Honeymoon -kystiitti / virtsavaivat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aptgirl
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aptgirl

Vieras
Hei,

ongelmani alkoivat, kun aloin seurustella poikaystäväni kanssa. Hän on ensimmäinen poikaystäväni, ja olemme kaukosuhteessa, joten aina kun näemme, seksielämämme on hyvin kiivasta.
Alkuun sain näkemisistämme hiiva- ja sekabakteeritulehduksia. Kun vihdoin pääsin näistä vaivoista ohi, alkoivat virtsaongelmat. Tosin jo aikaisemmin sekabakteeritulehduksiin on liittynyt jatkuvaa virtsahätää, painetta alavatsassa ja jomotusta emättimessä. Otatimme juuri sukupuolitautitestit, joten sukupuolitaudista ei ole kyse.
Viimeksi kun näimme, sain virtsaputkentulehduksen. Se todettiin ulkomailla, ja sain siihen 7pv antibioottikuurin. Olen lapsena sairastanut useita virtsaputkentulehduksia ja ollut kolmesti estolääkityksellä, joten tauti on minulle tuttu. Viimeiseen kahteen vuoteen minulla kuitenkaan ei ole ollut yhtään virtsaputkentulehdusta. Lääke, jonka söin, ei tuntunut auttavan tutulla tavalla, ja jälkioireiksi jäi virtsan kirvely silloin tällöin ja alavatsakivut. Sain myös hiivatulehduksen, jonka hoidin pois diflucanilla. Alavatsakivut tuntuvat virtsarakossa ja tuntuvat heijastuvan emättimeen myös. Olen juonut runsaasti nesteitä, karpalomehua, vettä tms ja ottanut c-vitamiinia ja maitohappobakteereita. Paikoitellen kuitenkin, kun en juo hirveästi vettä tai esim. aamulla yöunien jälkeen virtsaaminen kirvelee hieman ja jää polttelemaan useiksi tunneiksi. Ei ole kovin mukava tapa aloittaa aamua! Mikä auttaisi tällaisiin usein aamulla toistuviin kipuihin? Kun juon runsaasti vettä aamulla, saan käydä puolen tunnin välein vessassa ja alavatsakivut jäävät yleensä polttelemaan ja jomottamaan koko päiväksi.
Luulen, että tämä on ns. honeymoon -kystiittiä, mutta tämä on tosiaan ensimmäinen virtsaputkentulehdus, jonka olen saanut pitkään aikaan ja vaivat tuntuvat vain jatkuvan ja jatkuvan. Olen seurustellut poikaystäväni kanssa vuoden, näemme 1-2 krt kuukaudessa. Kalliiksi tulee käydä gynekologeilla koko ajan... Lapsena minulta tutkittiin kaikki röörit, ja kaiken pitäisi olla kunnossa. Toivon ja luulen, ettei tämä ole mitään pidempiaikaista virtsaputkeen liittyvää vaivaa, ainakaan lääkäriltä ei sellaiseen varmaankaan saa lääkettä heti "vain" yhden virtsaputkentulehduksen jälkeen. Olisiko virtsaputkentulehduksen estolääkityksestä taas apua? Toisaalta tosiaan kipuni tuntuvat vain osan päivää ja jomotus koko päivän.
Sain jo syömäni antibioottikuurin jälkeen gynekologilta doximed-kuurin, jota syön siis nyt, mutta se ei tunnu auttavan. Poikaystäväni on tulossa viikon päästä käymään, joten pelkään, että jo heti ensimmäisen yhdyntäkerran jälkeen saan taas juosta gynekologille ja pilaan lomamme olemalla vaivainen koko ajan. Mikä avuksi?

Karpalotuotteet: kapselit, mehut. Alapääpesu ennen ja jälkeen seksin. Pissatessa kannattaa pyyhkiä edestä taaksepäin. Tuo liukuvoide on siis todella oleellinen! Vaikka oma kosteus olisikin normaali, tuo voide on silti hyödyllinen. Estolääkettä niin, että sitä käytetään silloin tällöin kun oireet tuntuvat tulevan päälle, saanee vasta sitten kun virtsatietulehduksia rupeaa olemaan useammin?

