Hoitovapaasta

Hoitovapaan ilmoittaminen työnantajalle. Onko joku kaavake mikä viedään vai ihan vaan suullisesti? Kelan sivuilla sanottiin että 2kk ennen vapaalle jäämistä. Mulla on kesäloma äitiysloman päätteeksi, niin mitenkäs silloin lasketaan? Eli alkaako hoitovapaa heti äitiysloman jälkeen vai vasta kesäloman jälkeen?
 
En usko, että on mitään kaavaketta. Kirjallisesti olen kuitenkin aina ilmoittanut. Kirjoitan vain, että olen hoitovapaalla x-päivästä alkaen, x-päivään asti. Päivämäärä ja nimi allekirjoituksineen...
 
Riippuu työnantajasta tosiaan löytyykö kaavaketta. Meiltä (iso firma) sellainen löytyi jonka toimitin allekirjoituksineen. Tehtiin siis sopimus hoitovapaasta.
Olen itse myös lomilla ennen hoitovapaata kun tämä vanhempainvapaa loppuu parin viikon päästä ja Kelalle ollaan hoitovapaalla heti siitä kun vanhempainvapaa loppuu ja työnantajalle ensin vuosilomalla ja sitten hoitovapaalla. :)
 
Kuulin huhua (en ole tarkistanut), että hoitorahaa maksetaan hoitovapaalla myös vuosiloman ajalta. Pitääkö paikkansa? Kela kyseli miten järjestämme lapsen hoidon vanhempainvapaan ja hoitovapaan välissä (1 kk lomia minulla/miehellä ja hoidetaan lomalla siis lasta).
 

Huhu tosiaan pitää paikkansa =) Ite olen just vuosilomalla ja sain hyvät lomarahat ja lisäksi kelasta hoitorahan perusosan ja kaupunkilisän! Lisäosaa ei kuitenkaan herunut kun tulot pompsahti sen verran.. Mullekkin tämä tuli ihan puskista kun kelalle soittelin =)

Hauskaa Juhannusta!
 
Hoitorahanhan saa, kun lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa eikä kumpikaan vanhemmista saa vanhempain-, äitiys-, tai isyysrahaa. Kelalle on ihan sama kuka lasta hoitaa. On tapauksia, joissa molemmat vanhemmat ovat töissä ja esim. isovanhemmat hoitavat lapsia. Silloinkin saa hoitorahan.

Kelan kriteeri on se, että lapsi ei saa olla kunnallisessa päivähoidossa.
 
Miten hoitorahaa saa tai hoitovapaasta pitää ilmoittaa kun on jäänyt työttömäksi äitiysloman alettua?

Mulla oli työsopimus voimassa äitiyslomaan asti, joten käytännössä olen kohta työtön. Miten tällasessa tilanteessa kannattaisi toimia?
 
moikka!!Juuri tässä itse painiskelen tämän asian kanssa. Ja töihin tulee ilmoittaa 2 kk ennen paluuta/tai jos ei palaa. Vuosiloma lasketaan mukaan. Eli siis:
mulla hoitovapaa päättyy 2.10 ja loma päälle. Töihin paluu olis marraskuun puolella. Töihin tarttee ilmoittaa vasta syyskuulla. Meillä on töissä oma kaavake mikä täytetään. Mun tarttee viel itekki selvitellä mitä Kela maksaa, mutta hoitolisän maksaa joka tapauksessa. Lapsi on kuitenkin kotona, eikä kunnallisessa hoidossa...
 
Alkuperäinen kirjoittaja äiskä83:
Miten hoitorahaa saa tai hoitovapaasta pitää ilmoittaa kun on jäänyt työttömäksi äitiysloman alettua?

Mulla oli työsopimus voimassa äitiyslomaan asti, joten käytännössä olen kohta työtön. Miten tällasessa tilanteessa kannattaisi toimia?
Mulla sama juttu nyt ja edellisen lapsen kanssa. Itse ratkaisin asian niin, että jättäydyin työttömäsi. Syy oli se, että kuuluin ammattiliittoon ja rahan takia minun kannatti jäädä ansiosidonnaiselle. Tulotaso pysyy minulla samana kuin äitiyslomalla. Hoitovapaalle jäädessäni olisin saanut vain kodinhoitotuen. Kotikunnassani kuntalisä myönnetään vain vakituisessa työsuhteessa oleville tai päätoimisille opiskelijoille.

Se täytyy ottaa kuitenkin huomioon, että työttömänä ollessa on oltava valmis menemään töihin. Mulle tämä käy hyvin, sillä haenkin nyt töitä.
 

Yhteistyössä