Hormonikierukan plussat ja miinukset

  • Viestiketjun aloittaja Onerva76
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Mulla on ollut nyt kierukka 6kk ja en ole ollut koko aikana oma itseni.. olen kiukkuinen, en muista koska olen viimeksi nauranut kunnolla, en löydä enää iloa elämästä kuin ennen ja seksihalut ovat kadoksissa, sekä minulla on jatkuvaa alavatsakipuilua! Olen menossa ensi viikolla poistattamaan hormonikierukan! Harmittaa sen takia, kun joudun luopumaan, että ehkäisyn kannalta kierukka on ihanteellinen! Miksi meidän naisten täytyy alentua syömään ehkäisypillereitä tai käyttämään moisia härveleitä???? Iloista pääsiäistä kaikille ja aurinkoista kevättä!
 
Sopi
Mulle sopi. Pidin kolme vuotta. Laiton jälkeen vähän heikotti, muttei sattunut (olen synnyttänyt). Poisto ei tuntunut kuin nippaisuna. Ennen tuskaisen runsaat ja kivuliaat kk-tiset loppuivat alun 4kk tiputtelun jälkeen kokonaan. Eka 4kk vähän otti päähän, kun tuntui koko ajan tulevan jotain vuotoa ja yksi emätintulehduskin siihen saatiin. Mutta sen jälkeen aukenikin taivas. Paino ei muuttunut mihinkään eivätkä seksihalut. Ihanan helppoa elämää ilman raskauden pelkoa tai kuukautisia! Hormoneihin liittyvää mielialojen vaihtelua ei ollut. Migreeniin kierukka ei vaikuttanut mitenkään, joka kuukausi sain samaan aikaan kohtauksen, kuten ennenkin (estrogeenin vierotusoireena). Ainoa sivuvaikutus oli se, että aina välillä sain isoja ihonalaisia finnejä/paiseita leukaan, yläselkään ja pakaroihin. Onneksi niitä tuli harvoin ja yksittäisinä.

Kierukan poiston jälkeen onkin sitten ollut kroppa ihmeissään. Nyt 2kk poistosta alkaa tuntua että tasapaino on taas löytynyt. Naama on kukkinut, kuumia-kylmiä-aaltoja, kuukautisvuoto on palannut (which is nice, kerran tässä raskautta toivotaan...) ja olo on ollut kuin vuoristoradassa. Huomaan nyt, että kierukka tasoitti mielialani sellaiseksi, ettei ollut kovin ihmeellisiä huippuja eikä alamäkiäkään. Vähän semmonen mnöööh tasaisesti, ei huono, muttei mahtavakaan. Nyt sitten naurattaa ja äksyilyttää huomattavasti helpommin kuin aiemmin. On kuulemma tullut (miehen sanoin) "väkevämpi ote" elämään taas...
 
huhtakoo
Olen synnyttämätön parikymppinen nuori nainen, otin hormonikierukan noin 2 viikkoa sitten keskellä kiertoa. Asennus ei sattunut, vatsassa vain tuntui painetta ja hieman nipisti. Otin kipulääkettä, mutta vain 15min ennen, kun aamulla en heti muistanut ottaa. Asennuksen jälkeen ei tuntunut minkäänlaisia supistuksia tai muutakaan, mistä täällä keskustelussa on puhuttu. Eikä myöskään seuraavina päivinä.

