hoitovapaalta työttömäksi työnhakijaksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kannattaisko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kannattaisko

Vieras
..ja ihan vaan rahan takia..

Eli tällä hetkellä hoidan meidän reilu 1 vuotiasta kotona, mies vakituisessa työssä, mutta silti tuntuu että rahat ei meinaa riittää. Laskeskelin että jos ilmottaisin itseni työkkärissä työttömäksi työnhakijaksi niin kuussa mulle jäis n. 300-400 e enemmän käteen mitä nyt kotihoidontuella.

Ja jos ihan rehellisiä ollaan niin toivon että töihin ei edes tarvis mennä ..vielä ..

Onko kukaan muu päätynyt tähän ratkasuun että "nostaa" paremmin päivärahaa/liitonrahaa, kuin kotihoidontukea???

mulla ei siis ole mitään töitä "odottamassa" kun hoitovapaa loppuu.

No ala ihmeessä! Itse en periaatteessa hyväksy mitään keplottelua, mutta kun tämä systeemi on niin epäoikeuden mukainen lapsia kotona hoitaville, niin siitä vaan!

mulla ei olis kannattanut. Päinvastoin lapsi oli viimeseen saakka kotona kotihoidontuella, jotta sain edes jotain rahaa. Etsiskelin töitä kevyellä kädellä jo viimeset vuoden-puol vuotta. Ei niitä vaan löytynyt. :/ Miehen tulot vaikuttii meillä niin paljon, etten saanut työttömyysmarkkinatukea jolle oisin joutunut.

Tätä olenmiettinyt itsekkin,sillä entinen työsuhteeni päättyi juuri äitiysloman alkuun (vaavi vielä masussa)joten työpaikkaa ei ole.Ja mieli halajaa jäädä kotiin pidemmäksikin aikaa.Ehkä niin että saataisiin pikku-kakkonen aikaiseksi.

Kuullut juttuja että noita töitä olisi helppo blogata kertomalla haastattelussa että pieni lapsi kotona ja ei oikeen tiiä kuinka suhtautuu ja plaaplaaplaa..

Alkuperäinen kirjoittaja hoitovapaalainen:
Tiedän jonkun ja pelkää jatkuvasti, että töitä tarjotaan. Työtönhän voi tosiaan joutua palaamaan työelämään ;)

Niin voi ja se mua hieman jänskättääkin että jos tulee postiluukkuun lappu jossa tarjottais työtä ..ja jos sitä ei hyväksy niin karenssiahan siitä tulee :(

Tottakai jossain vaiheessa hakisin tosissani töitä ja laittaisin lapsen tarhaan tai johonki mut EN VIELÄ ja tämä ois ainut keino millä kuitenki saisin hieman nostettua tilin saldoa ..eihän tämä mitään huijaamista ole ..ottaa vaan aivoon ku kotiäitinä meitä ei arvosteta YHTÄÄN rahallisesti ..ihan naurettava summa annetaan kuussa ja sillä pitäs vielä lapsiki elättää ...

Jaa-a, otsikon nähtyäni oletin heti että mammat käy kimppuun. Paskaa niskaan heti jos harkitteekin tuollaista. Ihmettelen, ettei (ainakaan vielä) ole yhtään sellaista tullut.

Mutta asiaan, minä olen työttömänä työnhakijana, liiton rahoilla, eikä niin minkäänlaista aikomustakaan edes etsiä töitä. Uskon, ettei minulle mitään määrätäkään.

Lisäksi, jos tulee haastatteluun lähtö, niin osaan kyllä puhua niin, ettei minua huolita. Nyt voi onneksi jo kertoa että toinenkin lapsi on tulossa.

Pärjätään näin tosi paljon paremmin.

vaikka töitä työkkäri tarjoaakin,niin niihin tarvitaan vielä haastattelu ja työnantajan valinta,ja jos niissä vähänkään tyhmäksi tekeytyy niin ei ne ota töihin joten ei tule karenssia.

mulla ainakin ansiosidonnainen roimasti noita kelan korvauksia suurempi eli kyllä kannattaisi rahallisesti jäädä työttömäksi ei hoitovapaalle

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tiedän jonkun ja pelkää jatkuvasti, että töitä tarjotaan. Työtönhän voi tosiaan joutua palaamaan työelämään ;)

Niin voi ja se mua hieman jänskättääkin että jos tulee postiluukkuun lappu jossa tarjottais työtä ..ja jos sitä ei hyväksy niin karenssiahan siitä tulee :(

Tottakai jossain vaiheessa hakisin tosissani töitä ja laittaisin lapsen tarhaan tai johonki mut EN VIELÄ ja tämä ois ainut keino millä kuitenki saisin hieman nostettua tilin saldoa ..eihän tämä mitään huijaamista ole ..ottaa vaan aivoon ku kotiäitinä meitä ei arvosteta YHTÄÄN rahallisesti ..ihan naurettava summa annetaan kuussa ja sillä pitäs vielä lapsiki elättää ...