Muutamia juttuja tulee mieleen. Sanoit että sinulla on ollut hiivatulehduksia. Onhan poikaystäväsikin hoidettu samalla, ettette tartuta toisianne yhä uudelleen? Virtsiksiin liittyen: onko sinulta otettu pissanäyte, joka kertoisi mikä bakteeri milloinkin kropassasi jyllää? Kaikki antibiootit eivät tepsi kaikkiin bakteereihin, ja siksi voi olla että Doximed ei auta. Kuurin aikana näytteitä ei kannata ottaa, koska silloin niissä ei näy mitään. Lisäksi suosittelisin että menet ihan yleislääkärin vastaanotolle kysymään tarvitseeko asiaa tutkia tarkemmin ja olisiko mahdollista saada estolääkitys kun kerta vaivoja tuntuu olevan jatkuvasti.

Itselläni on välillä kausia, jolloin saan kiihkeästä seksistä virtsiksen, vaikka kuinka käyn pissalla ennen ja jälkeen yhdynnän ja pesulla heti sen jälkeen. Alussa syyksi ajateltiin sitä että suhde on tuore, enkä ole vielä "tottunut" mieheni spermaan. Nyt olen huomannut että tulee se tauti vielä kahden vuoden jälkeenkin ;) Sain tarvittaessa käytettävän estolääkityksen (Nitrofur C), otan 1 tabletin välittömästi yhdynnän jälkeen. Toimi todella hyvin. Käytän sitä yleensä virtsiksen jälkeen muutaman viikon, joten ihan jatkuvasti ei tarvitse nappailla. Luulen että jokin tällainen voisi sopia sinullekin. Lisäksi lisäsin repertuaariini vahvan C-vitamiinin, joka sisältää myös karpaloa (Ctrl Plus C-vitamiini). Näitä napsin joka päivä, sanotaan auttavan muutenkin vastustuskykyyn.

Toivottavasti näistä oli sinulle jotain apua!

Hei,

Olen sairastanut ainakin 8 kertaa virtsatietulehduksen ja hiivaakin on ollut säännöllisesti.
Olen nyt päässyt eroon kierteestä ja huomannut että on muutamia asioita jotka vaikuttavat ja vinkit olen saanut urologilta. Ikää mulla on 25!

1 Ensimmäinen on että virtsarakko tulisi tyhjentää ennen seksiä ja heti yhdynnän jälkeen käydä vessassa näin pöpöt ei pääse nousemaan "putkea" pitkin virtsarakkoon.

2 Toinen on että kylmällä pitäisi suojata alapää/selkä viimalta ( talvella pepunkin suojaava takki paras) ja kylminä kesinä pitää olla tarkkana hameen kanssa. Uimista kylmässä vedessä myös välttäisin ja vaiva voi myös alkaa vappupiknikin jälkeen kun olet istunut kylmässä maassa joten aina pidettävä peppu lämpimänä.

3 Kolmas on vessa käynnin jälkeen pyyhintä edestä taaksepäin ja huolellisesti. Isomman hädän jälkeen pyyhintä ja jos tarve vaatii huuhtelu vedellä. Ei siis kakkapöpöjä virtsarakon suulle.

4 Neljäs urologilta tullut kysymys/neuvo on aika erikoinen mutta lopetti kokonaan vaivat.
Noudatin näitä kolmea ensimmäistä neuvoa ja vaivat vähenivät huomattavasti mutta vielä silloin tällöin tuli tulehdus ja kävin vanhalla hyvällä miesurologilla joka sitten hyvin kliinisesti kysyi että oletko huomannut että tulehduksen tuloon vaikuttasi seksin harrastaminen ja hieman punastellen vastasin että on tulehduksella/seksillä on selvä yhteys mutta käyn vessassa ennen ja jälkeen jne. Yhteyden huomasi hyvin kun näin miesystävääni parin viikon välein johtuen hänen työstään.

