Hormonikierukan maksun palautus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja akka 41v
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

akka 41v

Vieras
Mulla on sellanen muistikuva että olen jostain lukenut että hormonikierukasta saa jotain palautusta jos se ei syystä tai toisesta sovi?
Itellä kävi niin että elokuussa laitettiin runsaiden vuotojen hoidoksi, vuoto ei missään vaiheessa lakannut vaan lisäänty vaan kokoajan ja oli viimisen reilun kuukauden tosi isoja hyytymiä . Ja vuoto oli tosiaan "ihan sairasta". Marraskuussa ei kierukkaa enää löytynyt, ilmeisesti hyytymien mukana poistunu. Joulukuussa sitten poistettiin kohtu.
Jouduin kierukastani maksamaan täyden hinnan koska se laitettiin terveyskeskuksessa, kävin kelan toimistossa sillon vielä varmistamassa asian -> lääkäri kirjotti mukaan "todistuksen" missä oli että ihan syystä jouduttiin asentamaan .. mut sen +160eeroo se mulle tuli maksamaan ei ne kelas heltyny.
Nyt sapettaa niin vietävästi, melkein 1000 mummon markkaa menny pytystä alas :(

ei siitä saa rahojaan takaisin, muttenhan monet hakisivat rahojaan lääkefirmalta!!

Ihmettelen kyllä ettei lääkäri kirjoittanut sinulle reseptiin kierukkaa sairauden hoitona, jolloin kierukka olisi ollut puolet halvempi, varsinkin kun sinulla se tuli runsaisiin kuukautisiin, eikä ehkäisyyn.
Yleensäkin kannattaa myös terv.keskuksen lääkäriltä pyytää resepti, ja itse käydä ostamassa se..tulee monesti halvemmaksi. Näin meillä automaattisesti täällä meni niin.

Voithan vielä soittaa lääkefirman asiakaspalveluun ja kysyä, mutta itse työskentelen farm.alalla enkä ole koskaan moisista kuullutkaan. Mielestäni kuluttajat eivät voi palauttaa eikä saada rahojaan takaisin, vaikka tuote ei sopisikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja akka 41v:
Mulla on sellanen muistikuva että olen jostain lukenut että hormonikierukasta saa jotain palautusta jos se ei syystä tai toisesta sovi?
Itellä kävi niin että elokuussa laitettiin runsaiden vuotojen hoidoksi, vuoto ei missään vaiheessa lakannut vaan lisäänty vaan kokoajan ja oli viimisen reilun kuukauden tosi isoja hyytymiä . Ja vuoto oli tosiaan "ihan sairasta". Marraskuussa ei kierukkaa enää löytynyt, ilmeisesti hyytymien mukana poistunu. Joulukuussa sitten poistettiin kohtu.
Jouduin kierukastani maksamaan täyden hinnan koska se laitettiin terveyskeskuksessa, kävin kelan toimistossa sillon vielä varmistamassa asian -> lääkäri kirjotti mukaan "todistuksen" missä oli että ihan syystä jouduttiin asentamaan .. mut sen +160eeroo se mulle tuli maksamaan ei ne kelas heltyny.
Nyt sapettaa niin vietävästi, melkein 1000 mummon markkaa menny pytystä alas :(

Muistaakseni oli niin ,että jos joudutaan ottamaan sopimattomuuden vuoksi pois 3:n kuukauden issällä laitosta, saat 50% rahoista takaisin.
Mutta jos se on kadonnut tyystin johonkin,
ei kai niitä rahoja enää saa...
Vai voisikohan lääkäri kirjoittaa sinusta sellaisen epikriisin,
ettei poistotilanteessa sitä löydetty ja ettei se sopinutkaan...

