sain ajan lääkärille ja ehdotan josko nyt pääsisin kohdunpoistoon.
Tämän kokemuksen perusteella en enään "ihmettele" kauhujuttuja, kun aluksi ajattelin, et onpa kummallista kun itellä kaikki oli lähes loistavasti. Mutta ei riemu riittänyt kuin 1v5kk :(
Ketkä olette syöneet cyklocaprinlääkkeitä, lopettiko vuodon kokonaan? Kuinka vähän aikaa niitä saa syödä. Ajattelin jos niillä pärjäisi kohdunpoistoon asti, kun pelottaa jos härvelin pois oton jälkeen alkaa vuotamaan ihan älyttömästi.
Elikkäs täälläkin yksi tyytymätön koko kapistukseen, enkä aio kenellekään ko. juttua suositella!
 
paineen tunnetta mirenasta?
Kirjoittelin tänne viime viikolla tuosta alavatsan paineen tunteesta ja 5 kk olleesta Mirenasta. Kävin tänään gynellä eikä mitään syytä löytynyt ultrassa eikä muuten ja hän sanoi, että saattoi olla puhjennut munarakkula. Kipu on nyt vähentynyt selvästi ja tuntuu enää välillä hieman. Kertoi, että mahdollisesti ei johtuisi Mirenasta koska kipuja ei ole ollut enää pariin kuukauteen (ei tietenkään varma). Alussa kyllä oli. Samoin tiputteluvuodot ovat hävinneet enkä siksi kierukkaa haluaisi vielä poiskaan.
 
joo......
no siis eihän se tosiaan välttämättä johdukaan mirenasta, vaan siellä on voinut olla joku kysta joka on puhjennut ja josta kipu on johtunut.
mulla itellä ihan samanlaista, mulla noita kystia tosin on tullut lähes joka kuukausi, viimesin oli 5cm kokonen ja se jo pikkusen sattuu jos munasarja on normaalisti 2cm leveä ja sit on ton kokonen kysta siellä sisällä...
mutta se pointti joka mun piti tähän sanoa, on se että mirena saattaa lisätä jonkin verran noita kystien syntymistä. mulle on sanottu niin ihan suoraan joka kerta, ja omalla kohdalla olen melkein varma että se nää kaikki kystat ja niiden mukana tulemat kivutkin on aiheuttanu.
mutta toki mirena voi muutenkin aiheuttaa tota kipuilua...mulla ollut mirena nyt kohta 9kk ja en voi sanoa että olis ollut kokonaista kivutonta viikkoa...siis että mulle se on aiheuttanu kipuja kystien ja kaiken muun muodossa. mulla ei vuotoa ole juuri ollut tänä aikana, ehkä korkeintaan 2 sellasta vajaa viikon kestävää vuotoa.

tiedän myös sellasia kenellä on mennyt yli vuosi että kaikista oireista on päässyt yli.
omalla kohdalla se ei tosin tule kyseeseen, koska mä en aio enää juosta kuukausittain sairaalan päivystyksessä kipukohtausten ja sitä seuraavan saikun takia, rupee haittaamaan jo työelämääkin. ei sitä koko ajan voi olla pois.
 
suht tyytyväinen
Mulle on laitettu hormonikierukka viime syksynä. Laiton jälkeen vuoti viikon, sitten loppui. Tässä puolen vuoden aikana on ollut kahdet kuukautiset, noin 3 päivää eikä kovin runsasta vuotoa. Muutama päivä on ollut jonkinlaista tiputtelua. Lisäksi kuukausittain on tullut yksittäin sellaista, vähän kuin valkovuotolimaa, mutta rusehtavaa. Mulla oli siis ennen tätä ehkäisyä kuparikierukka, ja silloin tuli välillä valkoista vastaavaa.

Aiemmin oli kauheat PMS-oireet, olin itkuinen, herkkä ja ärtyisä. Hormonikierukan myötä nämä on hävinneet kokonaan. Ainoastaan välillä tuntuu, kuin olisi kuukautiset, mutta ilman sitä vuotoa, eli on turvonnut olo ja hikoilee enemmän.

