Hoitovirhe - mitä tekisit tilanteessani (kehen yhteys/valittaisitko)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kaisa.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kaisa.

Vieras
Minulle tehtiin lääkkeellinen raskaudenkeskeytys (alkion kehitysvamma). Toivoin kaavintaa, mutta lääkäri suostutteli lääkkeelliseen tyhjennykseen, koska toiveissa on uusi raskaus ja kaavinnassa suuremmat riskit.

Parin päivän kuluttua tajusin, etten ollut saanut lääkärin jossain vaiheessa mainitsemaa rh-negatiiviselle tarkoitettua suojarokotetta, joka on oleellisen tärkeä tulevien raskauksien onnistumisen kannalta. Soitin poliklinikalle ja siellä vastannut hoitaja sanoi minulle puhelimessa, että "rokote on jäänyt saamatta" ja kun kauhuissani kyselin että miten näin on voinut päästä käymään niin vastaus oli, että hän sai sen käsityksen, etten halua lapsia! Kysyin pöyristyneenä, että MITEN NIIN?! Mistä hän on sellaisen käsityksen oikein saanut? Etenkin kun lääkkeelliseen keskeytykseen päädyttiin juuri sen vuoksi, että vältyttäisiin suuremmilta vahingoilta ja uusi raskaus olisi mahdollinen. Tähän hän ei osannut vastata mitään. Kuulemma "jostain vain". Olen 28 vuotias - vaikka näin olisikin niin eikö rokotetta annettaisi joka tapauksessa, jos vaikka mieli muuttuu jossain elämänvaiheessa?!

Nyt mietin, että pitäisikö tästä ilmoittaa johonkin..? Minun kohdallani kävi niin hyvä tuuri, että tajusin asian itse ja ehdin vielä saamaan rokotteen, mutta aika oli todella kulumassa umpeen ja joku muu ei ehkä ole näin onnekas..

"Sai sen käsityksen, ettet halua lapsia??" Kuulostaa selitykseltä. Tuollaista asiaa on kysyttävä suoraan ja minusta sittenkin tyrkytettävä rokotetta, jos mieli todella vielä muuttuisikin joskus. Kyllä mä jonnekin ottaisin yhteyden, oikeaa tahoa en tiedä. Kyllä siellä pitäisi olla sitten maininta, että "kieltäytynyt rokotuksesta", jos asia olisi sujunut edes suunnilleen oikein heidän puoleltaan, vaikka ilmiselvä mokahan tuo olikin.

[QUOTE="jep";23825759]Itse ilmoittaisin, jos jaksaminen olisi sen tasoista. Todella huolimatonta ja törkeää toimintaa.varsinkin jos ei edes pahoitellut noin suurta virhettä.[/QUOTE]

Mitään pahoittelua ei tullut, mutta kun hain rokotteen päivystyksestä niin sanottiin, että tässä oli sitten kova järjestely että tällainen saatiin tänne sinua varten. Siis siihen tyyliin, että oletpa hankala tapaus ja jouduttiin oikein järjestelemään asioita sinun vuoksesi.

[QUOTE="Kaisa";23825769]kirjallinen huomautus oh:lle. mutta myös valitettavaa ja totta potilaalla on myös itsellään vastuu hoidostaan.[/QUOTE]

Onko potilaalla mielestäsi vastuu kysyä jotain, mitä hän ei tiedä tarvitsevansa? Tässä tapauksessa kävi tuuri, koska olin skarppina ja kuulin lääkärin hoitajalle esittämässä sivulauseen, jossa hän mainitsi että potilas on muuten rh-neg. ja tarvitsee " xxx rokotteen". En edes osannut kysyä tuota rokotetta nimeltä, mutta selitin asian tällä tavalla sitä kysyessäni. Hoitaja muuten vastasi ensin, että olet sinä varmasti sen saanut. Vaadin tarkastamaan asian, enpä ollut saanut. Mielestäni ei voi olettaa tässä tilanteessa eikä monessa muussakaan että potilas itse huolehtii kaiken tarvittavan hoitoon liittyvän saavansa..

Kyllä se on terveydenalan ammattilainen joka vastaa hoidosta, ei potilas. Vai vaaditaanko uhria hoitamaan esitutkinta, vastaamaan että esitetään tarvittavat kysymykset? Tai auton katsastuksessa 50-vuotias nainen vastaa siitä että katsastusmies tarkistaa jokaisen ko. touhuun kuuluvan kohdan?

siis mikä hiton rokote??????? mulle koitettiin eka lääkkeellistä tyhjennystä, epäonnistui ja jouduin kaavintaan (tuulimuna) eikä mulle mistään rokotteesta edes puhuttu??

[QUOTE="apua";23825820]siis mikä hiton rokote??????? mulle koitettiin eka lääkkeellistä tyhjennystä, epäonnistui ja jouduin kaavintaan (tuulimuna) eikä mulle mistään rokotteesta edes puhuttu??[/QUOTE]

Se rokote annetaan vain jos on veriryhmää O-, muuten sitä ei tarvitse.

(tai niin minä asian ymmärsin aikanaan..Itsellä onneks O+)

[QUOTE="jep";23825759]Itse ilmoittaisin, jos jaksaminen olisi sen tasoista. Todella huolimatonta ja törkeää toimintaa.varsinkin jos ei edes pahoitellut noin suurta virhettä.[/QUOTE]

Itse mietin juuri, että jaksanko ryhtyä mihinkään. Toisaalta moraali sanoo, että pitäisi, toisaalta olen aivan loppu niin henkisesti kuin fyysisestikin. Puhelimeen tarttuminen vielä kerran tässä asiassa tuntuu aika raskaalta. Toisaalta mietin, että voisin soittaa asiaani hoitaneelle kätilölle ja esittää tilanteen niin, että en nyt ole vaatimassa mitään mutta haluaisin tuoda ilmi tällaisen tapahtuman ja sen, miten minua kohdeltiin kun selvittelin asiaa.

[QUOTE="apua";23825820]siis mikä hiton rokote??????? mulle koitettiin eka lääkkeellistä tyhjennystä, epäonnistui ja jouduin kaavintaan (tuulimuna) eikä mulle mistään rokotteesta edes puhuttu??[/QUOTE]

Jos sun veresi on rh-negatiivista, silloin rokotetaan, muuten ei

Olipa veriryhmä A rh negatiivinen tai O rh negatiivinen niin rokote annetaan. Ei siis ole väliä sillä varsinaisella veriryhmällä vaan sillä rh negatiivisuudella. Täällä oli aiemmin väärää tietoa tästä.

Yhteistyössä