Mulla kävi niin, että tuskissani pidin kierukkaa 7 kk, ennekuin otatin pois.
Kärsin samat 160 e.
Sisko sai samaan aikana ilmaiseksi samanmerkkisen kierukan,
kun asuu helsingissä, jossa eka kierukka on ilmainen.

myös nurmijärvellä on eka kierukka synnytyksen jälkeen ilmainen, joko kupari tai hormooni. Itselläni synnytyksestä oli jo 3 v kun en tästä tienyt, ja sain ilmaiseksi kuitenkin :)

se laitettiinki ja lääkäri kirjotti siitä vielä erillisen todistuksen kelaa varten, kelan vastaus oli et "kun sen asensi tk lääkäri, ei korvausta tipu.. mut jos sen olis laittanu ýksityinen ni sit olis eri juttu" Eli jos olisin menny yksityisel olisin saanu kelakorvauksen mut sit se olis ollu +-0 korvausten kannalta ;)

NO sittenhän "hoitoon" tapaus kustannusten suhteen on ihan ok. Ei toki Kelakaan korvaa yhteiskunnan tuella jo muutenkin tehtyä operaatiota.

Kyllä se niin on, että kierukat ja muut vempaimet on otettava sillä riskillä, että palautusoikeutta ei ole. Minusta se on itsestään selvää, asensi sen sitten kuka lääkäri tahansa. Niiden sopivuudesta tai ihmisen elimistön tempuista kun ei voi antaa takuuta.

Alkuperäinen kirjoittaja Omavastuu:
NO sittenhän "hoitoon" tapaus kustannusten suhteen on ihan ok. Ei toki Kelakaan korvaa yhteiskunnan tuella jo muutenkin tehtyä operaatiota.
Hmm... en nyt ihan ymmärtänyt tän lauseen merkitystä ..... ??

Tämä ei alkuperäistä kysyjää lohduta, mutta vastaisen varalle muille kerron. Kyllä hormonikierukasta saa kelakorvauksen jos rec. lukee että se on määrätty esim vuotojen hoitoon.. Täytyy vaan varmistaa että niin rec. lukee. Laittavalla taholla ei ole merkitystä. Itselleni sen rec. kirjoitti kätilöopiston lääkäri ja korvauksen sain. Tosin vain vuoden kestin inhottavia sivuoireita ja kummallisia kuukauden kerrallaan kestäviä vuotoja. Tiedän kuitenkin monia ihmisiä jotka ovat todella tyytyväisiä hormonikierukkaansa.

Alkuperäinen kirjoittaja hoitoon:
se laitettiinki ja lääkäri kirjotti siitä vielä erillisen todistuksen kelaa varten, kelan vastaus oli et "kun sen asensi tk lääkäri, ei korvausta tipu.. mut jos sen olis laittanu ýksityinen ni sit olis eri juttu" Eli jos olisin menny yksityisel olisin saanu kelakorvauksen mut sit se olis ollu +-0 korvausten kannalta ;)

onpas outoa... ethän sinä hae korvausta lääkärikuluista, vaan ainoastaan kierukasta. Sama se kuka sen laittoi!
Itse ostin kierukan apteekista ja vein mukanani yksityiselle gynelle. Apteekki vähänsi kelan osuuden automaattisesti jo pois maksusta, koska tuli mukamas sairauden hoitoon. Tällöin kierukalle tuli n. 90 e hintaa.

Soitapa ja kysäise toiselta kelan henkilöltä, koska toi on oikeesti tosi outo juttu.

Alkuperäinen kirjoittaja Omavastuu:

Kyllä se niin on, että kierukat ja muut vempaimet on otettava sillä riskillä, että palautusoikeutta ei ole. Minusta se on itsestään selvää, asensi sen sitten kuka lääkäri tahansa. Niiden sopivuudesta tai ihmisen elimistön tempuista kun ei voi antaa takuuta.

mutta eihän alkup. kirjoittaja hae korvausta tk-maksusta, vaan juuri siitä mirenan hinnasta, joka on sama riippumatta siitä kuka sen asentaa.

Joo, tässä se asian pointti just onkin : Reseptissä oli "Sairauden hoitoon" apteekista en kelavähennystä saanu ja ihmettelin sitä lääkärille asennuksen yhteydessä. Hän sanoi että NIMENOMAAN siks hän laitto se "sairauden hoitoon" että sen vähennyksen saisin. Kirjotti sitten tarkemman selvityksen ja käski sen kanssa kelaan, menin ja sielläkin vastaus "NIET" koska härvelin laitto tk lääkäri ...
Voiskohan tosta tehdä valituksen johonki.... ? Ja liittää mukaan vaikka todistus
et härveli katos omia aikojaan ??

Voit.
Tee Kelaan suoraan valitus.
Muistaakseni löytyy kelan sivuiltakin joku kaavake, tms. siihen.
Tai asioi kelassa perskohtaisesti.
Ainkain tietänevät oikean valitusreitin - ja pakkohan niiden on se neuvoa,
kun asiallisesti asian kerrot, mikä mättää.

Onnea prosessiin !

Vuosi sitten "taistelin" tämän korvattavuus-asian kanssa. Sairausvakuutuslaissa on "outo" säännös, josta on keskusteltu aika paljon viime aikoina, minkä mukaan mm. lääkkeet, jotka annetaan kunnallisella puolella (esim. tk tai sairaalan pkl) kuuluvat pkl/käyntimaksuun. Tämän mukaan esim. hormonikierukka joka asetetaan terveyskeskuksessa sisältyisi terveyskeskuksen käyntimaksuun (tämän tiedon voi tarkistaa apteekkien sv-ohjeista). Tämä ei kuitenkaan ole käytäntö (yleensä). Tämä siis suuri epäkohta johon toiv. tulee muutos..Jos siis kierukka asetetaan yksityisellä puolella, ei oleteta että sen hinta kuuluisi käynti/lääkäripalkkioon ja näin ollen se korvataan (jos sairauden hoitoon).
Olin siis saanut Mirenan reseptin sairaalan pkl ja hakemassa apteekista reseptillä (oli sairauden hoitoon). Eivät suostuneet antamaan kyseisellä reseptillä korvausta (mihin olin jo varautunut) vaikka olisikin asennettu yksityisellä puolella, joten lopulta ratkaisin ongelman pyytämällä uuden reseptin yksityiseltä lääkäriltä. Näin reseptissä ei ollut mitään viitteitä kunnalliseen puoleen.. Riitti siis että resepti oli kirjoitettu kunnalliselta puolelta jotta en olisi saanut korvausta. Tiedän että eri paikkakunnilla Kelalla voi olla hieman eri "käytännöt" Mirenan korvauksen suhteen.
Lopputulos on siis se, että apteekissa toimittiin täysin oikein kun eivät antaneet korvausta kunnallisella puolella kirjoitetun sairauden hoitoon määrätylle lääkkeelle. Tiedän, että kun apteekissa annetaan vahingossa väärin perustein korvauksia voi lopputulos olla se, että Kela ei maksakaan apteekille apteekin jo antamaa korvausta..
Tietenkin asiasta voi valittaa Kelaan mutta voi hyvin olla ettei asia siitä miksikään muutu. Itse ratkaisin siis asian tällä tavalla..

Alkuperäinen kirjoittaja alottaja:
Joo, tässä se asian pointti just onkin : Reseptissä oli "Sairauden hoitoon" apteekista en kelavähennystä saanu ja ihmettelin sitä lääkärille asennuksen yhteydessä. Hän sanoi että NIMENOMAAN siks hän laitto se "sairauden hoitoon" että sen vähennyksen saisin. Kirjotti sitten tarkemman selvityksen ja käski sen kanssa kelaan, menin ja sielläkin vastaus "NIET" koska härvelin laitto tk lääkäri ...
Voiskohan tosta tehdä valituksen johonki.... ? Ja liittää mukaan vaikka todistus
et härveli katos omia aikojaan ??

miksei apteekki antanut sitä suoraan? Lääkkeistähän apteekin pitäisi antaa kelakorvaus suoraan, jos korvattava, ja mirena kuuluu juuri näihin! Minulla hinnasta vähennettiin suoraan apteekissa kelan osuus ja hinnaksi jäi n. 90 e.

Yhteistyössä