Pieni toi summa on, ei siitä mihinkään pääse. :( Mutta miinusta on naurettavaa, että toiset saa tollasessakin tilanteessa työttömyyskorvausta! Ja sit toise ei saa mitään, ei mitään, kun sattuu olemaan naimisissa eikä ole tarpeeksi työkokemusta. Sais olla ennemmin sidonnainen siihen miten ahkerasti niitä töitä tosissaan hakee. Vaiks puol korvausta niille, jotka vaan oottaa kotona et työkkäristä tarjotaan... Itse olen hakenut ja hakenut, mutta oman alan töitä ei vaan ole eikä mihinkään muuhunkaan ole otettu.

Kyllä kannattaa jäädä työttömäksi työnhakijaksi.. Itse olen ollut Viime syksystä asti työtön. Lopetin kodinhoitotuen silloin, kun eihän sillä mitään lainoja makseltu.
Tyttö täytti kaksi vuotta alkukuusta.. Sehän tässä on että työkkäri voi koska tahansa tarjota työtä. Mutta mulle ei olla tarjottu. Kun mulla on selkärankareuma..

Olen itse äskettäin ilmoittautunut työttömäksi, tosin kyllä myös etsin töitä. Pakko oli, kun ei tultu kotihoidontuella toimeen: täällä ei ole kuntalisääkään.

Alkuperäinen kirjoittaja äityli30:
Mutta mulle ei olla tarjottu. Kun mulla on selkärankareuma..
Jos se estää työnteon, sun pitäis olla sairaseläkkeellä...

Näen muuten punaista tuollaisista "Kyllä kannattaa jäädä työttömäksi kommenteista..."

Alkuperäinen kirjoittaja työtön:
Olen kotona lapsen kanssa, liiton rahoilla ja mielelläni. Satavarma että töitä ei tarjota koska oon media-alalla. Tyytyväinen olen =)

Entäs sitten, kun se 300 päivää on kulunut? Oletko silloinkin yhtä tyytyväinen?

Alkuperäinen kirjoittaja joo-o:
Alkuperäinen kirjoittaja työtön:
Olen kotona lapsen kanssa, liiton rahoilla ja mielelläni. Satavarma että töitä ei tarjota koska oon media-alalla. Tyytyväinen olen =)

Entäs sitten, kun se 300 päivää on kulunut? Oletko silloinkin yhtä tyytyväinen?

En, koska silloin joudun kotihoidontuelle. Ei vais, kyllä sitä aina jotain keksii ;)
Toivon myös raskautuvani mahd. pian.

Alkuperäinen kirjoittaja joo-o:
Alkuperäinen kirjoittaja äityli30:
Mutta mulle ei olla tarjottu. Kun mulla on selkärankareuma..
Jos se estää työnteon, sun pitäis olla sairaseläkkeellä...

Näen muuten punaista tuollaisista "Kyllä kannattaa jäädä työttömäksi kommenteista..."

ettet vain näkisi kateudestavihreää..
Jotkut vaan on tässä asiassa onnekkaita kun ei tartte kituuttaa jos ei halua viedä 1-vuotiastansa hoitoon

Ihan vaan sellaista, että jotkut siis aikovat raskautua työttömänä ollessaan. Silloinhanäitiyspäiväraha lasketaan tuon työttömyyskorvauksen mukaan, kun taas hoitovapaalla oleva voi saada lapsen ennen ensimmäisen kolmivuotispäivää ja äitiyspäivärahaa saa saman verran kuin edelliselläkin kerralla (ja tässä siis oletan, että on ollut töissä ennen ekaa raskautta ja saanut kohtuullista äitiyspäivärahaa)

Alkuperäinen kirjoittaja toinen lapsi:
Ihan vaan sellaista, että jotkut siis aikovat raskautua työttömänä ollessaan. Silloinhanäitiyspäiväraha lasketaan tuon työttömyyskorvauksen mukaan, kun taas hoitovapaalla oleva voi saada lapsen ennen ensimmäisen kolmivuotispäivää ja äitiyspäivärahaa saa saman verran kuin edelliselläkin kerralla (ja tässä siis oletan, että on ollut töissä ennen ekaa raskautta ja saanut kohtuullista äitiyspäivärahaa)

Ihan vaan, että ei se kyllä näinkään mene.
Voi saada saman verran äitiyspäivärahaa kuin edelliselläkin kerralla. Ihan kelan täti sanoi. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Yleensä lähtökohta on, että lastenteosta ei makseta. Ja hyvä niin. Suomessa on kuitenkin ilmainen koulutus, terveydenhoito yms. niin ei enää kotonaolosta tarvitse kotihoidontukea enempää maksaakaan. Suu säkkiä myöten.

Osaatteko sanoa, että saako ansiosidonnaista, jos on ollut kotona hoitovapaalla pitkään. Esim. 2v? Silloinhan ei työssäoloehto täyty, vai miten liitoissa yleensä suhtaudutaan/tulkitaan tuota ehtoa. Myönnetään, että olen tosi pihalla tämän aiheen kanssa, mutta ilmeisimmin joudun tuohon tilanteeseen tässä kesän aikana. Lapsi on vajaa 2v, mutta työpaikka menee alta (irtisanomisia tulossa).

Yhteistyössä