Paino ei ole noussut mihinkään, seksihalut eivät ole hävinneet, mieliala on tasaisempi. Ja verrattuna kuparikierukkaan, jolloin kuukautiset olivat todella runsaat (6 pv yöside+vaihto parin tunnin välein), on ihanaa olla ilman sellaisia vuotoja!
Hormonikierukka oli myös edullinen, kun sain sen runsaiden vuotojen takia, maksoi vähän yli 90e.

Mä en saa mitään muuta hormonaalista ehkäisyä, ja jos tämä ei sopisi, vaihtoehtoina olisi kuparikierukka tai kondomi. Ei kiitos. Toivottavasti tämä toimii ehkäisynä jatkossakin. Äidilläni on ollut myös hormonikierukka jo vuosia, ja hänkin on ollut tyytyväinen. On selvinnyt kuulemma hyvin lähes ilman vaihdevuosioireitakin (on 55 v).

Eli ainoa miinus mun mielestä on tuo joskus tuleva rusehtava lima (onko se sitten tiputteluvuotoa), muuten vain hyvää sanottavaa!
 
j.s.s.
Joku kyseli cyklokaproneista.Niitä otetaan siis runsaaseen vuotoon, jopa 6 kpl päivässä. Minulla vähensi huomattavasti vuotoa. Niitä kai voi käyttää kuukautisten ajan muttei viikkotolkulla. Niiden avulla olen kestänyt kuukautisia näinkin kauan. Ja jos jotakuta kiinnostaa niin minähän vuosin hormonikierukan laiton jälkeen 8viikkoa, jonka jälkeen olen lisäksi syönyt e-pillereitä.Ne lopettivat vuodot, ja nyt olen syömässä toista laattaa putkeen. Pidän tauon tämän jälkeen ja katson onko vuoto loppunut...
 
neppinen
mulle laitettiin mirena viikko sitten. sattui aika lailla, vaikka olen synnyttänyt, tosin jos reilut 4 v. sitten. heti laiton jälkeen tuntui pistävää kipua vasemmalla alavatsassa, ja se on jatkunut aika ajoin edelleen, etenkin makuuasennossa ja seksiä harrastaessa. menkkamaisia kipuja oli muutaman päivän, ja on välillä edelleen, sekä pahoinvointia. onko muilla kokemusta tällaisesta pistosta? vuotoa oli ehkä 4 päivää asennuksen jälkeen, mutta ei enää. liekö mirena mennyt väärään asentoon tms kun noin pistelee? varasin ajan gynelle, mutta se on vasta vajaan viikon päästä.

täällä on useampikin valitellut sitä että kierukka ei sovi ja lapsiluku on täynnä. jos on tällainen yhdeistelmä, niin ei kun mies sterilisaatioon! vasektomian jälkeen ukko on kipeä pari päivää, jonka jälkeen kaikilla alkaa aika paljon mukavampi elämä, eikä tartte meidän naisten kärsiä hormoniehkäisyn kiroista! ehdottakaa miehillenne!
 
aloittelija13
Minulle kierukan asettaminen oli erittäin kivulias. Hormoonikierukka on ollut minulla vasta kuukauden mutta sivuoireina olen kärsinyt rintojen turvotuksesta, alavatsa särystä sekä painon noususta.
 
minni hiiri
Minulle laitettiin kierukka pari kuukautta sitten runsaiden kuukautisten takia. Laitto tapahtui heti kuukaustisten jalkeen ja kaytettiin vahan paikallispuudutusta koska samalla minulle tehtiin hysteroskopia. Toimenpide tehtiin yksityisella gynella taalla Lontoossa. En ole ikina synnyttanyt ja gyne on sanonut kohdunkaulani olevan hyvin tiukka.

