Hoitovapaasta ja päiväkodin aloittamisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Esikoisen äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"Esikoisen äiti"

Vieras
Mulla on tällä hetkellä vanhempainvapaata muutama kuukausi jäljellä, ja tässä kuukauden sisällä pitäisi ilmoitella töihin hoitovapaan pitämisestä. Muutama asia vielä askarruttaa...

Eli pitääkö hoitovapaan pituus tietää etukäteen, vai voiko sitä jatkaa pidempään kuin oli alun perin suunnitellut, jos vain ilmoittaa työpaikkaan hyvissä ajoin? Vai riippuuko työpaikasta? Alustavasti olemme puhuneet mieheni kanssa, että palaisin töihin kun lapsi on puolitoistavuotias, mutta mitäs jos tuntuukin etten ole valmis laittamaan häntä hoitoon vielä silloin... Voinko ilmoittaa pari kuukautta ennen hoitovapaan päättymistä, että jäisinkin vielä esim. puoleksi vuodeksi tai vuodeksi kotiin?

Ja toinen juttu, voiko lapsi mennä päivähoitoon kun olen vielä itse hoitovapaalla? Mietin lähinnä sitä, miten hoidon aloitus sujuu... Jos olisin hoidon alkaessa vielä muutaman viikon kotona, niin lapsi voisi tehdä alkuun lyhyempää päivää tai olla osan viikosta kotona tms., saataisiin pehmeämpi lasku. Kotihoidon tuki varmaan lakkaisi tuolta ajalta?

Mä pidensin hoitovapaata eli en mennytkään vielä töihin silloin kun piti. Syynä oli kylläkin lapsen vakava sairastuminen... Mutta luulisin että onnistuu jos pari kuukautta ennen ilmotat tai sitten sanot nyt että oot vaikka vielä kaksi vuotta kotona ja menetkin aikaisemmin jos siltä tuntuu. Siinäkin toimii toi parin kuukauden ennakko. Ite tein just niin.

Ei voi olla hoitovapaalla ja lapsi tarhassa yhtäaikaa. Mä olin pari viikkoa palkattomasti kotona kun lapset alotti hoidon.

[QUOTE="Joops";28909022]Mä pidensin hoitovapaata eli en mennytkään vielä töihin silloin kun piti. Syynä oli kylläkin lapsen vakava sairastuminen... Mutta luulisin että onnistuu jos pari kuukautta ennen ilmotat tai sitten sanot nyt että oot vaikka vielä kaksi vuotta kotona ja menetkin aikaisemmin jos siltä tuntuu. Siinäkin toimii toi parin kuukauden ennakko. Ite tein just niin.

Ei voi olla hoitovapaalla ja lapsi tarhassa yhtäaikaa. Mä olin pari viikkoa palkattomasti kotona kun lapset alotti hoidon.[/QUOTE]

Työnantajan ei ole pakko ottaa työntekijää töihin aiemmin kuin on sovittu.

[QUOTE="jeps";28909032]Työnantajan ei ole pakko ottaa työntekijää töihin aiemmin kuin on sovittu.[/QUOTE]

Joo ei varmaan. Mä puhuin siitä mahdollisuudesta jo silloin kun ilmoitin olevani hoitovapaalla. Kai se riippuu pomosta. Ilmaisin asian huonosti.

Hoitovapaata voi pitää kaksi pätkää.

Lapsen kanssa voi käydä tutustumassa päiväkotiin ennen hoidonaloitusta. Esimerkiksi viikkoa ennen hoidonalkua vietät lapsen kanssa päiväkodissa aamupäivät.

Yleensä joo kerran saa muuttaa sitä hoitovapaan pättymispäivää, mutta vain pidemmäksi, aiemmin ei voi tulla. Toki jos työnantaja suostuu voi asian sopia miten vaan.

Hoitovapaa loppuu kun päivähoito alkaa. Hoitovapaalla voikäydäharjoittelemassa ennenkuin hoitosopimus alkaa mutta silloin lapsi ei voi syödä tai jäädä ainakaan pitkäksi aikaa sinne yksin vastuukysymysten vuoksi. Sinulla on ehkä vuosilomaa säästössä sen verran että voisit pitää niitä ennen hoidon aloitusta niin voit harjoitella vielä hoitosopimuksen alkamisen jälkeen.

[QUOTE="tiuhti";28909057]Hoitovapaata voi pitää kaksi pätkää.

Lapsen kanssa voi käydä tutustumassa päiväkotiin ennen hoidonaloitusta. Esimerkiksi viikkoa ennen hoidonalkua vietät lapsen kanssa päiväkodissa aamupäivät.[/QUOTE]

Ei onnistu täällä. Päiväkodissa olisi hirveä härdelli kun jokainen äitee olisi siellä viikon nikomiinan kanssa. Apua!!

[QUOTE="jeps";28909032]Työnantajan ei ole pakko ottaa työntekijää töihin aiemmin kuin on sovittu.[/QUOTE]

no kyllä on jos siihe on pätevä syy. Työntekijällä on oikeus palata omiin töihinsä ihan just sillo ku haluaa ja siihen on syy kunhan sen ilmoittaa tarpeeksi ajoissa.

[QUOTE="Vieras";28909442]Ei onnistu täällä. Päiväkodissa olisi hirveä härdelli kun jokainen äitee olisi siellä viikon nikomiinan kanssa. Apua!![/QUOTE]
Tuskin siellä on hoitolapset vaihtuu koko ajan? Me käytiin kolmena päivänä tutustumassa :)

[QUOTE="Vieras";28909442]Ei onnistu täällä. Päiväkodissa olisi hirveä härdelli kun jokainen äitee olisi siellä viikon nikomiinan kanssa. Apua!![/QUOTE]

No ihan varmasti onnistuu. Pidempiäkin tutustumisjaksoja suositellaan.

Missä ollaan noin takapajuisia?

Yhteistyössä