Asennuspäivänä tuli vuotoa, seuraavasta päivästä 5 päivän ajan tuli vain erittäin pientä vuotoa. Tämän jälkeen menkat alkoivat, niinkuin yleensäkin, mutta kestivät vain sen 5 päivää, kun normaalisti kestävät reilusti yli 10 päivää. Ja kuukautiskivut olivat erittäin pieniä! Menkkojen jälkeen ei ole ollut ollenkaan tiputtelua tai mitään.
 
joo
Kävin eilen laittamassa kierukan. Nyt on alapää ihan haavoilla ja peseminen kirvelee niin pirusti. Eilen illalla olin poikkeuksellisen vihainen ja ja kaikki vitutti. Tänään olen ollut paremmalla tuulella, mutta esim. lapsille napsahdan tosi herkästi. Olen siis kahden lapsen äiti. Nyt on kp6 menossa, ja tällä hetkellä ei tule enää verta, vaan sellaista rusehtavaa pahanhajuista limaa. :( En tiedä onko nää ihan normaaleita juttuja.. Kierukka maksoi 300 eur joten ei haluis kyllä heti ottaa poiskaan..

Laitto sattui vähän, mutta sen pienen hetken kesti. Pelottaa kyllä mitä muuta paskaa tästä vielä tulee..Ehkä ei olisi pitänyt laittaa ollenkaan. :(
 
Assa3
Hei kaikkille

Minullä Mirana on ollut 12 vuotta. joka 5 vuottaa vaihdettin. Ei ollut yhtä kipuja ei vuotoja. tosi ystävällinen. nyt olen 42V. mutta parin vuoden päästä vielä ottan neljas Mirana. se on tosi hyvä. Olen hyvin tyytyväinen. Suosittelen muillekin Mirana.
 
pipa
4vuotta nyt ollut mirena. Poistin itse sen juuri. Mitta tuli täyteen
1 + löytyy ei ole kuukautisvuotoja ollut. Sitten tosi paljon muita haitta puolia. Joka kuukausi hiivatulehus joka kestää parantua 3vko. ja sitten alkaakin taas uudestaan. Hirvee päänsärky joka päivä,lonkat särkee selkä särkee, vatsa kipee.
Hiuksia lähtee paljon, karvoja kasvaa joka paikkaan, seksiä ei tee mieli kun hiivatulehdus /muu tulehdus kokoajan. Sain kroonisen hiivasyntrooman. Mitään ei jaksa enää tehdä kun väsyttää todella paljon. Toivottavasti elämä palaa takaisin kun poistin Mirenan.
 
No just!
4vuotta nyt ollut mirena. Poistin itse sen juuri. Mitta tuli täyteen
1 + löytyy ei ole kuukautisvuotoja ollut. Sitten tosi paljon muita haitta puolia. Joka kuukausi hiivatulehus joka kestää parantua 3vko. ja sitten alkaakin taas uudestaan. Hirvee päänsärky joka päivä,lonkat särkee selkä särkee, vatsa kipee.
Hiuksia lähtee paljon, karvoja kasvaa joka paikkaan, seksiä ei tee mieli kun hiivatulehdus /muu tulehdus kokoajan. Sain kroonisen hiivasyntrooman. Mitään ei jaksa enää tehdä kun väsyttää todella paljon. Toivottavasti elämä palaa takaisin kun poistin Mirenan.

Luultavasti poistamalla itse kierukkasi aiheutit vain lisäongelma...ja ihan varmako olet, että kaikki mainitsemasi ongelmat ovat kerukan syytä? Tuskin...
 
Viimeksi muokattu:
sssssssssssss
20 nuori 4vuotiaan tytön äiti... laitoi noin kolme vuotta 8 kuukautta sitten hormooni kierukan eikä ole tullut menkkoja sen jälkeen ollen kaaa olen ollut hirveän kipeä jatkuvasti viettänyt melkein joka yö sikiö alavatsani on hirvittävän kipeä . joten kävin terkkarilla eivät löyttäneet kierukkaa mistään on mennyt oikeaan muna sarjaan enkä varmaan saa koskaan enään lapsia vaikka kuinka haluasin .......joten en suosittele
 
vierailija51
Olen 51v , ensimmäinen Mirena hormonikierukka oli 10v, runsaiden kuukaustien hoitoon. Nyt loppuvaiheessa aikoivat taas kuukautiset parin viikon välein. Laitto saittui ensimmäisellä kerralla, mutta tämä toisen kerran laitto oli painajainen, hirveät kivut ja olin pyörtyä, makasin aikani tarkkailussa lääkäriasemalla ja kivut nyt jatkuneet vaihtelevina3 viikkoa. Verta tulee nyt hirvittävästi. Otettava yhteyttä lääkäriin:(
 
Lady XZ
Ihan mainio ehkäisyväline, paras, ainakin minulle. ja tiedän, että monelle muullekin. Minun halut eivät kyllä mihinkään hävinneet. Nyt 3:s kierukka menossa, vaikka olen 53 v, kaiken lisäksi kierukka lievittää menopaussin ongelmia.
Suosittelen lämpimästi!




- kallis kertasijoitus
- laittaminen sattuu hieman
- tiputteluvuotoa kesti 5 viikkoa
- tuntuu kuin seksihalut olis kadonneet sen laittamisen jälkeen
- ollut pari hiivatulehdusta, lieneekö kierukasta johtuen, ei tietoa.

+ tulee edulliseksi vuosien myötä
+ menkat tulee harvakseltaan, n. 3 kk:n välein
+ menkat todella niukat, pärjään pikkuhousunsuojilla, kesto 2-4 pv
+ helppoa, ei tarvitse muistaa huolehtia ehkäisystä

Kokonaisuudessaan ihan OK. Tosin nyt jos pitäisi valita, niin en ottaisi. Epäilen halujen häviämisen syyksi. Ja koska meinaamme toista lasta, niin eipä ehdi kierukka olla koko hinnan edestä, vaan ainoastaan 1,5 vuotta.
 
Viimeksi muokattu:
One of You
Ihan mainio ehkäisyväline, paras, ainakin minulle. ja tiedän, että monelle muullekin. Minun halut eivät kyllä mihinkään hävinneet. Nyt 3:s kierukka menossa, vaikka olen 53 v, kaiken lisäksi kierukka lievittää menopaussin ongelmia.
Suosittelen lämpimästi!

Ihanko noin, että lievittää menopaussin oireita? Miten olet sen huomannut? Kerrohan toki!
Itse pidän nyt taukoa tuossa Progynovassa, katson heltiääkö ihon rasvaisuus!!! Ja käytän tietty vagifemiä, mutta jos paikat ohenee huomattavasti otan Progynova takaisin!!!!
 
Viimeksi muokattu:
Anselmi
Minä varaan ajan huomenna poistoon.. Eka kierukka työnnettiin varmuuden vuoksi tarpeeksi syvälle (tuntu kurkussa asti) ja siellä se sitten törötti vatsaontelossa. Otettiin leikkauksessa pois. Vaan enpä uskonu ekalla kerralla vaan laitatin uuden ku ilmasiksi sain. Laitto meni tälläkertaa hyvin ja vuotoja ei ole nyt juuri lainkaan (laitosta n1v). MUTTA nyt alkoi järkyttävät mielialamuutokset, vituttaa, turvottaa vaikka liikkuu ja syö terveellisesti, alavatsaaa vihloo, finnejä ja paiseita leuassa, viikset, hiki haisee....plaah.... Hermot menee joten tää lähtee ja rengas tilalle. Ainoa ehkäisy mikä ei ole aiheuttanu vaivoja!
 
nainen-72
Itselläni ollut hormonikierukka kohta kolme vuotta ja harkitsen sen poistoa. Alkutiputtelujen jälkeen tilanne on tasaantunut ja kuukautisten niukkuus ja kivuttomuus on ollut pelkästään myönteistä. Sitä vastoin epäilen noiden niukkojenkin hormonien vaikuttavan mielialaani masentavasti ja haluan kokeilla elämää ilman kierukkaa. Onkohan niin, ettei pystytä selvittämään sitä mekanismia, mikä toisilla johtaa tuohon mielialojen vaihteluun? Onko tosiaan niin, että jokaisen on itse kokeiltava, sopiiko hormonikierukka vai ei? Mistä kaikista tekijöistä riippuu, miten hormonit vaikuttavat mielialoihin, näistä olisi hyödyllistä saada tietää ennen valinnan tekemistä.

voi itku..oon menos ottaa hormonikeurekkaa ja syön masennuslääkettä.. toivottavasti masis ei pahene..
 