Laitto sattui puudutuksesta huolimatta mutta oli nopeasti ohi. Alussa oli karmeat krampit, kipua ja paansarkya. Parin viikon kuluttua alkoi tiputteluvuoto ja sitten noin viikon kestavat niukat kuukautiset. Tiputtelua on vielakin melkein koko ajan ja viime kuukautiset kestivat melkein 2 viikkoa (olivat tosin taas hyvin niukat). Tahan asti eniten hairitsee vahan valia tulevat krampit jotka onneksi kestavat vain hetken mutta ovat kamalan tuskallisia.

En ole ainakaan viela huomannut Mirenan aiheuttavan muita ongelmia.
 
seema
Mulla on ollut hormonikierukka kohta 4kk. Koko tänä aikana on ollut n. 10 päivää, jolloin EI ole vuotanut jotain :(. Välillä tosin vaan ihan pientä tiputtelua, mutta sen verran kuitenkin, että aina täytyy laittaa vähintään pikkuhousunsuoja. Pari päivää sitten alkoi oikein kunnon menkkavuoto, vaikka edellisistä on vasta pari viikkoa. En ole pitkään aikaan vuotanut tällä tavalla, hyvä että side riittää. Jonkin verran on ollut alavatsakipuja ja muutama "ylimääräinen" finni, mutta ei muita sivuvaikutuksia. Kun vielä pääsisi näistä vuodoista eroon. Alan olla aika epätoivoinen ja skeptinen tämän toimivuudesta, mutta kaipa mä ainakin sen pari kuukautta vielä kitkutan. Jos ei vuoden loppuun mennessä ole helpottanut, käyn poistattamassa mokoman härvelin.
 
Ellutellu
Minulle laitettiin Mirena nelisen viikkoa sitten. Olen synnyttämätön ja kohdunsuu oli tiukka. Asennus sattui todella paljon ja pari päivää olin tosi kipeänä. Kohtu supisteli oikein kunnolla. Tämä kipuilu ilmeisesti johtui siitä, että kohtuni on tosi pieni. Kuitenkin kierukka saatiin sinne mahtumaan.

Menkkakipujen kaltaisia tuntemuksia on ollut nyt useamman viikon ajan. Ei ole hirveästi haitannut, enkä ole alun jälkeen särkylääkkeitä tarvinnut. Vuodot loppuivat heti asetuksen jälkeen. Nyt ei ole tullut mitään, ei edes tiputtelua. Saa nyt nähdä sitten, alkaako vuoto jossain välissä? Menkkoja tässä odottelen.

 
46v
Itselläni on ollut Mirena vuoden verran. Sitä ennen on ollut pari kuparikierukkaa, viimeisin synnytys 13 vuotta sitten. Ei ole ollut mitään vaivoja parin ensimmäisen päivän nipistelyjen jälkeen. Puolisen vuotta tuli parina "menkkapäivänä" pientä vuotoa, phs riitti, nyt ei ole ollut mitään vuotoa puoleen vuoteen. Olen tosi tyytyväinen, koska menkat oli tosi runsaat. Jälkikäteen mietin vaan, että miksi en saanut (lääkäri piti tavallista kierukkaa parempana mulle) tätä vuodottomuuden ihmekapistusta aikaisemmin!
 
seema
Kirjoittelin reilu viikko sitten kokemuksia hk:sta (Mirena). Tänään kävin gynellä ja poistatin sen. Vkonloppuna tuli vaan mitta täyteen, kun kuukautisvuodon kaltainen vuoto alkoi kolmatta kertaa kuukauden sisään. Gyne sanoi heti, että otetaan pois. Ei siis vaan yksinkertaisesti sovi mulle. Vuotoa tuli kuitenkin melkein koko sen 4:n kuukauden ajan, jonka toi ehti mulla olla. Ehkäisyteho kyllä ihan maksimaalinen, kun ei seksistä ole tietoakaan! :) Pillereillä mennään tästä eteenpäin.
 