Urologi sanoi että takaapäin harrastettava seksi voi olla syy oireisiin, ei siis mikään peräaukkoseksi vaan tavallinen vaginaseksi takaapäin harrastettuna. Olin erittäin hämilläni kommentista mutta nyt voin kolme vuotta ilman pissatulehdusta olleena että tuo neuvo poisti sitten viimein kaikki ongelmani että kannattaa kokeilla!

Hei,

ongelmani alkoivat, kun aloin seurustella poikaystäväni kanssa. Hän on ensimmäinen poikaystäväni, ja olemme kaukosuhteessa, joten aina kun näemme, seksielämämme on hyvin kiivasta.
Alkuun sain näkemisistämme hiiva- ja sekabakteeritulehduksia. Kun vihdoin pääsin näistä vaivoista ohi, alkoivat virtsaongelmat. Tosin jo aikaisemmin sekabakteeritulehduksiin on liittynyt jatkuvaa virtsahätää, painetta alavatsassa ja jomotusta emättimessä. Otatimme juuri sukupuolitautitestit, joten sukupuolitaudista ei ole kyse.
Viimeksi kun näimme, sain virtsaputkentulehduksen. Se todettiin ulkomailla, ja sain siihen 7pv antibioottikuurin. Olen lapsena sairastanut useita virtsaputkentulehduksia ja ollut kolmesti estolääkityksellä, joten tauti on minulle tuttu. Viimeiseen kahteen vuoteen minulla kuitenkaan ei ole ollut yhtään virtsaputkentulehdusta. Lääke, jonka söin, ei tuntunut auttavan tutulla tavalla, ja jälkioireiksi jäi virtsan kirvely silloin tällöin ja alavatsakivut. Sain myös hiivatulehduksen, jonka hoidin pois diflucanilla. Alavatsakivut tuntuvat virtsarakossa ja tuntuvat heijastuvan emättimeen myös. Olen juonut runsaasti nesteitä, karpalomehua, vettä tms ja ottanut c-vitamiinia ja maitohappobakteereita. Paikoitellen kuitenkin, kun en juo hirveästi vettä tai esim. aamulla yöunien jälkeen virtsaaminen kirvelee hieman ja jää polttelemaan useiksi tunneiksi. Ei ole kovin mukava tapa aloittaa aamua! Mikä auttaisi tällaisiin usein aamulla toistuviin kipuihin? Kun juon runsaasti vettä aamulla, saan käydä puolen tunnin välein vessassa ja alavatsakivut jäävät yleensä polttelemaan ja jomottamaan koko päiväksi.
Luulen, että tämä on ns. honeymoon -kystiittiä, mutta tämä on tosiaan ensimmäinen virtsaputkentulehdus, jonka olen saanut pitkään aikaan ja vaivat tuntuvat vain jatkuvan ja jatkuvan. Olen seurustellut poikaystäväni kanssa vuoden, näemme 1-2 krt kuukaudessa. Kalliiksi tulee käydä gynekologeilla koko ajan... Lapsena minulta tutkittiin kaikki röörit, ja kaiken pitäisi olla kunnossa. Toivon ja luulen, ettei tämä ole mitään pidempiaikaista virtsaputkeen liittyvää vaivaa, ainakaan lääkäriltä ei sellaiseen varmaankaan saa lääkettä heti "vain" yhden virtsaputkentulehduksen jälkeen. Olisiko virtsaputkentulehduksen estolääkityksestä taas apua? Toisaalta tosiaan kipuni tuntuvat vain osan päivää ja jomotus koko päivän.
Sain jo syömäni antibioottikuurin jälkeen gynekologilta doximed-kuurin, jota syön siis nyt, mutta se ei tunnu auttavan. Poikaystäväni on tulossa viikon päästä käymään, joten pelkään, että jo heti ensimmäisen yhdyntäkerran jälkeen saan taas juosta gynekologille ja pilaan lomamme olemalla vaivainen koko ajan. Mikä avuksi?

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä