HOME pilaa elämäni!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kyynel"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kyynel"

Vieras
Ei tässä voi enää kuin itkeä..

Epäilen altistuneeni jo lapsuudenkodissani homeelle. Olin jatkuvassa tulehduskierteessä, antibiootteja kului. Tätä siis ensimmäiset 13 vuotta.

Seuraavaksi sama tulehdus/antibioottikierre alkoi ensimmäisen opiskelupaikan asuntolassa. Siellä kärsin 3 vuotta. Pian tämän jälkeen puhkesi atooppinen ihottuma, ja siitepölyallergia. Kämppikseni kärsi jatkuvasti päänsäryistä, nenän tukkoisuudesta josta hän syytti pölyä. Hänellä alkoi hajusteherkkyys.

Tässä vaiheessa en vielä osannut ajatella homeen mahdollisuutta.

Sitten meni joitain vuosia hyvällä onnella, terveissä rakennuksissa, joten home ei edelleenkään käynyt mielessä. Ajattelin vain, että vastustuskykyni on mystisesti parantunut.

Lähdin toista kertaa opiskelemaan. Opiskeluaikaisessa asunnossa kaikki ok. Ongelmat alkoivat siitä, kun aloin etsiä uutta asuntoa. Ensimmäisestä selvisin säikähdyksellä, vuokrasopimusta ei oltu ehditty kirjoittaa, joten ilmoitin viime hetkellä vuokranantajalle etten muuta, asunnossa on jotain vikaa, alan oireilemaan.

Mutta seuraavassa asunnossa sama juttu. Kun sain avaimet käteen ja kävin asunnossa, 15 minuutin päästä meinasin pillahtaa itkuun: Silmiä kirveli, kurkku ja korvat kipeänä, kuume nousi, ääni meinasi lähteä. Pakko oli kuitenkin muuttaa jos en taivasalle halunnut jäädä. Sitten vain etsimään heti seuraavaa.

Nyt on taas muutto edessä ja itkettää jo valmiiksi, sielläkin on jotain! Alan oireilemaan ihan samalla tavalla. Taas on vain pakko muuttaa.

Eihän tästä elämästä mitään tule! Koko elämä on yhtä itkua, murhetta, stressiä ja sairastelua. Asunnosta toiseen ja kaikkialla tuntuu olevan sama homma.
Vuokra-asunnossa on vaikea tilannetta huomata etukäteen, ja vaikka kuinka nykyisiltä asukkailta kyselisi, aina sama juttu: Ei meillä ole koskaan ollut mitään oireita.

MITÄ IHMETTÄ VOIN TEHDÄ?? Kärsiikö kukaan samasta??

Niinpä niin. Olen kuullut aivan tarpeeksi näitä "Sä vaan kuvittelet" "Eihän tuo nyt voi olla mahdollista!" "Ei edellisellä asukkaalla mitään ollut" "Kokeile pitää ikkunoita auki"

Pyydä päästä katsomaan asuntoa vähän pidemmäksi aikaa, jos huomaisit oireilun. Muuta ihan uuteen just valmistuneeseen asuntoon, jos mahdollista. Eikös jollain astmaliitolla tms ole tietoa homeettomista asunnoista...

[QUOTE="Kyynel";29741193]Niinpä niin. Olen kuullut aivan tarpeeksi näitä "Sä vaan kuvittelet" "Eihän tuo nyt voi olla mahdollista!" "Ei edellisellä asukkaalla mitään ollut" "Kokeile pitää ikkunoita auki"[/QUOTE]

Älä välitä YHTÄÄN, he eivät tiedä millaisen olon home tekee täysin terveille ja hyvinvoiville ihmisille. Sinussa ei ole mitään vikaa. En viitsi kertoa yksityisyyden takia kertoa missä olen altistunut homeelle mutta se lyhyt aika mitä kerkesin siellä olemaan, oli jo liikaa. Lääkäri kielsi menemästä enää kyseiseen paikkaan, en voinut hengittää; olin kun kala kuivalla maalla. Silloin opin arvostaa terveyttä kyllä eniten. Se on arvoista number one:attn: En osaa sanoa kun että ehkä se todennäköisyys on aika pieni että taas seuraavassa olisi hometta... Koita uskoa järkeen! Pakko niitä terveitä taloja olla! :)