Ellutellu
Joo, hetken kerkesin olla tyytyväinen tähän Mirenaan... Tulihan se menkkavuoto sieltä, entistä runsaampana ja paljon kivuliaampana. Pari päivää ennen vuotoa alkoivat kovat krampit ja vuodon alkaessa kohtu supisteli taas samalla tavalla, kuin heti kierukan laiton jälkeen. Viikko onkin mennyt puolikuntoisena ja särkylääkehuuruissa :-(

Otin hormonikierukan just sen takia, että se niukentaisi vuotoa ja auttaisi koviin menkkakipuihin. Nyt kävikin siis aivan toisin. Nämä ekat menkat olivat aivan hirveät. Miten teillä muilla? Onko odotettavissa, että tulevaisuudessa menkat niukkenevat ja kivut hellittäisivät?
 
mirenakans
Minulla ensimmäiset 4 kuukautta mirenan kanssa oli joitain satunnaisia viikkoja lukuunottamatta aina jonkinasteista tiputtelua. Sitten oli vaan niukemmat menkat pari kertaa ja sitten tauko pari kuukautta ettei mitään. Nyt ollut lievät menkat 2 kertaa. Kipuja eikä ylimääräistä vaivaa ole ollut tuon ensimmäisen neljän kuukauden jälkeen. Pois en enää alkuhankaluukisen jälkeen sitä ole halunnut, silloin tosin mietti mitä tästäkin tulee.
 
43v
Sain Mirenasta ennenaikaiset vaihdevuodet 40 vuotiaana kaikkine oireineen ja FSH arvo oli 57. Poiston jälkeen kuukautisia ei kuulunut yli puoleen vuoteen, nyt oireet ovat poissa ja kuukautiset tulee n. 1xkk. Aluksi Mirena oli tosi hyvä, sain vain hyvin niukat vuodot harvoin, eikä tiputtelua tai kipuja ollut, kunnes sitten tää vaihdevuosihässäkkä. Nyt vaihdevuosista ei ole tietoakaan.
 
49 v, kolme synnystä takana
Minulla on ollut Mirena n. kaksi ja puoli vuotta. Kuukautiset ovat tulleet melko tarkkaan neljän viikon välein. Viime kuukausina on joko juuri ennen kuukautisia tai ensimmäisenä päinävä tullut kova ylävatsan kipu tuonne pallean seudulle. Tuntuisi vähän oudolta paikalta kuukautiskivuille, mutta kun aika täsmää noin hyvin kiertoon. Kipu kestää tunnin pari, on kuin ylävatsa olisi tulessa. Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia? Jos kyseessä olisi tulehdus, kai kipua olisi muulloinkin.


Entä kokemuksia kierukan poistosta? Tämä on ensimmäiseni ja sen laitto sattui kovasti, mutta onneksi hyvin lyhyen hetken. Puuduttaako lääkäri poiston yhteydessä jos pyytää, vai sattuuko puudutuspiikki yhtä paljon kuin itse poisto sattuisi ilman puudutusta?
 
Tiina73
Omat kokemukset: Yhtämittaista tiputtelua tai oikeastaan niukkaa vuotoa ensimmäiset 2 kk, sitten tuli jo muutaman päivän taukoja vuotoon. 3 kk laiton jälkeen on 2 vk vuodottomia jaksoja ja nyt olen päässyt tilanteeseen kuten ennen kierukan laittoa. Mikä ei ole mikään kehu, sillä sain kierukan hillitsemään ylimääräisiä vuotoja, kuukautiset kun kestivät 10 päivää ja tulivat n. 24 päivän välein.
Lisäksi olen saanut kierukan laiton jälkeen migreenikohtauksen n. 3 viikon välein, kun ennen sain n. kerran vuodessa. Seksihalut katosivat tyystin 2 kuukaudeksi (tai totta puhuen orgasmit hävisivät kokonaan) ja kasvojen iho on tullut näppyläiseksi. Eikä rintojen kivistys ennen kuukautisia ole yhtään helpottanut. Pikku hiljaa tilanne on parantumaan päin, mutta täytyy sanoa että vuotojen on parasta hävitä pikkuhiljaa tai rupeaa kohta v...ttamaan.
 
