hoitovapaalle vai töihin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja juuti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

juuti

Vieras
meillä tilanne tämä:

esikko syntyi helmikuun puolessa välissä 2010, minun pitäisi lähteä töihin marraskuun alussa 2010. Nyt olen yydelleen raskaana, laskettu aika maaliskuun alussa 2011, äippäloma alkaisi tammikuun 2011 lopulla. Jos menen tuon 3kk ajaksi töihin, pystymme silti pitämään lapsen mummon avulla kotihoidossa.

Tiedän että meillä on töissä lomautuksia jonkun verran. jos päätän mennä töihin, ja minut lomautetaan, saan liitosta rahat? mutta en kai kotihoidontukea? tai siinä olisi se vähennys juttu?

edellisessä raskaudessa minulla vähän nousi verenpaineet, jos en olisi ollut jo lomautettuna, olisin joutunut sairauslomalle. mitä jos tässä raskaudessa kävisi samoin jos töihin palaisin? Mistä ja minkä verran saan rahaa?

mites mulle on noita vuosilomia kertynyt? minkä verran niitä kertyy lomautettuna? entä äippävapaalla?

Miten sinä asemassani toimisit?

Alkuperäinen kirjoittaja vuosilomien kertyminen:
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2005/20050162

pykälä 7

kiitos tästä. mutta luetun ymmärtämiseen kaipaan selkeyttä.... eli ajalta jolloin olin lomautettuna, saan vain ensimmaiselta 30 vuorokaudelta normaalisti kertyneen loman? aivan kuin olisin ollut töissä?

Äippä lomalla lomaa kertyy samoin kuin töissä ollessa?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jatkaisin kotona. Turhaa hötkyilyä palata töihin. Nykyäänhän äitiysrahakin on sama toisesta lapsesta, vaikka ei olisi välillä töissä.

eikä sitä rahaa saisi parannettua vaikka töihin menisi siinä välissä??

Jatkaisin kotona. Turhaa hötkyilyä palata töihin. Nykyäänhän äitiysrahakin on sama toisesta lapsesta, vaikka ei olisi välillä töissä.

Pitääkö tämä paikkansa? Tähän asti sääntö ollut, että jos seuraava syntyy ennenkuin edellinen lapsi täyttää 3vuotta, niin saa saman äitiypäivärahan??? Onko tullut muutos siis tähän asiaan? On mennyt ainakin minulta ihan ohi?

Pitääkö tämä paikkansa? Tähän asti sääntö ollut, että jos seuraava syntyy ennenkuin edellinen lapsi täyttää 3vuotta, niin saa saman äitiypäivärahan??? Onko tullut muutos siis tähän asiaan? On mennyt ainakin minulta ihan ohi?

no siis meillähän ensimmäinen ehtinee juuri täyttää vuoden...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja kippe:
Jatkaisin kotona perhevapaiden turvin

Todellakin!

Miksi?

No siksi, että ei musta ole järkeä mennä pariksi kk:ksi töihin, joillei olen ihanihan pakkoa. Mulla ei ollut enkä mennyt. Riippuu tietty tyäpaikasta, mun työkin on sellaista pitkäjänteistä puurtamista, että ei olis ollut mieltä olla siellä pari kk.

Todellakin!

Miksi?

No siksi, että ei musta ole järkeä mennä pariksi kk:ksi töihin, joillei olen ihanihan pakkoa. Mulla ei ollut enkä mennyt. Riippuu tietty tyäpaikasta, mun työkin on sellaista pitkäjänteistä puurtamista, että ei olis ollut mieltä olla siellä pari kk.

mä tykkään työstäni, ja tavallaan jo kaipaan sinne.... Mutta työ on myös fyysisesti raskasta, keittiötyötä, koko päivä seisomista, kiirettä, nostoja... ja nyt saanut ottaa rennosti, saattaisi kroppa olla aika kovilla mennä töihin.

Ehkä se tosiaan olisi fiksuinta ja viisainta olla vain kotona. Olisi ehkä esikollekin helpompaa kun ei ihan niin paljon muutoksia...

Todellakin!

Miksi?

mä tykkään työstäni, ja tavallaan jo kaipaan sinne.... Mutta työ on myös fyysisesti raskasta, keittiötyötä, koko päivä seisomista, kiirettä, nostoja... ja nyt saanut ottaa rennosti, saattaisi kroppa olla aika kovilla mennä töihin.

Ehkä se tosiaan olisi fiksuinta ja viisainta olla vain kotona. Olisi ehkä esikollekin helpompaa kun ei ihan niin paljon muutoksia...

Juu, suosittelen. Meillä lapsilla on ikäeroa 1v2kk ja oli ihanaa olla kotona esikoisen kanssa ennen kakkosen syntymää. Olis tuntunut hurjalta laittaa mihinkään muuhun hoitoon.

Alkuperäinen kirjoittaja kun esikoinen niin pieni:
Esikoiselle tosi tärkeää aikaa nuo pari kuukautta kun saa pitää äidin vielä pelkästään itsellään!!

Totta puhunet. Ja saapa itsekin hetken hengähtää ennen rankkoja aikoja.

Kiitos teille!