Älä välitä YHTÄÄN, he eivät tiedä millaisen olon home tekee täysin terveille ja hyvinvoiville ihmisille. Sinussa ei ole mitään vikaa. En viitsi kertoa yksityisyyden takia kertoa missä olen altistunut homeelle mutta se lyhyt aika mitä kerkesin siellä olemaan, oli jo liikaa. Lääkäri kielsi menemästä enää kyseiseen paikkaan, en voinut hengittää; olin kun kala kuivalla maalla. Silloin opin arvostaa terveyttä kyllä eniten. Se on arvoista number one:attn: En osaa sanoa kun että ehkä se todennäköisyys on aika pieni että taas seuraavassa olisi hometta... Koita uskoa järkeen! Pakko niitä terveitä taloja olla! :)

Kiitos viestistäsi, se lohdutti :)

Pyydä päästä katsomaan asuntoa vähän pidemmäksi aikaa, jos huomaisit oireilun. Muuta ihan uuteen just valmistuneeseen asuntoon, jos mahdollista. Eikös jollain astmaliitolla tms ole tietoa homeettomista asunnoista...

Seuraavan asunnon kanssa on kyllä pakko tehdä niin, vaikka pitäisivät asukkaat kuinka hulluina että pyydän saada oleilla ainakin tunnin..

On paljon ihmisiä, jotka ovat altistuneet homeelle ja saavat siitä heti oireita.
Pyydä jotakuta tälläistä kotiisi, niin näet onko siellä hometta oikeasti.

70% asunnoista on jonkinsortin kosteusvaurioita tilaston mukaan.

Voi miten ärsyttää nuo jotkut kommentit! Mut hienoa että et omista hometaloa, olet jo NIIN plussan puolella! Eikä ole yhtään hullua pyytää tuntia aikaa oleiluun, voihan siellä käyttää vaikka vielä homekoiratkin. Sopii vaikka niin, et vuokranantaja maksaa jos jotain löytyy. Kaikki uskoo asuvansa puhtaassa kodissa, joten hyvinkin voi suostua! Totta on varmaan myös se, että kun ei ole päässyt välissä parantumaan, on herkkä vähän kaikelle. Itsellä aiheutti alkuun oireita myös veto, pöly ja uudet materiaalit ainakin. Nyt vuoden toipumisella päässyt noista melkein, ja moni hometalona pitämäni onkin nyt ok. Mut siis tärkee löytää puhdas koti ja päästä vähän toipumaan! Kyllä niitä on :)

ma itse olen yliherkka homeelle, eras puolituttu on herkka lahes kaikelle kuten muovit! onneksi loysimme vanhan talon johon ei ole tehty remontteja ikina(vm -34) taalla saan elaa ilman hometta! muutama flunssa vuodessa, nekin syksylla ja kevaalla. muuten olen terve. suosittelen! ja noille epailijoille. ma oireilen kaapissa olevasta muovipussiin kaaritysta homeisesta leivastakin! saati sitten lumen alta paljastuva home kevaalla. nytkin allergialaakitys paalla. en pysty edes kuorimaan perunoita koska saan silma ja nenaoireita. enka varsinkaan syomaan moniakaan juureksia.

[QUOTE="vieras.";29741437]Homeyliherkkyys ei ole tieteellisesti todettu ilmiö vaan samaa sarjaa sähköyliherkkyyden kanssa.[/QUOTE]

Ole sinä pseudotieteilijä hiljaa asioista, joista et mitään tiedä. Kiitos.

Ap: lle voimia, pyydä tosiaan että saat oleskella asunnossa pidempään. Jos joskus muutat omaan, teetä homemittaukset... Herkkyys sairastua homeen aiheuttamiin sairauksiin on yksilöllistä, mutta jos pitoisuudet on suuria niin todennäköistä, että ennen pitkää kuka tahansa alkaa oireilla, jos altistuminen on pitkäaikaista.

• Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
Muista, että sua tullaan syyttämään aina. Suomen taloista puolet on homeessa, mutta sulla on päässä aina vikaa. Olemme muuttaneet lapsen kanssa 10 krt 4 vuoden aikana. Vihdoinkin asunnossa joka ei ole ainakaan meitä altistavia homeita.

Sua tullaan vielä vuosien aikana epäilemään mielenterveydellisistä ongelmista yms..

Lueppa kirja "HOME" en muista nyt kokonimeä kirjalle.

Yhteistyössä