ElliR
Onko kellään muulla painonnousua? Minulla on aikas lailla.
Myös tiputtelupäiviä runsaasti.Rintoja kivistää ja niiden iho kukkii.
Halut pysyneet entisellään ja kuukautiset niukat.
 
n48
Alkuperäinen kirjoittaja ElliR:
Onko kellään muulla painonnousua? Minulla on aikas lailla.
Myös tiputtelupäiviä runsaasti.Rintoja kivistää ja niiden iho kukkii.
Halut pysyneet entisellään ja kuukautiset niukat.
En osaa sanoa kun minulla aina paino heittelee ja kilpirauhasen vajaatoiminnan myötäkin paino on noussut - mikä sitten johtuu mistäkin. Työkaverillani paino putosi 18 kiloa (!!) kun kierukka poistettiin ja hänellä se oli vain hoitona runsaisiin vuotoihin, ei ehkäisynä.
 
Pitkäaikaiskäyttäjä
Minulla on Levonova tai Mirena ollut nyt yli 17 vuotta. Olen vain ja ainoastaan tyytyväinen. Ei mitään oireita, ei kuukautisia koko aikana alun parin kk:n tiputtelun jälkeen (ennen oli runsaat kuukautiset) ja mitä painoa on tullut lisää, johtuu kyllä ihan syömisestä ja liikunnanpuutteesta ja iästä.
 
Ellutellu
Kävikin sitten niin, että jouduin poistamaan Mirenan parin kuukauden kokeilun jälkeen. Harmittaa kovasti, sillä olisi ollut helppo ehkäisymuoto minulle. Syynä poistoon olivat äärimmäisen kovat kivut, joihin reseptikipulääkkeetkään eivät tehonneet. Loppuaikana en voinut kunnolla kävellä tai istua, kun sattui niin. Ja kipu oli jatkuvaa. Minulla kävi niin, että kohtu oli yksinkertaisesti liian pieni kierukalle.
 
miliii
Olen laitattamassa hormonikierukkaa ja pyytäisinkin teidän kokemuksia, kaikenlaisia, jotta voin vähän arvioida olenko tekemässä viisaasti..
Ongelma e-pillereiden kanssa oli mielialavaihtelut ja haluttomuus. En tosin vielä ole varma, johtuko ne pillereistä vai olenko vain sellainen. Toivon kuitenkin hartaasti, että pillerit lisähormoneineen oli syynä noihin. No kuitenkin: kuultuani hormonikierukan hyvistä puolista, vakuutuin että se on paras ratkaisu. Mutta pian etsiessäni lisää tietoa, varmuus alkoi hävitä. Muilla oli/muille tuli kuitenkin itkuisuutta, masentuneisuutta, haluttomuutta jne. ja päätin että ehkä olisi hyvä tutustua siihen oikeaan itseeni lopettamalla kaikki hormonaalinen ehkäisy ja alottaa kortsujen kanssa sählääminen. Olin kuitenkin jo varannut ajan gynegologille keskustellakseni asiasta, ja onneksi meninkin vielä käymään sairaalassa. Gyne sanoi, että totta kai edellämainitut oireet voivat jatkua tai alkaa, mutta tällä kertaa ne on oman hormonitoiminnan aikaansaannoksia. Ja juuri omaan hormonitoimintaani haluaisinkin pitkästä aikaa tutustua..!

Tänään vekotin asetettiin ja kyllähän se sattui, ei tosin ihan niin paljon kuin olin kauhutarinoiden perusteella odottanut (tietenkin kipu on yksilöllistä) ja kipu oli jotenkin erilaista, jostain syystä kuvaisin sitä sanalla kumea. Kohdunkaulan suoristaminen ja sondinkin työntäminen oli vielä suht siedettävää, mutta kun itse kierukka työnnettiin pohjaan (tai siis kattoon :D) asti, piti huutaa hieman kivusta. Kyllä se aika paljon sattui, mutta vain hetken. Noustuani ylös, mua alko hetken kuluttua huimaamaan, silmissä sumeni ja korvissa suhisi. Mua ei oikeestaan oo ikinä ennen pyörryttäny... Mutta menin sivuun sitten makaamaan ehkä viideksi minuutiksi ja sitte lähettiin pois. Vielä neljän tunnin ajan oli vähän hutera olo, mutta nyt alkaa olla suht ok olo. Vatsassa tuntuu jotain, mutta ei satu (otin sillon puol tuntii ennen asettamista kaks burana 400:aa). Vähän on tiputellut ja varmuudeksi ostin turbo- ja yösiteitä.

