hormonihoito

• Viestiketjun aloittaja iines -50
  • Ensimmäinen viesti
iines -50
Olen käyttänyt hormonihoitoa jo runsaat 20 vuotta.
Lääkityksenä minulla on Progynova 1 mg 1 tab./pv. ja
Primolut N 2,5 mg 3 kk. välein. Kohtuni on tallella mutta munasarjat poistettu. Lapsia 1, lääkitys on sopinut minulle hyvin. Aloittaessani Progynova lääkityksen sivuvaikutuksena oli pahoinvointia ja päänsärkyä. Vuosien kuluessa nämä oireet ovat miltei hävinneet. Nuorempana käytin muitakin hormonilääkitystä mutta tämä nykyinen on ollut tapauksessani mielestäni paras. Ainahan lääkkeissä tahtoo olla jonkinlaisia
sivuvaikutuksia ainakin hoidon alussa esim. hikoilua tai pahoinvointia ja ärtyisyyttäkin kunhan vain pysyvät hallinnassa.
Hyvää talvea kaikille.

Seija50
Olen käyrttänyt myös Progynovaa n. kuukauden. Minulla oli myös jotain lieviä pahoinvointioireita ja päänsärkyä. Tämä on kokeiluna, aikaisemmin käytin estrogeenigeeliä, mutta sivuoireena oli turvotus. Onko progynovassa pidemmän aikaa käytettynä ilmennyt muita sivuoireita esim. turvotusta ?
(kohtu poistettu).

Iines -50
1 kuukauden käyttöaika hormonihoidossa on niin lyhyt että kaikista lääkkeen aiheuttamista sivuvaikutuksista ei oikeen osaa mitään varmaa sanoa. Käytettyäsi ainakin 3 kuukautta asia on jo toinen ja monessa tapauksessa sivuoireet voivat vähetäkin. Sairastan lisäksi nivelreumaa ja reumalääkkeetkin osaltaan tekevät sivuvaikutuksia,vaikea sanoa mikä johtuu mistäkin. Progynovan ansiosta elämänlaatuni on parantunut huomattavasti ja sivuoireetkin hävinneet miltei kokonaan. Jaksan enemän kuin ennen lääkitystä, tauko jonka pidän Primolutin aikana on aina vähän vaikeampaa aikaa, koska en silloin käytä Progynovaa. Hormonihoidossa täytyy olla kärsivällinen, niinkuin elämässä muutoinkin niin kaikki oireet lievenee ja saa päiviinsä tasapainon.

Iines -50
Anteeksi Seija lisäystä edelliseen kysymykseesi turvotuksesta.
Kyllähän sitä lievää turvotustakin vieläkin esiintyy varsinkin rinnoissa. Samoin lieviä unihäiriöitä ja seksielämän laimenemista, mutta kyllähän se ikäkin tuo terveellekin saman kaltaisia tuntemuksia. Onneksi minulla on hyvä ja ymmärtäväinen mies. Jaksamista meille kaikille jos vaikka huomenna olisi parempi päivä.

Yhteistyössä