Viimeksi muokattu:
One of You
voi itku..oon menos ottaa hormonikeurekkaa ja syön masennuslääkettä.. toivottavasti masis ei pahene..

Voi pyhän kerran teitä!
Ensinnäkin hormonikierukka vaikuttaa paikallisesti. Ei aiheuta masennusta. Jos masennusta ilmenee, pitää syytä hakea jostain muualta, kuin jostain hormonikierukasta. Eikä aiheuta painonnousua.
Jos epäröi, kannattaa miettiä sitä, kannattaako laitattaa moinen kamaluus itseensä. Koskapa on melkoisen hintava
 
Viimeksi muokattu:
Vierailija
Minulle laitettiin vuosi sitten toinen hormonikierukka. Ekan kanssa tuntui menevän ihan ok,
nyt jälkikäteen ajatellen niitä vaivoja oli silloinkin. Sitä vaan ihmeesti aina sinnittelee ja ajattelee, että jospa tämä tästä. Mutta nyt alkaa olemaan mitta täynnä tätä ehkäisyä!
Jatkuvasti on alavatsa ja selkäkipuja, finnejä suun ympärillä, naama rasvoittuu niin ettei mikään meikki pysy, hiukset ohentuneet (ollut aina tosi vahvat hiukset), turvottaa niin että vatsa on välillä ihan pallo, paino noussut n.7 kg eikä meinaa saada pois kiloja vaikka liikkuu kuinka, varsinkaan vatsasta. On ollut myös virtsatietulehduksia, vaikkei ollut aiemmin. Ja onpa tullut myooma kohtuun ja kysta munasarjaan!
Ainoat plussat ovat olleet menkkojen lähes poisjääminen ja seksihalujen säilyminen.
Nyt onkin mietinnässä, että mies voisi kantaa kortensa kekoon ehkäisyssä ja mennä sterilisaatioon :)
 
tuppura
Ihanko noin, että lievittää menopaussin oireita? Miten olet sen huomannut? Kerrohan toki!
Itse pidän nyt taukoa tuossa Progynovassa, katson heltiääkö ihon rasvaisuus!!! Ja käytän tietty vagifemiä, mutta jos paikat ohenee huomattavasti otan Progynova takaisin!!!!

En ole tuo keneltä kysyit mutta

Hormonikierukkaahan käytetään myös hoitona vaihdevuosioireisiin, se vapauttaa keltarauhashormonia. Itse meinasin luopua kierukastani 50-vuotiaana kun ajattelin etten enää ehkäisyä tarvitse vaikka mietitytti vuodotkin - kun niitä ei ole ollut 15 vuoteen niin niitä ei kyllä halua takaisinkaan. Niin, gynekologi siis totesi, että ellei siitä ole mitään haittaa, ei siitä kannata luopua vaan uusi vaan asennukseen, koska se tulee helpottamaan vaihdevuosia. Olen nyt 53 enkä ole huomannut itsessäni mitään oireita vielä siihen suuntaan.
 
Viimeksi muokattu:
One of You
En ole tuo keneltä kysyit mutta

Hormonikierukkaahan käytetään myös hoitona vaihdevuosioireisiin, se vapauttaa keltarauhashormonia. Itse meinasin luopua kierukastani 50-vuotiaana kun ajattelin etten enää ehkäisyä tarvitse vaikka mietitytti vuodotkin - kun niitä ei ole ollut 15 vuoteen niin niitä ei kyllä halua takaisinkaan. Niin, gynekologi siis totesi, että ellei siitä ole mitään haittaa, ei siitä kannata luopua vaan uusi vaan asennukseen, koska se tulee helpottamaan vaihdevuosia. Olen nyt 53 enkä ole huomannut itsessäni mitään oireita vielä siihen suuntaan.