Kipu on tähän mennessä ollut todellakin vuosien ehkäisyn arvosta. Näillä näkymin voin omien kokemusteni perusteella suositella hormonikierukkaa. Hinta on todella edullinen verrattuna esim. e-pillereihin, eikä tarvi nauttia hormoneja suun kautta enää. Pitää vielä kattoa, miten lähtee sujumaan...

Ap. kysyjä on varmaan jo tehnyt päätöksensä, mutta itelleni oli ainakin apua tästä ketjusta, vaikka vasta viikko sitten löysin tän.
 
Viimeksi muokattu:
2lasta
[kylläpä oli hyvää palvelua siellä. mäkin oon menossa2 lapsen jälkee menos laittaa hk:n mut se jännittää ku asun pienellä paikkakunnalla missä muutenkin vaikee päästä lääkärille ni et pääsenkö oikeeseen aikaan..
 
dk
Nyt on sitten kaksi viikko kulunut kiurukan laittamisesta. Kahden buranan voimalla sen kyllä synnyttämätönkin sieti, mutta 10 sekunnin ajan oli kyllä lähellä, etten huutanut. Hirveää tuskaa, mutta onneksi ei kauaa kestänyt. Nyt on sitten ollut aika runsastakin tummaa vuotoa koko tämän ajan, odottelen jännityksellä, kestääkö sen puoli vuotta. Vähän kyllä aina vuotojen kanssa pelottaa, että mitä jos se onkin tulehdus. Minkänäköistä vuotoa muilla on ollut? Mulla on hyvin tummanruskeaa, kuivuneen veren näköistä (samanlaista kuin oli pillereitten kanssa kuukautisten eka päivä aina). Ja vatsa, alavatsaa kouristaa aika lujastikin välillä, ihan kuin kuukautiskivut. Tietääkö joku, kauanko tuollaiset saisi jatkua?
Narut jätettiin pitkiksi, mutta mies ei kuulemma niitä seksin aikana tunne. Itsestä on mukava, että voi niistä varmistaa sen kierukan pysyvän paikoillaan.
Ensimmäinen valtavan kokoinen finnin on jo poskeen ilmestynyt ja hiukset tuntuvat jo nyt rasvoittuvan paljon nopeammin kuin pillerien kanssa. Voipi olla kyllä, että kuvittelen, kun tulee niin tarkkaan seurailtua nyt kaikki tuntemuksia :D.
Tiedätkö::: minulle tehtiin joskus abortti epäonnistunet ja poistettu vain osittain , osa jäi, ja alkoi sama homma, ensi ruskea ja kuivaa ja supistelut ja sitten mahdoton kipu, silloin en ollut vielä synnyttänyt , jatkoi niin pitkään, kunnes kohtu sylkäisi pois se mitä sinne jäi silloin, kauheita. parantaminen kesti kauan, vasta kolmen vuoden päästä sain lastaa, kierukka laitoin heti synnytyksen jälkeen, alkoi alavatsan kipuja ja supistuksia, pari viikkoa ootelin loppuko vai ei ja kävin poistamassa vaikka genikologi kuvailekin sen plussija ja ilmainen saanti, mutta poistin sittenkin
 
Viimeksi muokattu:
41 vuotias
Onko kellään muulla painonnousua? Minulla on aikas lailla.
Myös tiputtelupäiviä runsaasti.Rintoja kivistää ja niiden iho kukkii.
Halut pysyneet entisellään ja kuukautiset niukat.

Painoa ei ole kierukan myötä tullut.
Tipputeluvuotoa ei ole yhtään ollut.
Olen kokenut hyväksi vaihtoehdoksi hormonikierukan
itselleni kivuliaiden kuukautiskipujen takia.
Tänään laitatin kolmannen kierukan.
Suosittelen.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä