Hoitovapaalta työkkäriin ja 5kk karenssi

  • Viestiketjun aloittaja "ihmettelen"
  • Ensimmäinen viesti
"ihmettelen"
:O
kuulostaa aika uskomattomalta,
että 5kk tulis karenssia ihmiselle, joka iältään 25-30 palaa hoitovapaalta työvoimatoimiston kautta työelämään.
voiko olla mahdollista?
 
"vieras"
Hoitovapaa = tarkoittaa tilannetta jossa olet työpaikaltasi pois hoitamassa lapsia kotona.

Jos et hoitovapaalta palaa töihin vaan irtisanoudut työpaikastasi ja ilmottaudut työvoimatoimistoon niin tokihan karenssi tulee.

Jos taas ei ole työpaikkaa johon palata niin et ole ollut HOITOVAPAALLA vaan kotona hoitamassa lapsia.

Molemmissa tapauksissahan KELA maksaa kotihoidontukea mutta termiä hoitovapaa voi käyttää vain työelämässä oleva.

Syitä karenssiin voi olla monia, riippuu ihan täysin siitä miten olet ennen sitä lapsen saantia toiminut työelämässä.
 
joku huijaa
[QUOTE="ihmettelen";28233928]:O
kuulostaa aika uskomattomalta,
että 5kk tulis karenssia ihmiselle, joka iältään 25-30 palaa hoitovapaalta työvoimatoimiston kautta työelämään.
voiko olla mahdollista?[/QUOTE]

Nyt taitaa joku huijata sua. Jos hoitovapaalla omatoimisesti irtisanot itsesi niin tottakai tulee karenssi, mutta ainakin työkkärin sivuilla kerrotaan että karenssi on maksimissaan 90 päivää eli 3 kuukautta.

Ilman koulutusta oleville, alle 25-vuotiaille on tämän lisäksi vielä lisäsäädöksiä työttömyysturvan saamiselle.
 
Jep. Koskee niitä, joilla ei ole mitään koulutusta. Työkkäri odottaa, että myös "hoitovapaan" aikana haetaan yhteishaussa vähintään kolmeen eri kouluun, jos peruskoulun jälkeen ei ole suoritettu mitään opintoja. Huom. Tuo vaikuttaa myös siihen, että jos otat töihin palatessa vastaan osa-aikatyön, et ole viiteen kuukauteen oikeutettu saamaan kelasta soviteltua työttömyyskorvausta (meniköhän nimi nyt oikein).
 
"ihmettelen"
Siis olen kotihoidontuella lastani kotona hoitamassa. Minulla ei ole ammattia ja olen ieltäni yli 25 mutta alle 30v kun lapseni täyttää 3 ja menen työkkärin asiakkaaksi onko minulla 5kk karenssi ettei mistään tule mitään rahaa :O ettei työkkäristä saa työmarkkinatukea vaikka menisin jonnekkin kurssille tai työharjoitteluun ynm.???
 
"Vieras"
No säähän voit ilmoittautua työttömäksi 5kk ennen kuin lapsi täyttää 3v. Silloin karenssi ehtii kulua ennenkuin kotihoidontuki loppuu. Kotihoidontkea ja työkkärirahaahan voi saada myös yhtäaikaa, työkkärirahasta vaan vähennetään kht:n määrä.
Tietty jos ilmoittautuu työkkäriin kht:lla ollessaan niin pitäis myös olla valmis menemään töihin..
 

Yhteistyössä