Mulle ehdotettiin hormonikierukkaa siksi, että keltarauhashormoni teki suun kautta otettuna hirviön. Enkä itse ole huomannut kielteistä tästä kierukasta. Mieliala on pysynyt ihan normaalina, mitään suurta myrskyä ei ole tullut tuon asettamisen jälkeen. Vuotoja ei ole ollut, jokunen tippa silloin tällöin. Mutta limakalvoja se ei yksistään pidä hyvänä, joudun siis käyttämään estrogeeniä suun kautta.
Estogeenilaastarit on yhtä tyhjän kanssa. Ei se mihinkään limakalvoihin auttaneet, tuli vti heti, kun kokeilin laastarilla. Otan siis suun kautta estrogeeniä, niin kauan kuin seksielämääkin on.
Asentava tohtori tuumas, että jo vuodot loppuu kokonaan voipi olla jopa 7 vuotta, 5 on normaali vaihtoväli....
 
Viimeksi muokattu:
ei hormooneille!
Otin hormonikierukan kolmannen lapsen jälkeen. Se olikin kuusi vuotta mulla, kunnes poistatin tänä keväänä, mies meni sterilisaatioon.
Olen aina ollut innokas seksiin ja muutenkin tunteva positiivinen ihminen. Voisin sanoa että elämäni on kuusi vuotta ollut tasapaksua ja halutonta. Mitään muuta haittaa ei kierukasta ollut, mutta tosiaan emme olisi mitään ehäisyä tarvinneet koska minun ei tehnyt mieli kuin tosi harvoin, myös limakalvojen kuivuudesta kärsin ja jouduimme käyttämään aina liukasteita.

Nyt olen kuin unesta herännyt, kesä on ollut ihanaa aikaa kun seksi on ollut niin kivaa ja innostun usein, joskus parikin kertaa päivässä ja kuivumisongelmaa ei ole enää. Myös mies huomannut minussa eron, olemuksessa ja haluissa:).
Mutta toiset tykkää mirenasta, mua vähän harmittaa jälkeenpäin että en aikaisemmin kapistuksesta luopunut.

Laittaminen sattui ihan tajuttomasti ja verta tuli kunnolla. POis ottaminen ei sattunut, vähän nipisti.
 
nainen-78
Otin hormonikierukan kolmannen lapsen jälkeen. Se olikin kuusi vuotta mulla, kunnes poistatin tänä keväänä, mies meni sterilisaatioon.
Olen aina ollut innokas seksiin ja muutenkin tunteva positiivinen ihminen. Voisin sanoa että elämäni on kuusi vuotta ollut tasapaksua ja halutonta. Mitään muuta haittaa ei kierukasta ollut, mutta tosiaan emme olisi mitään ehäisyä tarvinneet koska minun ei tehnyt mieli kuin tosi harvoin, myös limakalvojen kuivuudesta kärsin ja jouduimme käyttämään aina liukasteita.

Nyt olen kuin unesta herännyt, kesä on ollut ihanaa aikaa kun seksi on ollut niin kivaa ja innostun usein, joskus parikin kertaa päivässä ja kuivumisongelmaa ei ole enää. Myös mies huomannut minussa eron, olemuksessa ja haluissa:).
Mutta toiset tykkää mirenasta, mua vähän harmittaa jälkeenpäin että en aikaisemmin kapistuksesta luopunut.

Laittaminen sattui ihan tajuttomasti ja verta tuli kunnolla. POis ottaminen ei sattunut, vähän nipisti.
Kuulostaa ihan samalta kuin mulla, kirjoitin tohon edelliseen ketjuun missä pillereistä puhuttiin. Mä myös tänä kesänä jätin pois kierukan ja nyt on halut palanneet.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä