Hormonikierukan plussat ja miinukset

  • Viestiketjun aloittaja Onerva76
  • Ensimmäinen viesti
Milla
5 kk nyt kärvistellyt hormonikierukan kanssa. Jännästi lääkärit kiemurtelevat, kun kysyy omituisista päänsäryistä, vatsakivuista ja selkäkivuista. Vastaus vain on, että kierukka on paikoillaan. Kun jututtaa ystäviä, muita ongelmia ovat muun muassa libidon katoaminen, kutisevat näpyt ja hiusten rasvoittuminen ja harveneminen. Jollekin alkoi kasvaa ylimääräistä karvaa, ei toivottuun paikkaan. Henkilökohtaisesti en suosittelisi hormonikierukkaa enää kenellekään. Minusta on sääli, että naisten pitää kärvistellä sen kanssa. Naisilla on ehkä vähän paha tapa ns. nalkuttaa, kun on kurja olo. Ymmärrän nyt paremmin, miksi marketit ym. pursuavat kiukkuisia ja väsyneitä ehkä vähän hermoheikkoja naisia. Väsyyhän sitä vähemmästäkin. Kannatan luomua ja kondomia.
 
Meri
Mä laitatin eilen aamupäivällä kyleena-kierukan endometrioosin hoitoon. Sain puudutteen ja olin ottanu n. tuntia ennen 600mg buranaa ja gramman parasetamolin, laitossa tuntu kaks pientä menkkanippasua ja olo oli hyvä koko ajan. Muutama tunti laiton jälkeen alkoi suht kovia supistusmaisia kipuja kohdunkaulalla ja alavatsassa, mutta särkylääkkeillä helpottui. Tänään en oo tarvinnu lääkitystä, vaikka on vähän jomotellut. Vuoto on ollut vähäistä. Voin päivitellä tänne jatkoa, jos muistan.
 
vierailija
Hirmuisen runsaisiin vuotoohon sain m 8kk sitten. Vuotoa ja tiputtelua kesti 5kk ja sitten loppui kokonaan. Ei kipuja, mutta seksuaalinen kyvyttömyys ja haluttomuus sekä koko ajan kurkkua puristava voimakas ahdistus ovat olleet minulla ongelmana. Vuoto oli invalidisoivaa ja jatkuvaa, mutta seksuaalisuuden katoaminen ja ahdistus ovat vaikeita asioita nekin...
 
vierailija
Oikeasti miten voi näin ahdistaa koko kierukka. Eilen laitettiin, olisin repinyt sen jo illalla pois, jos oisin saanut kiinni langoista. Tuntuu koko ajan, että se on tulossa ulos, varsinkin paikalla ollessa tunnen koko ajan enkä myöskään kövele normaalisti, koska koko ajan tuntuu, että jotain tippuu. Langan päät sisuksissa inhottaa ja myöskin raskauden mahdollisuus, joskin minimaalinen, ahdistaa. Jos menkat jää pois, teenkö viikottain testejä? Paljon mieluummin otan lähes kellontarkat, joskin runsaat kuukautiset. Silloin tiedän missä mennään. Ois pitänyt pysyä omassa mielipiteessä eikä kuunnella lääkäreiden suosituksia. Useammalla tutulla ollut myös hankalia sivuvaikutuksia, niistä ei lääkärit muista puhua mitään. Vähän kallis 150 € muutaman päivän kokeilu tämä.
 
vierailija
Minulle laitettiin keltarauhashormonikierukka vähän alle 60-vuotiaana. En olisi sitä halunnut, koska tiedän olevani yliherkkä joillekin aineille. Niin sekin vaikutti, alkoi tulla kauheasti kutiavia näppyläisiä ihoalueita, hiukset alkoivat irrota ja "kuukautiset" alkoivat uudelleen, vaikka menopaussi oli jo elettyä elämää oireineen. Silloin oli kiukkuisuutta ja hieman yöhikoilua.

Gynekologi otti kierukan kai pois. Hän moitti minua että olisin saanut alapääni turpoamaan niin , että hänen välineensä vain singahtivat sieltä ulos. Hän ihmetteli, miten olen värkilläni edes pystynyt synnyttämään lasta. Lopuksi hän totesi, että "Jos kierukka ei nyt lähde, se saa jäädä sinne!"

Minulle jäi todella outo olo kierukan poistosta. Pikkuhiljaa aloin epäillä, että gynekologi ehkä toteuttikin uhkauksensa. Aloin saamaan kummallisia oireita poiston jälkeen; selkä romahti, en enää voinut kävellä kunnolla. Selässä oli polttava paine ja kävellä saattoi vain 50-100m. Seuraavaksi aukesivat nivuset ja kaikkien varpaiden välit, nousu isoja kutiavia nokkosihottuma-kenttiä sekä yksittäisiä vesikellukkeita eri puolille kehoa. Hiuksia alkoi lähteä tukuttain. Myös "kuukautiset" säännöllistyivät kuten nuorena. Niiden rinnalle tuli pahat PMS-oireet. Muita oireita olivat haju- ja näköaistien vääristymät. Tällä hetkellä oksentelen, hoidan ihottuma-alueita ja voin kaikin puolin huonosti.

Outoa oli se, että gynekologilta sain uudelleen kirjoitetun epikriisin vaatimalla vaatien ja todella kovalla työllä. Hänellä oli useita selityksiä, miksi en sitä voisi saada. Ultraääni kuvia en ole saanut vaikka kuinka olen pyytänyt.
Lääkärithän kuitenkin aina puhuvat totta, eikö niin???

Nyt olen jo vuoden odotellut apua oireisiini ja kahlannut kirjallisuutta sekä lukenut näitä muiden kertomuksia. väkiviinaetikka/vesi ja sinkkisalva auttavat nokkosihottumaan, pahoinvointiin ja allergiaoireisiin auttaa histamiini. Lohduttaudun sillä, että jos kierukka on jossain päin kehoani, sen vaikutus joskus hiipuu, ehkä se koteloituu vatsaan tai suoliston seudulle ja saan elää vielä muutamia vuosia kivutta. Toisaalta elämäninto on hiipunut, koska kokoajan etoo tai kutittaa tai "vituttaa".

Mielenterveyttä minullakin aina ensimmäisenä epäillään ja se on todella surullista. Onneksi olen dokumentoinut kaikki tosi pahat allergiareaktiot. Itse en niitä ole voinut aiheuttaa, koska mikään ei maita ja lääkkeitä en syö. Turvotus kuulemma menisi jos lenkkeilisin! Juu, miten tällä selällä enää lenkkeilee. Kuljen nykyisin kepin kanssa jos kävelen 100 metriä pidemmälle.
 

Yhteistyössä